's Avonds de baan op met je paard: nog verantwoord?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

's Avonds de baan op met je paard: nog verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 21:14

Vinden jullie het nog verantwoord om bij donker weer te gaan wandelen met je paard aan de hand? Of erop?

Ik doe het nu nog wel, maar vraag me af of het ook wel mag...

Qua uitrusting draagt mijn paardje een fluodeken. Zelf draag ik ook een fluohesje.
Ik loop altijd aan de kant van de auto's en heb een rood lichtje aan mijn gesp bevestigd (rug) en een wit fietslichtje vooraan op mijn buik. Het paardje zelf heeft geen licht op de poep, hoofd of borst.

Ik merk wel dat auto's vertragen als ze ons inhalen en in een boog voorbij steken.

RevanchesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:20

Dit hoort thuis bij Seizoensvragen. Zodoende een verplaatsing van HAR-->SV.

vencedor

ik zou ook iets om de benen doen,wij hadden van de kruitvat van die refecteren bandjes met knipperlichtjes voor het hardlopen. Deden wij om de benen heen :)

rabbeltje

Wat ik als automobilist erg fijn vind voor de zichtbaarheid bij paarden zijn die fluobandages. Je ziet dan al van verren dat er iets vreemds is. Verder graag zoveel mogelijk fluo en verlichting. Je kan dan rekening houden met de grootte en dus verder uitwijken en rustiger aan doen.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:23

Ik rij ook nog wel in het donker, maar dan is het meestal nog wel aardig licht als ik weg ga en bijna donker als ik terug kom.
Ik heb ook zo'n vest aan en mn pony een deken en reflectie bandages en ik heb van die lampjes die je om je been kan doen die aan de voorkant wit licht geven en aan de achterkant rood.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:23

vind het overdag soms ook niet verantwoord meer. maar om deze winter ook weer te kunnen blijven rijden moe tik naar een binnebak en helaas iv,m mn werk niet altijd mogelijk overdag te gaan. als ik ga heeft paard deken op met fluo strepen ik een hesje aan en lampjes aan laars/arm/hoofdstel paard. ik hoef nog geen 5 min over de weg met een rustige weg dat scheeld wel maar ik ga niet voor mn plezier nog even een buitenritje maken savonds

xxelviraxx

Re: 's Avonds de baan op met je paard: nog verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:24

Ben altijd voor het donker terug. Ik let daar goed op want in het donker vind ik zelf helemaal niks.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:38

Ik vind het in het donker zelf ook helemaal niks :+ Rijd dan gewoon maar in de bak met licht aan :P
Maar als je goede verlichting/uitrusting heb kan het makkelijk!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:40

volgens mij is hier al es een topic over geweest....

maar ik rij ook wel es int donker als onze bak bijvoorbeeld niet goed is.... wel met alles reflecterend

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:44

In de winter moet ik ook in het donker naar de clubtrainingen.. Eerst nog een stukje door het bos zelfs! Zowel mijn paard als ik krijgen zoveel mogelijk fluo en lichtjes aan... een meisje van de club rijdt zelfs met verlichting aan de frontriem, lijkt me ook erg handig voor bestuurders die langs voor naderen!

Nic001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:51

In de winterperiode is het altijd weer feest.. elke keer als een kerstboom over straat! Moet over de weg om in de bak te kunnen rijden. Verlichting is echt zo belangrijk! Om alle vier de benen gaan van die hardlooplichtjes die al eerder genoemd zijn. Zelf draag ik een hesje met lampjes, want als automobilist vind ik dat je de fluoriserende hesjes onvoldoende ziet. Als je op je paard zit, reflecteerd het minder omdat je simpelweg te hoog zit voor de koplampen van de auto. En ik heb een fjord en ben al 'te hoog' vind ik zelf.. verder lampjes aan mijn benen en aan de neusriem van het hoofdstel. En in de staart hang ik ook meestal een lampje...
Liever teveel verlicht en als een kerstboom rondlopen (ja, die opmerking heb ik al vaak gekregen.. ;)), dan aangereden worden door te weinig verlichting!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 05:31

In de winter rijd ik overdag. Heb verder geen mogelijkheden om met verlichting te rijden.
En in het donker rijden vind ik te gevaarlijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 06:11

In de winter had ik altijd op donderdagavond les, en op vrijdagavond caroussel, dus we moesten wel over straat.
Lichtgevende uitrijdeken, hestje aan, fluo-bandages, staartlampje.
Zichtbaar waren we wel :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 07:41

mijn fluo-ezeltje

Afbeelding

Rood lampje in zijn staart en wit lampje op zijn neus en op mijn cap :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 07:58

oohh, daar dient die band voor! :)*
ik heb ooit een heleboel spullen van iemand overgenomen en daar zaten ook fluo spullen bij
kon alleen die band niet plaatsen, meende dat hij voor de ruiter was, is dus een borst tuig achtig iets

ik ga tegenwoordig ook op vrijdagavond naar de rijvereniging en kom ook in het donker terug
nou is mijn paard redelijk goed te zien en we dragen de nodige fluo spullen maar ik merk dat ik zelf geen fluit zie in het bos, toch niet practisch dus een fatsoenlijk lampje voor mezelf wil ik ook nog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:15

die band op zijn neus is een reflectie stalhalster, daar rij ik hem ook mee als het donker is :+

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:08

Als je maar voor 20.00 uur / 20.15 uur weer op stal bent. Daarbij je reflectie / verlichting niet vergeten als je weggaat in de avond.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:12

hip dekje ;) @arabesk

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:13

En laat iemand even testen of je ook echt wel zo goed te zien bent als je zelf denkt.
Dat wil nog wel eens zwaar tegenvallen. Vooral de goedkope reflectiehesjes uit de sportwinkels zie je bijna niet. Maar als niemand je dat verteld, dan denk je dat je goed te zien bent.

Hesjes van spoor/wegwerkers of jasjes van ambulancemedewerkers zie je wel weer erg goed. Dus als je iemand in je kennissenkring hebt die eraan kan komen, dan zijn die stukken beter dan die uit de winkel.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:15

Kan prima hoor.

Mijn pony heeft een fluo deken, fluo bandages, fluo borstuig, fluo staartflap, lampje op hoofdstel en lampje in staart. Ik zelf heb een fluo hesje en 2 mijnwerkerlampjes op mijn cap (1 voor en 1 achter),

Die mijwerkerlampjes verkopen ze bij de xenos voor een prikkie...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:17

Ik ben altijd voor het donker weer terug omdat wij geen licht in de stal hebben :P
Maar ik heb dan wel altijd nog reflectie spullen om als het weer wat slechter is of al wat schemeriger word: borsttuig voor het paard en event. van die reflectie bandages en ik heb een reflectiehesje aan (en event. nog verlichting).
Borsttuig heeft hij eigenlijk altijd om in de winterperiode, omdat het weer niet altijd even mooi is :)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:22

Soms heb je door school geen tijd om snel na schooltijd nog even te gaan als je pas 4 uur uitbent.
Dus dan moet je vaak in het donker wandelen/rijden in de winter.
Als je goed verlicht bent, en mensen je goed kunnen zien vindt ik het wel goed, ook voor je eigen veiligheid.
natuurlijk kan je het beste proberen zoveel mogelijk voor het donker weer op stal te zijn ofso.
Maar soms kan het niet anders.
Bijv in verband met :
- School
- Les en je moet dus overstraat
- je hebt overdag geen tijd.
enz.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:20

Wij gingen ook vaak genoeg in donker over straat , laatste tijd eigenlijk niet meer.
Maar als we gingen hadden we ook allemaal reflecterende zooi om.
Uitrijdeken oa reflecterende beendingen.
Lichtje aan de neusriem.
Zelf ook altijd een reflecterend vest aan en lampjes aan onze laarzen geklikt.

schnappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:52

ik ga zelf niet graag in het donker nog met paard over straat, maar als het echt moet dan hang ik overal lampjes en reflecterende dingen aan :P

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:10

Goed verlicht kan natuurlijk wel, maar prettig is anders.
Misschien kun je onder lantaarnpalen rijden? Als het een beetje uitkomt qua wegligging.