Niet verkeersmak......niet buiten horen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Niet verkeersmak......niet buiten horen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 15:17

Hallo Bokkers,

Ik ben al menig topic tegen gekomen waarin het fout is gegaan op buitenritten.
Vaak zie ik in die topics bokkers reageren in de trand van:
Als je paard niet verkeersmak is, dan hoor je niet op de weg te komen.
Als je je paard niet onder controle hebt, heb je daar niks te zoeken.

Natuurlijk, geef ik ze gelijk in.
Maar hoe wil je dan een paard verkeersmak laten worden? Hoe moet deze dat leren als ie nooit buiten mag komen.
Dat worden ze niet in de bak, daarvoor zullen ze toch echt het verkeer in moeten lijkt mij.

Dus vandaar mij vraag wat jullie mening hierover is.
Ik wil niemand op zijn/haar teentjes trappen, maar gewoon een nette discussie hierover starten.

minka

Re: Niet verkeersmak......niet buiten horen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:19

Ben benieuwd naar de reacties hierop, heb zelf een pony die niet verkeersmak is en deze vragen spelen ook absoluut door mijn hoofd.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:21

Ik snap inderdaad ook wel dat je je paard op de weg verkeersmak moet maken. Maar ik denk dat je thuis in de bak bijvoorbeeld al wel een beetje aan een traktor of aan auto's en brommers gewend kan raken.

Daarnaast moet je gewoon voor de eerste paar keren begeleiding te voet of fiets mee nemen of eerst veel gaan lopen met het paard en op plaatsen waar bij het begin geen auto's komen.

En mocht er wat gebeuren kan je dus niet altijd de andere weggebruiker de schuld gaan geven, want dat zie ik ook vaak langs komen.

opbouwen opbouwen en opbouwen en dan op de aller veiligste manier. Liever dan met zijn 4en bijvoorbeeld met een paard naar buiten of een goed en braaf paard meenemen...

Er zijn genoeg mogelijkheden.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:26

Ja ik denk er ook zo over hij zal toch de weg op moeten om het te leren.
Die van mij is nog een jaarling en lopen 2x in de week buiten samen met ze grote vriend (ook een jaarling) en we gaan steeds wat verder weg.
Hij loopt heel netjes langs de auto's en fietsers ben nog geen vrachtwagen en trekkers tegen gekomen dus dat wordt nog wel spannend.
En ja hij schrikt wel is maar ik weet dat ik hem bij me kan houden (als hij gaat ga ik ook laat echt niet los) :+ en als ik niet een goed gevoel er bij zou hebben zou ik ook absoluut niet met een jong paard de weg opgaan.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:28

je hebt verkeer en je hebt verkeer.

Een rustige straat of een drukke weg...
Een rustig bos, of door groot verkeer heen.

Ik denk dat je moet opbouwen, hier kan ik het verkeer niet in met mijn nieuwe paard, omdat hij wel bosmak is, maar niet verkeersmak. En hier moet ik door druk verkeer heen, zonder te kunnen opbouwen als het ware. Dat durf ik niet aan...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:29

Hmm lastig, ik heb mijn pony verkeersmak gemaakt door gewoon dingen te doen inderdaad. Maar wel op rustige tijdstippen, rond 17.00 ging ik de weg niet op, dan waren er erg veel auto's.
Maar sinds hij is aangereden is hij niet meer verkeersmak (over de weg tenminste, fietspaden naast de weg etc wel. Zolang hij maar niet direct naast het verkeer loopt).
Toen heb ik het aan een pro over gelaten: iemand die echt wist wat je moest doen en die het aankon. Helaas... zijn trauma is niet over gegaan dus vermijd ik wel de weg. Anders is het gewoon té gevaarlijk.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:30

[quote="Tamadine"]Ik snap inderdaad ook wel dat je je paard op de weg verkeersmak moet maken. Maar ik denk dat je thuis in de bak bijvoorbeeld al wel een beetje aan een traktor of aan auto's en brommers gewend kan raken.

Daarnaast moet je gewoon voor de eerste paar keren begeleiding te voet of fiets mee nemen of eerst veel gaan lopen met het paard en op plaatsen waar bij het begin geen auto's komen.

En mocht er wat gebeuren kan je dus niet altijd de andere weggebruiker de schuld gaan geven, want dat zie ik ook vaak langs komen.

opbouwen opbouwen en opbouwen en dan op de aller veiligste manier. Liever dan met zijn 4en bijvoorbeeld met een paard naar buiten of een goed en braaf paard meenemen...

Er zijn genoeg mogelijkheden.[/quote]

Eens, en een weide aan een drukkere weg helpt ook heel goed.
En geef m de tijd om naar dingen t ekijnekn. Soms snappen of zien ze het niet 1,2,3

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:30

Tamadine schreef:

Sja, mijn pony is erg op mensen en andere paarden gericht, dus ik kan 'veilig' naar buiten als er iemand mee gaat te paard of te voet/fiets, maar alleen is een heel ander verhaal... dus hoe zou ik dat laatste stukje 'alleen in het verkeer' moeten doen? dan maar nooit alleen de weg op?

Blijft een lastige kwestie. Ik ga nu dus nooit alleen de weg op omdat ik het niet verantwoord vind. maar anderzijds zou ik het wel graag willen omdat er maar weinig mensen een buitenritje willen maken bij mij op stal...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:32

Wij hebben een paard dat voor de koets loopt. Op zich is ze heel verkeersmak, alleen is ze bang voor het geluid van motoren, scooters en tractoren.
Nou ging ik gisteren buiten rijden door het bos. Normaal gesproken kom je daar geen hond tegen, alleen kwam er nu een scooter van achteren. Ik voelde dat het verkeerd ging, maar was bijna bij een ander weggetje, en had het dus kunnen oplossen, ware het niet dat er 2 mensen achter mij fietste, waarvan de vrouw (terwijl ik in mijn ogen een toch al redelijk opgeklooit paard onder mijn kont had) besloot om in te halen. Resultaat: paard schrok toen de vrouw langskwam, draaide de weg over, en peerde hem het paadje in. Ik geloof werkelijk dat er een centimeter tussen die vrouw en mij inzat.
Het is dus ook gewoon een kwestie van hopen dat er niets aankomt, maar je kunt altijd uitzonderingen hebben. Maar ik ben dus wel van mening, en dat is met dit paard ook zeker zo, dat je daar niet mee onder het zadel naar buiten moet gaan zodra je niets in te brengen hebt. Voor de koets laat ze zich redelijk in bedwang houden, maar onder het zadel nog niet. Prima, dan blijft het bij boshobbelen :)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:35

Mijn eerst-nog-niet-verkeers-makke-paard heb ik langs een drukke weg, vlakbij het bos gestalt, waardoor hij al een beetje kon wennen. Ben vervolgens met een 'ervaren' bomproof paard langs de weg gegaan, dat paard aan de buitenkant,wanneer er iets zou gebeuren zal ik tegen dat paard aanknallen, en geloof me: die keek er echt niet van op. En anders zou de ruiter van dat paard me komen redden. :P
Nu is mijn paard ook verkeersmak... al sein ik toch nog altijd voor de zekerheid of de auto's willen afremmen (ze rijden daar echt associaal hard) het enige wat er dan gedaan word is: keihard doorrijden en zwaaien..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:37

Mijn paard heb ik verkeersmak gemaakt door bij mensen thuis langs te gaan. Paard in de trailer en op het terrein laten wennen aan auto's, langsrijden van trailers, en tractoren e.d. Steeds beetje uitgebouwd. Zelf al hoop geoefend met paraplu's, jerrycans en thuis springen met kleden over de balken e.d. Daarna ben ik aan de hand gaan wandelen, hoofdstel in. Toen ze genoeg vertrouwd aanvoelde ben ik samen met een vriendin met een bomproof paard naar buiten gegaan op zondag. Rustig aan wennen en ging steeds beter. Als er verkeer aankwam, ging zij tussen het verkeer en mijn paard rijden, zodat mijn paard niet de verkeerde kant op sprong. En vanzelf gaat het dan beter. Mijn paard was gericht op mij, en als ik de rust bewaar, dan blijft ze bij me. Dus nu rijd ik gewoon al alleen en loopt ze strak langs bermmaaiers e.d.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:40

Ik heb altijd een touwtje aan het bit zitten en zodra ze het te spannend vindt geef ik deze aan een vriendin. Zo ook bij het oversteken, gewoon voor de zekerheid.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:41

Ik vind het ook lastig, want waar ligt de grens tussen wel/niet verkeersmak? Mijn paard is in principe heel rustig, groot verkeer interesseert haar eigenlijk niets, wielrenners ook niet, en áls er dan eens iets eng is blijft het meestal bij een half sprongetje opzij en dan weer rustig verder lopen, of even stilstaan en kijken.

Toch had ik 't laatst ook, auto komt van achter, smalle berm, en paardlief vond het hekje náást de berm ineens eng. Ja, toen ging ze ook achteruit midden de weg op. Auto scheurde er vervolgens vlak achterlangs. Nou is mijn paard gelukkig niet bang voor het verkeer dus ze reageerde niet..maar stel dat ze nog meer naar achter was gelopen, op dat moment; had de auto er tegenaan gezeten.

Moet ik dan maar niet meer de weg opgaan? (niet eerder op die weg geweest, trouwens) Net als met paarden die eigenlijk niets eng vinden, behalve vrachtwagens. Als je langs een rustige weg woont, mag je dan nóóit naar buiten omdat er heel misschien een vrachtwagen langs kan komen?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:49

Je kunt juist wel al heel veel voorwerk doen.

Een paard dat op jou vertrouwd bijv. zal er minder snel vandoor vliegen, maar eerder denken: ik blijf bij jou, want bij jou ben ik veilig! Daarmee kom je al een heel eind.

En wees creatief met schrik-en obstakeltraining. Je kunt je paard van te voren al bekend maken met paraplu's, wapperende vlaggetjes, krakend plastic, harde geluiden, kinderwagens, door smalle doorgangen, over de wip, balonnen, slingers etc. etc. etc.

Ik ben het er helemaal mee eens dat een niet verkeersmak paard niet buiten hoort. Al zul je met een jong paard natuurlijk wel de dingen eens voor het eerst moeten doen. Maar de eerste keer naar buiten zou ik aan de hand doen, met andere paarden erbij en alleen als het paard zijn leider vertrouwt en als het bekend is met alle dingen die ik hierboven noemde. Pas als dit volledig goed gaat ohz, en alleen.

Paarden die heel schrikkerig en kijkerig zijn krijgen wellicht ook te veel krachtvoer of komen te weinig buiten.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:50

Ik denk dat je een paard alleen verkeersmak kunt krijgen door het idd te oefenen, en je moet gaan oefenen op een manier die bij jou en bij het paard past. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat er ruiters zijn die liever eerst ergens anders gaan oefenen op een 'gesloten' terrein, dan dat direct de weg op gaan.

Mijn paarden staan in de bebouwde kom, (wel aan de rand van het dorp hoor ;)) maar niet aan een drukke weg, ze zien wel regelmatig verkeer langskomen, de rijbak ligt ook langs de weg en ik stap regelmatig in het bosje aan de overkant uit. Daar begin ik meestal mee, daarna gaat mijn broertje met de fiets mee naar het grotere bos en dan merk ik vanzelf wel wat ze doen. Ik ga pas alleen naar buiten als ik het ook vertrouw (en trouwens ook in de bak een goede controle heb).

Maar netzoals DaniBanani hierboven zegt elk paard, hoe braaf normaal ook, kan wel eens opzij stappen op het verkeerde moment en daarom moet je hoe dan ook alert blijven en anticiperen op de situatie.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:53

Dani62 schreef:
Je kunt juist wel al heel veel voorwerk doen.

Een paard dat op jou vertrouwd bijv. zal er minder snel vandoor vliegen, maar eerder denken: ik blijf bij jou, want bij jou ben ik veilig! Daarmee kom je al een heel eind.

En wees creatief met schrik-en obstakeltraining. Je kunt je paard van te voren al bekend maken met paraplu's, wapperende vlaggetjes, krakend plastic, harde geluiden, kinderwagens, door smalle doorgangen, over de wip, balonnen, slingers etc. etc. etc.

Ik ben het er helemaal mee eens dat een niet verkeersmak paard niet buiten hoort. Al zul je met een jong paard natuurlijk wel de dingen eens voor het eerst moeten doen. Maar de eerste keer naar buiten zou ik aan de hand doen, met andere paarden erbij en alleen als het paard zijn leider vertrouwt en als het bekend is met alle dingen die ik hierboven noemde. Pas als dit volledig goed gaat ohz, en alleen.

Paarden die heel schrikkerig en kijkerig zijn krijgen wellicht ook te veel krachtvoer of komen te weinig buiten.

daar ben ik het helemaal mee eens mijn pony van vroeger kreeg ook te veel krachtvoer waardoor hij veel heter werd en al best heet van zich zelf was.
En als ze veelste lang binnen staan vind ik het ook niet gek dat ze buiten er vandoor gaan.
Dan zijn het veel dingen samen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:01

Met een paard dat echt 0,0 % verkeersmak is de weg op gaan, vind ik echt not done.
Om een paard verkeersmak te maken moet je opbouwen. Wij hebben het geluk om dicht bij een kleine, rustige parking te staan. Dus dan nemen we het paard daar mee naartoe. Dan ziet die stilstaande auto's en af en toe rijdt er eentje rustig voorbij. Als het paard dit volledig over zich heen laat gaan en helemaal geen schrikreactie vertoont, gaan we naar diezelfde parking maar dan wanneer de werkdag gedaan is dan rijden er al wat meer auto's langs. Pas als je paard hier volledig aan gewend is (dus in het algemeen: langsrijdende auto's) vind ik dat je het mag proberen op de openbare weg. En dan niet meteen op het drukste kruispunt van de stad natuurlijk. Eerst op wat rustigere wegen of wegen waar het fietspad gescheiden is van de weg etc. Zo bouw je dat op naargelang het paard. Ook de overstap "aan de hand" naar "op het paard" wissel ik af per paard. zij geven aan wanneer er klaar voor te zijn.
Met een niet echt verkeersmak paard gewoon een buitenrit gaan maken 'omdat hij het toch ooit moet leren' vind ik heel onverstandig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:44

Het is wel zo verstandig om een jong veulen al aan de hand mee te nemen terwijl iemand anders voor je uit loopt met zijn verkeersmakke moeder. Verder: op zondagochtend vroeg de weg op met andere paarden om 'm heen, zo wordt hij geleidelijk steeds makker en kom je in het begin ook niet zo veel mensen tegen. Moet wel zeggen dat het ook verschil maakt waar je rijdt, ik heb vorig jaar een paard bijgereden dat midden in Amsterdam stond, da's wel even wat anders dan waar ik nu rijd (de polder bij Hoogland/Baarn :+ ) Daar zijn mensen gewend aan paarden. Gister stond mijn paard ineens per ongeluk overdwars op de weg om naar een groepje paardverslindende ezels te kijken (verkeer doet 'm niks) en ik geneerde me dood. Maar de automobilist die ons achterop kwam wachtte wel even.

Vind het enger als stalgenoten hun paard in de bak niet in de hand hebben :roll: Lévensgevaarlijk. Het kan altijd fout gaan, hoeft niet met het verkeer te maken te hebben. Of denk je soms dat het leuk is om te ontdekken dat je paard verlatingsangst heeft op het moment dat hij terugdendert naar zijn vriendjes en tegelijkertijd met een intercity bij de spoorwegovergang aankomt? :( Geloof me, op zo'n moment heb je écht niet meer genoeg bloed in je hoofd om nog helder te kunnen denken.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:11

Tja je kunt toch ook echt alleen een paard verkeersmak maken
door veel te oefenen? Het zal toch moeten lijkt mij. Je kunt wel
in de bak beginnen met schirk training enzo maar op een eind
moet je wel de weg op. Dan moet je gewoon zorgen dat je maatregelen
neemt zoals; samen met een goed verkeersmakpaard gaan, zonodig iemand
meenemen die je paard aan een halstertouw meeneemt.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:15

wij zijn gewoon naar buiten gegaan met het paard, eerste keer ana de hand. Toen erop.
Eerst wel kijkerig, maar ze vertrouwde ons. Dat is misschien wel belangrijk als je naar buiten gaat voor de eerste keer, dat het paard op jou vertrouwt.

En nu gaan we telkens naar buiten, zijn nog wel kleine dingen die eng zijn. Maar het gaat echt met stappen vooruit

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:23

Ik ben het helemaal met Dani62 eens :j .

Op en rond de stal kun je je paard al aan genoeg dingen laten wennen. Auto of scooter even aan laten draaien, paard laten zien dat er niets engs is, toeteren. Met de fiets passeren en steeds dichterbij, even bellen (hoeveel paarden ik wel niet tegenkom die van een fietsbel schrikken :+ ).
Langs een weg laten grazen werkt vaak ook. En het fijnste vind ik zelf om op een boerderij te staan zodat je makkelijk aan draaiende en rijdende tractoren en vrachtwagens kunt laten wennen.

En eerst aan de hand de weg op en blijf dat ook regelmatig doen. Zoek nieuwe potentieel enge dingen op maar zorg voor een veilige situatie en reageer zelf gewoon normaal, niet zelf al denken ohjee wat eng.
Laatst zag ik bijvoorbeeld dat ze vlak bij stal met een grote grijper en een draaiende vrachtwagen de sloot aan het schoonmaken waren. Hup pony gepakt, aan de hand erheen gelopen en steeds een beetje dichterbij, aan de wagen laten ruiken, paar keer heen en weer lopen. Rondje weglopen en op de terugweg er weer langs, niets meer aan de hand. Mannen met een bladblazer bezig? Heel lief dat ze hem uitzetten maar ik heb gevraagd of ze hem weer aan wilden zetten en helpen die pony er mak voor te maken, duurde maar een paar minuten en ze vonden het hartstikke leuk om mee te werken :j .

Mijn 4 jarige hyperactieve stuiterbal is in het verkeer makker dan menig ander en ouder paard. En ondanks dat hij nog maar kort onder het zadel is kunnen we gewoon al helemaal alleen de straat op zonder dat het gevaarlijk wordt voor het overige verkeer of onszelf :) .

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 17:25

Veel verschillende meningen inderdaad. Fijn dat de discussie tot nu toe lekker rustig en respectvol verloopt.
Voor mijzelf is het thuis altijd de vraag: Wat doe ik.
Silence is overal verkeersmak, behalve thuis. Heel vervelend is dat.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:34

ik ben vanmiddag nog buiten geweest met mijn 3 jarige die net 2 maanden zadelmak is, ik woon naast de stal 800meter van huis in een boerendorp met weinig autoverkeer.
dus dit heb ik afentoe onder het zadel gereden... als hij ergens niet langsdurfde, eraf gestapt en begeleid en laten kijken...
nu ben ik vandaag langs het kanaal geweest, hij vond de streepjes op de weg wat eng en de verkeersborden.
maar voor de rest heb ik lekker gereden vandaag:P

Helmpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:45

Heb met belangstelling dit onderwerp gevolgd. Ik heb zelf een 100% bomproof paard maar.....ook die kunnen schrikken en dan wegvluchten. Het blijft een dier nietwaar! Ik wilde alleen maar zeggen jong of oud, ervaren of niet...er kan altijd wat gebeuren.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:52

Het is helemaal waar dat er iets kan gebeuren, maar ik vind dat als je op een paard zit je er voor moet zorgen dat je de risico's zoveel mogelijk inpertk als dat je kan.

Ik reed tot 2 jr terug een volbloed paard van 30 die echt wel verkeersmak was. Maar altijd als er een tractor of vrachtwagen aan kwam bleef ik op een breed stukje berm staan. Ook al reageerde ze nooit, maar ik neem het risico gewoon niet dat mocht ze 1 keertje wel reageren. Soms stond ik wel paar min te wachten, maar veiligheid voor het gehele verkeer en vooral voor mijn paard, gaat bij mij voor alles.

Liever 1 keer te voorzichtig, dan fatale aflopen.