Jaarling kent zijn plek niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elegance_

Jaarling kent zijn plek niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 17:44

Hallo, mijn Fjorde jaarling kent haar plek niet, ik zal even een voorbeeld geven:
Als ik haar uit de wei haal om haar te voeren (dit doen we in een appart stuk waar de spullen staan, aangezien je haar niet kunt voeren met andere paarden in de wei) probeert ze de hele tijd gras te eten, ze trekt je gewoon naar beneden. Je kan haar dan omhoog proberen te trekken, maar ze is zo sterk dat ze gewoon door blijft eten, je moet soms gewoon met je zweepje achter haar kont "zwaaien" voordat ze verder loopt. En je stem verhefen helpt ook niet. Ik beloon haar altijd als ze wel netjes meeloopt maar het helpt gewoon niet. Ook loopt ze soms letterlijk over me heen, als ik bijv in de wei sta te praten komt ze er wel eens aan een loopt door je heen, zo van ik kom eraan dus jij aan de kant. Of als ik de wei aan het uitmesten ben vindt ze het nogwel eens fijn om tegen de kruiwagen aan te schuren, natuurlijk mag dat niet en roep ik meestal héé oid maar ze schrikt nergens van. Je moet er echt met hardhandig wegduwen.

Wat kan ik hier nou aan doen? Of is dit normaal gedrag voor een jaarling? (merrie)

blue_kim

Re: Jaarling kent zijn plek niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:03

wat je zou kunnen proberen is om wat grondwerk met dr te doen. als je hier zefl geen ervaring mee hebt, zou ik iemand vragen die dat wel heeft.
wat je kan doen is gewooon de basis oefeningen van grondwerk.
dus dat ze kant op moet lopen die jij wilt dat ze loopt (dit doe je dus door middel van je houding) en dat ze het tempo loopt ide jij wilt dat ze loopt (stap, draf of galop).
als je eenmaal hier weer mee wordt gezien als leider dan moet je dat in de andere dingen die je met haar doet ook merken.
nu is ze pas een jaarling maar als je dit doorlaat gaan en ze is straks drie of vier dan heb je er helemaal geen controle meer op.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:49

Klinkt alsof je in elk geval veel te lief bent voor haar.. Ik ben bepaald geen voorstander van slaan/schoppen maar wel van veiligheid en duidelijkheid, als paardlief mij opzij duwt krijgt hij op zijn minst op tik tegen zijn borst en als als de boodschap dan niet overkomt wordt ik wat duidelijker..
Maar als je dat heel moeilijk vindt is grondwerk ook een goede optie want als je niet op past gaat dit idd fors uit te hand lopen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:55

Optreden! Duidelijk -en dus eerlijk!- zijn; peerd, wanneer ik je aan een touw heb, dien je te luisteren! Met flink wat potverdories! en zo nodig met je armen je stem kracht bijzetten (body-language) om de boodschap over te brengen. En doorzetten; vandaag niet mogen grazen, betekent morgen ook niet grazen, en als twintig-jarige ook niet..... (en dat is het moeilijkste stuk van het verhaal..... consequent zijn!)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:18

Elegance is een Timor toch?

Timors zijn van het type grote mond, klein hartje. Het is dus zaak om te zorgen dat je die grote mond gaat snoeren en het kleine hartje kunt gaan zien.

Het over je heen laten lopen kun je oplossen door haar 3 stappen terug te laten doen. Ze moet uit jouw persoonlijke ruimte blijven totdat je haar uitnodigd.
Ik heb hier ook zo'n bulldozer staan, maar met het 3 stappen achteruit systeem is dat vrijwel verdwenen. Het is een vriendelijke manier en als jij consequent genoeg bent om dit toe te passen heb je er na een tijdje geen kind meer aan.
Het kruiwagen probleem kun je op dezelfde manier aanpakken. Een andere oplossing daarvoor is haar afleiden (brokken, strook nieuw gras oid).

Voor wat betreft het grazen aan de hand is zij jou gewoon voor. Dat moet andersom zijn! Als je dit nu niet corrigeert ga je er onder het zadel waarschijnlijk ook last van krijgen en dat is heel vervelend. Als je nu bij het gras in de buurt komt hou je haar niet alleen aan het touw vast, maar pak je de zijkant van het halster ook beet. Dat doe je dan zodanig dat je je elleboog indien nodig net voor haar schouder kunt zetten. Zo kun je haar kracht doorbreken doordat je haar hals naar je toe kunt draaien.

Voor wat betreft het niet mee willen lopen: ik gebruik dan meestal even het einde van mijn halstertouw. Eerst eens wat zwiepen langs de schouder, geen reactie is het halstertouw tegen de schouder, 3e keer krijgen ze hem wat harder tegen de schouder aan. Ik heb geen 3e keer meer nodig inmiddels, heel af en toe nog een 2e, maar meestal is de 1e keer zwiepen ruim voldoende. Ik denk echter dat je te lief bent geweest voor je jaarling en dat bovenstaande techniek op dit moment niet meer zo werkt. Probeer het eerst zo en komt er dan bij de 3e keer nog geen reactie neem dan je zweep even ter hand en maak in 1x goed duidelijk dat je dit soort fratsen niet accepteerd en dat er in het vervolg gewoon meegelopen dient te worden.

Laat het belonen voor het meelopen ook achterwege, voor een jaarling mag dat inmiddels wel normaal gedrag zijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:24

Een fikse schop voor d'r donder geven, dat moet jij doen! :Y)
Is ze nou helemaal besodemieterd. Jij bent toch de baas, en jij wilt toch ergenst naar toe? Nou dan heeft ze maar te luisteren, wat is dat nou voor onzin.

Over je heen lopen? 't zou niet mogelijk moeten zijn. Ze mag niet in je persoonlijke ruimte komen, probeert ze dat wel, eerst dreigen (uitvallen in haar richting, stem verheffen) en dan haar uit je ruimte werken.
Oefen dit ook in de bak ofzo, sommige mensen plakken hier het etiket parreli op, maar hoe je het noemt daar geeft je paard toch geen hol om. Oefen achteruit gaan, meelopen, weer halthouden. Gewoon iedere dag 10 minuutjes meepakken, doet ze iets braaf dan positief afsluiten. Gaat het beter, dan kun je het gaan afbouwen, anders word het saai.
Sucses!

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 20:56

Ik heb het er niet bij gezet, maar ik heb haar vaak zat een tik gegeven of echt een schop onder haar kont, maar dat scheelt haar niks, je kan haar een klap geven maar ze doet het gewoon weer. De tips van fjordnina ga ik zeker eens uitproberen. Ik de bak is ze erg lief, en doet ook alles wat ik vraag. Maar toch dat gras weer ze blijft maar trekken, als ik met het touw zwiep, krijg ik totaal geen reactie, ook niet als ik haar een "pets" geef met het touw. Met het zweepje helpt een klein tikje ook niet, ik heb haar straks echt een fikse mep gegeven en toen kwam ze omhoog, maar om dat nou elke keer te doen?

Ze lijkt ook wel "te" rustig, je kan gaan gek doen staan springen achter haar aan "jagen" etc, maar ze blijft er gewoon dom bij staan te kijken :(

Ja Elegance is een Timor, zeker een grote mond en een klein hardje ja.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:58

Ben ik de enige die dit pielen met een jaarling vindt? Wat mij betreft niks grondwerken in de bak, de wei in met vriendinnetjes en bij voorkeur een paar oudere paarden. Af en toe knuffeltje brengen, hoefsmidbezoekje en wormkuurtje en voor de rest met rust laten. Daar krijg je later fijne paarden van. Maar goed, da's mijn mening en ervaring.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:00

Nou, zoals ik het lees gaat het enkel om van-en-naar de weide brengen (om elders te voeren). Ook daarbij hoort mi gehoorzaamheid. Hele projecten met een jaarling vind ik ook onzin; basis en verder niet teveel met het dier. Maar bij die simpele basis-oefeningen heeft ie wel te luisteren!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:02

Denisee11 schreef:
Ik heb het er niet bij gezet, maar ik heb haar vaak zat een tik gegeven of echt een schop onder haar kont, maar dat scheelt haar niks, je kan haar een klap geven maar ze doet het gewoon weer. De tips van fjordnina ga ik zeker eens uitproberen. Ik de bak is ze erg lief, en doet ook alles wat ik vraag. Maar toch dat gras weer ze blijft maar trekken, als ik met het touw zwiep, krijg ik totaal geen reactie, ook niet als ik haar een "pets" geef met het touw. Met het zweepje helpt een klein tikje ook niet, ik heb haar straks echt een fikse mep gegeven en toen kwam ze omhoog, maar om dat nou elke keer te doen?

Ze lijkt ook wel "te" rustig, je kan gaan gek doen staan springen achter haar aan "jagen" etc, maar ze blijft er gewoon dom bij staan te kijken :(

Ja Elegance is een Timor, zeker een grote mond en een klein hardje ja.

Ja natuurlijk moet je het elke keer doen. Regel 1 van paarden is consuquent zijn!
Als je dat al niet kunt, waarom heb je dan een jaarling aangeschaft? Even heel hard maar het gaat nu al verschrikkelijk mis, je vraagt op internet om tips, je hebt dus niet eens begeleiding.

Dus zorg dat je volhoud. Regels zijn regels. Jouw ruimte is heilig en daar heeft ze uit te blijven. Gebruik een bezem, een zweep, een (in mijn geval) maatje 40, maakt niet uit, ze heeft maar te luisteren.
En zielig is het als je paard straks afgemaakt moet worden omdat 'ie onhandelbaar is, dat is nu pas zielig!

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 21:07

Ik kan apsoluut wel consuquent zijn, maar om het nou elke keer zó hard te moeten doen, ik weet ook wel dat het anders uit de hand gaat lopen, maar zou dat niet op een andere manier kunnen? Ik ga het in ieder geval proberen. Ik denk dat ik er ook te makkelijk over denk, iets dat ik dus zeker aan mezelf moet veranderen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:09

Is ook een kwestie van heel erg zelfverzekerd overkomen op je paard. Dan hoef je vaak maar een paar keer door te pakken (en dan mag ie best een beetje schrikken van je welgemeende reactie, want dat doet ie nu te weinig!) en dan ben je duidelijk geweest. Als je je regel daarmee hebt gesteld, dan issie duidelijk en hoef je in vervolg niet meer zo lomp in te grijpen. Vaak is dan een boos stemgeluid en wijzend vingertje voldoende om hem eraan te herinneren.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 21:13

Hoe kan ik heb het best een beetje laten schrikken? Ik heb hem wel eens een schop onder zijn donder gegeven maar daar trekt ze zich totaal niks van aan..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:15

Irma_Maandag schreef:
Is ook een kwestie van heel erg zelfverzekerd overkomen op je paard. Dan hoef je vaak maar een paar keer door te pakken (en dan mag ie best een beetje schrikken van je welgemeende reactie, want dat doet ie nu te weinig!) en dan ben je duidelijk geweest. Als je je regel daarmee hebt gesteld, dan issie duidelijk en hoef je in vervolg niet meer zo lomp in te grijpen. Vaak is dan een boos stemgeluid en wijzend vingertje voldoende om hem eraan te herinneren.

Idd, maar dan moet je wel direct goed duidelijk zijn...
Wat ik vaak bij manegepaarden deed, die traag aan het been waren, zodra ik weg wou stappen en geen/onvoldoende reactie kreeg, ze verschrikkelijk op hun sodemieter geven (zweep in 1 hand en dan 2 a drie keer erover halen) en dan zat iedereen al van dat is toch niet normaal, maar ik kon ze wel mooi de rest van het uur op m'n kuiten rijden, ipv van altijd maar moeten schoppen en slaan.

Dus onthou dat, als je nou duidelijk bent, zal je paard later normaal en veilig zijn in de omgang. Zo niet, dan krijg je later grote problemen! Ook met rijden!

Laten schrikken? Nou een bezem, een mooie lange zweep, en dan haal je die er maar drie keer overheen, jammer dan. Gaat 'ie niet dood van hoor.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:39

Miss_Malfoy, ik vind je remedie voor een met opzet stout of gevaarlijk paard prima, maar voor een jaarling wel wat tè eigenlijk.
Ik ben er wel voor om een gepaste schrik-reactie op te wekken bij het ongeïnteresseerde dier, want dat issie!
Wat gebeurt er TS, als je eens flink met je armen rond zijn hoofd wappert als ie wil grazen? Of met zweep(je) tikt tegen zijn wangen / mond of hals?
Overigens bij platwalsen van het baasje zou ik minder subtiel reageren dan ik hierboven meld en kan ie ook naast een flinke brul van mij héél veel gewapper met armen verwachten (en als HET PAARD ze raakt -ik sla niet actief, maar dan moet ie niet binnen bereik komen-, dan stond ie te dichtbij en zal ie de volgende keer meer afstand moeten houden. Zoiets denk ik aan eigenlijk....

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 21:50

Daar staat ze echt niet van te kijken en eet rustig door. Er vloog pas een helikopter over echt heel laag een daar keek ze niet eens van op.. Dat maakt het nou juist zo lastig.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:53

Hmm, inderdaad niet snel onder de indruk.... nou dan is momenteel mijn inspiratie van achter de pc ook wat op.... anderen nog suggesties om de TS interssant te maken voor haar paardje zonder teveel aan het trainen te zijn?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:59

Nou om een jaarling met een zweep flink te gaan meppen gaat wel wat ver hoor (bovendien is het enkel symptoom bestrijding en lost dus uiteindelijk niks op). Het gaat hier volgens mij om een basis dominantie probleem. Jij bent duidelijk niet de leider hier (anders zou ze op zijn minst op je letten) dus dat moet je oplossen. En dat doen de meesten via grondwerk. Als je daar weinig ervaring mee hebt doe je dat het beste met begeleiding. Zoek dus een instructeur/trice!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 22:00

TIP, lees het boek; van veulen tot rijpaard.

er staan erg interessante dingen in en zeer goede tips. je hebt het waarschijnlijk al wat ver laten komen waardoor de jaarling totaal geen respect voor je heeft. het is normaal gedrag, maar het moet natuurlijk wel gecorrigeerd worden.

respect krijg je niet door met de harde hand op te treden, wel door korte (grond)trainingen en consequent te handelen. tuurlijk zul je wel eens wat harder moeten zijn, maar je wilt toch ook een band opbouwen?

De tips van Fjornina zijn goede tips, en vergeet ook niet dat je jaarling altijd enkel stappen achteruit moet doen als jij haar voert. Voeren alleen nadat ze braaf was. Stop met snoepjes geven, mocht je dat doen en haar lekker laten spelen met andere paarden. Als andere paarden haar kunnen opvoeden scheelt dat voor jou een hoop werk en ergenis.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 22:35

Men neme een zweep, een flinke en geven het beest daarmee op precies het juiste moment een lel waar de honden geen brood van lusten.

De truc is echter dat je hier emotieloos mee om MOET gaan. Doe gewoon je ding. gaat het goed, is het goed, luistert ze niet, LEL! en weer gewoon verder gaan alsof er niks aan de hand is.
Alle andere tips en trucs leuk en aardig, maar die stations zijn bij dit paardje duidelijk al gepasseerd.
(ik weet over welk paard het gaat)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:08

ikke schreef:
Men neme een zweep, een flinke en geven het beest daarmee op precies het juiste moment een lel waar de honden geen brood van lusten.

De truc is echter dat je hier emotieloos mee om MOET gaan. Doe gewoon je ding. gaat het goed, is het goed, luistert ze niet, LEL! en weer gewoon verder gaan alsof er niks aan de hand is.
Alle andere tips en trucs leuk en aardig, maar die stations zijn bij dit paardje duidelijk al gepasseerd.
(ik weet over welk paard het gaat)

erg jammer dan voor het paardje, dat volgens jou nu flink op zijn donder moet hebben, omdat het baasje geen verstand heeft van opvoeden van veulens :-(
Emotieloos...... brrrrr .... volgens mij heb je nog altijd te maken met een levend wezen met emoties. klinkt een beetje creepie..... wordt er een beetje bang van hoe jij met je dieren omgaat :x !

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 09:15

Grondwerk heb ik met haar gedaan, in de bak gaat alles goed hoor, ze loopt niet door met heen, luistert overal na, gaat achteruit als ik dat vraag en komt niet in mijn persoonlijke ruimte. Maar zodra ze er weer uit is, begint het al weer. Ze trekt haar eigen nergens wat van aan, en dat is zeker fout, maar om dan maar meteen te gaan zeggen dat ik geen verstand heb om veulens op te voeden vindt ik een beetje raar. Ik heb dit nog nooit zo meegemaakt, niet raar dan dat ik om tips vraag?

Ik kan wel lief gaan vragen aan haar om mee te lopen, maar dat doet ze echt niet, ik ben gister avond nog aan de slag gegaan, en heb haar een tik gegeven, ze keek er niet van op, maar luisterde daarna wel beter.

@ ikke: Wie ben je dan? :o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:10

Als het grondwerk in de bak wel lukt maar als ze buiten de bak door je heen blijft lopen betekent dit dat je de grondwerk oefeningen nu maar buiten de bak moet gaan doen.. Of je gaat door met je succesvolle oefeningen in de bak maar verhoogt de verleiding. Steeds met een klein stapje. En zoek begeleiding! Want zo te horen heb je die simpelweg nodig, desnoods alleen om je buiten de bak op weg te helpen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:11

Denisee11 schreef:
en heb haar een tik gegeven, ze keek er niet van op, maar luisterde daarna wel beter.

Dus blijkbaar helpt het wel! Nu dus consequent blijven, elke keer als ze fout gaat geef je haar weer een tik. Als ze door heeft dat ze elke keer er straf voor krijgt (ja en dan ook echt elke keer ook als ze zielig is of...) zal vanzelf het kwartje gaan vallen..

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:03

zelf heb ik ook 2 jaarlingen en durven ook wel eens hun hoofd naar beneen te doen om te grazen als ik ze in de hand heb, ik heb het al een groot deels kunnen afleren door met mn voet op de grond te stampen en neen te roepen,ze deden dan hun heeft naar boven en deden het derna niet meer nu is het al alleen een neen dat ze moeten horen en doen het niet.

ook doe ik buiten de bak grond werk met hen in de weide en het stuk naar der stal.
af en toe laten halt houden en achteruit laten stapen en trg keren in begin ging het ook niet al te supper maar nu doen ze het ook meer en meer.

wat je ook kan doen als ze je voorbij loopt een zweepje voor haar houden.
wat ik zelf wel al gemerkt hem (bij mn haf dan wel) die heb ik van wanneer ze bij de moeder weg mocht en nu is ze ook ongeveer een jaar en 3maand en begint mij ook wel uittetesten, meer als vroeger heb ik wel in de gaten, maar ze weet dat het nog altijd niet pakt en dat ze moet blijven gedragen gelijk ervoor en plooit dan snel.
denk ook dat het wat aan de leefttijd ligt hoor, en als je op je strepen blijft staan en streng bent komt het wel goed (en veel oefent buiten de bak ook).