Ik ben benieuwd of jullie al hebben geschoren of dat jullie dit nog gaan doen In welke maand scheren jullie meestal? en scheren jullie 1 of 2x in t winterseizoen?
Meestal eind oktober, begin november. En dan vaak eind december nog een keer. Maar het is nu al echt een teddybeer, dus denk dat ik maar een keer begin oktober scheer, want dit is ook niet leuk meer.
Nee, hangt er vanaf hoe dik je paard in zijn vacht zit, en hoe snel zijn haren weer aangroeien. Hangt echt van het paard af, als je halverwege de winter weer merkt dat hij zijn warmte niet meer kwijt kan en onwijs zweet dan moet het nog een keer. En is het niet nodig, dan is het alleen maar zonde en moet je het niet doen.
Ik ga in oktober weer scheren denk ik. Mijn paard krijgt een dekenmotief (lelijk, maar wel functioneel) en meestal wordt hij twee keer geschoren. Vorig jaar redden we het gelukkig met één keer
Binar
Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-09 18:59
Ik scheer meestal eind oktober, soms begin november, maar ik merk nu idd ook dat de paarden al meer haar hebben als voorgaande jaren!! Scheren is nou niet echt mijn favoriet (heb er 2,5 te doen, 2 helemaal en 1 dekenmodel), dus ik wil eigenlijk maar 1x scheren Voorgaande jaren heb ik dit ook gered, 1x niet maar toen had ik dus ook vroeg geschoren
Erna_
Geplaatst: 15-09-09 18:59
Meestal scheer ik ook eind oktober, begin november. Het ligt er aan hoe dik haar vacht wordt en hoe lang het duurt voor ze opdroogt na het werken. Bij mijn paard is een keer scheren per winter voldoende.
Als het zware werk weer begint, nu is het meer rustig en ontspannen werk maar als ik weer wat meer tijd heb worden ze geschoren.
ESSIE70
Geplaatst: 15-09-09 19:06
Ik hoop pas eind nov. mijn paard zit gelukkig nog kort in het haar. Maar het paard van mijn vriendin gaan we a.s zondag al scheren want die kan echt z'n warmte niet meer kwijt.
Echwel
Geplaatst: 15-09-09 19:10
Het hele jaar door eerlijk gezegd, zelfs als het heel warm is en we hebben wedstrijd gaat het extra laagje eraf zodat de paarden het koeler hebben.. Voor de winterdekens erop gaan ook wij houden een buitentemperatuur van 15 graden hiervoor aan(heel antiek ik weet het) en zo halverwege de winter nog eens..in de winter laten we de buik en de benen zitten in de zomer helemaal kaal Eigenlijk zodra de vacht dus in de weg gaat zitten wat betreft koelen en in de winter wat betreft opdrogen..
het is heel verschillend zoals hierboven ook al eerder word gezegd. ik scheer heel veel paarden voor andere mensen en dit loopt een beetje van half september en eindigt pas rond maart/april, de paarden die vroeg geschoren worden doe ik dan 2x. vaak zijn dit de echte wedstrijdpaarden en ook vooral haflingers, fjorden enzo. toen ik mijn eigen pony nog had deed ik het het hele jaar door, zodra zijn vacht weer iets langer werd ging ik hem scheren.
Ik scheer mijn ruin zo eind oktober begin november, hangt ook wel samen met het feit dat hij tot eind oktober nog op de wei loopt. Verder houd ik altijd wel aan dat hij nog wel te rijden en droog te krijgen is zodat hij geen kou vat.