Kosten onderhoud trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jetm

Kosten onderhoud trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 10:30

Hallo,
Er zijn al meerdere topics over het onderhoud van een trailer maar meestal verzandden die in discussies over E-B rijbewijs, gewicht, merk ect.

Wat ik graag alleen wil weten is wat de standaard extra kosten zijn voor onderhoud.
Verzekering (niet verplicht) en stallingskosten even buiten beschouwing gelaten.

Moet een trailer APK gekeurd worden, en zoja hoevaak en wat zijn de kosten ?
Standaard kosten jaarlijkse (?) onderhoudsbeurt.
Hoelang gaan banden gemiddeld mee ? en de trailer vloer ? en ... (oftewel hoe vaak zijn er hogere kosten te verwachten) .

De trailer zou het hele jaar buiten komen te staan, materiaal (nog) niet bekend.

Het doel van mijn vraag is om te kijken of een trailer kopen gerechtvaardigd zou zijn of dat ik beter kan blijven huren.

Alvast bedankt,
Groetjes Jet

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:49

voor zover ik weet hoeft een trailer geen apk. kosten voor het onderhoud is niet zo te zeggen, hangt er ook vanaf hoe vaak gebruik je hem, hoe ga je er mee om. hoe oud is de trailer, wat voor matriaal is het.
als je hem regelmatig onderhoud zullen de kosten minder hoog zijn als dat je hem om de zoveel jaar eens laat nakijken.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:18

Een APK is niet verplicht. Wel zou je ieder jaar de trailer geheel na kunnen laten kijken, je krijgt er dan een keuringsrapport bij. Dwz remmerij, verlichting, smering, banden etc etc. Dit kost ca €150,-

Daarnaast moeten banden in principe iedere 7 jaar vervangen worden.
Maar als je trailer buiten staat kan dit eerder zijn ivm uitdroging van de zon, dan komer er haarscheurtjes in.
1 Band kost tussen de €50,- en €150,-

Verder is de vloer ook afhankelijk van hoe je je trailer onderhoud. Laat je 'm altijd vuil en nat dan heb je eerder kans op rotting. Maar dit is nooit helemaal te zeggen. Dan kun je beter 1tje met aluminium bodem nemen.
Bodem vervangen kan zelf vrij goedkoop, laat je het doen dan zit je gauw op €700,-

Verder is het maar net hoe zuinig je er mee om gaat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:20

Banden van trailers en caravans wordt voor geadviseerd ze iedere 5-7 jaar te vervangen, ongeacht slijtage. Zeker als je trailer buitenstaat en je banden dus een deel van de tijd in de volle zon staan (uitdroging) is dat aan te raden.
Bodem hangt er van af hoe lang die meegaat. Een goed dichte rubberen gietvloer zou in principe zo ongeveer eeuwig mee moeten gaan. Na gebruik iedere keer even uitmesten helpt ook 'm langer goed te houden.

Ik heb een trailer die nu 20 jaar oud is. Onkosten tot nu toe: 1 nieuwe oploopremdemper, 1 nieuwe bodem + set banden: 600 euro. Per jaar is dat 30 euro. Nieuw gekocht voor ongeveer 10.000 guldentjes (2-paards). Inruilwaarde momenteel 1000 euris, en ik rijd er lekker mee door. En ja, ik heb dus met de eerste set banden 15 jaar gereden. Toen had ik inderdaad een klapband (gelukkig leeg, en met een tandemasser merk je er niks van, ook nog eens) en kwam ik erachter dat je banden eerder moet vervangen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:27

Ibbel schreef:
Banden van trailers en caravans wordt voor geadviseerd ze iedere 5-7 jaar te vervangen, ongeacht slijtage. Zeker als je trailer buitenstaat en je banden dus een deel van de tijd in de volle zon staan (uitdroging) is dat aan te raden.
Bodem hangt er van af hoe lang die meegaat. Een goed dichte rubberen gietvloer zou in principe zo ongeveer eeuwig mee moeten gaan. Na gebruik iedere keer even uitmesten helpt ook 'm langer goed te houden.

Jij hebt nogal vertrouwen in dat gietrubber..........
Een vloer die goed gelakt is, gaat lang mee; probleem is dat ik geen enkele trailer ken die standaard een gelakte bodem heeft.
Ibbel schreef:
Ik heb een trailer die nu 20 jaar oud is. Onkosten tot nu toe: 1 nieuwe oploopremdemper, 1 nieuwe bodem + set banden: 600 euro. Per jaar is dat 30 euro. Nieuw gekocht voor ongeveer 10.000 guldentjes (2-paards). Inruilwaarde momenteel 1000 euris, en ik rijd er lekker mee door. En ja, ik heb dus met de eerste set banden 15 jaar gereden. Toen had ik inderdaad een klapband (gelukkig leeg, en met een tandemasser merk je er niks van, ook nog eens) en kwam ik erachter dat je banden eerder moet vervangen.

Ik heb 8 jaar geleden een trailer opnieuw gebouwd en daar twee jaar geleden een set nieuwe banden onder gelegd. Meer onderhoud heeft ie nog nooit gehad.
Kritische kanttekening is wel dat die trailer naar NIJM maatstaven is opgebouwd en daar kan zelfs de fabrikant nog veel van leren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:56

Ik zei: een goed dichte gietrubbervloer zou in principe eeuwig mee moeten gaan.

rakni

Re: Kosten onderhoud trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:00

hm interessant want ik heb net een trailer gekocht..

Hebben jullie een idee hoe je de onderhoudskosten zo laag mogelijk houdt?

Ik snap dat ik de trailer uit moet vegen na gebruik, maar is er nog meer over te zeggen?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:03

rakni schreef:
hm interessant want ik heb net een trailer gekocht..

Hebben jullie een idee hoe je de onderhoudskosten zo laag mogelijk houdt?

Ik snap dat ik de trailer uit moet vegen na gebruik, maar is er nog meer over te zeggen?

Als je er neits aan doet heb je eerst geen onderhoudskosten, daarna kan het wel eens heel snel oplopen.
Je kunt er vanuit gaan dat hoe zuiniger je op je spullen bent hoe langer het mee gaat.
Een trailer binnen neerzetten is nog altijd beter als het ding buiten laten staan.
Verder spullen goed invetten en kitnaden regelmatig controleren.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:18

en niet in lang (vochtig) gras of tegen de mesthoop aan parkeren. dat werkt namelijk rotting van onder af in de hand

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 08:03

vooral kitnaden in de gaten houden is heel belangrijk, dat is vaak de oorzaak van doorgerotte wanden en bodem.

ik heb laatst een trailer gezien van een half tot een jaar oud met al kapotte kitnaden, dus leeftijd zegt hierin niets.

Verder eens in de zoveel tijd een grote schoonmaakbeurt (niet met hogedruk ivm kitnaden)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 08:33

ingvdh schreef:
vooral kitnaden in de gaten houden is heel belangrijk, dat is vaak de oorzaak van doorgerotte wanden en bodem.

ik heb laatst een trailer gezien van een half tot een jaar oud met al kapotte kitnaden, dus leeftijd zegt hierin niets.

Verder eens in de zoveel tijd een grote schoonmaakbeurt (niet met hogedruk ivm kitnaden)

Als je geen kitnaden hebt, hoef je die ook niet in de gaten te houden :D
Die kitnaden zitten er meer voor de gemoedsrust van de eigenaar dan nuttig voor de constructie.
Ibbel schreef:
Ik zei: een goed dichte gietrubbervloer zou in principe eeuwig mee moeten gaan.

In de praktijk blijkt een gietvloer NIET 100% te hechten aan de houten ondergrond. Bovendien worden houten vloeren nooit gelakt, dus je voorkomt misschien wel rotting van bovenaf, maar niet van onderaf.

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:58

Ik lees even mee wat iedereen te melden heeft... Ben namelijk zelf van plan een 2e hands trailer te kopen en kan alle tips gebruiken!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:08

ik heb net van iemand gehoord dat je nooit de bodem van de trailer met sop moet schoonmaken maar wel moet spoelen met water.