vertouwen winnen van een veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikbenfilou

vertouwen winnen van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 13:37

Vanmiddag ga ik samen met een stal genootje
proberen haar net gekochte veulen bij ons op stal
een halster om te doen.
Het is een hengstje van een jaar oud.
helaas is er zeer weinig gedaan met hem en staat hij nu tussen 3 vriendjes
waarvan 1 helemaal in de hand is geweest en hij zelf dus bijna niet.
Hij komt wel op je af en is erg nieuwschierig en vindt de aandacht heel erg leuk
maar zodra we proberen een halster om te doen,draait hij weg en loopt angstig weg
Hij komt wel terug en blijft in de buurt en gaat niet rennen ofzo.
We proberen nu met heel veel geduld zijn vertrouwen te winnen.
We willen toch proberen hem een halster om te doen dat is handig pakken enz
en zo langzaam willen we hem toch in handen nemen.
Nu doen we alleen het aai werk en meer niet.
Wie heeft er wat tips of ideetjes wat we nog meer kunnen doen met deze lieverd
Binnen kort wil stal genootje hem toch laten keuren maar ja dan zal ze hem toch
met halster uit de wei moeten kunnen halen.

Dorien1

Re: vertouwen winnen van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:41

Nog niet direct met een halster proberen straks. Ik heb ooit een bange mishandelde shet (veulen hengst) onder mijn hoede genomen en die is nu 3 jaar later iedereens vriend zoals het hoort en laat alles doen. Ik heb de eerste dagen genogen genomen door mij gewoon in de wei te zetten en hem naar mij te laten komen. Als hij dit deed gaf ik hem een wortel (in het begin durfde hij die niet op te eten).

Daarna veel aaien over hoofd, benen, lichaam, ... om later een halster te proberen en zijn voetjes te laten geven. Maar hem eerst leren dat aanraken mag voor je een halster errond doet. Dan maak je hem mogelijks bang, het is allemaal nogal nieuw voor zo'n dieren. Als je hem mag aanraken, start dan een paar dagen met hem alleen te poetsen, en zorg dat hij uit zichzelf naar je toekomt. De halster komt wel, alles op zijn tijd

Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:42

Ik begrijp uit de laatste regel dat er geen box is waar je hem - samen met vriendje - even tijdelijk in kunt zetten om het halster omdoen te oefenen? Als hij een weiland heeft waar hij lekker uit de voeten kan, zal hij niet zo snel een halster omkrijgen.

Dus: in de box, met de kont in een hoek parkeren. Ga links van hem staan, kriebel op de schoft en op de hals. Halster in je linkerhand, met nekriem los. Met rechter arm over de hals een, open flap vastpakken. Halster over neusje schuiven, nekgedeelte over hals heen, vastmaken.

Mocht je op een van deze punten weerstand krijgen, stop dan en ga terug naar een moment dat je geen weerstand krijgt. Laat hem het halster uitvoerig besnuffelen, raak hem er mee aan, aai hem ermee. Krijg je op sommige plekken weerstand, weer terug naar de plek waar je geen weerstand kreeg.

Is het halster eenmaal om, belonen, en halster weer af doen. Het moeilijkste is het moment van omdoen, als hij hem eenmaal omheeft zal hij hem zo snel niet meer voelen.

En om het duidelijk te maken, hier een filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=Lk3l4vIO ... re=related
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-09-09 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 13:44

Hij staat dus in een weiland en kan alle kanten op
zodra hij in een box staat is het allemaal wat makkelijker
maar helaas zover zijn we nog niet

ShadowPizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:45

Wij zien geen filmpje Cassidy! :D

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 13:47

Dorien1 schreef:
Nog niet direct met een halster proberen straks. Ik heb ooit een bange mishandelde shet (veulen hengst) onder mijn hoede genomen en die is nu 3 jaar later iedereens vriend zoals het hoort en laat alles doen. Ik heb de eerste dagen genogen genomen door mij gewoon in de wei te zetten en hem naar mij te laten komen. Als hij dit deed gaf ik hem een wortel (in het begin durfde hij die niet op te eten).

Daarna veel aaien over hoofd, benen, lichaam, ... om later een halster te proberen en zijn voetjes te laten geven. Maar hem eerst leren dat aanraken mag voor je een halster errond doet. Dan maak je hem mogelijks bang, het is allemaal nogal nieuw voor zo'n dieren. Als je hem mag aanraken, start dan een paar dagen met hem alleen te poetsen, en zorg dat hij uit zichzelf naar je toekomt. De halster komt wel, alles op zijn tijd

Succes!

Daar zijn we nu mee begonnen aanraken is geen probleem dat mag allemaal
Zelfs als we hem roepen komt hij aan gelopen *D
Maar nu willen we langszaam toch het halster gaan proberen
Hij staat dus in een wei waar hij alle kanten op kan ,drijven hem wel in een hoek
maar willen hem geen kwaad doen,maar we zijn heel voorzichtig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:49

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:50

is er de mogelijkheid dat hij in een stal kan staan?
of is er die helemaal niet?

het makelijkste zal inderdaat zijn voor dit in zn stal te doen.
je kan hem mss in de weide vast houden met een koort rond zn/haar nek als die dot toelaat en zo stilaan proberen.
en hem de stalband laten onderzoeken,enzo stil aan naar zn hoofd brengen.
wij hebben het nog gedaan met een emer eten en de opening voor de neus erzo rond en dan zo overde oortjes getroken dit was goed gedaan. (de onze was toen ook een jaar en mishandelt geweest, maar hij stond wel in zn stal en kwam zelden buiten bij de vorige eigenaar)

ShadowPizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:49

Tietie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:29

Kan je de andere paardne in het land wel aaien? Neem wat brokken mee en voer ze allemaal een beetje. Dan word de andere ook wel nieuwschierig.

Zo heb ik het ook met een jaarling gedaan. Eerst was ie doodsbang voor mensen maar in een paar weken kon ik zelfs al buitenuit met hem (en een ander paard) lopen.
Met geduld kom je heel ver.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 21:46

Veulen heeft sinds vanmiddag een halstertje om *D
en heeft al een stukje aan het touw gelopen ,ging super goed
Zijn al heel end al zeg ik het zelf

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:03

Ik zou hem toch niet proberen in een hoekje te drijven hoor. Dan maak je hem bang.

Maar ik lees hierboven dat hij al een halstertje aanheeft? Super! Doe zo verder met hem, komt reuzegoed!

marijke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:20

Veel veulens en jaarlingen vinden het fijn als je ze onder de hals krabbelt en op de schoft. Probeer dit zo vaak mogelijk te doen en laat het halster voorlopig achterwege. Op het momnet dat je echt zijn verstrouwen hebt gewonnen dan neem je het halster eens mee, maar doe je er nog niets mee. op een gegeven moment vertrouwt hij jou en het halster zo, dat je het waarscijnlijk voorzichtig zo om kan doen. Geduld is heel belangrijk, als je haast maakt gaat het zeker niet lukken.
Soms wil een beetje voeren uit de hand ook wel eens werken om het vertrouwen te winnne. Succes.