Mening over valpartij (wel/geen bodyprotector)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_B

Mening over valpartij (wel/geen bodyprotector)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 22:29

Vandaag was het zover, mijn zoontje is voor het eerst van de Shetlander gevallen! Na mijn valpartij heb ik voor de kinderen protectors gekocht en wilde er zelf ook 1 als ik er weer op mag stappen, maar twijfel nu.

Het verhaal: pony deed ineens zijn hoofd omlaag om iets op de grond te bekijken, zoontje hield netjes de teugels van en werd uit het zadel getrokken. Maar ipv een salto/koprol, landde hij op de klep van zijn cap. Ik heb echt het idee dat hij nu vervelender is gevallen door die protector omdat hij zich niet rond kon maken. Of zou het zijn leeftijd zijn en dat hij stijf is van zichzelf? (hij is 4 en hobbelt iedere week een half uurtje)

Overigens heeft hij nergens last van, rode plek op zijn voorhoofd. Zien morgen of het nog blauw wordt. En hij stapte direct weer op en heeft de les zonder problemen uitgereden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:38

Zo vreemd is dat idee niet.

Een body protector biedt op twee manieren veiligheid:
1) De harde panelen zorgen dat harde, puntige of scherpe voorwerpen niet in de romp steken of ribben breken.
2) De stijfheid van het geheel zorgt dat de rug niet kan knikken/verschuiven/breken bij een val.

Vooral die laatste bescherming veroorzaakt zelf ook weer een risico.
Door die stijfheid heb je namelijk veel minder bewegingsvrijheid. Hierdoor is het moeilijker om een val te voorkomen door je evenwicht te bewaren én is het moeilijker om je val goed te breken/op te vangen door door te rollen.
De stijfheid van de rug-in-bodyprotector zorgt ervoor dat de uitstekende delen (lees: nek) extra kwetsbaar worden. Daar waar je normaal je hoofd in kunt trekken door je rond te maken, steekt het nu uit. Waar een ruk aan de nek (gedeeltelijk) wordt opgevangen door een buiging van je hele wervelkolom, buigen nu alleen die paar wervels die nog wel kunnen bewegen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:08

De dingen uit de hippische sport vind ik twee keer niets.
1. te stijf = beperkend
2. niet hard genoeg = niet beschermend

Ik trek voor ruigritten een hemd met panelen aan http://www.100x100quad.com/imatges/comp ... 20HEBO.jpg
Op de ruggengraad zitten brede platen als schubben over elkaar = bescherming met bewegingsvrijheid.
Even alle elastische banden op lichaamsmaat stellen en je rits het zó aan. Zweet niet, is licht, zit niet in de weg en ik heb er onvoorstelbare stuiters op rotsen mee gemaakt.
Ik heb daar namelijk voor het spaanse kampioenschap enduros mee gereden; daarbij heb je én meer bewegingsvrijheid nodig dan te paard én val je een handvol dimensies harder.

In de moto-x zaken is het hier te kust en te keur voor kinderen te koop voor de volgende fase met rijden voor mijn zoon krijgt hij ook zo´n hemd.

Overigens, paardrij-caps vind ik doorgaans net zover beneden de maat als de hippisch lichaamsbeschermers. Ik vind het onbegrijpelijk dat er niets is met gezichtsbescherming en gebruik deze als ik het risico zo inschat dat ik denk dat een helm zinvol is http://i230.photobucket.com/albums/ee14 ... achute.jpg
Áls ik een helm opzet wil ik dat ik er wat aan héb.
Voor zoonlief is er helaas geen in zijn maat en de alternatieven zijn te zwaar. Hij moet het dus nog éven zonder gezichtsbeschermer doen helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:12

Je zou evt. ook een cap kunnen kopen zonder klep, en dan bv een hoes met klep erop.

Afbeelding

zoiets dus, kan ie iig niet meer op de klep vallen

Oonax

Re: Mening over valpartij (wel/geen bodyprotector)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:17

Ik heb het gevoel dat ik vlugger val met bodyprotector en voel me veel onzekerder in dat ding. Met bodyprotector aan ben ik tijdens de laatste drie jaar al 4x gevallen en nog geen enkele keer zonder.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:20

Dit topic houd ik even in de gaten! Ik ben een paar jaar terug lelijk (met een koprol) van een paard gevallen en zegmaar als een harmonica in elkaar gedrukt (mijn rug) en heb dan ook 2 jaar lang last gehad van mijn rug (die toch al wat zwak is) ik heb zitten denken over een bodyprotector maar dat leek mij 3x niks, die van jou huerte, waar zou ik die kunnen kopen? (In nl)

Betreft cap: ook zon discussie punt, ben wel eens op mijn hoofd én schouder tegelijk gevallen, ik weet vrijwel zeker dat als ik een cap op had gehad, ik danwel geen hersenschudding had gehad maar wel een gebroken nek...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:21

xyris: kijk eens naar een how's racesafe bodyprotector. die zijn gemaakt van ongeveer 300 afzonderlijke blokjes zodat je wel bescherming hebt maar toch heel bewegelijk kan blijven.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:23

LiSSy schreef:
xyris: kijk eens naar een how's racesafe bodyprotector. die zijn gemaakt van ongeveer 300 afzonderlijke blokjes zodat je wel bescherming hebt maar toch heel bewegelijk kan blijven.

Thanks! Ik ga gelijk even een kijkje nemen!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:25

Xyris schreef:
LiSSy schreef:

Thanks! Ik ga gelijk even een kijkje nemen!

*Even vraagje, is dat niet een beetje warm? Dat van huerte ziet er lekker fris uit, ik houd het wel even in de gaten!

-oeps, was als wijzig bedoelt, niet quote >.<-

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:27

nee hoor, die die ik bedoel is niet warm

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:27

hmm ik heb die gezien met foam erin

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:29

zeker voor kids (volwassenne moeten het zelf weten wat ze willen) adviseren wij altijd een cap met een flexibele klep

voor pony's die graag spontaan een graspriet van dichtbij willen bekijken :D
in combi met een kleine jonge nog niet zo'n handige ruiter
een anti graas teugel :Y)

verder
tja

ja een body protector beperkt je iets
maar je rug breken beperkt je nog meer

menig kind zonder protector ook voor over zien duiken
zonder te rollen

dus met zekerheid kan je het niet zeggen
of die zonder wel of niet gerold zou hebben

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:34

Die ridders zo'n 400 jaar geleden deden het nog niet eens zo gek met hun malienkolders denk ik...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:35

malienkolder is nog niet eens zo erg, dat harnas eroverheen doet het hem :P hahahaha

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:36

Ik heb een how's race save en ben daar ZEER te spreken over!!
Hij is niet al te warm, zelfs met de warme dagen gaat t prima!
Ik gebruik m veel met inrijden/beleren van jonge paarden dus moet je wel flexibel blijven! Ik voel niet eens dat ik m aan heb omdat hij zo'n goede pasvorm heeft!
Wat een cap betreft, heb ik een Casco waarvan de klep breekt als je daarop terecht komt.
Verder heb ik veiligheidsbeugels met zo'n boogje van GPS.
Gelukkig stort ik niet zo snel van een paard, maar ik voel me wel heel veilig!!

Xyris

ja die dingen zijn beschermend maar toch bewegelijk :p al betwijfel ik of ze echt tegen rug en nekletsel helpen :p

Xyris

boogje van gps? wat moet ik me daarbij voorstellen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:38

Xyris schreef:
ik heb zitten denken over een bodyprotector maar dat leek mij 3x niks, die van jou huerte, waar zou ik die kunnen kopen? (In nl)

Elke motorcross-zaak kan je verder helpen. Misschien moet je even zoeken op het web daarnaar.

Het merk Hebo maakt een goede voor een scherpe prijs. Die is ook in NL vertegenwoordigd.

http://www.hebo.com/index.php?lang=uk&m ... idfam=0212

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:46

Thanks huerte!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:50

Even een toevoeging. Ik rij waarschijnlijk wat ruiger dan menig ruiter en ook rij ik hier op steenhopen genaamd bergen.
Ik trek op extreme ritten ook hard plastic scheen/knie-beschermers aan. De laatste keer tikte ik daar in een scherpe draai in galop hard genoeg een muurtje met bloemen erin mee aan om mijn knieschijf te verwijderen als ik die dingen niet had.

Er zit voor mij perssoonlijk een valkuil aan. Als ik de beschermkit niet aan heb rij ik zo niet. Mét kit is onveiliger dan zonder kit omdat ik met kit meer risico durf te nemen. Het beschermt maar je wordt er niet onkwestbaar door ook al heb je dat idee wel een beetje.
Dat is iets om heel bewust op je netvlies te houden.

Ik train met mijn paarden op twee (motor en quad) cross-banen hier in de buurt. In de regel zónder beschermkit omdat ik dan risico mijdt.
Goéde :)* beschermende kleiding heeft echt zin, maar niet vallen blijft onvergelijkbaar veel veiliger dan vallen met bescherming :)*