Paardrijden in stijl.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Paardrijden in stijl.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 18:26

Érgens in de annalen van Bokt is een heel amusant onderwerp over rijkkleding verscholen.
Een ontspannen topic in stijl over stijl.

Mooie, stijlvolle rijkleding níet zijnde wat in de dressuurring gewoonte/verplicht is en daarvan afgeleide en/of vrijetijdsachtige kleding.

Dit ben ik in de stijl waarin ik op pad ga;

Afbeelding

Één voorbeeld van mijn drie jasjes in deze stijl. Heb uiteraard ook een overjas in stijl en wat luchtigers.
Deze heeft inmiddels zeg duizend kilometers afgelegd en is nu echt wel aan vervanging toe. Vanwege het vele gebruik denk ik dat een versie in leer de investering waard is.

Hier een geborduurd vestje http://www.mijnalbum.nl/Foto-JKQDG88T.jpg voor de warmste dagen
en dit is een vrij kwetsbare ´zondagse´ uitvoering http://www.mijnalbum.nl/Foto-EBJPN8RB.jpg .

Wie rijdt er in iets stijlvols zoals een victoriaans rijpakje, spaans rijkostuum, iets baroks, camp of ???

@moderator: verplaats het gerust.

hc

newmom

Re: Paardrijden in stijl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:32

Ik ga ook altijd in "stijl"
chaps en bomber

:D

nee geen stijl dus maar ik wou je wel f melden dat ik de foto erg mooi vond.. lijkt wel zo'n plaatje uit een boek van vroeger (niet negatief bedoeld, integendeel)

gr

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:32

Helaas kan ik geen mooie toevoeging doen.... ik rijd in een zeer praktisch, bijna nooit "op setjes gelijkend of daarvan afgeleid" tenue.
Wel wil ik even kwijt dat ik jouw stijl heel erg mooi vind! Juist de combinatie van stijl en gebruikerscomfort bevallen me. Heeft jouw rijmode een term of naam?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 18:40

newmom schreef:
lijkt wel zo'n plaatje uit een boek van vroeger (niet negatief bedoeld, integendeel)

Bedankt voor het compliment (neemt met brede zwaai hoed af ;) )

Laat renaissance-achtig is een bewuste keuze, maar ontspoort gelijk off-topic als ik daar wat over schrijf.

Hier met ecuyer zadel op een gewone zondagmorgen met mijn hengst http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUSM8A6A.jpg

Pesoonlijk vind ik de Victioriaanse rij-kostuums voor dames echt :wow: doch mijn partner staat dat gewoon niet. Die komt veel beter tot haar vrouwelijke recht in de andalusische stijl. Dat komt mooi uit hier :D

hc

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:40

Ik vind jou stijl erg mooi :)
Zelf kijk ik niet echt naar wat ik aantrek eigenlijk :o .

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:43

Wauw! Had eerst niet door dat jij dat zelf was!
Wat een prachtige kleding om in paard te rijden! Ikzelf rij in gewone rijbroek, maar dit is echt prachtig om te zien! :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 18:50

Irma_Maandag schreef:
Heeft jouw rijmode een term of naam?

Het ís laat renaissance, in de uitbundige versie barok, en zo ook bekend bij ontwerpers, doch kan je het tegenwoordig onder ´Gothic´ geschaard vinden.
In Duitsland is ´justeaucorps´ een soms gebruikte naam.
Zoals het de cultuurbarbaren die ze zijn betaamt, noemen amerikanen het ´piratenjas´ :D

Ik rij altijd, overal in stijl: hier boven in de bergen: http://www.mijnalbum.nl/Foto-3E7QFHIE.jpg

Daar voel ík me prettig bij.
Het heeft daarbij ook gewoon echt wat extras als je in het dorp met een brede zwaai je hoed kan afnemen bij voorrang geven.
Dat is nog eens letterlijk een heer in het verkeer toch *D

hc

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:58

Oké bedankt voor je toelichting...laat renaissance dus... (gaat er eens afbeeldingen op naslaan)

Een Victioriaanse rij-kostuum voor dames = toch met dameszadel en enorme rok over het zadel (en achterhand van paard) gedrapeerd, uiteraard ingesnoerde taille door corset en tevens met dameshoed..... ja..... ook heel mooi, maar oogt een stuk minder praktisch en comfortabel dan de "Gothic" die jij zelf uithangt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 19:05

Irma_Maandag schreef:
maar oogt een stuk minder praktisch en comfortabel dan de "Gothic" die jij zelf uithangt!

Mijn vriendin rijdt ´s zomers op feesten hiermee http://bilder.afterbuy.de/images/41347/Titel7131lil.jpg en zegt dat het heel prettig is. Krijgt HEEL veel positieve reacties.

hc

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:06

Leuk om je kostuums te zien :))

Belaltrix zit met regelmaat in haar jurk op mijn fjord. Maar das vaak puur voor foto's

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 19:11

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:15

wow wat een mooie kleding heb jij zeg. Waar koop je die als ik vragen mag? ps die jurk van je vriendin is idd net een gothic jurk. Prachtig gewoon.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:34

Ziet er erg mooi uit HC (hoewel ik zelf de voorkeur geef aan praktischer kledij).

Jij spreekt over een leren gilet. Ik zit toevallig de serie The Tudors te kijken, nu speelt zich dat zo'n 100 jaar af voor de door jouw gekozen periode, maar ik zie erg mooie en naar mijn mening tevens praktische voorbeelden van leren gilets langskomen.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 09-09-09 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:37

Ik vind die hoed ook zo onwijs mooi :wow:

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:39

Even iets anders, kledij is natuurlijk prachtig. maar ik blijf me verbazen over dat mensen dus zo zonder hoofdstel rond kunnen / durven rijden..
vind het een heel mooi en natuurlijk gezicht, en zou er best eens wat meer over willen weten.. is er een topic of site waar ik hier iets over kan lezen??
(ben maar een doorgewinterde dressuur ruiter, wel een eerlijke, maar ja, dat valt eigenlijk beetje in t niets vergleken met dit..)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:39

Heel gaaf :j

Ik moet zeggen, ik heb een zwak voor historische kostuums, vind ze echt prachtig..
Ben al patronen aan het uitzoeken voor dingen die ik 'ooit' wil gaan maken,
terwijl ik ergens komend jaar waarschijnlijk pas een naaimachine ga leren gebruiken :o
Natuurlijk ook helemaal fan van die kostuumdrama's... :+

Van mij mag je nog heel wat foto's plaatsen :)

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:40

Ik wil later ook in stijl rijden, nu ben ik nog gebonden aan 'standaard kleding' omdat ik op een manege rij.. Maar ik vind het toch wel heel erg gaaf om in stijl te rijden..

@ hc, toch wel de vraag waar u uw kleding vandaan haalt...
Laatst bijgewerkt door Tezzy op 09-09-09 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:42

waarom zou je op een manege gebonden zijn aan standaard kledij, je rijdt toch in wat jij prettig vind? Zolang het maar aan de veiligheidseisen van de manege voldoet. En ik neem aan dat zij een cap, dus inderdaad geen hoed, en deugdelijke rijlaarzen eisen.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:44

Oke, waar haal ik zo'n jas en zo'n hoed :D Heeeeerlijk :+: Speelt natuurlijk ook mee dat dit me heel veel aan mijn grote liefde, en hopelijk vestigingsland, Spanje doet denken :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 19:44

Kaka schreef:
Jij spreekt over een leren gilet. Ik zit toevallig de serie The Tudors voorbij komen, nu speelt zich dat zo'n 100 jaar af voor de door jouw gekozen periode, maar ik zie erg mooie en naar mijn mening tevens praktische voorbeelden van leren gilets langskomen.

Een gilet is een vestje. Dát hoef ik niet in leer. Heb er verschillende van geborduurd velour tot satijn met brokaat.
Ik denk erover om een jasje te vervangen.

Op zich kies ik voor een globale stijl en ga zó´n jasje kopen, doch er zijn tegenwoordig heel veel prachtige en praktische jasjes te koop.
Dit jasje is soort van 19de eeuws militair en noemt men ´steampunk´. Is praktische, gebruikersvriendelijke nubuck: http://i13.ebayimg.com/07/i/001/39/91/e97a_12.JPG

hc

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:46

Kaka schreef:
waarom zou je op een manege gebonden zijn aan standaard kledij, je rijdt toch in wat jij prettig vind? Zolang het maar aan de veiligheidseisen van de manege voldoet. En ik neem aan dat zij een cap, dus inderdaad geen hoed, en deugdelijke rijlaarzen eisen.

Omdat ik op manegepaarden rij, en van de instructeurs krijg ik geen toestemming om met andere kleding te rijden..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 19:49

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 19:50

Gothic_TeZZy schreef:
Omdat ik op manegepaarden rij, en van de instructeurs krijg ik geen toestemming om met andere kleding te rijden..

Tja, ik bén de instructeur 8-)

hc

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:54

Huertecilla schreef:
Tja, ik bén de instructeur 8-)

hc

Loopt u er ook zo bij als u lesgeeft?
(Of mag er je gezegd worden? :+ )

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:54

Even voor de handige mensen met een naaimachine: http://www.naaipatronen.nl en dan historische kostuums :) kan je van heel veel dingen patronen vinden.

HC: ziet er super uit zo te paard.
Ben zelf voor op de wagen aan het kijken voor een passend kostuum :D