Als gediplomeerd instructeur geef ik les aan huis en mij bij thuis. Ook voor de verkoop heb ik af en toe een paard.
Hoe zit het nu met de aansprakelijkheid als er iets gebeurd?
We zijn wakker geschud doordat ik een paar weken geleden een moeder met dochter voor een paardje had. Paardje was superbraaf, moeders erop en daarna de dochter. Paard vond het been wat de 10 jarige gaf wat weinig en reageerde volgens de ouders niet genoeg. Meisje kreeg de opdracht op harder te drijven (schoppen). Paardje versneld (blijft in draf) en meisje glijd zo langzaam opzij en land onder het paard.
Die raakt met een achterbeen het meisje en ambulance + heli op de stoep.
Paard deed geen stap verkeerd (alles gebeurde zelfs op 1 lange zijde) maar als ze mij nu wel de schuld gaven?
Ik vond moeders al niet erg stevig zitten, had ik de dochter moeten weigeren op het paard te stappen?
En als het paard nu wel geschokken was wat een val veroorzaakte?
Het was trouwens niet mijn paard, maar stond hier voor de verkoop. In hoeverre is de eigenaar hier ook nog bij betrokken? En hoe is het voor eigen paard?
Nu ik er over nadenk nog een paar speculative situaties:
1. Ik geef iemand les en de ruiter legt het paard iets teveel druk op waardoor die "stout" wordt. Ruiter valt. Kan ze/hij mij verandwoordelijk stellen voor eventuele schade doordat ik (volgens haar) teveel van het paard wilde?
2. Iemand staat hier op stal (pension) met eigen paard en het paard schikt (door de hond, was aan de lijn, noem maar op). Als de ruiter dan iets oploopt, hoe zit het dan?
Met andere woorden, in hoeverre ben ik verandwoordelijk voor wat er op mijn erf gebeurd of op iemand anders terrein onder mijn "leiding".
Ben trouwens ook wel benieuwd naar praktijkervaringen en de afwikkeling ervan.
super!!
En ieder paard kan schikken, dus hoe kan ik zien of die ruiter kan zitten?