Hunter springen met pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jolanda10

Hunter springen met pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 09:01

Alle info is welkom over het Hunter springen. Geen idee of het hier in Nederland georganiseerd wordt, en dan met name voor pony's.
In Engeland is dit enorm populair en ik ben zeer geinteresseerd in deze tak van de springsport. Heeft er iemand info en met name data van georganiseerde wedstrijden met klasse hunter springen voor PONY's (in Nederland of Belgie) dan hoor ik het graag.

Mijn zoektocht op het www levert niet veel op, alleen maar hunter rubrieken in het buitenland en over hunterpaarden. Ook het artikel in de BIT van enige tijd geleden is leuk maar geeft geen info over vereniging of adressen.

Wie weet meer??????

armlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:05

Hey,
Ik heb zelf in Amerika gewerkt, hier is het erg populair!
hier wat info:
Informatie springen hunter paarden
Profiel van een hunterpaard:
Een hunter is over het algemeen een fijner gebouwd type paard. De paarden zijn altijd ingevlochten om de hals goed te laten zien. Men ziet graag een ontspannen ‘lage’ hals. Een compacte dressuurhouding (met hoog gedragen hoofd) is niet gewenst. Het paard moet beschikken over vrij vlakke gangen. De galop is de belangrijkste gang. De galoppas moet ruim zijn.
De afzet voor de hindernissen moet ruim zijn. Het moet er immers uitzien alsof het paard gewoon doorgaloppeert over de hindernis en niet inhoudt of versnelt. Een ontspannen aanblik is wat men verwacht. Het paard wordt beoordeeld op springtechniek, tempo en manier van bewegen.

Wijze van rijden in het parcours:

Ontspannen met ‘lage’ hals met een vrij lange teugel en ongedwongen contact met de mond (géén verheven/verzamelde dressuurhouding)
Totale rust
In het parcours galoppeert het paard tussen en over de hindernissen in één gelijkmatig tempo door
Het zgn. ‘schakelen’ is ongewenst
Direct na de laatste hindernis van elke rechte lijn moet, indien van hand moet worden veranderd, binnen enkele galoppassen een galopchangement plaatsvinden
Gemiddeld worden circa vier changementen gevraagd
Het hele parcours wordt in de verlichte zit gereden. Ook de ruiter/amazone moet een toonbeeld zijn van rust en ongedwongenheid. Zijn/haar aanwijzingen mogen in feite niet zichtbaar zijn. Tijdens de sprong blijft zijn/haar houding hetzelfde, de handen bij elkaar op de manenkam, ongeveer in het midden van de hals met veel teugelvrijheid voor het paard. Elke vorm van verzet (bijvoorbeeld met mond, hoofd, staart, tempo, in wendingen, enz.) wordt door de jury minder positief beoordeeld.

Belangrijk bij de beoordeling zijn o.a. de springtechniek, moment en wijze van galopchangement, juiste aantal galopsprongen tussen de hindernissen, afzet op ruime afstand vóór de hindernis, springfouten, regelmatig tempo. Driemaal weigeren, val, fout rijden van het parcours, hindernis tonen en hulp van derden heeft uitsluiting tot gevolg.

Het parcours en de hindernissen: Er staan circa negen hindernissen in het parcours, in rechte lijnen opgesteld, langs de buitenzijden en over de twee diagonalen. Een hunterparcours kent geen stijlsprongen.

Per rubriek is één dubbelsprong met één of twee galoppassen daartussen toegestaan. De gewenste afstand tussen de dubbel is 7,60 m’. De hindernissen zijn minimaal 50 cm breed en hebben allemaal een grondlijn (hindernisbalk of plantjes/ heesters er voor). De achterste boom bij oxers ligt minimaal 9 en maximaal 15 cm hoger. Meestal staan de hindernissen op 4, 5 of 6 galopsprongen.

Regels met betrekking tot het rijden van het parcours:

Op de parcourstekening worden de afstanden tussen de hindernissen vermeld. Het te rijden aantal galopsprongen wordt bepaald door voor een standaard galopsprong 3,60 m te rekenen.
De hindernissen zijn niet voorzien van volgnummers.
Het parcours mag niet worden gelopen.
De op de parcourstekening aangegeven lijn is verplicht gereden te worden.
Het parcours wordt niet op tijd gereden.
Het binnenrijden van het parcours geschiedt in draf. Tussen ruiter en jury wordt niet gegroet. Er wordt ook géén startsein gegeven.
Vanuit een volte wordt aangegaloppeerd en vangt het springen van het parcours aan.
Na beëindiging van het parcours wordt dit direct in stap verlaten.
Harnachement:
Engels hoofdstel, neusriem boven bit.
Aanbevolen: leder teugels, géén springteugels.
Sperriempje is niet toegestaan.
Toegestane bitten: bij voorkeur D-trens; bustrens, Pelham eventueel met dubbele teugels. Verder is een dubbele teugel niet toegestaan.
Een martingaal is niet toegestaan.
Alle andere vormen van tuig, zoals borstlap, borstriem e.d., zijn verboden.
Bandages, been-/peesbeschermers en springschoenen zijn verboden.
Alleen korte botte sporen en een rijzweepje van maximaal 70 cm lang zijn toegestaan.

Wedstrijden zijn in Nederland (en eigenlijk europa) nog weinig tot niet, in nederland is er 1 die elk jaar een hunterklasse heeft, dat is Jumping etten-leur.
Ik wens je heel veel succes, en mocht je nog vragen hebben dan hoor ik ze graag :D

Ps. Ik werk nog geregeld met mensen uit amerika, als ik een aantrekkelijk paard zie dan breng ik koper en verkoper in contact met elkaar, ook de amerikanen zouden graag hier meer hunterwedstrijden zien ;)
en ik ook :P

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 17:31

Super bedankt voor je uitgebreide info. Dit is heel leuk om te lezen. We hebben al eens een bod gehad op onze pony van een Engelsman die voor zijn dochter een hunterpony zocht. Ik dacht meer dat het toen om het type ging, maar begreep pas later dat het om het 'hele plaatje' gaat en met name om het 'afhangende pijpbeen' bij het springen.

We willen de pony helemaal niet verkopen, maar sinds mijn dochter al wel wat vaker een oefenparcoursje gesprongen heeft zijn er meer die naar de pony vragen voor export Amerika of Engeland.
Pony heeft M2 dressuurgelopen, lang teugeltje galoperen en changeren in galop is eitje

Nu gaat ze binnenkort in het springen starten en zouden we het dus leuk vinden als er bijv. zo'n showhunters rubriek ook in Nederland voor pony's gereden zou kunnen worden, gewoon om eens te kijken hoe e.e.a. precies in zijn werk gaat en of die van ons idd daar bij past.

Hier wat foto's van Salim van vorige week tijdens een onderling parcours (Yep, ze springt met een dressuurzadel ;) )
Afbeelding
Afbeelding

Etten-leur is hier niet zo ver vandaan, dat zou leuk zijn om eens mee te maken.

armlou

Re: Hunter springen met pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:05

Het gaat idd om het hele plaatje,
in andere topics over hunters heb ik hier op bokt ook helaas wel gelezen dat ze een hunter een beginners paard vinden... en dat die niet goed genoeg zou zijn voor dressuur en springen en daarom maar als hunter gebruikt wordt :s
een hunter moet een mooie uitstraling hebben, goed kunnen springen, makkelijk te rijden zijn (lossere teugel),
en idd, als de pony te koop zou staan hadden "mijn" mensen in Amerika ook wel belangstelling ;)
voor zover ik weet is etten-leur de enige, mochten er nog meer zijn, zal ik het je laten weten :)

armlou

Re: Hunter springen met pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:06

PS....
een echte ruiter kan rijden onder alle omstandigheden,
dus ook springen met een dressuurzadel ;) :D 'D