probleem tijdens de proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion

probleem tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 14:40

Hallo,
Ik ben inmiddels L2 bij de D/E pony's, thuis rijden enzo gaat heel goed, loopt hij super en gaat alles eigenlijk netjes. maar als ik dan eenmaal de ring in ga en begin met mijn proef zakt hij heel erg terug in zijn tempo,buigt te diep door en gaat alles eigenlijk veel minder. nou denk ik zelf dat dit door mezelf komt, door mijn spanning. ik had 't er ook even met mijn instructrice over gehad en we kwamen tot de conclusie dat ik tijdens te proef te netjes en voorzichtig wou rijden en 'm daardoor (onbewust?) terughoud en 'm als 't ware niet los durf te laten waardoor hij doorbuigt en terug komt in tempo.
nou is mijn vraag hoe ik dit 't beste op kan lossen, ik zat zelf te denken om gewoon een keer een proef te rijden en meer ''risco'' te nemen door 'm bijv. voor mijn gevoel meer ruimte te geven net als normaal. hebben jullie misschien nog tips?

groetjes :wave:

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:45

Probeer idd eens een proef met meer risico te rijden. Kijken hoe je pony daar op reageert. Dus lekker voorwaarts rijden. dan maar een proefje die iets minder netjes gaat, maar als je dat een paar keer hebt gedaan gaat het vanzelf beter.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 14:51

ik ga 't iig een keer proberen ;) kijken of 't daar beter op wordt.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:49

Het is idd vaak de spanning/ spierspanning van de ruiter waardoor een paard of pony minder loopt tijdens de proef dan bij andere situaties. Probeer een keer goed op jezelf te letten als je een proef gaat rijden of je misschien kunt ontdekken wat je anders doet dan normaal. Ook de proef een keer filmen is altijd een heel goed leermiddel.

ILOVEVIVIAN

Re: probleem tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:14

ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Met inrijden gaat het nog goed, fanatiek enzo,hartsikke actief. Maar mijn proefjes rijd ik te braaf, mn pony verliest altijd al haar impuls. Mij wordt ook geadviseerd met meer risico te rijden..

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:32

Tegen mij werd er ook gezegt blijven rijden in je proef.
Onbewust stop je misschien met rijden waardoor het minder gaat.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:23

Te weinig rijden, of wat mijn valkuil is, teveel rijden. Oftewel teveel been blijven geven. Daardoor heeft ie het idee geen reactie meer te hoeven geven en kom ik met een knalrood hoofd bezweet de proef uit. :=
Dus ook been stil kunnen houden, en geef je been in de proef, dan ook reactie willen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:53

Hm ik had last van spanning wat mijn paard heel goed voelde,ook stopte ik met rijden waardoor hij en onzeker werd en erachter kroop en stopte met lopen.Ik ben een paar keer hc gestart om het vertrouwen terug te krijgen en zonder doel te rijden en sindsdien rijd ik wedstrijden zonder doel/verwachting etc.
Dat gaat een stuk beter en dat is te merken ook in de punten.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 15:41

Marliesje schreef:
Te weinig rijden, of wat mijn valkuil is, teveel rijden. Oftewel teveel been blijven geven. Daardoor heeft ie het idee geen reactie meer te hoeven geven en kom ik met een knalrood hoofd bezweet de proef uit. :=
Dus ook been stil kunnen houden, en geef je been in de proef, dan ook reactie willen.

dit heb ik ook, ik denk? door mijn spanningen dat ik 'm onbewust teveel terughoud en alles té netjes wil doen dat hij daardoor z'n tempo en impuls verliest en mijn reactie daarop is dat ik weer been ga geven. en dat schiet niet echt op :Y) marja volgende keer ga ik iig met meer risco rijden, miss wel HC starten als dat niet lukt. bedankt voor jullie tips!

stalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:51

De meeste mensen zijn vaak zo gefocust op hun proefje , dat ze helemaal niet meer echt aan het rijden zijn. Het paard mist dan de nodige leiding en gaat dan minder fijn lopen.
Probeer je proef te rijden of je thuis aan het trainen bent, en rijd onderweg gewoon de gevraagde oefeningen, zonder daar heel erg op gefocust te zijn. Je rijd je paard gewoon zoals thuis en onderweg neem je wat oefeningen mee. Succes

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:31

stalin schreef:
De meeste mensen zijn vaak zo gefocust op hun proefje , dat ze helemaal niet meer echt aan het rijden zijn. Het paard mist dan de nodige leiding en gaat dan minder fijn lopen.
Probeer je proef te rijden of je thuis aan het trainen bent, en rijd onderweg gewoon de gevraagde oefeningen, zonder daar heel erg op gefocust te zijn. Je rijd je paard gewoon zoals thuis en onderweg neem je wat oefeningen mee. Succes

Dit is mooi uitgelegd ja ;)
Dat bedoel ik ook, bij Ouke moet ik juist meer leiding geven als thuis.
Ik mag as. zaterdag voor het eerst officieel starten, ga gewoon lekker rijden voor mezelf en de rest zie ik wel :o

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:07

Ik kreeg ook een keertje te horen bij mijn proef dat je niet moet proberen voor de punten moet rijden, maar dat je gewoon moet denken dat het een leuke/goede ervaring is. Probeer je niet te concentreren op de punten maar blijf gewoon lekker jezelf zoals je normaal tijden het rijden rijdt.;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:37

xSaarSaar schreef:
Ik kreeg ook een keertje te horen bij mijn proef dat je niet moet proberen voor de punten moet rijden, maar dat je gewoon moet denken dat het een leuke/goede ervaring is. Probeer je niet te concentreren op de punten maar blijf gewoon lekker jezelf zoals je normaal tijden het rijden rijdt.;)

Ik zeg ook altijd tegen mijn dochter dat we gaan voor de eenvoorlaatste plaats... alles wat ze hoger eindigd is meegenomen.. en dat werkt af en toe redelijk goed :D Meestal is de eerst gereden proef dan wat minder, en gaat de 2e proef beter :j