mijn pony geschoren en ze heeft het koud.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

romy9696

mijn pony geschoren en ze heeft het koud.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 17:38

Hai,

Ik heb een vraagje.

Ik had vorig jaar mijn pony geschoren (helft van haar hoofdje en dekje niet)
en ze had een dekentje op van 200gr + een fleesdeken eronder met hals.
en toch stond ze soms te bibberen.

Nu zou ik haar wel heel graag weer willen scheren want anders heeft ze een onwijs dikke vacht
en zweet ze enorm na het rijden.

maar nu weet ik niet of dat wel zo verstandig is.

Help? :+

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:42

Nog dikkere deken?

Naja, ik weet het ook niet, ik doe gewoon op tijd een deken op, en dan blijft Marko's vacht dun genoeg om hem niet te scheren!
(Bovendien vind ik geschoren friezen lelijk ;) )

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:43

Kan wel maar gewoon een dikkere deken opdoen.
Mijn fjord scheer ik ook altijd en die heeft een stadeken op van 200 gr met daaroverheen een regendeken van 300 gr!

Heeft het niet koud hoor, staat eroverdag lekker mee buiten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:43

Welke temperatuur was het vorig jaar toen ze stond te bibberen?
Het is nu absoluut niet koud buiten.

Merel_93

Re: mijn pony geschoren en ze heeft het koud.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:45

Waarom zou je haar scheren? Alsof een dikke vacht erg is...
Misschien is het tien minuutjes langer poetsen maar dat zou ik er echt wel voor over hebben als ze anders staat te bibberen!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:47

Sommige paarden hebben zelf 2 x 200 gram, dus kan me voorstellen dat jouw ponytje het koud heeft! Ik zou er inplaats van de fleece deken nog een onder deken van zo'n 150 a 200 gram op doen.
Laatst bijgewerkt door ZusJacobs op 16-09-09 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:50

die van mij heeft 500 gram op in de winter als die is geschoren

romy9696

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 17:51

Cayenne schreef:
Welke temperatuur was het vorig jaar toen ze stond te bibberen?
Het is nu absoluut niet koud buiten.

vorig jaar rond de 5-10 graden.

(ik scheer haar omdat ze anders veel te nat is na het rijden en op een concours is het niet zo super mooi.)

p.s ze is een new forest zou dat nog uitmaken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:30

Patroontje scheren een optie? Rug en achterhand niet scheren scheelt een hoop warmte (dekens). 1e plek waar pony de warmte kwijt wil is de hals, als je die scheert zal ze verder een stuk minder zweten. Ook is een goed patroontje bij het rijden makkelijk, omdat je niet hoeft te klooien met uitrijdekens en veel pony's zijn minder stuiterig als ze niet zoveel koude/frisse wind op de huid voelen. Daarnaast blijven de grote spieren op de rug en achterhand makkelijker warm en dus minder snel stijf.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:34

Mijn paard (ongeschoren) staat in de winter vaak met 400 grams op en als het heel koud wordt (zoals afgelopen winter) gaat er nog een onderdeken onder van zo'n 300 grams. Dus snap best dat jouw pony het koud heeft met die temperaturen. Ik zou als ik jou was een dikkere deken kopen of een goede onderdeken (bij de divoza zijn deze onderdekens maar rond de 40 euro)

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:41

gewoon lekker scheren en dikkere deken(s) op doen.

Als je niet scheert en ze lang nat blijft vatten ze alleen maar eerder kou ( en is inderdaad minder mooi)

succes

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:36

Ik vind een 200 grams deken voor een net geschoren paard ook wel aan de krappe kant, je kunt ook een dikkere nemen bijv. 400 grams. Ik zou geen losse onderdeken gebruiken, ons paard heeft zich daar vorig jaar bijna aan opgehangen wij hadden ook een dunnere deken met losse fleece met hals eronder, die fleece deken is gaan schuiven ten opzichte van de bovendeken waardoor ons paard bijna gestikt was. We zijn gelijk overgestapt op een (veel) dikkere deken, dit ging prima. Het was toen trouwens ook een graadje of 5 overdag, en ons paard heeft een halfopen staldeur en staat ook een gedeelte van de dag buiten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:37

Ik vind 200grams nog erg weinig voor een geschoren paard, dat had mijn ongeschoren pony al op in de winter.
Dus zeker een dikkere deken en anders dit jaar niet meer scheren.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:41

ik zou ook een dikkere deken opdoen. 200 grams voor een geschoren ponie is te dun midden in de winter.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:55

Ben het met de meeste hier eens dat een 200 grams voor een geschoren paard/pony te weinig is. De mijne staan ongeschoren swinters al onder een 380 grams deken. En idd ook een losse onderdeken, helemaal van fleece, is een risico met oog op schuiven ed. Fleece is ook veel te dun om als onderdeken te gebruiken.
Geschoren op z'n minst een 300 grams, en als het echt kouder wordt 400.

@merel lekker handig antwoord. Niet elk paard kan zonder geschoren te zijn swinters gereden worden. Mijn oudje werd zelfs ziek als ik dr niet schoor swinters, omdat ze haar warmte gewoon niet kwijt kon. En die stond 3 uur later nog steeds te zweten met uitstappen licht dekentje en weer uitstappen enz enz. Dus de opmerking van 10 minuten meer poetsen staat nergens op. Het is niet altijd vanwege het meer werk met poetsen.

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:05

Nou uit de antwoorden van de TS maak ik anders op dat ze het doet omdat 'hij anders veelste nat is na het rijden en dat op het concours niet zo super mooi is'. Dan vind ik het dus de grootste onzin om te scheren.
Een wintervacht zit er niet voor niets, normaal gesproken kunnen paarden hun eigen warmte regelen in de winter door die dikke vacht op te zetten, de lucht tussen de haren neemt dan hun eigen lichaamstemperatuur aan, zodat ze warm blijven. Een deken daarentegen is vaak helemaal niet ademend en past zich ook niet aan aan de temperatuur buiten.
De eigen wintervacht van een paard kan zich dus opzetten op basis van hoe koud het buiten is, een deken kan dat niet. Die is altijd even dik.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals jouw paard dat ziek wordt als je haar niet scheert, maar daar ga ik toch niet vanuit? ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:31

Ik zou beginnen met een deken van minimaal 370 gram. Merk je dat je pony het daar koud onder heeft, dan kan je er altijd nog een onderdeken onder doen. Deze zijn niet zo prijzig. Hetgeen jij je pony op had is inderdaad te koud voor een geschoren pony midden in de winter.

Dus mijn advies: gewoon scheren (afgezien van dat het oog ook wat wilt is het voor je pony echt niet prettig om te werken met een dikke winterjas aan) en goed inpakken.

Succes!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:46

Isoleren :D

Ik doe altijd een onderdeken (hh of imperal riding hebben ze voor weinig ;) ) en daarover heen een winterdeken, begin met 0 grams, naarmate het kouder wordt, wordt dit ook meer :D

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:03

zoals de meeste al zeggen is imo een 200grams geden voor een geschoren pony te weinig, ook met een fleece deken eronder is het nog te weinig, zeg dat je er dan 50gram bij op kunt tellen.
voor een geschoren pony heb je ong min 400grams nodig om haar warm te houden.
als je niet meer dan 200grams op wil doen, dan zou ik een dekenmodel scheren.

Goof89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:12

knapste schreef:
gewoon lekker scheren en dikkere deken(s) op doen.

Als je niet scheert en ze lang nat blijft vatten ze alleen maar eerder kou ( en is inderdaad minder mooi)

succes

:?

Paarden hebben jarenlang zonder dekens weten te overleven. Ze zijn perfect capabel om te overleven bij de koudste temperaturen. Zelfs bezweet kan je ze laten staan in de wind. Hun vacht past zich aan. Wij mensen krijgen het dan koud en denken zo dat het bij onze beestjes ook zo werkt. Maar zo gaat het niet :).

Nu, ik ga niet hypocriet doen. Ik scheer mijn paard ook maar let erop dat hij niet te warm/koud krijgt. Als je merkte dat je pony bibberde is het niet zo'n goed idee om het nog eens te doen. Een patroon is idd een beter idee. Het beste lijkt me om niet te scheren en wel een deken op te leggen zodat ze niet té veel haar krijgt.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:56

Waarom scheer je niet een jachtmodel? Dat is veel praktischer, en hoeft je paardje het niet koud te hebben.
Vorig jaar was het soms ver onder het vriespunt. Ik vind 200 grams dan wel wat weinig hoor! Vooral als ze geschoren zijn!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 08:01

Ik vind dat paarden prima zonder deken en zonder geschoren te worden kunnen, maarrrrr..........
Er zijn uitzonderingen.
Maar als je op concour gaat en dus ook veel traint en ook in een binnenbak, kom je er bijna niet onderuit om te scheren.
Veel paarden kunnen de warmte en kou goed zelf regelen maar dan wel in natuurlijke omstandigheden.
Trainen in een binnenbak met wintervacht is gewoon te warm.
Omdat de vacht ook gedient is voor in de strenge kou is het verschil dus veel te groot.
Zo'n paard kan de hitte niet kwijt, maar zal na de arbeid veel te snel afkoelen met vaak gevolgen voor de spieren of ze worden ziek.
Ik kan me best voorstellen dat mensen dan hun paard liever scheren.
Wij gebruiken de paarden immers en zullen het ze toch zo comfortabel mogelijk moeten maken hierin, alleen doet de een het anders dan de ander.

LenL38

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:22

geen probleem toch, weer scheren. alleen zorgen dat je een dikkere of meer dekens hebt

DruivenTros

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:37

Gewoon weer scheren, en een dikker deken kopen.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:38

ik vind 200 grams voor een geschoren pony ook wel erg dun in de winter!