1,5 of 2 paards trailer???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

heksen

1,5 of 2 paards trailer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 06:06

Ik ben van plan een trailer te gaan kopen en ben nu op zoek naar de voor en nadelen van een 1,5 of 2 paards trailer. Waar staat het paard het meest stabiel in / is het meest veilig?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:09

Dat hangt van het paard af, en soms ook van het merk trailer. Ik ken paarden die een anderhalfpaardstrailer afbreken en muisstil in een 2-paards staan, en paarden die een 2-paards absoluut niet in willen en braaf staan om te stappen en rond te kijken in een anderhalfpaards. Of die nooit problemen in een trailer gaven, maar na 2x in een ander merk niet meer te laden bleken te zijn.

Veiligheid is ook afhankelijk van hoe goed je zelf het ding onderhoudt. Laat je banden er 10 jaar onder zitten en je kunt wachten op een klapband, bv. Mest niet goed uit, of laat je trailer inregenen, en je kan een paard door de bodem heen hebben zakken.

En verder hangt het er natuurlijk ook van af of je überhaupt een tweepaards kunt en mag trekken.

chrisje_83

Re: 1,5 of 2 paards trailer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:54

Wil je 1 of 2 paarden vervoeren (nu of in de toekomst)?
Heb je een E rijbewijs? Zonder E rijbewijs mag er namelijk niet met een 2-paards trailer gereden worden.
Heb je een auto die eventueel een 2-paards trailer mag trekken?

Zelf ben ik voorstander als je 1 paard hebt gewoon een 1,5 paards te kopen. Ze hebben dan wat ruimte om opzij te stappen eventueel. Wel zorg ik er altijd zelf voor dat ze in een 1,5 paards altijd aan 2 kanten vast staan.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:59

met een anderhalf paards trailer mag je ook niet altijd rijden zonder E hoor.. Normaal gesproken tot 750 kg en je paard alleen al is om en nabij de 600 kilo. Een trailer van 150 kg ben ik nog niet tegengekomen...

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:25

je mag best met een zwaardere trailer rijden zonder E-rijbewijs, als de trailer+laadvermogen maar lichter zijn dan de massa van het trekkend voertuig, en als deze samen niet boven de 3500 kg uitkomen.
Dat je zonder E maar tot 750 kg mag trekken is onzin.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:58

liefhelietje schreef:
met een anderhalf paards trailer mag je ook niet altijd rijden zonder E hoor.. Normaal gesproken tot 750 kg en je paard alleen al is om en nabij de 600 kilo. Een trailer van 150 kg ben ik nog niet tegengekomen...

Lees eerst eens de FAQ voordat je de zoveelste versie onzin de wereld inhelpt.

chrisje_83 schreef:
Zelf ben ik voorstander als je 1 paard hebt gewoon een 1,5 paards te kopen. Ze hebben dan wat ruimte om opzij te stappen eventueel. Wel zorg ik er altijd zelf voor dat ze in een 1,5 paards altijd aan 2 kanten vast staan.

In tegenstelling tot Chris ben ik van mening dat wanneer je met een tweepaads kan en mag rijden je ook een tweepaards moet kopen.
Waarom? Omdat je meer ruimte hebt, een tweede paard mee zou kunnen nemen (samen ergens buitenrijden bijvoorbeeld) en omdat een tweepaards net even stabieler rijdt, zeker als je zo handig bent om 'm zodanig in te richten dat je bij één paard deze in het midden kan zetten (ik kwam op de Horse Event een leverancier tegen die het als optie aanbood, uiteraard op een Westfalia).

heksen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 00:52

ikke schreef:
In tegenstelling tot Chris ben ik van mening dat wanneer je met een tweepaads kan en mag rijden je ook een tweepaards moet kopen.
Waarom? Omdat je meer ruimte hebt, een tweede paard mee zou kunnen nemen (samen ergens buitenrijden bijvoorbeeld) en omdat een tweepaards net even stabieler rijdt, zeker als je zo handig bent om 'm zodanig in te richten dat je bij één paard deze in het midden kan zetten (ik kwam op de Horse Event een leverancier tegen die het als optie aanbood, uiteraard op een Westfalia).

Ja, dit idee had ik ook maar ik heb nog weinig ervaring met trailers en weet dus niet hoe het in de pratijk is. Zag laatst wel een paard op een 1,5 staan die helemaal krom / scheef stond, met de schouder tegen 1 kan t en de kont tegen de andere kant van de trailer. Zag er niet comfortabel uit.
Heb je nog meer info over de 2 paards waarbij het paard in het midden geplaatst kan worden? Dat lijkt me echt wel ideaal....
Vast bedankt voor alle reacties. Hier heb ik zeker wat aan!
Laatst bijgewerkt door Revanches op 15-09-09 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: De quote werd gemist. Dit is inmiddels gefixt. Voor de duidelijkheid.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 02:31

heksen schreef:
Ja, dit idee had ik ook maar ik heb nog weinig ervaring met trailers en weet dus niet hoe het in de pratijk is. Zag laatst wel een paard op een 1,5 staan die helemaal krom / scheef stond, met de schouder tegen 1 kan t en de kont tegen de andere kant van de trailer. Zag er niet comfortabel uit.

Dat is juist wel comfortabel voor het paard, een paard kan beter zijn evenwicht bewaren als hij schuin tegen de rijrichting in staat.
Dus heb je een 1,5 paard, geef je paard dan ook de mogelijkheid om schuin te gaan staan maar zet hem wel altijd aan twee kanten vast. Er zijn nogal wat paarden die aan één kant vast gezet worden en toch om willen draaien om vervolgens halverwege vast komen te zitten omdat het touw niet langer is.

Maar het ligt eraan of je ooit nog eens een ander paard mee gaat nemen, als je paardje gewoon bij huis staat en je hebt geen paardrijdende vrienden waarmee je naar het bos zou willen dan kun je imo beter voor een 1,5 paards gaan. Heb je wel die vrienden of sta je op een pensionstal waarvan je wel verwacht dat je eens met een van de andere klanten op stap zou willen dan is een tweepaards wel net zo handig. Maar aan de andere kant; die andere paardeneigenaren zullen ook wel een trailer hebben dus je kunt altijd nog met twee trailers gaan als je voor de 1,5 paards kiest.

Qua stabiliteit maakt het niet uit, dat is vooral afhankelijk van het merk ed, ook kun je elke trailer met tig extra's krijgen dus daarom hoef je 't ook niet te doen.

Edit; bij sommige tweepaards trailers kun je ook het middenschot scheef zetten zodat je paard schuin kan staan, dus daar kun je 't je paard ook gemakkelijker maken.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 07:55

ikke schreef:
liefhelietje schreef:

relaxt...
http://www.blikopdeweg.nl/Nieuws_en_Inf ... ij_b.shtml

Er staat 'niet altijd'. Er geld een uitzondering dat weet ik, vandaar dat er staat 'normaal gesproken' omdat de meeste
mensen niet zo'n zware auto hebben en je dus echt een E achter B moet halen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:29

liefhelietje schreef:
ikke schreef:

relaxt...
http://www.blikopdeweg.nl/Nieuws_en_Inf ... ij_b.shtml

Er staat 'niet altijd'. Er geld een uitzondering dat weet ik, vandaar dat er staat 'normaal gesproken' omdat de meeste
mensen niet zo'n zware auto hebben en je dus echt een E achter B moet halen.

Tjongejonge, als je twee regels meer had geknipt en geplakt uit die pagina, was het verhaal kompleet geweest, wat een moeite............

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:37

Ik zou zeggen; het hangt in eerste instantie van de auto af! Wij hebben net een 1 1/2 paards gekocht; plus pony past die achter ons kleine autotje. Wat kan / mag je auto trekken, en wat voor een rijbewijs heb je? tussen 1 1/2 paard en 2 paards zit zeker 100 kilo; kan net teveel zijn als je het gewicht van je paard en kar optelt; en je hebt maar alleen B dan mag dat volgens mij niet meer zijn dan het gewicht van je auto.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:56

Nog 1 keer:

B-rijbewijs:
Massa ledige trailer (A) + maximaal toelaatbaar laadvermogen (B) < massa ledig trekkend voertuig (C). ÉN: A + B + C < 3500 kg.

A + B > C ? Dan E-rijbewijs noodzakelijk
A + B < C, maar A + B + C > 3500 kg: dan ook E-rijbewijs noodzakelijk

Het gaat er niet om wat je in de praktijk in je trailer zet, maar wat er op het papier van de trailer staat, als maximaal toelaatbaar laadvermogen.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:52

Je kan het beste goed bekijken naar je eigen situatie:
wat voor auto heb je? (hoeveel kan 'ie trekken)
grootte / zwaarte van je eigen paard?
Hoeveel paarden heb je / wil je vervoeren?

Kies niet een trailer omdat er soms wel eens iemand mee zou kunnen, maar kies de trailer die het beste bij jullie past. Het klinkt wel leuk, dat anderen mee kunnen. Maar wil je wel met paarden van anderen op stap?
Is dat andere paard wel braaf op de trailer en gaat dat goed met jouw paard? Wil je de verantwoordelijkheid nemen over het andere paard, terwijl je het vervoert? (en dit is echt iets waar je even goed over na moet denken, zeker als je nog niet veel met trailer hebt gereden)
Als je eenmaal anderen meeneemt, wordt het al snel als vanzelfsprekend ervaren. Maar het delen van de kosten vindt niet iedereen in zo'n geval even vanzelfsprekend. En dan ook weer: wat als een ander paard jouw trailer beschadigt?
Het klinkt misschien wat negatief, maar het zijn wel zaken waar je echt goed over na moet denken.

Wat veiligheid betreft: dat is met name afhankelijk van de staat van onderhoud van de trailer en het rijgedrag van de chauffeur. (en je medeweggebruikers.... maar daar heb je helaas geen invloed op)
En wat voor het paard het meest comfortabel is, zal per paard wat kunnen verschillen. Er zijn verschillende onderzoeken naar gedaan. De meeste paarden prefereren om tegen de rijrichting in te reizen. (maar dan moet je aan een vrachtwagen moeten denken, dat is in elk geval stabieler dan een trailer. Maar financieel gezien nogal een ander verhaal ;) )