Ik zou heel graag mijn verhaal met jullie willen delen en misschien willen jullie ook jullie meningen met mij delen. Ik ben zelf 28jr en heb sinds twee jaar een paardje (ijslandser) ik rij sinds ca. 3.5 jr paard........
Twee jaar geleden heb ik als beginner een paardje gekocht, 4 jaar, braaf, reageert snel, grijs met aalstreep.... Ik kan mij nog herinneren dat ik hem daar zag staan bij aankomst in de stal, gewoon verliefd! Dit lieve paardje werd aan mij verkocht als beginners paard, nou dat ik toch fantastisch dacht ik, ik ben een beginner! Ik heb hem een aantal keer gereden en alles was super! En hem gekocht! Elk weekend waren wij samen uit in de bossen en genoten van wind en weer! Na een aantal weken kreeg ik eidelijk mijn zadel binnen (wintec) en teugels etc. De eerste keer met eigen zadel ging het mis, mijn paardje reageerde niet en wilde links af ipv rechts af, een andere persoon op paard blokkeede de weg en probeerde mijn paar aan de teugel te sturen, dat ging fout! De man viel van paard en mijn paarje schok zo dat hij samen met het andere paarde vluchtte, ik viel onderweg van mijn paard. Nou, na uurtje waren beide paarden weer terecht.... Vanaf dat moment ging het fout, mijn paard raakte in paniek op de baan, round pen etc. Dus had ik besloten hem een tijdje niet te rijden en veel te investeren vanaf de grond. Dat gaat ook echt super, hij maakt alle oefeningen mee! Komt naar mij wanneer ik hem uit de weide haal..... Maar na deze ongelukjes had ik geen ondersteuning meer van de eigenaaresse (die mijn dit beginners paardje verkocht had) mbt lessen of wat dan ook. Na een aantal maaden had ik besoten met mijn paard te verhuizen, sinds maart staan wij nu ergens anders en daar gaat het ook goed. Er wordt nog steeds niet door mij gereden, maar is wel eens door een ander jong meisje gereden die zegt dat het een super lief paardje is.
Nu, had hij twee weken geleden een hoefsmid voor de tweede maal en is er door deze smid geslagen met een hamer, ik was daarbij! Nadat hij gelsagen was was hij kompleet over zijn toeren en had mijn kleine paardje veel angst gekregen..... De hoefsmid hat gezegt, ohhh... Als ik geweten dat hij zo zou reageren had ik dat niet gedaan, soms werk het namelijk! Daarna kreeg ik de schild omdat ik zo veel stress had, mijn paard is geslagen... Mag ik toch wat stress hebben? Hij heeft nu super veel angst gekregen en had zaterdag een ijzer verloren (rechts achter) hij schopt niet maar trek nu zijn been weg en een andere smid (lieve geduldige man) wilde niet verder gaan en adviseerde hem onder een kalmeerings middel te behandelen, waarbij er nu een soort van discussie bei de stallen is wat toe doen.....
Ik heb veel geprobeerd, maar vind het erg moeilijk te zien dat mijn paard angst heeft en dat maakt mij ook gestressd. Ik heb er over nagedacht voor mijn (nu inmiddels 6 jarige) paardje misschien te verkopen aan een zekere ervarene persoon die rustig is (aangezien mijn paard heel lief is met dat 13 jarige meisje die veel meer ervaring heeft) geen angst etc. En voor mijzelf misschien een kalmer minder angstig paardje om weer te leren rijden.....
Natuurlijk gaat de voorkeur uit naar mijn paardje, maar ik wil hem ook een goed leven bieden met iemand die hem vertrouwen geven kan... En ik weet niet of ik dat ben.....
Slapelozen nachten.......
Take care.
Alvast bedankt......
José.
Wil nog toevoegen dat ik hem al 1,5 niet meer rij en bijna helemaal niet meer gereden heb.....
Ben zeer angstig geworden in zadel......
)