Wie heeft wat goede tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lieszje

Wie heeft wat goede tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 15:41

Hallo!

Allereerst sorry als het niet goed staat!
Maar ik wil graag wat goede tips voor bepaalde dingen.

Binnenkort ga ik mijn nichtje helpen om twee jaarlingen (een beetje) verkeersmak te maken.
Waarschijnlijk gaan we dit doen door eerst wat heen en weer te fietsen op het erf waar de veulens dan staan.
We houden ze dan gewoon vast en proberen ze gerust te stellen.
Later willen we het met een brommer gaan doen en als ze weer wat ouder doen met een auto.
De weg vinden we zelf niet zo'n goed idee omdat dit vreselijk druk is..

Ook heb ik een probleem met opstappen.
Ik ben nou niet bepaald de slankste en heb altijd al wat problemen met opstappen gehad.
Bij elk paard wat ik reed ging de zadel naar mijn kant toe.
Ik heb geprobeerd of het ook zo is als ik sneller opstap maar dat maakt niks uit.
Ik wil misschien later een eigen paardje kopen en dan moet ik dus wel zonder hulp kunnen opstappen.

Heeft er iemand wat goede tips?

Denise

Re: Wie heeft wat goede tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:46

Wat strakker aansingelen? Krukje erbij pakken? Je aan de manen/vacht optrekken bij het opstappen ipv aan het zadel?

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:48

inderdaad een krukje erbij pakken, doen zoveel mensen hoor. verder met die jaarlingen, heb je dan geen wei die langs de drukke weg is, zodat je ze eerst daar kunt laten wennen. Kijk je kunt ze wel op t terrein laten wennen, maar daar zullen ze minder snel schrikken dan dat je met ze de weg op gaat, omdat het terrein bekend en vertrouwd terrein is.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:50

Allereerst over het verkeersmak maken, waarom wil je dit met jaarlingen doen?? Laat ze lekker een beetje in de wei dollen en een beetje een voetje leren geven, en dat je overal aan mag komen. Zet ze in een ruime wei bij de weg. Als je niet met deze jonge paarden de weg ophoeft zou ik het persoonlijk gewoon nu nog niet doen.

Verder gebruik ik altijd met opstappen een opstapje, is beter voor jezelf, het zadel en je paard. Alle paarden welke ik reed staan al vrij snel makkelijk naast het opstapje. Daarnaast laat iemand het zadel tegenhouden als je opstapt zonder opstapje.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 16:39

Ik kan de jaarlingen niet in een andere wei zetten ze zijn niet van mij.
Ik ga ook niet met ze de weg op.
Maar het lijkt mij beter als ze wat aan klein verkeer wennen omdat er op het erf vaak trekkers rijden of er komt weleens iemand aan op een brommer of fiets of met de auto.
Ik heb daar een tijd lang een paard verzorgd en die was niet verkeersmak.
Als ik dan toevallig liep op het erf of ik stond haar ergens te poetsen kon ze vreselijk van alles schrikken.
Het lijkt mij handiger als de jaarlingen niet al te bang voor verkeer zijn.
Ze staan trouwens ook het grootste gedeelte van de week in de wei.
Maar ze zullen ook wel naar binnen gaan als de winter er aan komt.
Dan gaat mijn nichtje wat meer met ze wandelen dan op dit moment.
Nu is ze vooral bezig met het voetje geven en lekker poetsen.
Af en toe gaat ze met ze naar de bak maar dit is ook niet altijd even gemakkelijk..

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:09

Je kunt het ook andersom bekijken: als je nu een fout maakt m.b.t. verkeer, ga je het nog héél moeilijk krijgen om dat weer recht te zetten. Dus als je al iets doet (waar ik persoonlijk niet voor zou kiezen), doe het dan heeeel langzaam en rustig en vooral doordacht.

LipsLikeSgr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:45

Ten eerste zou ik de jaarlingen lekker laten staan.
Ten tweede, ja, met een krukje opstappen, als je iets zwaarder bent is dat voor het paard zelf ook veel beter. Het is nl niet goed als er veel gewicht aan 1 kant van een paard hangt.
En je anders aan de manen optrekken en niet aan het zadel.