Heb ik hierbij recht om geld terug te krijgen..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jasminum

Heb ik hierbij recht om geld terug te krijgen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 20:49

Hoi Allemaal,

Deze post is voornamelijk gericht aan de juristen hier op bokt maar als iemand een heel goede ingeving heeft laat maar horen :) .

Ik heb van de zomer gewerkt op een manege in België vlakbij de grens in ruil voor kost/inwoning en lessen.
Het paard wat ik daar de hele maand gereden heb stond te koop en deze heb ik na die maand laten keuren.

Aangezien het paard werd afgekeurd op het harde op de cirkel in draf, aan beide voorbenen, heb ik na enig nadenken vervolgens nog foto's laten maken van zijn voorbenen.
Deze foto's hadden wel een goede uitslag.
Dit alles was op mijn kosten.

Er was geen afspraak gemaakt over wanneer ik moest beslissen, dus ik nam de tijd nadat de foto's gemaakt waren om na te denken aangezien ik er zeker van wilde zijn dat wanneer het paard toch niet gezond bleek dat ik er dan ook voor kon zorgen.
Dat was eigenlijk prima.

Vorige week kreeg ik een mail dat ik die dag nog moest beslissen of ik het wilde doen of niet omdat er ook andere kopers waren en die wilden ze liever niet laten lopen, mocht ik het niet willen doen.
Diezelfde dag nog heb ik teruggemaild dat ik het wilde doen.
Maar savonds kreeg ik een mail dat ze hem toch verkocht hadden aan die andere kopers.

Alleen lijkt het mij dat we een onherroepelijk koopcontract hadden omdat ik in de gegeven termijn op tijd heb gereageerd, klopt dit?
Ook zien zij het probleem niet echt en willen ze mij niet de kosten teruggeven van de keuring en van de foto's van het paard.

Weet iemand of het mogelijk is dat ik wel mijn kosten terug kan krijgen (ook omdat het een belgisch bedrijf is) ?

Dankjulliewel!

cissy

Re: Heb ik hierbij recht om geld terug te krijgen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:13

heb jij afgesproken dat ze de kosten zouden terugbetalen als je het paard zou kopen? heb je uberhaupt iets over die kosten afgesproken? Zo nee, dan heb je nu ook geen recht op die kosten.
Of jij al dan niet recht zou hebben op dat paard omdat je hem gekocht zou hebben via mail, dat is weer een ander verhaal.
Heb je rechtsbijstand?

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:47

Als ik het goed begrijp hadden jullie al een akkoord over de prijs, en hing de verkoop af van de keuring? Als hij goedgekeurd zou worden was hij van jou geweest? Maar nu was hij (niet helemaal?) goed en besloot jij ook nog foto's te maken. Tijdens dit proces is de pony onder je neus verkocht?! Dat is op zijn zachtsgezegd niet netjes. Ik ben geen jurist maar volgens mij geldt dat zolang je in onderhandeling bent (of nog een fase verder in jouw geval) de verkoper niet met anderen mag handelen. Je hebt het nu nota bene nog op schrift ook. Volgens mij heb je ook recht op de pony, maar ja, die is vrees ik lang gevlogen en nu al bij andere mensen thuis. Wat een ontzettend hufterige actie en wat naar als je dat gebeurt als je net de pony van je dromen hebt gevonden. Ik ben heel benieuwd wat de juristen op bokt hierover te zeggen hebben. Heel veel succes en laat ons weten wat de uitslag is!

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:52

Ik weet dat in Nederland een overeenkomst tot stand komt door simpelweg aanbod en aanvaarding. Hoe jij het nu omschrijft hadden ze gewoon een overeenkomst met je naar aanleiding van jouw reactie op hun mail. Maar ik ken de exacte inhoud natuurlijk niet. Echter, omdat het in België heeft plaatsgevonden, is volgens mij het Belgisch recht van toepassing en dat ken ik niet.

Edit: Heb het even hier: http://www.elfri.be/NL/Juridische%20inf ... nissen.htm bekeken. Zoals ik het lees hebben jullie inderdaad een rechtsgeldige overeenkomst en waren ze daardoor in principe verplicht om het paard aan jou te leveren. Echter, heb het even snel gelezen.

Anders moet je gewoon even een advocaat in België bellen. Informeren kost normaliter (nog) niks.

jasminum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 21:31

Dankjulliewel voor jullie reacties. Morgen ga ik naar een juridisch spreekuur dus ik hoop dat ik dan wat wijzer wordt.
Zal het laten weten.

Als er andere mensen nog tips hebben is dat natuurlijk altijd welkom!

daisy22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:25

jeetje wat rot zeg ,
ik blijf dit ook even volgen

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 10:14

Hoe is het afgelopen?

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 10:17

Ik ben inderdaad ook benieuwd. Vervelend hoor zoiets.

jasminum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 16:45

Ik ben naar de rechtswinkel geweest en die hebben opgezocht dat ik recht heb op een schadevergoeding.
Ook hebben ze me doorverwezen naar verdere rechtshulp. Daar is nu een rechtenstudente een juridische brief aan het opstellen.

Ik hoop dat dit naar een goede uitkomst leidt.

Wordt vervolgd!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:57

Wat een rare gang van zaken. Jij laat het paard klinisch keuren voor de koop. Daarbij blijkt hij niet rad te lopen en laat je foto's maken. Die er goed uitzien. Vervolgens sturen hun een mail met de vraag of je tot koop over gaat. Jij stuurt netjes een mail terug dat je tot koop over gaat. En vervolgens krijg je een mail dat hij verkocht is.
Ik vind dat ronduit associaal jullie hadden al een koopovereenkomst.

jasminum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 18:46

@felicity: ja daarom is dit dus ook allemaal zo naar :S, zeker omdat ik daar ook nog gewerkt heb van de zomer.