Vraag L1 proef 10, oefening 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aprillicious

Vraag L1 proef 10, oefening 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 11:49

Voor A ----------- Doorzitten
A ---------------- Afwenden,
na enkele paardlengtes minimaal 5 meter wijken voor het linkerbeen richting B-
M, daarna rechtuit en lichtrijden.
---------------------------------------------------------------------------

Bij het wijken staat er minimaal 5 meter. Nu kan die van mij heel makkelijk wijken.
mag je dan ook wijken tot aan de hoefslag, of moet je ongeveer de 5 meter
aanhouden. Omdat er MINIMAAL staat en geen maximaal.
Wat ziet een jury liever?

Princesj

Re: Vraag L1 proef 10, oefening 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:50

Wat ik altijd heb begrepen zien ze liever 5 meter, omdat je dan laat zien dat je zelf je paard weer rechtuit kan zetten en door kan rijden. Maar t kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb hor

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:52

ik ga dan altijd voor de 9 meter en recht stellen op de binnenhoefslag, MITS het wel echt heel goed bevestigd is.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:53

Bij ons houden ze dan ook echt 'ongeveer' 5 meter aan. Als je wel meer kunt dan kom je dus op de hoogte van de BE-lijn uit om weer rechtuit te rijden. Anderen (zoals ik) komen al snel in de buurt van C uit om weer rechtdoor te rijden.
De jury ziet snel genoeg of het wijken er wel of niet in zit. Denk er wel om dat je beessie niet over het buitenschouder wegvalt, want dat wordt wel afgestraft. Succes!

Amazone4Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:54

Je mag gewoon 10 meter wijken hoor!
Dus naar de hoefslag wijken als het goed gaat....

Echter wanneer het niet goed gaat, en je paard valt bijvoorbeeld door de buitenschouder, dan zal de jury liever zien dat je wel rechtuit gaat, ipv doorgaat met wijken.

Heel veel suc6

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:54

Wat Princesj zegt klopt volgens mij!
Je mag wel langer doorwijken dan 5 meter, maar ik zou niet tot de hoefslag doorgaan omdat ze wel graag duidelijk willen zien dat je je paard zelf weer rechtstelt. Er staat ook: daarna rechtuit dus ik neem aan dat dat er ook een belangrijk onderdeel van is. Is mij altijd wel geleerd in elk geval en afgelopen weekend heb ik zevens behaald met de manier waarop ik het nu beschrijf :). Denk dat ALS je er voor kiest om langer door te wijken dat je het rechtstellen overduidelijk moet laten zien in elk geval!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:01

in de kennisbank van knhs.nl staat deze vraag ook (en uiteraard het antwoord van knhs)

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:12

De bedoeling is dat je laat zien dat je paard ook weer op de hulp rechtuit gaat na het wijken, dus dat hij goed aan het buitenbeen blijft.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:53

dat doe je bij 10 meter wijken toch ook

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:55

klopt jury, maar op de hoefslag heb je meer steun van het hek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:58

essie_blue schreef:

Als je buiten start heb je nergens steun aan ;)

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:03

Het probleem bij het wijken is dat veel paarden over de schouder wegvallen, daarom is toen deze versie verzonnen, het vijf meter wijken, het gehoorzamer maken aan het buiten been. Misschien kun je beter zeggen om ruiters bewuster te maken dat een paard aan het buitenbeen moet blijven.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:05

Helaas zijn er jury's die het nodig vinden om 3-en te geven voor het wijken in het L1, als je het tot de hoefslag doet.
Met als commentaar dat het 5 meter had moeten zijn :+

Heb het er toen maar bij gelaten omdat het mijn laatste L1 wedstrijd was, maar vond het belachelijk , minimaal 5 meter is MINIMAAL 5 meter en dus geen grens.
Dus nee ik zou het niet willen riskeren ;)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 10:21

Yvank_ schreef:
essie_blue schreef:

Als je buiten start heb je nergens steun aan ;)

Dat kan, soms heb je wel hekjes.
Maar inderdaad met bordjes heb je weinig steun!

Maar toch is denk ik de gedachte van het 5m wijken, dat je je paard vóór de hoeflsag weer correct recht kan krijgen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 10:27

CM_ schreef:
Helaas zijn er jury's die het nodig vinden om 3-en te geven voor het wijken in het L1, als je het tot de hoefslag doet.
Met als commentaar dat het 5 meter had moeten zijn :+

Heb het er toen maar bij gelaten omdat het mijn laatste L1 wedstrijd was, maar vond het belachelijk , minimaal 5 meter is MINIMAAL 5 meter en dus geen grens.
Dus nee ik zou het niet willen riskeren ;)

Als er als commentaar rechtuit niet getoond staat vind ik het ook nog zwaar aangerekend.

Om op vraag van TS terug te komen, zorg iig dat je het rechtuit kan laten zien, dit staat immers voorgeschreven dus of jij nou 5, 6 of 9 meter doet maakt niets uit :D
Echter is het niet zo dat je voor meer meters hogere punten krijgt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:06

Het maakt in theorie niets uit of jij nu 5 of 10 meter wijkt. Echter zou ik zelf het risico niet nemen om 10 meter te wijken, als 5 meter voldoende is. Je kunt namelijk beter 5 meter goed wijken en dan rechtuit verder rijden. Dan dat je in de laatste 5 meter een slordige fout maakt en daarmee je cijfer omlaag haalt.
Waarom moeilijk doen als het makkelijker kan?

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:08

Ben het met de bovenste stelling eens. Meer wijken dan 5 meter wordt toch niet hoger gewaardeerd.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:17

Minimaal 5 meter is dus minimaal 5 meter maar mag ook 10 zijn,als je paard goed kan wijken en dit ook die 10 meter goed doet zou ik daar voor gaan.
Die 5 meter is bedoeld om te kijken of je paard het wijken al onder de knie heeft en als je het mij vraagt is het rechtuit rijden hier niet het onderdeel,daarbij is het rechtuit rijden niet makkelijk.
Diegenen die denken dat het erom gaat dat je moet kunnen laten zien dat je na het wijken rechtuit kan rijden mag mij uitleggen waarom er in de L2 dan 10 meter wijken wordt gevraagd?
Een klasse hoger zou toch ook moeilijker moeten zijn?

Dus ik ben van mening dat je het aantal meters moet wijken dat goed gaat!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:09

Ik ben het met Sandrohit eens. Ben toen het boekje uitkwam naar een soort clinic geweest waarbij ze uitleg gaven van de proeven. Deze werden ook beantwoord door iemand van de KNHS (of degene die die proeven geschreven had) Ze zeiden daar ook dat je minimaal 5 meter moet wijken maar dat het maximaal niet uitmaakte. Als je paard niet zo goed in wijken is dan zou ik niet verder dan die 5 meter gaan. Als het wel goed bevestigd is dan zou ik nog een paar passen extra neerzetten. (als je een perfecte middendraf heb dan rijd je die toch ook optimaal?)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:15

vibabu schreef:
Ik ben het met Sandrohit eens. Ben toen het boekje uitkwam naar een soort clinic geweest waarbij ze uitleg gaven van de proeven. Deze werden ook beantwoord door iemand van de KNHS (of degene die die proeven geschreven had) Ze zeiden daar ook dat je minimaal 5 meter moet wijken maar dat het maximaal niet uitmaakte. Als je paard niet zo goed in wijken is dan zou ik niet verder dan die 5 meter gaan. Als het wel goed bevestigd is dan zou ik nog een paar passen extra neerzetten. (als je een perfecte middendraf heb dan rijd je die toch ook optimaal?)

klopt, echter bij het schrijven kreeg ik mee dat de meeste het na de eerste 5 meter toch verprutsen en daardoor een laag cijfer krijgen... Je neemt minder risico met 5 meter én je krijgt als je het netjes doet gewoon een hoog cijfer. Meer dan 5 meter geeft geen meerwaarde ;)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:21

superwoman schreef:
vibabu schreef:

klopt, echter bij het schrijven kreeg ik mee dat de meeste het na de eerste 5 meter toch verprutsen en daardoor een laag cijfer krijgen... Je neemt minder risico met 5 meter én je krijgt als je het netjes doet gewoon een hoog cijfer. Meer dan 5 meter geeft geen meerwaarde ;)

je loopt idd minder risico. maar ik denk ook dat als ie het goed doet, waarom niet? als je je oefening maar goed afmaakt. (en ik vond het een goede oefening alvast voor de L2 :o )

ILOVEVIVIAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:33

ik rij hem altijd iets verder dan de 5 meter, gewoon voor de zekerheid. Jury's willen volgens mij juist zien dat je je paard voor het wijken recht hebt, en hem daarna ook weer recht kan stellen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 22:08

vibabu schreef:
je loopt idd minder risico. maar ik denk ook dat als ie het goed doet, waarom niet? als je je oefening maar goed afmaakt. (en ik vond het een goede oefening alvast voor de L2 :o )

waarom niet - schreef ik al; omdat het toch vaak fout gaat én als het wel goed gaat, je er geen extra punten voor krijgt.
Oefenen voor de L2 kun je beter thuis doen ;)

Maar ieder z'n meug :P

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 08:00

Geloof me, veel jury's geven onvoldoendes voor het maken van 10 meter...

En in mijn geval, nee aan het wijken lag het niet, in het L2 tot nu toe alleen maar 7ens en 8en gehaald.

Ik snap het rechtmaken van het paard en dat dat gewaardeerd word. Maar veel juryleden hebben weinig kaas gegeten nog, van deze nieuwe proeven.

En die zien die 5 meter staan dus vinden dat je die 5 meter moet wijken ..

Dus bespaar jezelf de moeite en maak er gewoon 5, scheelt een hoop geemmer achteraf ;)

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:04

Mijn ervaring is dat ze liefer 5 meter zien..
zelf ging ik ook altijd vanaf de 5 rechtuit rijden, want ze willen ook toch kunnen zien zegmaar dat je paard niet op automatische piloot staat. dus dat je paard niet hup bam doorloopt maar dat je kan zeggen hupsa niet tot de hoefslag hier stoppen we.