Jong paard, veel angst...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chrsh

Jong paard, veel angst...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 12:15

Ik heb net geprobeerd te zoeken naar het probleem wat ik heb met het paard van m,n nicht.. Maar kon zo snel niks vinden.. Mijn nicht had voor haar een ander paard.. Een merrie die verschrikkelijk mishandeld is vroeger.. Was dus geen beginnen aan.. M,n nicht heeft alles geprobeerd, verschillende professionele mensen laten kijken en proberen, maar niks hielp.. Ze heeft de merrie laten dekken.. En daar een prachtig veulen van gekregen.. Uiteindelijk werd het zo erg met de merrie dat ze helaas weg moest en het veulen heeft ze gehouden.. Kwpn´er met ook zeker wat arabisch bloed erin.. Het is dus een pittige tante.. Ze is nu 4,5 jaar en is nog niet inegereden.. Ik heb te lang niet gereden om nu een jong paard in te kunnen rijden en m,n nicht heeft denk ik wat angst.. (vooral omdat ze nogal druistig is en van alles schrikt!). Dat is dus het eerste probleem.. Ze is van alles bang.. Maakt niet uit of er een vogel voorbij vliegt of een vrachtwagen langsrijd, ze reageerd hetzelfde.. Ik heb het gewoon verschrikkelijk met dr te doen..

Het 2e probleem is dat ze absoluut niet alleen kan staan.. Ze staan nu nog lekker dag en nacht buiten.. Maar als ik haar alleen van het land haal word ze helemaal gek.. Als ik r op stal zet rent ze zichzelf zeiknat.. Als ik r in de bak zet gaat ze ook rennen tot ze dood neervalt (ben ik bang).. Dus ik moet altijd alle 3 de paarden er vanaf halen voordat ik een beetje kan longeren enz.. Het is echt een drama.. Maar ik weet echt niet waardoor dit kan komen en wat ik eraan kan doen.. Ik lig er echt wakker van.. Wat moet je je beroerd voelen als je altijd maar zo bang bent.. Nou moet ik zeggen als ze met de andere paardjes staat is er dus niks aan de hand en kan ik rustig poetsen longeren enz... Ik hoop dat iemand misschien tips heeft voor me.. Want dit gaat zo niet langer.. Ze word wel binnenkort ingereden dus misschien dat dat wat zal veranderen..?

Liefs

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:45

voor het 1ste probleem: daar ken je mss met schrikreactie beginen alles stilaan leren wennen enzo. zoals ballonen,stoelen,... en als er de kans is mss de paarden naast het straat stellen in de weide,dit doen wij ook af entoe eens dat ze auto's leren wennen enzo (de mijne zijn jaarlingen). en vooral zelf rustig blijven,want het paard voelt ook dat jij dan gespannen bent en neemt dit dan over. je kan er mss ook een paard bij halen die daar geen schrik van heeft dan ziet ze dit ook dat het niet erg is.

2de probleem: stilaan afbouwen,ze kan niet eeuwig bij der vrienden blijven staan. de 1ste keer paar min. uit de weide dat ze ze nog kan zien en trg in de weide halen. na een tijdje als maar verder gaan en langer maken zo leert ze ook dat ze alleen kan zijn,en ze weet dan ook ik keer altijd trg naar ze.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:34

Paard is al 4,5 en overal bang voor? Heeft ze er als veulen niks mee gedaan soms... Je kunt niet een jong paard in de wei gooien en na 4,5 jaar eruit trekken en dan verwachten dat ze alles kunnen, die opleiding had al naast mamma moeten beginnen.
Het werkte ook niet mee dat de mamma ook een beroerd verleden had en niet te hanteren was, daar moet je dus eigenlijk niet mee fokken want veulens nemen het karakter over.

Maar goed dat is gebeurd, maar ze heeft dus wel een serieus probleem en dat gaat ze zelf niet goedkrijgen want anders had ze het probleem al niet eens gehad.
Kwestie van veel geduld en op juiste manier opvoeden, heel consequent zijn en veel dingen gaan opzoeken (wel veilig houden) zodat het paard minder angstig wordt.
Misschien dat het na het inrijden een stuk beter gaat (neem aan dat een professional dat gaat doen??!!) en anders toch besluiten het paardje te verkopen aan iemand die minder angstig is en zelf een ander bomproof paard kopen?

Chrsh

Re: Jong paard, veel angst...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 13:51

@ Orpha_star De paarden staan al op een stal aan een weg.. En zolang ze op het land staat is er niks aan de hand.. Maar als ze daarbuiten een auto tegen komt is ze schrikkerig.. Als er op het erf iets veranderd is (de eigenaar heeft er een bus staan) en als die op een andere plek staat is ze er ook bang voor.. Ik ben niet erg gespannen.. Ze zit aan een touw en kan dr wel aan.. Maar ik weet niet of m,n nicht gespannen is.. Maar ook als er een paard mee is wat geen schrik heeft schrikt ze wel minder maar evengoed springt ze nog wel aan de kant..
Ik zal het eens zo proberen idd met een paar min zodat ze dr vrienden nog kan zien en steeds wat langer.. Aangezien ze al huppelend achter me aanloopt als ik r uit t land haal betwijfel ik of het gaat helpen haha maar ga het zeker proberen:)

@ Cissy Ze heeft er zeker wel wat mee gedaan ja?! Maar het is idd gewoon karakter denk ik.. Maar dat vooroordeel kan je dus laten varen:) Ze heeft er altijd vanalles mee gedaan:) Maar het zit er gewoon in ben ik bang.. We gaan deze of volgende maand starten met inrijden en hoop idd dat het dan beter gaat worden.. Het is namelijk wel een erg leergierig paardje.. Ze wil heel graag.. Paardje verkopen? Nee.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:55

Ook al is er van alles mee gedaan, je kunt een paard door verkeerde timing ook sensibiliseren. Als ik lees dat er angst bij je nichtje komt kijken, denk ik dat zij bij schrikreacties van de merrie en het veulen op het verkeerde moment gestopt is.

Het maakt niet uit wat je met je paard doet, het maakt wel degelijk uit wanneer je stopt met wat je met je paard aan het doen bent. Het feit dat de moeder ook weinig vertrouwen had in de mens heeft op het veulen afgegeven. Ze leren van het gedrag van de moeder, zie dat nu nog maar even recht te zetten. Ik zou de merrie uit handen geven en het niet zelf proberen, ze is oud genoeg om beleerd te worden, nog langer wachten is vragen om problemen. En ik denk ook zomaar dat het een paardje is die de fouten die jullie geheid met haar nog maken (en al gemaakt hebben) niet zo snel gaat vergeten. Als het al recht te breien valt.

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:59

vooral alles doen met heel veel rust en liefde

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:13

jij verwoordt het wat beter dan ik Cassidy, maar het punt is hetzelfde :)

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:15

denk dat het ook wel wat door het arabisch bloed komt, ik heb zo een arabische merrie verzorgd die dezelfde angstproblemen had. Ik heb zelf een oudere ruin met zware verlatingsangst. Spijtig genoeg is daar niet zo veel aan te doen. Hij kan ook geen moment alleen zijn. Hij begint te zweten en te panikeren.
Dit paard is nog jong dus is er nog wel hoop. Ik zou ze naar een africhtingsstal brengen waar er professionelen mee kunnen bezig zijn; let wel het moet een zachtaardige trainer zijn. Zo is ze uit haar milieu en leert ze vreemde omgevingen kennen. Hoe meer vreemde indrukken hoe beter. Het gaat jammer genoeg niet beteren met ze altijd hetzelfde leventje te laten lijden.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:26

Persoonlijk zou ik dit paard helemaal nog niet gaan inrijden. Het vertrouwen in de mens en omgeving en in zichzelf zou ik een veel grotere prioriteit maken. Behandel haar maar als veulen. Je schrijft dat ze wel leergierig is, maak daar gebruik van. Eerst zonder andere paarden op het erf en dan de "veilige ruimte" vergroten en vergroten en vergroten. Is er iets eng? Leuk, leermomentje! Zoek het maar op en (oei, gewaagde uitspraak!) lach om haar idiotie. Alleen daarmee geloof ik dat je zowel positief als ontspannen blijft, wat ze ongetwijfeld oppikt. Niet alleen belonen bij braaf gedrag en straffen bij gekke streken, maar kwebbel maar gezellig de hele tijd naar je paard.
Ik brul echt niet snel dat je grondwerk moet gaan doen, maar in deze zou ik echt de basisprincipes daarvan toch eens gebruiken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 23:17

Er is een nadeel aan het laat inrijden van een paard: ze worden steeds sterker, niet alleen lichamelijk, maar ook tussen hun oren. Tot het helemaal niet meer lukt. Of beter gezegd, het lukt de prof nog wel, maar het moet uiteindelijk een gebruikspaard worden voor een andere ruiter, die niet zoveel ervaring of lef heeft als die prof. En daar beginnen de problemen.

Dus grondwerk, basis, paard de komende drie jaar nog als veulen behandelen: klinkt leuk, gaat niet werken. Grondwerk meenemen, ja dat is goed. Maar paarden op die leeftijd zijn lichamelijk er toe in staat om doorgereden te worden, te veel trutten werkt averechts.

Chrsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 07:16

Thnx voor alle reacties!! Ik ga er zeker met haar over praten en denk ook wel dat ze naar me luistert! We laten het gewoon allemaal doen en ze moet gewoon les nemen als ze er eenmaal op kan zitten.. :)

kairouan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:19

Ondersteun dit alles eens met bach bloesemtherapie grote kans dat ze een beetje rustiger wordt en dus meer vertrouwen gaat kweken

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:21

Inderdaad bach bloesem remedies kunnen veel ondersteuning bieden in dit geval.Ik zelf test Bach bloesem ook via een foto dus mocht je interesse hebben dan hoor ik het wel?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:21

En hulp vragen van een ervaren persoon?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:37

Zelf met heel veel rust, liefde, geduld en VOORAL vertrouwen ermee aan de slag gaan.
Persoonlijk zou ik uberhaupt niet eens overwegen zo'n bange merrie te beleren onder het zadel, beginpunt van héél veel ellende.

Misschien eens een erg ervaren paard erbij zetten, steeds iets verder weg zetten maar nog wel in het zicht. Dan af en toe uit het zicht halen, uitgebreid belonen. Paarden met verlatingsangst moeten simpelweg heel erg gesterkt worden in hun zelfvertrouwen. In doodrennen geloof ik niet zo, niet als je continue bezig bent met belonen & zelfvertrouwen opkrikken.
Ik zou haar gewoon los zetten in de bak, en met een ander ervaren paard aan de slag gaan. Die poetsen, uit het zicht nemen, weer een keertje terug lopen en de merrie gerust stellen... Laat haar zien dat haar vriendje wel weer terug komt. En geef haar ondertussen wat hooi om lekker te kunnen knabbelen bijv.

Angstige paarden.. Tsja de verleiding is vaak groot om dat waar ze angst voor hebben te vermijden, maar probeer het juist op te zoeken. Vraag een boer uit de buurt een keer of hij de tractor op het erf neer wil zetten, laat haar snuffelen, laat haar kijken, stel haar gerust... .Zet dan de motor een keer aan, zelfde verhaal. En laat hem dan een keertje langsrijden, maar stoppen zodra ze in paniek raakt. Haal bij jezelf de spanning weg, en probeer te lopen zoals je ook met een ervaren paard zou lopen. Blijf opletten, behoud de veiligheid maar geef haar ook de kans haar angsten te overwinnen. Bovenstaande is op alles toepasbaar; scooters, auto's, fietsers, honden, katten, vogels.

Als je het echt niet aan durft schakel dan gewoon een professioneel in, onzekerheid + onzekerheid = meestal levenslange ellende.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:24

Chrsh schreef:
Thnx voor alle reacties!! Ik ga er zeker met haar over praten en denk ook wel dat ze naar me luistert! We laten het gewoon allemaal doen en ze moet gewoon les nemen als ze er eenmaal op kan zitten.. :)

En dat, en vooral dat NIET zelf gaan doen. Breng het paard weg en laat het door een prof die je vertrouwd zadelmak maken. Een dergelijk paard gaat je geen fouten vergeven, een verkeerde start en je kunt al een afspraak maken bij het slachthuis.

Nogmaals, niet zelf gaan klooien, dat is geheid het begin van het einde.