Conflict met oude eigenaar van paard. Sta ik in mijn recht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eejj

Conflict met oude eigenaar van paard. Sta ik in mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 17:59

:wave:

Ik heb op 27 mei 09' een paard gekocht. Een tweejarige Painted Black x Esteban.
Ik heb hem gekocht van een jonger meisje (16 jaar) Maar ik zou even bij het begin beginnen.

Op 2 mei dit jaar zag ik mijn droompaard op Marktplaats staan , ik heb gereageerd op de advertentie om een afspraak te maken.
Helaas was het paard al verkocht , en ging ik opzoek naar een ander paard. Een dag later kreeg ik een mailtje dat de verkoop niet door was gegaan , en of ik nog interesse had om langs te komen. Ik ben dezelfde dag nog in de auto gestapt met mijn vader om hem te gaan bekijken.

Op het eerste oog leek het paard prima in orde en hij voldeed precies aan mijn wensen. Klein probleem was dat ik diezelfde week op vakantie zou gaan naar Amerika. Ik zou op 9 mei vertrekken , en om 26 mei weer landen.

We hebben onderhandeld over de vraagprijs , maar afgesproken voordat ik een definitief besluit zou nemen dat het paard klinisch gekeurd zou worden , én gecastreerd zou worden. Beide op mijn kosten , ik heb een Kliniek uitgezocht en informatie ingewonnen over de kosten en de nazorg. De dierenarts garandeerde mij dat de klinische keuring (€120,-) en de castratie + antibiotica (€280,-) niet duurder konden worden dan €400 euro. Vervolgens heb ik met de oude eigenaar afgesproken dat zij een datum zou afspreken met de Dierenarts , dit omdat het voor mij nou niet bepaald om de hoek was. (2 uur reistijd) én we hebben afgesproken dat ik haar €850,- zou overmaken. €500,- voor de keuring en castratie (mochten ze nog voorrijkosten rekenen) en €350,- aanbetaling. Op 9 mei is het paard gekeurd en goedgekeurd. Ik heb diezelfde dag de Dierenarts nog aan de telefoon gehad , en deze vertelde mij dat het paard helemaal goed was en dat hij €120,- in rekening zou brengen zoals afgesproken. Vervolgens is het paard op 18 mei gecastreerd. Ook na de castratie kreeg in een telefoontje van de dierenarts dat alles goed was gegaan , en dat hij €280,- in rekening zou brengen. Samen zouden de klinische keuring en castratie dus €400,- euro worden.

Ik had inmiddels een koopcontract opgesteld , welke ook was goedgekeurd door de oude eigenaar.
Hierin staat dat het paard vanaf 27 mei van mij is , als ik akkoord ga met de staat waarin het paard verkeerd én onder voorbehoud dat het paard gecastreerd en klinisch gekeurd is. En dat ik deze documenten ook heb gezien. Er staat dus niets in over wie de kosten op zich neemt , alleen dat ik een klinisch goedgekeurd , en gecastreerd paard koop. En dat anders de koop niet door gaat.

Op de avond dat ik geland was belde de oude eigenaar mij op , ze wou meer geld hebben voor de stalling en het ging heel goed met het paard. We hebben daar een kleine discussie over gehad (daar was immers niets over afgesproken ), en hebben toen uiteindelijk afgesproken dat ik ook de stallingskosten op mij zou nemen. De stallingskosten waren in het begin €125 en een paar uur later belde ze op dat het €300 werd. Omdat ik lichtelijk zenuwachtig werd ben ik maar akkoord gegaan.

De volgende dag hebben wij hem vroeg opgehaald , om 07:00 uur. Toen we aankwamen waren de papieren niet in orde. Ze had het paspoort niet en het stamboek papier niet. Die lagen nog bij de fokker (staleigenaar) en moesten nog gebracht worden. In de tussentijd hebben we bij het paard gekeken. Ik schrok toen ik hem zag , hij was een stuk magerder dan dat ik hem de eerste keer had gezien. En hij had een koker , zo dik/groot als een flinke gele meloen. ( :+ ) Wat een pijn moet dat dier gehad hebben. Daarna hebben wij samen het koopcontract doorgenomen , en zijn wij beide akkoord gegaan. Dus handtekeningen eronder. Ik heb haar wel duidelijk gemaakt dat ik niet blij was met de staat waarin hij verkeerde. Ze gaf aan dat ze geen tijd meer voor hem had , en dat hij daarom ook weg ging. (belachelijk natuurlijk !! )

Afbeelding
Zo zag hij eruit , natuurlijk begrijp ik dat het een jong paard is dus een beetje een slungel. Maar zo zag hij er 2 weken daarvoor echt niet uit !

Hij zag er zo uit bij de eerste keer kijken (2 weken daarvoor dus )
http://i278.photobucket.com/albums/kk87 ... ken011.jpg

In mijn ogen is hij dus slecht verzorgd.

Ik heb hem toch meegenomen , ondanks dat ik baalde van hoe hij eruit zag. En heb hem nu op goed voer staan , en hij knapt echt super op. Ook heb ik thuis de DA bij mijn paard gehad , en die heeft een kuurtje voorgeschreven , waarna hij heel snel weer opknapte.

Nu 3 maand later krijg ik een telefoontje van de oude eigenaar. Ze had de rekening binnen gekregen van de kliniek , en het was 250 euro duurder geworden. Of ik haar dat nog "ff" kon overmaken deze week.
Uiteraard ben ik hier niet mee akkoord gegaan. Het is 3 maand geleden , en de kliniek zegt dat de rekening niet door haar betaald is , en dat het gewoon €400,- is.

De oude eigenaar dreigt nu met maatregelen , zoals de kliniek (deurwaarde , heeft ze het zelfs al over :o? ) mijn gegevens geven zodat ze de rekening naar mij kunnen sturen. En ze e-mailt mij zowat elke dag met daarin (be)dreigingen.

Gelukkig heeft ze enkel een mobiel nummer en e-mail adres van mij , dus veel gekkigheid kan ze toch niet uithalen.

Maar zoals jullie begrijpen baal ik hier wel behoorlijk van.

In mijn ogen sta ik in mijn recht , ik heb haar netjes de kosten van de klinische keuring en castratie + €100,- extra overgemaakt. En daarmee is zij akkoord gegaan. Ook heb ik zwart op wit staan dat ik een goedgekeurd en gecastreerd paard mee neem , en niets over dat de kosten voor mij zijn. (kwam ik later pas achter , geen idee waarom ik niets over de kosten erin heb gezet)

Wat denken/vinden jullie , sta ik in mijn recht? Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd. :)

MarjonTampon

Re: Conflict met oude eigenaar van paard. Sta ik in mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:03

Ik vind in ieder geval dat jij in je recht staat.
Ik ben blij voor het paardje dat jij het gekocht hebt en hij niet langer bij de vorige eigenaren staat. :)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:05

Volgens mij heb je het allemaal heel netjes geregeld. Als ik de 2 fot's vergelijk heeft zij niet al te best voor hem gezorgd.

Ik zou wel even contact opnemen met de kliniek, het verhaal uitleggen en desnoods om een kopie van de rekening vragen (per mail) zodat jij ook kan zien wat de kosten zijn. Ik denk dat ze je al te pakken hebt gehad met het stallingsgeld ook. Volgens mij wil ze gewoon winst maken.......

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:06

Als er nietsin het contract stond over wie de kosten op zich nam en ze doet daar nu moeilijk over is dat haar eigen verantwoordelijkheid. Ik denk niet dat zij recht heeft op het geld. Maar als ik het goed begrijp heeft de oude eigennares dus beweerd dat de rekening hoger was geworden terwijl de kliniek waar je bent geweest zegt dat ze de afgesproken 400 in rekening hebben gebracht, maar nog niks is betaald. Dan zou ik me zoiezo af vragen of die kosten wel bestaan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:06

Ik zou juridisch advies inwinnen.... het zou natuurlijk vervelend zijn als het een heel gedoe wordt..

Opzich lijken het me dan rasechte uitzuigers.... laat ze maar een copie van de rekening van de kliniek overmaken, kun je kijken of de rekening klopt...

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:07

Wow heftig verhaal..

Was het paard kort voordat je kwam halen gecastreerd? Het is namelijk wel mogelijk dat er zwelling op treed enkele dagen na de operatie.
Als de operatie op haar naam is gebeurd kan het nooit op jou naam naar de deurwaarder gaan en zal ze echt zelf moeten betalen. De kliniek is trouwens de enige die het naar de deurwaarder kan doen, en hiervoor heb je volledige adres gegevens met voorletters nodig van de opdracht gever.

Heb je nu wel de papieren en het paard al op jou naam gezet?

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:09

Volgens mij sta jij volledig in je recht.
Je schrijft dat op het contract verder niets staat over de kosten qua keuring en castratie.
Verder heb je het bedrag overgemaakt naar haar.
Heb je dit via internetbankieren gedaan met een beschrijving erbij?

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 18:09

gr_roos schreef:
Volgens mij heb je het allemaal heel netjes geregeld. Als ik de 2 fot's vergelijk heeft zij niet al te best voor hem gezorgd.

Ik zou wel even contact opnemen met de kliniek, het verhaal uitleggen en desnoods om een kopie van de rekening vragen (per mail) zodat jij ook kan zien wat de kosten zijn. Ik denk dat ze je al te pakken hebt gehad met het stallingsgeld ook. Volgens mij wil ze gewoon winst maken.......

Dat idee van winst maken heb ik ook , ze belde mij de avond van te voren. En natuurlijk ga je dan niet meer afzeggen. Je bent al als een blok gevallen voor het paard....

@ Liedje89 , precies. Ze beweerd dat de rekening hoger is geworden. En de kliniek beweerd van niet.

Ik ga in ieder geval contact opnemen met de kliniek , en het verhaal uitleggen. En inderdaad om een kopie van de rekening vragen. :)

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 18:12

MizzMontana schreef:
Wow heftig verhaal..

Was het paard kort voordat je kwam halen gecastreerd? Het is namelijk wel mogelijk dat er zwelling op treed enkele dagen na de operatie.
Als de operatie op haar naam is gebeurd kan het nooit op jou naam naar de deurwaarder gaan en zal ze echt zelf moeten betalen. De kliniek is trouwens de enige die het naar de deurwaarder kan doen, en hiervoor heb je volledige adres gegevens met voorletters nodig van de opdracht gever.

Heb je nu wel de papieren en het paard al op jou naam gezet?

Ik heb hem nog niet op mijn naam gezet , hij staat nog op de naam van de fokker. Maar dat gaat wel snel gebeuren. :)
Het paard was 18 mei gecastreerd , en 27 mei heb ik hem opgehaald. Er zitten dus 9 dagen tussen , dat lijkt mij wat lang voor zo'n enorme zwelling als hij had. Het was ook duidelijk ontstoken , want er kwam pus uit. Vandaar dat ik een kuurtje voor hem kreeg...

maaike5581 schreef:
Volgens mij sta jij volledig in je recht.
Je schrijft dat op het contract verder niets staat over de kosten qua keuring en castratie.
Verder heb je het bedrag overgemaakt naar haar.
Heb je dit via internetbankieren gedaan met een beschrijving erbij?

Inderdaad via internetbankieren met een beschrijving van de opdracht. (klinische keuring en castreren Candid-boy)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:14

Deze verkoper probeert duidelijk zoveel mogelijk geld van je los te peuteren, zorg dat je de schriftelijke bevestiging van de DA hebt over de kosten en zet zowiezo het hele verhaal op de mail en mail haar dit nog een keer met de opmerking erbij dat je je advocaat in gaat schakelen als ze door blijft drammen omdat je je aan de afspraken gehouden hebt in tegenstelling tot haar,
had je getuigen bij je toen je hem ging bezichtigen en halen, zo ja, alleen maar beter en over het feit dat het paard nu wat mager is, dit kan door de castratie komen maar dat van die dikke koker, dat is ook tegen de afspraak en dat kun je haar ook vertellen, dreig er maar mee dat je dan een tegenrekening stuurt voor de uitgaven die je hebt gehad door haar nalatigheid en dat deze dan aardig hoger uit zal vallen dan haar eis, succes.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 18:17

Ik heb haar zojuist een mail gestuurd dat ik volgens het koopcontract helemaal in mijn recht sta.

En dat als ze het er niet mee eens is , maar stappen moet ondernemen. In het koopcontract staat dat dat bij de rechtbank in Zutphen is. (voor haar ruim 2.5 uur reizen). En ik heb er ook ingezet dat we het er dan ook nog wel even over kunnen hebben dat ik nog extra kosten heb moeten maken omdat ik ook nog een DA erbij heb gehad..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:18

Pff jeetje, wat een situatie zeg. :\
Je hebt het bedrag overgemaakt dus niet handje contantje! Heel goed. :j Nog beter als je ook een beschrijving als bijv. kosten castratie e.d. er bij hebt gezet.

Denk dat ze teveel praat en het hierbij zal blijven. :j

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:18

de papieren op naam zetten heeft niet zoveel meerwaarde, zijn geen juridisch bewijs van eigendom :D

Je probleem lijkt mij te zitten in het feit dat je eigenlijk een voorschot hebt betaald op die kliniekkosten, dat schreef je immers in je openingspost ook...

Een jurist heeft hiervoor geleerd, las je rechtsbijstandsverzekering hebt, zou ik die om raad vragen, zodat je zeker weten in je recht staat, en niet voor nog meer nare verassingen komt te staan.

Allereerst de kopie opvragen bij de kliniek, mischien hebben die wel een foutje gemaakt, waardoor er per abuis een hogere rekening is verstuurd, en berust alles op een misverstand..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:20

jij hebt goed gehandeld en ik ben ook blij dat het paardje nu een fijn plekje heeft!
Vind het zelfs al vriendelijk vanje dat je stalling ook betaald hebt en al extra geld ze mag blij zijn.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:21

Dit riekt naar oplichting. Alle gegevens goed bewaren! ze kunnen je niets maken. Jij hebt de DA en alles betaald, dus wat moeten ze dan nog.....
En je hebt een super mail verstuurd!
Ga lekker genieten van je paard meid`!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:22

Nou ik zou me niet van de kaart laten brengen,je hebt alles op papier staan,jij hebt de kosten betaald ook al staat dat niet op papier maar in je contract staat dat je hem gekocht hebt onder je opgegeven voorwaarde en er staat niet in kosten koper terwijl jij de kosten dus wel betaald heb.
Ze wil je waarschijnlijk overbluffen en als jij daar nou intrapt net als met de stallingskosten dan heeft zij weer extra geld.
Lekker laten gaan en als ze je blijft bedreigen kun je even verwittigen dat je foto's hebt van toen je ging kijken en hoe mager hij was toen je hem ging halen of ze misschien interesse heeft in een bezoekje van de dierenbescherming,dan is het zo klaar met dr handeltje!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:29

:D

Al lenen wij ons hier officieel niet voor _O-

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:31

zwelling zou idd met een dag of 3 weer af moeten zakken.

maar zo lang de opdracht bij de kliniek op haar naam is gebeurd kan ze wel dreigen maar heeft geen poot om op te staan.

@ alane ik dacht dat stamboek papier eigendomsbewijs was, maar als dat het niet is wat dan wel?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:32

^^ Dat is niet zo, volgens mij alleen een aankoopsbewijs, in dit geval een koop-contract dus. :j

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:35

potverdikkie schreef:
:D

Al lenen wij ons hier officieel niet voor _O-

Nou ik wil er niet te zwaar over doen maar vind het toch niet normaal dat zo'n dier in een paar weken tijd zo mager geworden is omdat ze hem na het ontvangen van het geld wat ook diende om het beest te vreten te geven zo laat verhongeren en dan die meid nogeens een poot uit willen draaien.
Valt volgens mij en onder oplichting en onder dierenmishandeling en daar kan ik eigenlijk niet om lachen,not my kind of humor!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:36

stamboekpapieren en paspoort zijn beide geen juridisch bewijs van eigendom, koopcontract weet ik eigenlijk niet... immers is dat ook maar van korte duur... als ik nu koop met koopcontract en over een uur verkoop zonder, dan zou ik dus nog steeds de eigenaar zijn...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:37

Juridisch gezien wel volgens mij. :j
Maargoed daar gaat het topic niet over. :=

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:38

Nou fijn, dat ze hem zo hebben laten staan. Echt een enorm verschil idd, in die twee weken.
Wel super dat ie er weer bovenop is, dat is het belangrijkste!

Ik denk dat ze kan dreigen wat ze wil, je hebt haar al gematst met die stalkosten, wat ze ook al niet aangegeven had.
Ik zou als ik jou was het geval van de kliniek met de kliniek zelf oplossen als dat mogelijk is. Dan heeft zij ook niks meer te zeiken.

Jammer dat de aftrap met je droompaardje zo moet gaan zeg...

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:41

jeetje wat een verhaal:o
je staat volkomen in je recht!

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:41

Beetje vreemd allemaal, hoe kan een rekening na 3 maanden in ene duurder uitvallen??? heeft ze soms zelf niet betaald en nu een incassobureau aan haar kont hangen?
Jij hebt in ieder geval bewijs dat je alles keurig hebt betaald, nu nog een kopie van de gemaakte kosten als bewijs van de dierenarts en dan sta jij volgens mij toch heel sterk tegenover deze verkoper