Nieuw aangemeten zadel past niet meer. En nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chocotof

Nieuw aangemeten zadel past niet meer. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 09:52

Ik heb iets meer dan een half jaar geleden een zadel laten aanmeten
door een zadelmaker.
Verschillende zadels natuurlijk geprobeert en heb een nieuw stubben zadel gekocht.
Prima zadel niets mis mee.

Tot ik de laatste tijd witte haartjes onder het zadel spotte er ging toen al een belletje
rinkelen maar aan de andere kant mijn pony is ook een beetje stekelharig.

Nu heb ik afgelopen weken niet gereden en ja hoor zowel links als rechts van de schoft
zitten nu 2 witten plekken ter grote van mijn hand..

Ik weet dat nieuwe zadels altijd nagekeken moeten worden na een tijdje en ik snap ook best
wel dat paarden niet altijd in dezelfde shape blijven.

Maar dit zadel is eigenlijk nog nieuw en bovendien gaat het hier om een volwassen pony
die niet van bouw verandert is.

Is er hier sprake van gewoon pech?
Of zou het zadel gewoon niet goed aangemeten zijn?

Wanneer het laatste het geval is wat zijn dan mijn rechten?

chocobroodje

Re: Nieuw aangemeten zadel past niet meer. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:55

Ik zou in ieder geval weer een zadel maker laten komen. Ik zou gewoon vragen wat zijn garanties ed.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:56

Paarden blijven van vorm veranderen, in hun groeiperiode, maar later ook, door training. Juist door een nieuw zadel kunnen bepaalde spiergroepen meer ruimte krijgen om te ontwikkelen, waardoor de ligging van een zadel verandert.

Dat terzijde, in dit geval is de reactie dermate heftig dat het zadel mij in eerste instantie al niet goed aangemeten lijkt. Terug naar de zadelmaker dus en leg je grieven bij hem neer.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 10:11

Ik ben inderdaad al langs geweest bij de betreffende zadelmaker en hij wil er best naar kijken en het desnoods opvullen maar daar moet ik wel mijn portomonee voor open trekken.

Wat prima is als dat nodig is maar ik twijfel of het zadel wel altijd goed gelegen heeft..

Wat je snapt natuurlijk dat ik nu not amused ben met een pony met links en rechts
grote witte plekken.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:20

Noujaaa wat toevallig felies ;) helaas heb ik precies hetzelfde. de mijne is ook stekelharig maar mijn stubben past dus ook niet meer. Is begin dit jaar aangemeten en helemaal op maat gemaakt. Ik heb mijn zadelmaker alweer gebeld, ben benieuwd wat ik moet betalen *zucht*

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:24

helaas heb ik het zelfde probleem
maar dan met een western (valt weinig aan op te vullen en nog verschillende pads geprobeerd)
halfjaartje met volledige tevredenheid gereden
tot dat mijn toen 6,5 jarige paard toch maar besloot weer enorm te veranderen in vorm ..

ben al weer 2 maanden aan het rondkijken naar een ander zadel
(denk je eindelijk iets passends te hebben ...)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:31

Mocht ik ooit nog een zadel moeten kopen (nu paardloos), dan wordt het een Wow of anderzins aan te passen zadel. Wat een ellende heb je hiervan he.

Het wordt heel moeilijk om aannemelijk te maken dat het zadel in eerste instantie al niet goed aangemeten was. Laat eens een second opinion doen door een andere zadelmaker, kijk wat die zegt.

Hoeveel moet het opvullen kosten? Ik was altijd met € 25,- klaar.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:39

Kaka schreef:
Mocht ik ooit nog een zadel moeten kopen (nu paardloos), dan wordt het een Wow of anderzins aan te passen zadel. Wat een ellende heb je hiervan he.

Het wordt heel moeilijk om aannemelijk te maken dat het zadel in eerste instantie al niet goed aangemeten was. Laat eens een second opinion doen door een andere zadelmaker, kijk wat die zegt.

Hoeveel moet het opvullen kosten? Ik was altijd met € 25,- klaar.

Ja ik heb ook een WOW en dat is de beste koop die ik heb gedaan. Het kost wat centen maar kan altijd aangepast worden en zit je dus niet met dit soort problemen. Ik zou je zadel verkopen als je flink in je portemenee moet bij je zadelmaker en voor een WOW gaan.
Succes

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 14:33

Ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje service van een zadelmaker/ruiterzaak als ik een gloednieuw merkzadel koop wat aangemeten is
dat er gewoon een soort van garantie op moet zitten. Divoza bied zelfs gratis opvulbeurten aan bij Rossner zadels..

Dan mag ik zoiets bij mijn stubben die minstens 2 keer zoveel kostte toch ook wel verwachten?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:36

Een nieuw op maat gemaakt zadel, die niet daarna aan te passen is, is helaas echt een miskoop. Ik vond het altijd zo'n onwijs idee, een zadel helemaal op maat laten maken naar het paard. Totdat ik ondervond dat op het moment dat een zadel goed ligt, het paard gaat groeien in bespiering, en het zadel dan niet meer past, en de zadelmaker in kwestie dan doodleuk zegt; Ja, dat kunnen we wel weer aanpassen, maar dat gaat je dan 'heel wat' euro's kosten.

Ik zou gewoon even in overleg gaan me je zadelmaker, in principe hoort hij natuurlijk een passende oplossing te bieden, maar zolang hij beweert dat jou zadel helemaal pastte(en jij niet hebt ' geklaagd' bij het afleveren), heb je weinig rechten..

Ben helemaal wijs met mijn WOW-zadels :D
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 17-09-09 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:42

Zadelmaker laten komen en vragen hoe/wat.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 17:55

Met rechten bedoel ik ook niet de zadelmaker zwart maken of iets dergelijk het is een goeie vent.

Maar ik bedoel meer dat ik bij een loei duur zadel wat nu ineens niet meer past wel zou verwachten dat er bijvoorbeeld een gratis opvulbeurt zou zitten.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 23:31

wel frappant dat er 2 boxtelse bokkers hetzelfde probleem hebben....
laat bianca van www.2bone.nl er eens naar kijken, zij meet alles op en geeft een vrijblijvend advies. is puur gericht op het welzijn van het paard en niet op de portemonnee van een zadelverkoper. (ze verkoopt zelf ook maar je bent niet verplicht bij haar te kopen). zo snel al witte plekken is in mijn ogen niet mogelijk bij een goed gepast hebbend nieuw zadel

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:51

de pest is nog: het zijn 2 verschillende zadelmakers.. *zucht*

Ik heb die Bianca een mail gestuurd, bedankt voor je tip Frankiej!

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:01

Zouden vrouwelijke zadelmakers beter zijn?
Vorig jaar heb ik het zelfde probleem gehad. Rossner dressuurzadel laten opmeten door Divoza, 3x de zadelmaker er bij gehad, omdat het niet goed lag en mijn paard last van zijn rug kreeg. Uiteindelijk zadel terug gebracht, omdat mijn vertrouwen weg was. Chiropractor 2x bij mijn paard gehad om zijn rug weer te repareren. Toen een zadel laten aanmeten bij Astrid van www.horsefeelings.nl . Dat zit perfect.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:11

wel vreemd dat je met een nieuw zadel je portomonee moet open trekken. Ik heb 5 mnd geleden een splinternieuw prestige top dressage laten aanmeten op mijn paard. kort daarna heb ik besloten om dit paard te verkopen en heb een nieuw paard gekocht (een fries) dit paard is nog onbeleerd en ben hem nu aan het beleren. En mijn zadel past totaal niet op hem dus heb contact op genomen met mijn zadelmaker ze gaan eerst kijken of dit zadel te vermaken is naar zijn maat (aangezien friezen niet alle zadels maar op kunnen). Dit zit gewoon nog bij mijn garantie 1e opvul aanmeet beurt na koop is gratis (heb hier nog expliciet om gevraagd ook omdat het nu om een ander paard gaat). Als hij niet past kan ik een nieuw ander zadel tegen de mijne inruilen (misschien dat ik iets moet bijleggen maar dat zal niet veel zijn zei hij zelf al)

Maar ja ik weet niet om wat voor merk zadel het bij jou ging mijne was 2000,- dus daar mag dan ook wel wat aan garantie bijzitten

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 10:40

Mijn zadel is een stubben.

En tja inruilen.. mijn zadel is nu natuurlijk gebruikt en niet meer zo nieuw als dat ik hem gekocht heb. Maar heb ook geen zin om daarom weer een hoop geld bij te leggen voor het inruilen.

Ik wil gewoon dat dit zadel passend gemaakt wordt het is niet alleen een supermooi zadel maar hij zit ook nog eens erg fijn.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:46

Bij Stubben zadels in de eerste opvulbeurt toch altijd gratis?
Bij Kootstra in Groningen alle veranderingen bij dezelfde eigenaar en hetzelfde paard..............

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:21

Chocotof schreef:
Ik ben inderdaad al langs geweest bij de betreffende zadelmaker en hij wil er best naar kijken en het desnoods opvullen maar daar moet ik wel mijn portomonee voor open trekken.

Wat prima is als dat nodig is maar ik twijfel of het zadel wel altijd goed gelegen heeft..

Wat je snapt natuurlijk dat ik nu not amused ben met een pony met links en rechts
grote witte plekken.

Allereerst; die witte plekken kunnen nog weer weggaan met de volgende verharing. Mijn paard heeft een aantal malen een verkeerd zadel opgehad; had aan beide kanten van de schoft echt een ei zitten, de haren werden wit maar 2 verhaarbeurten verder zijn ze volledig verdwenen.

Bij zulke grote problemen kan ik mij nauwelijks voorstellen dat het zadel eerst wel goed lag. Misschien kan je een onafhankelijk zadelpasser ernaar laten kijken en een rapport laten maken. Daarmee kan je dan de leverancier in gebreke stellen.
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? schakel die dan meteen in.