Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Maddox__ schreef:ik denk niet dat castreren nog nut heeft, ik heb mee gekregen dat je het zo jong mogelijk moet doen , tussen 1/2/3 jaar.. omdat het daarna anders al bijna geen nut meer heeft? Nou denk dat bij 16 jaar helemaal geen nut meer heeft,
zou eigenlijk ook niet durven zeggen wat het zou moeten zijn ! Succes ermee
fuerzaR schreef:Castreren zitten te veel nadelen aan !
risico's
Chemisch Cas
Hebben we gedaan maar er veranderd nietS!!!!
Hij had een beenbreuk dus mocht geen stap zetten.
Dus janike eerst even vragen voordat je een oordeel gaat uiten, Over castreren verder geen reacties want het helpt niet hij is 10 jaar dekhengst geweest en voor al die risico doe ik het niet.
En al helemaal niet te bedenken dat hij op geen enkel manier veranderd!
en dan samen in de bak rijden / wei lopen, wandelen. Dat een paar weken volhouden. Dan met lijntje ertussen (ook weer na goed rijden, samen in de bak, wei lopen). Dan zonder eerst rijden / begin je met samen in de bak lopen / wei lopen / lijntje ertussen. Dan samen in de bak lopen / wei lopen / los lijntje ertussen / dan wei lopen / lijntje ertussen. En dan helemaal zonder lijn. 
VanHuisUit schreef:Tja, als je zeker weet dat castreren helpt....maar dat weet je niet en topic starter vindt het geen optie.
Ik heb geen ervaring met hengsten met dit probleem. Wel met agressieve merries / ruinen.
Tja, het gaat in ieder geval veel tijd kosten en ik vrees dat je er voorlopig niet 90% van op aan kunt dat hij nooit meer agressief gaat doen, maar van welk paard weet je dat wel.
Mijn geslaagde aanpak, 3x met van die monsters, maar dat waren 2 merries en een ruin.
1. Landurige aanpak, zelfde omgeving en geleidelijk opbouwen. Eerst goed rijden /afmattenen dan samen in de bak rijden / wei lopen, wandelen. Dat een paar weken volhouden. Dan met lijntje ertussen (ook weer na goed rijden, samen in de bak, wei lopen). Dan zonder eerst rijden / begin je met samen in de bak lopen / wei lopen / lijntje ertussen. Dan samen in de bak lopen / wei lopen / los lijntje ertussen / dan wei lopen / lijntje ertussen. En dan helemaal zonder lijn.
2. Totaal andere omgeving, gewoon in de bak met ander paard, niets aan de hand. (erg he, ik was van stal veranderd en de staleigenaar dacht me er een plezier mee te doen door mijn paard er op een winterdag uit te gooien met een ander paard....ik kom toevallig langs, schrik me rot: staat mijn paard gewoon rustig gezellig naast die ander!) Ze bleef overigens wel haar voorkeuren houden maar zo erg als het geweest was (ze had 2x een paard bijna vermoord die bij 'haar' kudde kwam) is het nooit meer geweest. Maar ik heb haar ook nooit meer in een kudde gezet maar altijd maar met een ander paard op een stuk land. Zodat ze wel haar gezelschap had maar niet iets hoefde te verdedigen.
3. Met een grote ruin en een mini paardje. Eerst scharrelde het mini'tje voor de box rond en ontweek zeer handig alle gedreig en open monden. Langzamerhand ging het mini'tje toch steeds weer snuffelen en heel voorzichtig met snoetje naar voren .Andere paard reageerde eerder verbaasd dan boos. Dit ging zo'n maandje door. Toen vervolg met aanpak 1.
Weet niet of je er wat aan hebt, wat ik zeg, ik weet niet hou jouw paard zou reageren. Als ik alles zo lees zou ik gaan voor aanpak 3 in combi met aanpak 1. Sterkte, vervelend probleem.
Blijheid schreef:fuerzaR schreef:Castreren zitten te veel nadelen aan !
risico's
Chemisch Cas
Hebben we gedaan maar er veranderd nietS!!!!
Hij had een beenbreuk dus mocht geen stap zetten.
Dus janike eerst even vragen voordat je een oordeel gaat uiten, Over castreren verder geen reacties want het helpt niet hij is 10 jaar dekhengst geweest en voor al die risico doe ik het niet.
En al helemaal niet te bedenken dat hij op geen enkel manier veranderd!
Ik denk eerlijk gezegd dat de risico's van een (ernstig) gewond paard omdat hij zichzelf bijt, of van gewonde weidegenootjes, veel groter is dan het risico van castreren.