Overgang groot van het M2 naar het Z? en 20 x 40 of 20 x 60?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elodie1

Overgang groot van het M2 naar het Z? en 20 x 40 of 20 x 60?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:22

Gister heb ik men laatste punten binnen gehaald voor het Z :D
Nu wil ik binnenkort men Z debuut gaan maken en vraag ik me af of de overgang groot is?
van het m1 naar het m2 vond ik best groot en in vergelijking met de andere klasses heb ik best lang in het m2 gereden..
en dan ook de vraag 20 x 40 of 20 x 60?

Ik heb vandaag ook naar het Z zitten kijken (20 x 60) en die proef begint met A-X binnenkomen verzamelde draf.. maar zag niet echt verschil mgraag jullie ervaringen :Det arbeidsdraf.. hoe rijden jullie die?

graag jullie ervaringen :D

Groetjes Leonie

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:04

In een 20/60 bak heb je meer de ruimte voor de oefeningen vind ik. Alleen je uitgestrekte gangen en je SBW enzo moet je langer doen als in een 20-60 bak. Het ligt er dus per paard aan.

Verder vragen ze wel meer verzameling en daar word ook naar gekeken. Ook als je in verzamelde draf binnen rijd. Je paard moet mooi in de oprichting zijn, mooi op het achterbeen en stil in de aanleuning.

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:19

Of de overstap groot is ligt eraan of je paard de oefeningen goed kan en of hij makkelijk kan verzamelen. In het M2 wordt op de verzamelde stap bij je keertwendingen na nog geen verzameling gevraagd. In het Z bijna alleen maar.

Persoonlijk vind ik 20x60 fijner omdat je inderdaad meer tijd om voor te bereiden dan in 20x40, maar je uitgestrekte gangen zijn voor ons niet altijd even makkelijk.

chrisje_83

Re: Overgang groot van het M2 naar het Z? en 20 x 40 of 20 x 60?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:17

Ik denk persoonlijk dat de overstap van de M1 naar de M2 groter is dan de overstap van de M2 naar het Z1.
Wel wordt er meer verzameling gevraagd, een stillere aanleuning en nettere afwerking.

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:18

Ik denk dat het per combinatie verschillend is.
Ik had in de M1 heel veel moeite en vanaf de overgang naar de M2 heb ik constant in de prijzen gereden.
De overgang naar het Z was me reuze meegevallen, thuis in een 20x60 ring rijden en het paard daarvoor de conditie verder laten opbouwen. Het valt dus echt reuze mee, eenmaal 20x60 wil je niets anders meer :D

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:50

Denk dat het verschilt per paard. Ik heb weinig moeite met de overgangen van de M1 naar de M2, vind de overgang naar de Z1 groter.
In de Z wordt strenger gejureerd, je paard/pony moet goed op de achterhand lopen, een mooie stille opgerichte aanleuning hebben en goed kunnen verzamelen.

Doe mij maar de 20 x 60 ring, dan heb je meer tijd om je oefeningen voor te bereiden. Wel moet je dan een langere uitgestrekte draf/ galop, schouderbinnenwaarts enz laten zien.
Als je bij de ponies rijdt, moet je in de Z2 in de 20 x 60 bak de FEI proeven rijden. Dit zijn leuke proeven met afwisselinde oefeningen erin, maar ze zijn wel erg technisch.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:54

Ik vond de overgang van het M2 naar het Z1 juist heel erg groot. Veel groter dan de overgang van de M1 naar de M2. :+
Niet eens zozeer omdat de oefeningen heel anders zijn, en ook niet omdat de baan groter was, maar puur omdat het in het Z1 veel meer af moet zijn.
Een oefening die in het M2 nog een 6je opleverde is nu gewoon niet meer goed genoeg. Verder komt de verzameling en de oprichting er ook bij.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:55

chrisje_83 schreef:
Ik denk persoonlijk dat de overstap van de M1 naar de M2 groter is dan de overstap van de M2 naar het Z1.
Wel wordt er meer verzameling gevraagd, een stillere aanleuning en nettere afwerking.

Vind ik dus ook... Ik heb altijd spijt gehad dat ik tot M2 + 17 had gewacht en niet eerder ben over gegaan. In de Z1 heb je veel meer ruimte om adem te halen en volgt alles mekaar niet zo snel op. Echter de uitgestrekte draf was wel een hele opgave :+
Uiteraard moet je wel weer wat meer bevestigt zijn dan de M2, maar ik vond de overgang echt niet groot.

@ martine: volgens mij had het bij jou ook nog andere redenen ;)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:48

Zoals? Zenuwachtig ben ik altijd dus dat tel ik niet mee :n

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:58

Gewoon starten, als je je paard in de M2 voor elkaar hebt en dikke wp rijd dan moet de Z ook niet zoveel problemen opleveren.
Het grote voordeel van een 20/60 ring is dat als er een onderdeel fout gaat je gewoon meer tijd hebt om dit op te vangen, in de M2 heb je dit niet.
Er zijn MZ- juryleden die zelfs nog niet kunnen zien wat verzameling is dus van de punten niet teveel aantrekken en gewoon van genieten, M2 is moeilijker dan Z1.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:57

Ik vond de overgang naar het z niet zo moeilijk dus zou zeggen gewoon doen als je goede punten in het m2 rijdt.

In welke ring je het beste kan beginnen hangt denk ik af van wat je thuis gewend ben. Bij mij op stal hebben we een 20x60 baan en in kleinere ringen voel ik mij heel erg opgesloten en niet zo prettig. Andersom geldt natuurlijk ook dat als je altijd korte stukjes uitgestrekte draf rijdt een 20x60 baan ineens heel groot is.

Ik ben het wel met anderen eens dat je in 20x60 ringen adempauzes hebt.

Wat betreft de verzameling. In draf rijd ik niet heel anders dan in het m2 al let ik nu veel meer op dat hij goed op de achterhand loopt, goed rechtgericht is en mijn aanleuning beter is dan toen.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:03

Het is net zoals bovenstaand al gezegt wordt; net wat je gewend bent. Ik reed voorheen alleen maar in 20x40 en toen was een 20x60 bak onwijs groot. Ik prefereer dus stiekum nog steeds een 20x40 bak. :D

Het verschil tussen de M2 en de Z1 is echt de verzameling plus het duidelijke verschil wat je moet laten zien, tussen de verzameling en de uitgestrekte gangen waar je dier dan ook fijn door zijn lijf moet blijven gaan. Spanning wordt wat harder afgestraft, is mijn ervaring. Logisch ook, want je oefeningen komen een stuk minder uit de verf als de lengtebuiging (gedeeltelijk) ontbreekt door spanning.

Succes, het komt vast goed!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:13

Ik ben het M2 (en M1) doorgevlogen maar ben veel te snel naar Z1 gegaan. Dat veel vies tegen en wat was dat van handveranderen in uitgestrekte draf in een 20x60 bak toch een verschrikkelijk eind.
Nu, nog geen jaar later heb ik punten voor het Z2 en rij liever alleen nog maar in 20x60.
Als ik dan bij een 20x40 bak sta te kijken denk ik elke keer weer, wat een klein bakje eigenlijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:22

Vroeger, toen mijn dochter Z1 ging starten had ze nog nooit in een 20/60 baan getraind, de eerste keer vergeet ik nooit meer want ze had een C pony en bij de uitgestrekte draf op de diagonaal zag je zowel pony als ruiter op X kijken en van beide koppies straalde echt af ; Tsjonge dat is een nog een heel eind maar gelukkig was dat na twee wedstrijden over, maar ik en ook de jury lagen in een deuk _O- , ze had wel meteen een wp. :D

SoloLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:37

succes met de overstap :)

MissPPP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:38

Ook ik ben het eens met de opmerking dat de overgang van M2 naar Z1 kleiner is dan van de M1 naar de M2. Ik heb op les geoefend in een 20 x 60 m bak en ik heb de bak 'uitgetekend' en de oefeningen uitgetekend zodat ik echt wist waar de letters zaten. Ook rij ik inmiddels liever in een 20 x 60m bak omdat je dan inderdaad meer tijd hebt om oefeningen af te werken en foutjes op te lossen. Zorg inderdaad wel dat de oefeningen goed bevestigd zijn, de afstanden zijn groter en de moeilijkheidsgraad is hoger (travers op middenlijn ed.).
Hoop dat je hier wat aan hebt!