Hyperactief paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NiN_ME

Hyperactief paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:17

Sinds kort is mijn altijd rustige paard een hyperactieve knol geworden, opzich geen probleem wat meer pit erin maar de laatste tijd is het extreem.
Hij is 4.5 jaar oud, ingereden en mag nu nog uitgroeien en zodra hij 5 is weer aan het werk. Het enige wat hij moet doen is 1x per dag het land uit, even poetsen, het bos in, longeren oid.

Wij dachten dat het door het bix/ muesli zou komen, voorheen had hij eens in de week een dagje dat hij extra allert was, maar de laatste week is het iedere dag raak. Nu krijgt hij 24/7 gras, als hij uit het land is een beetje hooi en een pavo summerkoek ( geen bix/ muesli meer).

Wie o wie heeft er een idee wat het kan zijn, bloedwaarden laten controleren bij de da? Of zal het de leeftijd in combinatie met het weer zijn dat hem zo hyperactief maakt?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:24

Kan van alles zijn, leeftijd en weersomstandigheden zullen zeker meespelen. Hij zal mogelijk ook vrijwel klaar zijn met zijn groei, dus daar gaat een stuk minder energie inzitten. Mogelijk is de wei nog voor een laatste groei bijgemest en nu dus wat rijker. Misschien voert een voorbijganger hem brood.
Zoals ik al zeg, het kan van alles zijn ;)
Bloedwaarden controleren kan best nuttig zijn, maar of het je wat oplevert voor die activiteit, kun je je afvragen.

tamary

Re: Hyperactief paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:31

September is een maand dat het gras nog even een groeispurtje kan hebben en dan zit er plotseling even meer eiwit/fructaan in het gras, sommige paarden worden er wat heet/hyper van.

In die pavo koeken zit trouwens ook fors wat suiker, sommige paarden reageren daar ook wat fel op.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:39

zo te horen is hij erg happy!
lekker op het land, iedere dag aandacht en een beetje beweging.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:03

ook mijn pony is hyperactief , heb de stalbaas al gevraagt of zijn voedings patroon veranderd was , maar nee.

die van mij reageerd heeel erg op het weer , en ook verhaard hij weer wat meer.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:12

let wel op dat er verder geen dingen veranderen zoals veel gapen oid. Dan zou het iets medisch kunnen zijn.

Je paardje wordt ook sterker en puber, probeer de regels duidelijk te houden en geef hem rust in het werk en vertrouwen. Laat hem de dingen opnemen want zo hyper kunnen ze niet zo goed leren.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:27

die heeft de wind in zijn kop haha, heeft die van mij ook altijd rond deze tijd.. ze voelen ook aan dat de blaadjes van de bomen gaan vallen, het word een beetje kouder, het gaat waaien.. ook is hij nog eens goed in de pubertijd....

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:58

ik denk dat het komt dat ie wat jong is. maar ik weet er niet veel van ^^

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:04

Winter en pubertijd??

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:45

Moeilijk om vanuit een verhaaltje een advies te geven. Een DA kan je wellicht beter helpen. Succes

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:50

misschien moet ie gewoon wat meer aan het werk!!!!!!!!!!

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:53

ik denk dat het een combinatie van alles samen is: de leeftijd, het weer, het gras, de voeding ;)