Zweten, zweten en nog eens zweten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Phen

Zweten, zweten en nog eens zweten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 17:24

Hallo,

Ik heb een IJslander ruin van 13 jaar die heel erg veel zweet. Dus als ik al een klein stukje gereden heb is hij al helemaal nat van het zweet. Als ik klaar ben leg ik er een uurtje een zweetdeken op ( die na dat uurtje zeiknat is). En dan is hij nog niet droog. ( gister heeft hij de hele avond en nacht binnen gestaan en de volgende ochten was hij nog steeds vochtig) Het liefst zou ik hem dan buiten willen zetten maar dat kan niet want dan wordt hij helemaal opgegeten door de muggen. Ik vraag me af of er nog meer mensen zijn die een paard hebben die echt heel erg veel zweet en hoe die er mee omgan als het winter wordt. En kan een paard die gedeeltelijk geschoren is ook gewoon buiten staan zonder deken? En wat voor gedeelte is het beste om te scheren?

Nell_

Re: Zweten, zweten en nog eens zweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:23

Zweet hij nu al zo terwijl hij nog geen wintervacht heeft? Of alleen in de winter met dikke vacht?
Dat is me namelijk niet echt duidelijk :)

Indomitable

Re: Zweten, zweten en nog eens zweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:33

Mijn merrie zweet ook veel, maar dat komt meer omdat we haar conditie op aan het bouwen zijn. Ze begint na een half uurtje rijden te zweten. Ik leg ook een dekentje op, maar het nadeel daarvan is dat het nu nog redelijk warm op stal is waardoor ze niet goed droogt. Maar de volgende dag nog nat zijn daar is geen spraken van.

Is je paard ook erg moe na het rijden? Misschien dat je hem te lang doorrijd.

Ik voer mijn paard na het rijden nog een extra schep mueslie met daarin vloeibare electrolyten zodat haar tekorten sneller aangevuld worden. In de winter stap ik haar extra lang uit, maar op het moment dat ik ga stappen leg ik er ook direct een deken op. Scheren is een optie, maar let er dan wel op dat hij onder een deken moet en wellicht niet de hele dag de wei op kan.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:58

warme nacht geweest,klam,dus ook erg warm op stal,en zeker een ijslander met zweetdeken op.
Kan je hem/haar niet gewoon droogstappen,lekker laten rollen,en niet op stal,maar buiten zetten.
groetjes...

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 17:27

Nell_ : Hij zweet nu al heel veel terwijl hij nog geen wintervacht heeft.

Indomitable : Mijn paard is niet echt moe na het rijden hij heeft het alleen heel erg warm. Hij heeft een goede conditie en veel bespiering dus conditie opbouwen doe ik niet alleen conditie behouden.

Elise t. : Als ik ga droogstappen ben ik zeker een paar uur bezig. De laatste tijd stop ik al steeds sneller met tolten/ draven zodat hij langer kan uitstappen maar dat helpt helaas niet ( ik stap nu een een kwartier tot half uur uit ). Buiten zetten wil ik heel graag maar dan moet hij een exceemdeken op anders zijn niet alleen de manen en staart eraf maar is ook z'n hele buik open. En ik heb liever niet dat hij nat de deken in gaat.

ulle_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:54

gewoon scheren zeker nu al!! helpt je paardje enorm en een regendekentje met deze tempraturen is een uitkomst!!

dit is zo vragen om ziek te worden en ze kunnen de warmte niet kwijt