Voor het eerst naar het bos.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Voor het eerst naar het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 12:07

Hallo mede-bokkers. :)

Zondag ga ik voor 't eerst met me nieuwe paard ( die ik nu 2 maanden heb ) naar het bos! Natuurlijk allemaal heel erg spannend.
Nu is mijn vraag: ' Waar moet ik opletten als ik voor 't eerst naar het bos ga?'

Als het hier niet goed staat.. gelieve even temmen. ;)

maaike2800

Re: Voor het eerst naar het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:10

ga je met anderen? (wel zo handig met een eerste keer)
verder gewoon zorgen voor opgeladen tel met DA, hoefsmit en huistelnr. een halstertouwje (ook handig als er iets breekt van teugels ofzo) en een hoevenkrabber. Verder hou het zo gewoon mogelijk voor je paard en lekker genieten!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 12:11

Ja, we gaan met de hele ponyclub naar het bos. Allemaal met een trailer rijden we daar heen. We gaan naar Havelte in het bos.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:14

Je paard zal vast onrustig zijn en alles spannend vinden.
Probeer zelf rustig te zijn, praat veel tegen hem/haar. Als hij/zij ergens van schrikt, niet boos worden maar gerust stellen.
Wat je het beste mee kunt nemen heeft maaike2800 al gezegd, dan wil ik daar nog bij zetten: ID ;)
Ik las toevallig gisteren ergens dat je de papieren van je paard ook bij je moet hebben voor het geval er iets gebeurt, anders kun je een fixe bekeuring krijgen. Zelf heb ik dit nog nooit mee gemaakt.
Wat ook een goede tip is, als je paard het straks allemaal gewend is, ga dan steeds met minder mensen en uiteindelijk in je uppie. Zo hoef je niet altijd maar met mensen te gaan.

Ik wens je heel veel plezier!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 12:16

Ja, ik ben zelf ook erg benieuwd hoe ze reageert op heide/water/bos. Ik denk net zoals jij zegt @ PrimaDonna zal ze wel erg gespannen zijn. Ik heb overigens een merrie die heel koel in d'r hoofd is.
Een 5 jarige die op haar leeftijd erg weinig dingen eng vind. :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:18

Gewoon doen alsof het de normaalste zaak vd wereld is! Aangezien je met een groep gaat zal het wel goed gaan, dus mijn tip: lekker genieten dan zal je paard dat ook zeker doen :j

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 12:25

Oke, natuurlijk wel lastig want voor me zelf is het ook spannend. Ik zal zo normaal mogelijk rijden. :)
'T lijkt me heel erg leuk!

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:14

Niet forceren en niet zélf bang zijn. Verder heb je ook zeker wat aan de andere tips, veel plezier :)

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:48

Idd zelf niet bang zijn is echt heel belangrijk!
Verder zal moet je even nagaan of je een speciale pas voor die bossen moet hebben (bij ons moet dit namelijk voor de hele regio, zodra je een bepaald bordje gepaseerd hebt!).

Veel plezier!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 15:53

Bij ons mag je gewoon in het bos met je paard wanneer je wilt. ;) Heb je geen pas voor nodig.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 08:12

Morgen de bosrit .. Oeh! Wat heb ik er zin in. Maar ben toch ook wel erg nerveus!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 10:50

Spannend! Ik zit zelf ook te twijfelen of ik morgen met mijn paard een rit door de Loonse Duinen zal gaan maken. Ze staat net een maandje op een nieuwe manege. Er vertrekt morgen om 9 uur een groep van onze manege, waar ik me bij kan aansluiten, dus eigenlijk een ideale gelegenheid om voor het eerst met haar naar de Loonse Duinen te gaan. Maar ik ben zelf niet zo'n held buiten en mijn paard is ook een grote schijterd, dus ik vind het zelf heel erg spannend en ben een beetje bang dat ik mijn paard hierdoor ook extra nerveus maak. Maar goed, het moet toch ooit de eerste keer zijn, want het lijkt me heerlijk om met haar lekker buiten te kunnen rijden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:13

Niet te druk over maken. Je kunt lekker achter andere paarden aanrijden en er kan je weinig gebeuren.

Gewoon beenbeschermers om en als je bang bent dat je snel controle verliest, kan je voor de zekerheid een martingaal gebruiken. Let erop dat je zelf ontspannen blijft.

Ik heb al verschillende jonge paarden in het bos gereden. Nooit problemen gehad.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 11:43

boemel schreef:
Niet te druk over maken. Je kunt lekker achter andere paarden aanrijden en er kan je weinig gebeuren.

Gewoon beenbeschermers om en als je bang bent dat je snel controle verliest, kan je voor de zekerheid een martingaal gebruiken. Let erop dat je zelf ontspannen blijft.

Ik heb al verschillende jonge paarden in het bos gereden. Nooit problemen gehad.

Zelf heb ik nog geen martingaal dus die kan ik dan ook niet gebruiken. Ik probeer zelf zo relaxt mogelijk te gaan, alleen splitst de groep in het begin, en dan ben ik bang dat me paard nerveus word omdat die andere paarden dan weg gaan ..

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:50

PP > BRT

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:22

En hoe is het gegaan? Ikzelf ben niet geweest omdat het een rit van 2,5 uur en een hele grote groep was. Ik ga nu donderdag voor het eerst mee naar buiten.