stalrust en onrust

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Hoofdmoderator

stalrust en onrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 11:43

Mijn paard moet t.g.v. een beenoperatie nu 3 weken volledige boxrust houden en daarna nog eens 3 weken met 10 a 20 min per dag aan de hand stappen. Ze is eergisteren thuis gekomen en begint nu al de pan uit te vliegen. Maakt uiteraard een zooitje van haar stal, trap tegen de boxdeur, probeert de spullen van het rekje van het paard naast haar af te trekken enz enz. Weet iemand hier een remedie tegen? Wanneer ik op het land een klein stukje van 4 bij 4 afzet, is dit dan ook nog stalrust???

Casarell

Re: stalrust en onrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 11:47

Als ze buiten wel rustiger is, moet je dat doen!
Op dat kleine stukje dan hè?
Ze moet rust hebben om het te laten genezen, maar een paard wat op stal de boel af breekt is dat ook niet goed voor dr been.

Dus idd op een klein afgezet stukje lekker naar buiten, liefst met andere paarden in de buurt..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 11:48

mij lijkt dat stukje van 4 bij 4 hetzelfde als een box.Helemaal als je paard zich daar fijner voelt.
Hier zouden ze de hele stal afbreken,met eerdere kans op nieuw het been te verwonden.
beterschap voor je paard!

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 11:50

bij die van mij werkte toen hij boxrust had onbeperkt hooi geven , weet niet of dat voor jou mogelijk is ?
en gewoon genoeg aflijding geven hielp bij de mijne ook echt goed.
zit je met het land dan niet dat ie dan over t draad heen springt?

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 11:54

ja daar ben ik idd ook bang voor, Ik kan wel een stuk in de paddock afzetten, dan heeft ze aan 3 zijdes hout, maar 1 zijde zal ik toch moeten afzetten met draad (waar geen stroom op zit) Madam gaat er geheid doorheen.

Onbeperkt hooi is ook wel een idee, maar ik moet er wel bijzeggen dat ze echt veeeeeeeeeeeel kan eten hoor, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:40

Mijn paard moest in het verleden ook op boxrust. Alle paarden gaan hier dagelijks naar buiten dus dit was voor mij geen optie. Het dier werd helemaal gek alleen in haar box. Vandaar ook dat ik die van mij op een klein stukje overdag buiten heb laten lopen.
Maar of dat beter was...ik weet het niet. Volgens mij is normale weidegang in een rustige groep vaak veel beter. Tenminste bij mijn paard was dit beter geweest, ook in het kleine stukje land ging ze rennen/draaien enz.

Veel ruwvoer kun je ook gemengd geven. Stro mengen met hooi. Dat remt de opname wat af. Of oud, stofvrij grofstengelig hooi geven.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:21

zaadhooi kun je onbeperkt aanbieden, daar zit bijna niets meer in. heb je het krachtvoer drastisch terug gebracht?
misschien is het mogelijk om een ander paard een aantal uren per dag op stal te zetten zodat ze niet alleen is.
een speelgoedje aanbieden kan ook helpen tegen verveling.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:20

Mijn paard moest 2 jaar terug ook volledige boxrust en is ook zo'n paard dat dan helemaal flipt. Iom de da heb ik gewoon in een weitje gedaan samen met haar maatje. Het weitje wel zo klein gemaakt dat ze nog geen drafje kon maken. Haar maatje kon dat dus ook niet (vriendschap in voor- en tegenspoed, dacht ik maar). Het ging prima en ik zou het altijd zo doen. Overleg anders 'ns met je da.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:43

in een box kan een paard alleen maar draaien, dat is zeer belastend, buitenlopen in een rustige groep lijkt mij beter, bovendien blijven ze dan in hun bovenkamer ook nog gezond

een paard boxrust geven gaat alleen als ze platgespoten worden elke dag, anders gaan ze toch bewegen en draaien op een heel klein stukje

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:57

Mijn paard flipt ook volkomen alleen op stal. Dus de dierenarts die aankwam met boxrust heb ik het probleem uitgelegd, die zei dan maar gewoon het land in. Gelukkig is mevrouw de vriendin van de baas van de kudde, dus die mepte de vervelende paarden voor haar aan de kand. Paard dat pijn heeft zal zelf geen gekke dingen gaan doen als hij rust in het kopje heeft, mits hij niet volgestopt is met pijnstillers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:59

Gooi d'r maar een berkenstammetje in om kaal te vreten, heeft ze wat te doen en berk werkt rustgevend en ontstekingremmend.
Verder sluit ik me aan bij Arabesk qua buitenlopen. Echt boxrust begin ik ook niet gauw aan hoor. Desnoods in kleine paddock oid, maar echt binnen... liever niet.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 23:01

Ik heb na een operatie een paard dat slecht alleen kon zijn met een beste pluk hooi in de wei gezet, eerst op een stukje van 4x4 en dat heb ik langzaam groter gemaakt. Het paard was zo een stuk rustiger dan wanneer hij alleen op stal moest blijven.

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 23:03

Misschien is dit een optie?

www.hooinet.nl

Hier kun je hooinetten kopen in alle soorten en maten en met verschilde grotes van de mazen. De mazen kun je zo klein maken dat ze de hele dag zoet is met in principe een klein beetje hooi ;) Heeft ze wat te doen

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 06:56

is zeker een idee, maar ik vindt het wel duur zeg!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 07:13

Er zijn ook goedkopere versies. Ik zou voor wat afleiding zorgen.

Boxrust na een operatie vind ik wat anders dan boxrust bij een blessure.
Bij veel blessures kun je besluiten paard buiten te gooien, met de kans dat het herstel wat langer duurt. Maar wel dat t paard happyer blijft.

Maar na een operatie is het toch wel van groot belang dat er en zo weinig mogelijk vuil in komt, en paard echt niet teveel beweegt.

Ik zou dan wat sedatie overwegen en afleiding in de stal.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 23:06

Had voor Shanti een bal gekocht waar je snoepjes in kan doen, als zij hem dan rolt komen die snopejes er uit vallen. Maar de staleigenaar heeft hem vanmiddag uit de box moeten halen omdat ze helemaal knetter van het ding werdt. Dat is dus ook geen optie. Heb nu een likit opgehangen, dus vannacht vermaakt ze zich wel weer even. Ga morgen zelf gaas kopen en wat freubelen om een hooinet te maken. Hoop dat dit werkt, anders ga ik toch vragen of ik een stukje op het land of in de paddock voor haar af mag zetten. De wonden zijn helemaal dicht en ingedroogd, dus daar hoef ik niet bang voor te zijn! Mag maandag de hechtingen er al uit halen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:24

Mijn paard had een hele ernstige blessure, en heeft ruim 5 maanden op absolute boxrust gestaan. En......het ging super!
Geen kalmerende middelen, maar onbeperkt kuil, en heel veel aandacht! Elke dag zette ik een paar uur zijn staldeur open, spande een halstertouw in de deuropening en legde voor zijn deur een berg kuil (kon hij buiten de deur eten, zonder uit zijn stal te komen). Verder elke dag uitgebreid poetsen in zijn stal en kroelen. Hij heeft het echt super gedaan niks geen gekke dingen of onrust. Inmiddels ben ik aan het opbouwen, de rust heeft zijn specifieke blessure echt heel goed gedaan. Stalrust is absoluut niet leuk, maar helaas voor sommige blessures echt noodzakelijk! Ik ben blij dat ik het gedaan heb want mijn paard ging tijdens de stalrust super vooruit bij elke controle! Het zal ongetwijfeld per paard verschillen, maar mijn paard is toch best een energiek paard met aan de hand stappen ging hij finaal uit zijn dak. Tsja als een paard zijn stal afbreekt en buiten wat rustiger is dat het proberen waard, alles om hem rustig te houden en van zijn blessure te genezen! Ik zou overleggen met de dierenarts, misschien heeft die nog tips! Succes

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 00:44

als je je paard buiten zet kan ie dan de groep zien waar hij normaal mee buiten staat? ik zou bang zijn dat ie naar de groep wil en door de draad rent hoor...
als ie een weidemaatje heeft zou ik kijken of hij samen met het maatje op een klein stukje land kan staan. maar je hebt altijd kans dat ze ook dan gaat rennen en door de draad gaat.

ik vindt dat als er boxrust wordt voorgeschreven dat je je daar ook aan moet houden. de dierenarts zegt het waarschijnlijk niet voor niets en ze hebben er toch voor geleerd. als jij je paardje veel aandacht geeft en inderdaad misschien onbeperkt hooi overleeft hij het echt wel. als ze eenmaal doorhebben dat ze er toch niet uitkomen kalmeren ze vaak wel...

een veel gemaakte fout is dat de mens het zielig vindt en het paard uiteindelijk toch meer overhoudt aan de blessure omdat hij toch iets raars doet in de wei...

maar per paard is het verschillend dat voorop...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:04

Ik ben het absoluut met je oneens Doekenbas. De gemiddelde da schrijft vrij gemakkelijk boxrust voor en een aantal van hen vindt een paard maar verwend (door weidegang, kan het gekker) als hij dan helemaal flipt. Waarom als het anders kan en in overleg met da niet een paardvriendelijkere oplossing?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:57

doekenbas schreef:
als jij je paardje veel aandacht geeft en inderdaad misschien onbeperkt hooi overleeft hij het echt wel. als ze eenmaal doorhebben dat ze er toch niet uitkomen kalmeren ze vaak wel...

Vaak ligt het toch echt aan het paard of absolute boxrust kan. Mijn paard heeft een peesblessure in de rug maar wordt echt knettergek op stal. Ze blijft draaien en breekt de boel af. Daarbij komt dat je vaak grote problemen krijgt als ze na al die tijd weer naar buiten mogen. Ze hebben dan zoveel energie en zijn stram en stijf door het weinige bewegen dat de kans op nieuwe blessures veel groter is. Mijn paard heb ik nu op een klein stukje weiland staan samen met een shetje. Ze kan de andere paarden gewoon zien en kan nu overdag buiten staan. Ze blijft daar rustiger dan op stal. Wel geef ik haar Pavo nerv controle, waar ze redelijk goed op reageert. Misschien kun je overleggen met de DA wat de beste oplossing is want zo druk doen in stal is ook niet goed.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:33

KarinvdM schreef:
Ik heb na een operatie een paard dat slecht alleen kon zijn met een beste pluk hooi in de wei gezet, eerst op een stukje van 4x4 en dat heb ik langzaam groter gemaakt. Het paard was zo een stuk rustiger dan wanneer hij alleen op stal moest blijven.

Hier precies hetzelfde. Een van mijn paarden is onlangs aan een hoefprobleem geholpen en kreeg volledige boxrust toegewezen met 2x daags 5min stappen. Echter stond ze op de kliniek in een kleine paddock. Dus thuis loopt ze s ochtends een paar uur in de paddock en smiddags een paar uur op een hoekje land. Die hadden we eerst 5x5 afgezet en is nu 20x20.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 08:59

Ga het ook eens proberen met nerv controle. Ga straks eerst de DA bellen, misschien weet zij een oplossing. Op zich loopt mijn paard helemaal niet kreupel, de wond is helemaal dicht (en droog) dus vraag ik me af of 6 weken boxrust echt nodig is.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:02

Ow moeilijk, als het buiten kan staan heeft het in ieder geval genoeg om in de gaten te houden. Het is natuurlijk moeilijk te zien dat je paard het er moeilijk mee heeft. Succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:10

Arabesk schreef:
in een box kan een paard alleen maar draaien, dat is zeer belastend, buitenlopen in een rustige groep lijkt mij beter, bovendien blijven ze dan in hun bovenkamer ook nog gezond

een paard boxrust geven gaat alleen als ze platgespoten worden elke dag, anders gaan ze toch bewegen en draaien op een heel klein stukje

Het ligt voor een groot gedeelte aan het paard. Dat je ze altijd moet platspuiten is overdreven.
Er heeft er hier een zowat een 1/2 jaar op stal gestaan en die beruste er in.
Zelf ben ik geen voorstander van boxrust, mits het echt niet anders kan.
Vaak gaan ze de eerste keer dat ze weer los mogen compleet uit hun dak en is de rust voor niets geweest.
Ik zou ook gaan voor een rustige groep. Misschien 1 paard erbij op een wat kleiner stukje???

daisy22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:12

moeilijk ik zou toch kijken of je , hem buiten kan zetten