merrie's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

merrie's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 18:48

Ik heb na jaren een ruin gehad te hebben een merrie aangeschaft. Schijnbaar begint
iedereen bij het woord merrie al te huiveren.. :Y) . Zijn tr*tten, dominant, zeikerig,
lastig als ze hengstig zijn etc etc. Kortom de merrie's worden stevig be(voor)oordeeld..

Echter heb ik van dit alles nog niets gemerkt tegenover mij..Hengstigheid is me niet
eens opgevallen, ze is supervriendelijk een heeft helemaal geen grillen & zeikerig al
helemaal niet. Gereserveerd is ze, dat wel. Maar dat kan ook te wijten zijn aan het
feit dat ik eigenaar 5 ben in 5 jaar tijd :).

De stalhouder vind haar echter wel echt
een trut, ze schijnt tegen de muur op te rijen als ze hengstig is & een kreng te zijn
met voeren ( gillen, stampen) en ook bij mijn moeder heeft ze lelijk gekeken.
maar zo gauw ik kijk of voer is het een engetje.

Nou merk ik wel een paar grote verschillen tussen haar en mijn ruin, maar dit kan
natuurlijk ook paardgebonden zijn.
Mijn conclusie is:

ruin merrie
- ruinen zijn aanhankelijker - zelfstandiger / onafhankelijker
- meer kroelig - minder kroelig
- vinden het allemaal wel prima - trekken wat meer hun eigen plan

Qua rijden kan ik ze niet vergelijken want mijn ruin was een totaaal ander paard
dan mijn nieuwe merrie :). Maar mijn DA vond persoonlijk dat merrie's net dat
beetje extra geven en er voor gaan in tegenstelling tot ruinen.

wat denken jullier hier nou van?

Monster_tos

Re: merrie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:09

Ik merk tussen mijn merrie en ruin zeer weinig, dit komt waarschijnlijk ook omdat ze bijna helemaal niet zichtbaar hengstig is. Wel is mijn merrie ten opzicht van andere paarden niet zo makkelijk. Ze is graag de baas, nou van mij mag ze (A) Ze is tegenover mij harstikke netjes ( kan ook aan de opvoeding liggen ) Maar een trut wil ik haar echt niet noemen!! Misschien wel beetje diva, maar mijn ruin was nog meer Diva dan zij is :P

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:27

Ik heb inmiddels mijn 5e merrie. Zij is een super vriendelijk, altijd goed gehumeurd dier. Van de vorige 4 zat er maar 1 bij die behoorlijk arrogant en dominant was, de andere 3 waren fijne merries. Die arrogante was wel een knuffelkont, maar jek wat een rot karakter verder, sorry kan er niks anders van maken. Verder ook de nodige ervaring met ruinen/hengsten, ook allemaal even prettig vwb karakter eigenlijk. Vind merries wel ijveriger vwb training/rijden, althans das mijn ervaring.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 21:29

Ja daar ben ik ook mee eens also :), ze zet jaar beste beetje voor. En dat diva klopt ook een wel, maa ik noem het een zelfbewuste dame.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:35

Ik ben gek op merrie's :) Ik hou van hun grillig karakter.
Ze zijn volgens mij meer oprecht dan een ruin, die enkel voor de aandacht gaat maar liever niet te veel in plek terug geven.
Mijn merrie's gingen voor mij door het vuur.
Ze toonden ook allemaal veel meer respect. Bv mijn ruinen gaan op m'n tenen staan, smijten in een dom moment hun hoofd tegen het mijne... allemaal dingen daar mijn merrie's heel hard op letten. Ze lieten mij nog geen moment in de steek. Ze zijn inderdaad beetje gereserveerd, maar dat vind ik net fijn, ik heb liever een paard waar je beetje moeite moet voor doen dan zo'n beest dat van de eerste keer helemaal aan jou hangt, en ook aan je vader, je moeder,... Mijn merrie's hebben lekker een duidelijke voorkeur voor mij :P
T is zoals jongens versieren ;) beetje jagen is fijn! :j
I LOVE merrie's :D

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 22:10

fijn dat er ook positieve berichten zijn :D. Bij ons op stal heeft eigenlijk bijna iedereen een "hekel" aan merries.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:15

Die van ons kan ook zo de diva uithangen, althans wij noemen het dan haar matcho bui, dan kan ze showen, is een hengst niks bij ;)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 22:16

ja mijn madame weet goed wat ze wel en wat ze niet wil, zo mag bijvoorbeeld geen ander paard naar haar eten kijken als
ze eet. Dan komen de zure blik tevoorschijnlijk..!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:18

Daar heeft die van ons dus geen last van, ze is vrij onderdanig.

jalaiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:21

Nee hoor ik heb 4 merries op stal en zou niet meer anders willen.Een ruin nee geef mij maar een merrie

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:25

SofieHavan schreef:
Ik ben gek op merrie's :) Ik hou van hun grillig karakter.
Ze zijn volgens mij meer oprecht dan een ruin, die enkel voor de aandacht gaat maar liever niet te veel in plek terug geven.
Mijn merrie's gingen voor mij door het vuur.
Ze toonden ook allemaal veel meer respect. Bv mijn ruinen gaan op m'n tenen staan, smijten in een dom moment hun hoofd tegen het mijne... allemaal dingen daar mijn merrie's heel hard op letten. Ze lieten mij nog geen moment in de steek. Ze zijn inderdaad beetje gereserveerd, maar dat vind ik net fijn, ik heb liever een paard waar je beetje moeite moet voor doen dan zo'n beest dat van de eerste keer helemaal aan jou hangt, en ook aan je vader, je moeder,... Mijn merrie's hebben lekker een duidelijke voorkeur voor mij :P
T is zoals jongens versieren ;) beetje jagen is fijn! :j
I LOVE merrie's :D

Grappig, bij mij is het precies andersom! Merrie bij ons heeft totaal géén respect voor ons, al een paar keer een goede kopstoot van gehad, walst over je heen als je het hek opendoet, niet graag meewerken met hoeven uitkrabben (al vaak genoeg een trap moeten ontwijken), nukkig tijdens het borstelen... enz, enz. Wel heel gek op kriebelen ;) Ze is ook niet gemeen, op dat hoeven uitkrabben na, maar gewoon een lompe troela!

De ruin is juist heel voorzichtig en wat meer op zich zelf. Ik heb dan ook nog nooit gehad dat hij bewust een lompe actie uitvoerde. Ik ga dus voor de ruinen :D

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 22:34

en hoe zit het met de hormonen? hebben jullie paarden er last van, merk je als ruiter of eigenaar verschil?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:37

Mijn merrie merkte je nooit wat aan! Was altijd mak, en super betrouwbaar en lief.

Nu is ze verhuisd, heeft ze ineens ruinen, en andere paarden om zich heen, en kan het dus een kreng zijn :o Ze trapt, of dreigt nu vaker. En is met rijden niet te genieten als ze hengstig is. Hinnikt dan veel, en kan zich totaal niet op mij consentreren. Ak is ze zoiezo al wel snel afgeleid :+ Verder is het nog steeds een schatje.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:09

Ik merk als ze hengste is dat ze net iets lastiger is, minder zin in werken, maar zeker niet zo erg dat het me irriteert.
Ze gaat ook beetje zich als een sloerie gedragen en heeft dan enorm graag aandacht van het mannelijk volk.
Maar eenmaal aan het werk, geen problemen meer.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:21

Merk aan onze merrie amper iets als ze hengstig is, hooguit nog wat voorwaartser, ietwat ongeduldiger. Bij die 4 andere merries heb ik trouwens ook zelden last ervaren tijdens hengstigheid. Eéntje had wel de neiging om zodra ze de kans kreeg, bijv. tijdens halthouden, ff gauw te 'plassen' maar verder niets.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:25

Dat lijstje van jou klopt precies bij die van mij. Hiervoor een ruin gehad en nu al 7 jaar mijn huidige merrie. Ik vind het eigenlijk heerlijk zoals ze is maar wilde eigenlijk totaal geen merrie om deze redenen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 10:26

ik kan nog iets toevoegen aan mijn lijstje.

Ruinen meer extrovert - merries meer introvert :)

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:29

Ik heb nu ook een merrie, maar het is een manwijf dus ik heb eigenlijk nooit last gehad van het merrie gedrag. Op veel wedstrijden komen dan ook mensen naar mij toe van ooo wat een leuke ruin heb je. Dan zeg ik altijd maar van jaah het is echt een manwijf. Maar ze is heel lief, gaat met me door vuur en is gek op poetsen onder haar buik. Dit vind ze heerlijk terwijl veel merries hier bijten. Zo is elk paard toch weer lekker anders

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:29

Mijn merrie is ook een schat. Geen tr*t tijdens het voeren. Als ze hengstig is qua rijden loopt ze eigenlijk gewoon echt heel fijn. Als ze hengstig ziet en ze ziet een ruin/hengst . Ja .. dan is het meer dan normaal dat ze wat opgepepte worden, maar bij mijn merrie ook verder niks ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:30

Dat lijstje van jou klopt helemaal :D

Voordat ik mijn paard kocht maakte het mij eigenlijk niets uit of ik een merrie of ruin zou hebben. Toevallig kwam ik dan bij mijn huidige paard uit en dat is een merrie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer terug zou willen naar een ruin :n Ik heb genoeg ruinen gekend die heel levendig etc waren. Maar merries zijn toch ff net dat beetje anders wat het zo leuk maakt :D Alleen moet je er idd wel tegen kunnen als je een échte merrie hebt, sommige mensen moeten er echt niet aan denken om zo'n eigenwijs potentaat te hebben :=

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:34

Inmiddels wat merries gereden en gehad, maar het verschilt echt van paard tot paard. Merrie van vriendin is een schat van een paard, nooit last van hormonen. Eigen merrie was een dominant kreng naar andere paarden, maar in de omgang met (de meeste) mensen ontzettend lief en een andere merrie die ik een tijdje gereden heb ik een ontzettende diva waarbij je bijna nederig moet vragen of je haar mag borstelen. Bevalt het haar niet, dan kun je een boei om je hoofd krijgen met tanden of hoeven. Is ze hengstig, dan is het een knuffel, maar dan is ze niet te berijden. Maar deze verschillen zie ik ook tussen verschillende ruinen. Wel vind ik dat vrijwel alle ruinen makkelijker zijn naar andere paarden toe.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:38

Ik heb liever een merrie dan een ruin/hengst. Klik gewoon beter met merries. De mijne is alleen niet echt zoals het lijstje...die is juist enorm knuffelig, maar wel onafhankelijk en trekt zeker der eigen plan! Van der hormonen heb ik niet veel last, de andere paarden daarentegen wel ;) Als ze hengstig is gaat rijden juist extra goed, moet er wel meer voor doen maar krijg er dan ook meer voor terug.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:11

Mijn merrie heeft totaal geen last van der hormonen. Ze is 2,5 maand geleden bevallen en ook tijdens de zwangerschap niks aan de hand ( behalve dan een fikse bloedarmoede maar dat heeft dan weer niks met de hormonen te maken ) en ook nu ik haar weer oppak voor het trainen is ze net als voor haar zwangerschap, qua karakter dan.
Ook mijn merrie is super voorzichtig, vooral met kinderen, ze denkt er goed om waar ze haar voeten neerzet en kijkt goed uit of ze niemand ombeukt. Maar daar ben ik in de opvoeding ook wel heel streng op geweest, dus kan daar ook aan liggen.

Anneliees_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:40

Tsja, je hebt altijd wel extreme gevallen die inderdaad echt gemeen doen, eigen willetje, onhandelbaar als ze hengstig zijn,
maar als je dan weer geluk hebt valt het echt in geen enkel opzicht te merken dat 't een merrie is ..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 16:51

precies :), je hebt ook ruinen die zich nog erg hengst voelen dus wat dat betreft