Kan op commando voetje geven wel bij een jaarling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gitt

Kan op commando voetje geven wel bij een jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 22:44

hallo,

Misschien een beetje onduidelijke titel maar wist t even niet anders.
vooral omdat er al aardig wat topics zijn over dat VD erg slecht is voor een jaarling heb ik een vraag. Nu heb ik laatst een shetlander jaarling gekocht, heerlijk ding! Af en toe een beetje wandelen en dat soort dingen. Maar nu vroeg ik me af of op commando voetje geven en van die simpele dingen wel kan? Ik was laatst een beetje aan t oefenen met voetje geven, heb er toen een commando aangeplakt. Is dit dan al psychisch te zwaar voor zo'n jong dier, of kan 't wel?

Gr Gitta

Peche_

Re: Kan op commando voetje geven wel bij een jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 22:45

ik zou het niet doen..

Gitt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 22:46

Okee. ik was hier dan ook wel maar 5 min mee bezig en hij had het al door. Hij was wel erg enthousiast..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 08:15

Tuurlijk kan dat. Shetje zal toch ook naar de smid moeten? Wel handig als ie dan voetjes kan geven toch.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:36

Komaan, voetje geven op commando kan toch geen kwaad. Wij leren dit de veulens al, alleen maar handig.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:39

kan geen kwaad zolang je geen buigingen en dat soort dingetjes van je jaarling gaat vragen kan het :)

niet te zwaar belasten :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:44

Natuurlijk kan dat! :j Ik had ook een jaarling Shet gekocht en ben toen hij anderhalf was ook begonnen met simpele dingen zoals meewaggelen, teruglopen, op blokkie én Jambette (voetje geven). Kan prima hoor! :) Sommigen denken meteen het ergste maar als je mijn hobbit toen in de wei zag springen als een kangaroe nou dan denk ik toch écht niet dat een jaarling doodgaat aan simpele VDdingen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:47

Voetje geven is toch sowieso iets wat een jaarling moet kunnen?
Dat hij dit nu op stemcommando kan, is alleen maar goed, lijkt me.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:48

kan prima, voetjes geven is handig. maar niet teveel doen zodat hij er niet verveeld of vervelend van kan worden

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:49

natuurlijk, ons veulen kon het al met 3 dagen :')

Gitt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 13:22

Bedankt voor de reacties :)

Dan vraag ik me ook af hoe 't zit met schudden, kusje geven en dat soort simpele kunstjes..
En dan gewoon af en toe.. 5 min..

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:23

Die van mij geeft ook voetjes op commando, nou ja, geven, het eerste voetje moet ik hem bij helpen en daarna heeft ie zoiets van, oh ja, dat was de bedoeling en geeft hij ze wel gewoon als ik om 'voetje' vraag. Lijkt mij dat het geen kwaad kan..

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 15:06

gewoon lekker doen, dat versterkt jullie band.
zoals je zegt, af en toe een paar minuutjes, dat houdt hem vrolijk en nieuwsgierig.
en dergelijke oefeningetjes vergen geen lichamelijke of geestelijke inspanning.
leuk hoor, geniet samen.

Gitt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:25

Okee, ik maakte me namelijk een beetje zorgen.. d'r wordt namelijk zoveel gezegd wat je allemaal niet moet doen met een anderhalf jarige.

Kristie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:26

Ja hoor dat kan, hij zal toch op een gegeven moment zijn voetjes moeten geven bij het uitkrabben. Is alleen maar fijn als hij het al kan :) :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:44

Ik zie het vooral als iets nuttigs. En hou er zelf niet van om een paard allerlei kunstjes te leren maar goed dat is echt persoonlijk hoor, geen aanval ;)
Ons jaarling appaloosa'tje geeft keurig voetjes, loopt mee zonder halster, kan omkeren als ik hem aanduw en weet precies waar hij moet staan met voeren. Weet dat hij achter een witte emmer aan moet lopen (dat is zijn voerbak) en niet achter de rode (die is van Stan). Hij staat stil als ik met hem een keer een eindje wandel en ik zeg 'hoo' op zachte toon (8 v/d 10 x :+ ) en volgt me als ik weer verder loop. Komt gewoon spelenderwijs, zonder dwang, consequent zijn.
Maar dat is opvoeding vind ik en je belast daar je pony echt niet mee als je dat in de dagelijkse omgang doet.
Kusjes geven doe ik niet omdat ik niet wil dat ze een kind op eens in het gezicht bijten (tja, foutje is zo gemaakt) doe ik ook niet met onze honden. Maar nogmaals: dat is dus puur persoonlijk ;)
En hij is echt nog een baby hoor:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 13-09-09 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:45

Gewoon doen hoor. Heb je later alleen maar profijt van :)

JaleesaDeje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:47

Jong geleerd is oud gedaan. Je kan daar nooit te vroeg mee beginnen als die dat als jaarling dat al doet heb je daar later veel plezier van. Ik ben met mijn paard als veulen begonnen en doet het nu als jaarling super

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:47

mijn jaarlingetjes geven ook keurig voetjes en lopen mee zonder touw als ik zeg "kom maar", kusje kunnen ze ook ;) verder kunnen ze nog niet zoveel maar dat komt allemaal nog wel :D

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:49

Gewoon voetje leren geven voor hoefsmid en/of uitkrabben hoort bij de basis opvoeding.

Verder hoort een jaarling gewoon de basis dingen aan te leren qua opvoeding, maar verder lekker in de wei te staan.
VD begin je dan ook pas mee met 2,5-3 jaar oud.
1-1,5 jaar is veels te vroeg, misschien lichamelijk niet zwaar, maar op geestelijk vlak vergt het ook heel wat.
Daarbij hoort een paard niet op jonge leeftijd dingen aan te leren omdat hij er wat lekkers voor krijgt, hij hoort dingen voor je te doen omdat hij respect voor je heeft en jou als leider ziet ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:55

Zolang je niet te lang traint, en niet te dwingend wordt (dus niet streng straffen als het niet goed gaat) zou ik gewoon van alles uitproberen. Als je pony het niet leuk meer vindt merk je wel dat zijn aandacht verslapt. Zolang je daar goed op let en dat ook respecteert kan er volgens mij niet zo gek veel fout gaan

Valentine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:56

Gini schreef:
Komaan, voetje geven op commando kan toch geen kwaad. Wij leren dit de veulens al, alleen maar handig.

Inderdaad. :P

piey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:32

Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Alles wat je ze nu leert is later mooi meegenomen en daar heb je later veel profijt van. Ik maak regelmatig mee dat volwassen paarden soms met hele simpele dingen moeite hebben en dat levert veel stress op...

brosenss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:01

men veulen (5mnd) kan het al hij deed het altijdd en hebben het gewoon op commando gezet