ongewenst veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

ongewenst veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 18:43

Ik heb een tweejarige klophengst (1 bal buiten het lichaam) Hij is altijd heel braaf geweest bij merrie's. Nu hebben we van omwonende langs de wei gehoord dat hij een merrie waar hij mee samen staat gedekt heeft. Deze merrie is van andere pensionklanten bij ons op stal. Het samen zetten van de paarden/pony's gebeurt altijd in samen spraak. Dus de eigenaren van de merrie weet dat hij hengst is, hij had nog nooit iets gedaan, maar ze weten dat hij eigenlijk vruchtbaar is. Wie draait uiteindelijk op voor dit veulen? Want de eigenaar wil eigenlijk geen veulen. Is het de verantwoordelijkheid van de stalverantwoordelijke die de paarden samen op de wei zet? Is het mijn verantwoordelijkheid? Of die van de eigenaren van de merrie? Het is nog niet zeker dat ze drachtig is. Maar heeft iemand hier ervaring mee?

HET IS ALGEMEEN GEWETEN DAT MIJN PAARD HENGST IS EN DAT HIJ DUS 1 BAL BUITEN HET LICHAAM HEEFT. ZOWEL DE EIGENAREN VAN DE MERRIE WETEN DIT ALS DE STALVERANTWOORDELIJKE.

friesiszwart

Re: ongewenst veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:46

Als een eigenaar van een merrie weet dat jouw paard een hengst is en zij hun merrie erbij zetten in het land is het hun eigen verantwoording, zou ik zeggen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:47

lijkt mij dat de eigenaar van de merrie er zelf verantwoordelijk is, als hij of zij accoord ging met het weiden van de merrie met o.a. een hengst kan je toch op 1 hand uitrekenen welke risico's dat geeft.
ik vind dat iemand die een eigen paard bezit ook genoeg kennis van paarden moet hebben, en dit dus had kunnen voorzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:48

Je bent ten alle tijden aansprakelijk voor je paard. Tenzij: je aannemelijk kan maken dat de eigenaren van de merrie toestemming hebben gegeven en zich bewust waren van de gevolgen, of dat de pensionhouder nalatig is geweest. Maar dat moet je dan natuurlijk wel hard kunnen maken en daar zit het hem vaak is als het fout gaat ;) .

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:50

Als de dekking pas gebeurd is en de merrie blijkt bij het scannen drachtig te zijn, dan kan de DA het vruchtje toch wegknijpen.
Of de merrie hengstig laten spuiten, dan wordt het eventuele vruchtje ook afgestoten.
Ik zou sowieso laten scannen als eigenaar zijnde.

Waarschijnlijk zal jouw klophengst voortaan apart moeten lopen. Om aansprakelijkheid voor alle betrokken partijen te voorkomen.
Als eigenaar van een klophengst en/of jonge hengst is het natuurlijk ook wel enigszins dom geweest om met de situatie akkoord te gaan.
Als eigenaar weet je immers ook dat je hengst toch vruchtbaar kan zijn. Om alle schuld nu bij de stalverantwoordelijke en de merrie-eigenaar te leggen is wel kort door de bocht.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:51

Aan de eene kant is de eigenaar van de merrie verantwoordelijk.
Maar officeel gezien ben je verantwoordelijk voor de daade van je paard.
Dus zal jij snel als verantwoordelijke worden aangewezen.
Want de hengst zal eerder als "de dader" worden gezien als de merrie.
Klinkt mischien heel krom maar het is natuurlijk wel zo dat veel mensen denken ah een hengst die denkt maar aan 1 ding en die liefe merrie die denkt daar helemaal niet aan.
Inprencipe is de eigenaar van de merrie verantwoordelijk want zij zette haar merrie erbij.
maar uiteindelijk heb je kans dat er wordt geprobeert jou als verantwoordelijke aan te wijzen en het nog lukt ook omdat jou hengst erop gesprongen is en jij verantwoordelijk bent voor wat je paard doet.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:53

Vind niet dat het echt jouw verantwoordelijkheid is, aangezien die eigenaren van de merrie en de stalverantwoordelijke weten dat hij een klophengst is.. En ze het toch goed hebben gevonden dat hij gewoon bij die merrie stond.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:57

De eigenaar van de merrie is de verantwoordelijke, maar je moet het idd hard kunnen maken.
Hoe dom ben je als je je merrie bij een hengst in de wei zet en geen veulen wilt? :?

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 18:59

Ik wil de schuld niet in de schoenen van de eigenaren van de merrie leggen. Ik wist ook dat mijn hengst vruchtbaar was en wat de gevolgen konden zijn. Maar ik heb allebij de partijen op de hoogte gebracht van de eventuele gevolgen. want hij kon ook met een ruin op de wei, maar omdat de merrie ook nog jong is en mijn paard ook, wilde ze deze samen zetten omdat de merrie de andere paarden niet met rust liet omdat ze altijd wilde spelen. Mijn hengst is ook nog jong en speels dus wilde ze dit is proberen. Maar het is wel geweten dat hij hengst is!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:05

Als dat hard te maken is voor jou dat dit bij iedereen duidelijk is, zijn de consequenties inderdaad voor de ander betrokken partijen.
Maar ik ben bang dat het een welles-nietes situatie wordt.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 19:10

ja dat is het grote probleem... Ik vind het niet erg om de verantwoordelijkheid te dragen van het veulen. Maar wat als er medische kosten komen voor de merrie? Wat als er complicatie's optreden?

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:13

de staleigenaar had nooit mogen toelaten dat merrie en hengst in 1 wei liepen. de merrie-eigenaar is zelf stom geweest hiermee in te stemmen en tsja, de hengsten-eigenaar is ook niet handig bezig. snap zowiezo niet waarom hij niet gecastreerd is, maar dat terzijde. als merrie-eigenaar zelf ingestemd heeft is het haar eigenverantwoordelijkheid. ze kan ook weg laten spuiten.

Kristie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:15

Jij hebt er niet voor gekozen dat de merrie bij jouw paard kwam te staan. Omdat ik het antwoord ook niet zeker weet, raad ik je aan om in ieder geval contact op te nemen met juridisch loket. Wie weet hebben hun wel wat antwoorden voor je. En een advies vragen daar, is altijd nog goedkoper dan wat je kwijt zult zijn aan bevalling en opvoeding van dat veulen.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:16

Ik neem aan dat je gewoon met de eigenaren van de merrie kunt praten? Overleg eventueel om het vruchtje weg te laten knijpen, zijn de grote kosten niet, die zou je bijvoorbeeld kunnen delen of zelfs voor jou rekening nemen om van alles af te zijn. Dan heb je in elk geval je goede wil getoond.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 19:16

Ja hij word in november gecastreerd maar het is een buikoperatie omdat hij klophengst is dus ik wacht tot de insecten weg zijn zodat de wond goed kan genezen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:17

De kosten voor de merrie lijken me sowieso gewoon voor de eigenaar van de merrie. Ik vind zelf ook niet dat jij verantwoordelijk bent voor het veulen, zij hebben een merrie en zij hebben haar in de situatie gebracht waarin ze drachtig kon worden. Ik zou mijn merries nooit in de wei zetten bij een hengst, dan kun je er toch op wachten dat ze drachtig worden
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 13-09-09 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:18

Eigenlijk, moreel gezien, zijn jullie gewoon beide verantwoordelijk, dus aan juridische zaken zou ik niet eens beginnen :n Hengst en merrie staan samen in het land, beide eigenaren weten dat daar een veulen uit kan komen, en beide eigenaren zitten daar niet op te wachten. Wees gewoon verstandig en haal ze uit elkaar, laat de veearts komen om te scannen en laat het vruchtje afknijpen als ze idd drachtig blijkt te zijn. Vervolgens betaal je beide de helft van de rekening en klaar is het verhaaltje.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:19

Theoretisch gezien ben jij verantwoordelijk voor je paard, en voor de 'schade' die hij aanricht.
Op zich is dit een beetje een aparte situatie, omdat de eigenaar van de merrie wel degelijk op de hoogte was van het feit dat jouw paard een vruchtbare hengst is, én dat ie bij zijn merrie in de weide stond.

Als ik in deze situatie was geweest, en het was mijn hengst, dan had ik de eigenaar van de merrie aangeboden om de kosten van scannen en eventueel hengstig spuiten/wegknijpen vruchtje, te delen.
Deze kosten zullen niet zo hoog zijn, en dan weten beide partijen waar ze aan toe zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:21

Hengstig spuiten, klaar met de problemen.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:26

De merrie even scannen en het veulen afknijpen/afspuiten is ook niet zo'n gigantische kostenpost. Voor minder dan 100 euro ben je er zeker mee klaar. Het lijkt me wel zo netjes dat de eigenaar van de hengst dit vergoedt. En daarna niet meer samen zetten. Ik zie het probleem niet zo.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:32

Eigenlijk zijn jullie allemaal dom geweest; een merrie en klophengst samen zetten. Daar komen veulentjes van. Maar van achter kijk een een ezel in z'n ........
Zoals al gezegd, merrie scannen en indien bevrucht wegknijpen of hengstig spuiten. Kosten zijn beperkt en het zou sportief van alle partijen zijn om die kosten te delen. Wel heel verstandig dat je je hengst laat castreren.

Valencia79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:56

Een klophengst met ballen in de buik is niet per defenitie vruchtbaar. Vaak maken de testikels die in de buik zitten geen zaadjes meer aan of gaan de zaadjes door de hogere temperatuur dood.
Maar goed, als hij 1 bal in zijn buik heeft en de andere is wel gewoon afgedaald naar buiten, dan maakt die buitenbal dus wel zaadjes aan en is vruchtbaar. Of is hij al eenzijdig gecasteerd?

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 18:49

Hij is nog niet gecastreerd. hij wordt in een keer gedaan.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:47

is er al wat meer duidelijk?
Anders gewoon de merie hengstig spuiten en klaar is het probleem. Hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:57

Nog even los wie waarvoor verantwoordelijk of aansprakelijk is, waarom wordt een klophengst uberhaupt bij merries gezet? Hier kan ik echt niet bij. Ingedaalde ballen of niet, het blijft een hengst. De hormonen blijven door zijn lijf gieren. Dan kan je dit verwachten en ik vind het zelf oneerlijk tov het paard om dit te doen.
Dit soort dingen kunnen bij je paard ook nog problemen opleveren ook omdat een deel binnen in zit en 'aan de kook' kan gaan.

Succes met de verdere afhandeling.