Aansprakelijkheid val etc. op eigen/ andermans terrein

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

Aansprakelijkheid val etc. op eigen/ andermans terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 13:32

Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik vraag me wat af. Hopenlijk zitten hier mensen die op verzekeringsgebied hier iets vanaf weten...

Als gediplomeerd instructeur geef ik les aan huis en mij bij thuis. Ook voor de verkoop heb ik af en toe een paard.
Hoe zit het nu met de aansprakelijkheid als er iets gebeurd?

We zijn wakker geschud doordat ik een paar weken geleden een moeder met dochter voor een paardje had. Paardje was superbraaf, moeders erop en daarna de dochter. Paard vond het been wat de 10 jarige gaf wat weinig en reageerde volgens de ouders niet genoeg. Meisje kreeg de opdracht op harder te drijven (schoppen). Paardje versneld (blijft in draf) en meisje glijd zo langzaam opzij en land onder het paard.
Die raakt met een achterbeen het meisje en ambulance + heli op de stoep.
Paard deed geen stap verkeerd (alles gebeurde zelfs op 1 lange zijde) maar als ze mij nu wel de schuld gaven?
Ik vond moeders al niet erg stevig zitten, had ik de dochter moeten weigeren op het paard te stappen?
En als het paard nu wel geschokken was wat een val veroorzaakte?

Het was trouwens niet mijn paard, maar stond hier voor de verkoop. In hoeverre is de eigenaar hier ook nog bij betrokken? En hoe is het voor eigen paard?

Nu ik er over nadenk nog een paar speculative situaties:

1. Ik geef iemand les en de ruiter legt het paard iets teveel druk op waardoor die "stout" wordt. Ruiter valt. Kan ze/hij mij verandwoordelijk stellen voor eventuele schade doordat ik (volgens haar) teveel van het paard wilde?

2. Iemand staat hier op stal (pension) met eigen paard en het paard schikt (door de hond, was aan de lijn, noem maar op). Als de ruiter dan iets oploopt, hoe zit het dan?

Met andere woorden, in hoeverre ben ik verandwoordelijk voor wat er op mijn erf gebeurd of op iemand anders terrein onder mijn "leiding".

Ben trouwens ook wel benieuwd naar praktijkervaringen en de afwikkeling ervan. :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:35

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:36

Zover ik heb uitgeplozen ben je als instructie aansprakelijk als er iets gebeurd met mensen die op JOUW paarden rijden.

Verkooppaarden vallen hier meen ik ook onder, als jij ze onder je hoede hebt.

Ruiters op eigen paarden zijn zelf verantwoordelijk, behalve als jij als instructie hen iets liet doen wat ze eigenlijk nog niet konden (te hoog springen oid)

Ik zou voor de precieze aansprakelijkheid even je rechtsbijstand bellen. Neem aan dat je daarvoor verzekerd bent??
Zo niet dan zou ik dat zeker doen.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:37

helaas heb ik dit in praktijk meegemaakt.
Ik was alleen degene die viel.
Ik deed niet moeilijk (ik kies er vrijwillig voor om op een paard te klimmen, dus ongelukken kunnen gebeuren)
Mijn verzekering deed echter wel moeilijk.
Wilde de eigenaar van het paard verantwoordelijk stellen.
Het was echter gebeurd tijdens les.
De instructeur was hiervoor verzekerd. Dus ik heb de gegevens van de instructeur doorgestuurd.
(ik dacht als je ORUN diploma hebt je zowiezo verzekerd bent) (verder nooit meer wat van gehoord eigenlijk)

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:39

CM_ schreef:
Zover ik heb uitgeplozen ben je als instructie aansprakelijk als er iets gebeurd met mensen die op JOUW paarden rijden.

Verkooppaarden vallen hier meen ik ook onder, als jij ze onder je hoede hebt.

Ruiters op eigen paarden zijn zelf verantwoordelijk, behalve als jij als instructie hen iets liet doen wat ze eigenlijk nog niet konden (te hoog springen oid)

Ik zou voor de precieze aansprakelijkheid even je rechtsbijstand bellen. Neem aan dat je daarvoor verzekerd bent??
Zo niet dan zou ik dat zeker doen.

Mij is destijds dus verteld dat de instructeur wel verantwoordelijk is. Die had moeten kunnen zien dat jij eraf ging vallen }:0 (ja ik vind het ook wel een beetje krom)
Hoe het zit met iemand die komt kijken naar een paard om te kopen weet ik niet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:40

Was dat op een manege, Mag?

Want op een manege is zover ik weet de manegehouder aansprakelijk, daarom dient hij gediplomeerde instructies in de bak te hebben.

mag

Re: Aansprakelijkheid val etc. op eigen/ andermans terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:42

nee op de verenigingsles. Ik rijd een paard voor iemand anders, die ik daar mee naar toe had genomen.
De rijvereniging is zowiezo verzekerd tegen ongevallen. Maar ook de instructrice omdat ze ORUN diploma heeft.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 13:43

Wat veel reacties al :oo super!!

Mag; vervelend dat je het zelf hebt meegemaakt, hopenlijk heb je er niks aan over gehouden. Heb je enig idee waar ik kan navragen hoe het zit met verzekering en ORUN, ik heb namelijk alle fases.

CM_ Als mensen hier komen om een paard te rijden, kan ik toch niet meer als hun vragen naar eerlijkheid beandwoorden (is hij rustig, steigerd hij wel eens). Ik kan moeilijk mensen beoordelen op hun kunnen, zelfs als ik ernaar vraag heb ik nog geen idee :o En ieder paard kan schikken, dus hoe kan ik zien of die ruiter kan zitten?
Heb de verzekering inderdaad even gebeld. Zij proberen het ook uit te zoeken, maar denk dat mensen uit de praktijk soms meer weten hoe het gaat ;)

Inderdaad mag. Ik kon echt niet aan dat meisje zien dat ze er op een lange zijde af zou glijden :+

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:43

Zover ik weet (najah enige jaren geleden was het in elk geval zo) is de eigenaar van het paard verantwoordelijk.

mag

Re: Aansprakelijkheid val etc. op eigen/ andermans terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:47

Ja klopt eigenaar is verantwoordelijk daarom wilde mijn verzekering die gegevens hebben. (eigenaar wist niet of die goed verzekerd was hiertegen, dus daarom maar via een andere weg proberen te doen, en rijvereniging ging hiermee akkoord).

Waar je dat na kunt vragen bij de ORUN weet ik eigenlijk niet, dit is wat ze mij verteld hebben, maar weet het dus niet 100% zeker.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:47

Een uitzondering is:
Als jij kopers krijgt en je zegt bv dat het paard een ervaren ruiter nodig heeft en hun zeggen zelf zeer goed en kundig te kunnen rijden en ze vallen er af (en het blijkt dat ze bv amper kunnen lichtrijden) Dan zijn de kopers verantwoordelijk.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 13:49

Dank je wel voor de link LDRD. Als ik het goed heb komt het er via de link opneer dat je verandwoordelijk bent voor de gedragingen van het paard

Citaat:
De bezitter is gewoon direkt aansprakelijk als er schade ontstaat door een eigen gedraging van zijn dier.

Dat zou betekenen dat als een paard schikt je wel verandwoordelijk bent, maar als de ruiter het paard achterover trekt (wel extreem voorbeeld) je niet verandwoordelijk bent, toch?

Brainless. Dit paard had in principe geen ervaren ruiter nodig, maar dit meisje gleed van een braaf sukkelend rechtuitdravend paard..

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 13:52

Hey Mag; weet je ook op wie uiteindelijk de schade verhaald is? De eigenaar van het paard of de instructeur?

Laat maar zie het al. Eigenaar was verandwoordelijk, maar rijvereniging had de verzekering en keerde uit. Om wat voor verzekering ging het bij de eigenaar? Zit die niet standaard in het pakket? Moet je je paarden apart verzekeren als iemand anders erop rijdt?
Laatst bijgewerkt door trisca op 10-09-09 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:52

Het moet gaan om een 'eigen gedraging'. Als het paard in draf gezet is en braaf doorsukkelt dan is er geen sprake van een 'eigen gedraging'.
Maar meestal verandert het verhaal er dan toch wel weer in dat er toch weer sprake is van een eigen gedraging, houd daar maar rekening mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:53

Als het meisje absoluut niet kon rijden en zowel zijzelf als haar moeder (kind is nl. minderjarig) hebben gezegd dat zij normaal/goed kon rijden ... dan is het de verantwoordelijkheid van de kopers zelf.

Er is daar een eens rechtszaak over geweest (ik ga voor je zoeken).

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 13:55

LDRD schreef:
Het moet gaan om een 'eigen gedraging'. Als het paard in draf gezet is en braaf doorsukkelt dan is er geen sprake van een 'eigen gedraging'.
Maar meestal verandert het verhaal er dan toch wel weer in dat er toch weer sprake is van een eigen gedraging, houd daar maar rekening mee.

Inderdaad. Daarom moet je ook een aansprakelijkheidsverzekering hebben... Dat was ook mijn opmerking wat als de start nu een geschokken paard was ipv een normale draf.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:55

Brainless schreef:
Als het meisje absoluut niet kon rijden en zowel zijzelf als haar moeder (kind is nl. minderjarig) hebben gezegd dat zij normaal/goed kon rijden ... dan is het de verantwoordelijkheid van de kopers zelf.

Ik houd me aanbevolen ;) .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:56

Dat is absoluut een andere situatie. Helaas heb ik nu even niet alle tijd om er verder dieper op in te gaan.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 13:58

Brainless schreef:

mmmmm moeilijk hoor... Het paard was echt ook voor minder gevorderden, maar als ik dan mensen ga uithoren hoe goed ze kunnen rijden om mijn risico weg te nemen, krijgen die mensen (ontrecht) argwaan over wat voor draak ik wel niet te koop heb :o ;)

Dank je wel voor het opzoeken!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 13:59

Trouwens....

Als ik nu mensen van te voren meld dat het paard "wel eens" schikt (zoals elk paard), dek ik me dan voor de schikvallen. (je kent ze wel paard springt naar rechts, ruiter ligt er links naast)?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 14:04

De kans dat dat wat uitmaakt is niet heel groot, maar ook niet uitgesloten.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 14:12

trisca schreef:
Trouwens....

Als ik nu mensen van te voren meld dat het paard "wel eens" schikt (zoals elk paard), dek ik me dan voor de schikvallen. (je kent ze wel paard springt naar rechts, ruiter ligt er links naast)?

Denk dat je het dan bijna op schrift moet zetten.
Ik vertelde ook aan de verzekering dat het mijn eigen verantwoordelijkheid was, maar daar hadden ze niks mee te maken zeiden ze, volgens de wet is de eigenaar verantwoordelijk......

Achteraf denk ik dat mijn eigen verzekering het gewoon betaald heeft. Bij de eigenaar en bij de rijvereniging hebben ze er niks meer van gehoord (gelukkig). Het is inmiddels 3 jaar geleden dus denk dat ik er ook niks meer van ga horen. (gelukkig)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 14:24

Lastig dus. Je kan je er niet voor dekken en als de verzekering of de mensen moeilijk willen doen heb je een probleem, daar komt het als ik het zo lees op neer. Het enige wat je kan doen is dus een goede rechtsbijstandverzekering.

Het op schift laten zetten dat het kompleet eigen risico is als mensen hier een paard komen kijken is geen doen. En ik heb geen valse paarden, maar het zijn wel paarden van vlees en bloed.

En als nu mensen op hun eigen paard op mijn terrein eraf vallen en zeggen dat het komt door iets van het terrein, hoe zit het dan? Het is in principe dan nog steeds door een gedraging van hun eigen paard of zie ik dat verkeerd?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 14:28

Zorg gewoon dat je een juiste aansprakelijkheidsverzekering hebt, een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) dan heb je verder geen enkel probleem.

Overigens is een rechtsbijstandverzekering sluiten voor iedereen altijd aan te bevelen in wat voor situatie dan ook.

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:01

Er zijn stapels jurisprudentie over ongevallen met paarden te vinden. In zekere zin aanvaardt je als ruiter/amazone een bepaald risico, nl. de onberekenbaarheid van een paard. Bij een kind van 10 ligt dit uiteraard heel anders. Kijk hier maar eens en vul dan bij "tekst" eens 'paard' en 'val' in. Succes... ;)