Deken met hals nodig of niet? (scheren)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kristianneb

Deken met hals nodig of niet? (scheren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 22:41

Hallo,

Ik heb even rond gezocht maar kon hier niet echt een antwoord op vinden.

Ik wil in de winter graag mijn pony gaan scheren (helemaal behalve dekje en evt. benen).
Het is wel de bedoeling dat hij gewoon overdag buiten staat, ook in de regen. Moet ik dan een deken met hals erop doen of heeft hij genoeg aan een 400 gram waterdicht deken (met eventueel onderdeken).

Groejes Kristianne

O ja, het gaat om buiten, op stal vind ik het niet nodig.

_Sas_

Re: Deken met hals nodig of niet? (scheren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 07:36

Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik wil mn fjord van de winter ook scheren. Een hoeveel grams deken gebruiken jullie na het scheren? (pony staat overdag buiten, 's nachts binnen)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:38

Ik heb vorig jaar een deel van de shet zijn hals geschoren en een deel buik, en die heeft dag en nacht buiten gestaan met een regen dekentje. Wil het dit jaar iets anders gaan doen [eerder scheren en eerder deken + dikker] maar zijn hals word dan wel weer geschoren en buiten blijven ze. ;) Maar op Bokt staan aan van die patronen, misschien moet je daar even naar kijken. En als je ze scheert moet je bij een bepaalde temp. zeker een 200 grams deken op!

Edit]Deze link staat die onderaan [SV] Deze haf [foto] wel of niet scheren, wat zou jij doen?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:19

Als mijn paard is geschoren krijgt hij een 300 grams outdoor deken op en daaronder een 100 grams onderdeken.
Deken met hals heeft mijn andere paard vorig jaar op gehad, en dat doe ik echt niet meer :n
Heeft haar halve manen kam gekost.

Ansofie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:40

Vorige winter mijn merrie geshoren en geen hals omdat ik bang was voor de manen zoals meerdere zeggen,
maar ga deze winter toch proberen met hals!
vond dat de haren in de hals sneller terugkwamen en vond het echt niet mooi meer in zijn geheel :)

edit; ik ben dus ook benieuwd naar meerdere ervaringen met halsstukken ;)

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:45

Die van mij heb ik vorig jaar ook met hals om gehad (hij was helemaal kaal maar stond wel binnen) Ik heb de hals eraf gehaald omdat dus z'n manen uitvielen ;( De halsharen gaan dan idd wel sneller groeien en wordt het dus een beetje een rare verhouding tov. de rest van het lichaam, maarja liever dat dan z'n manen eraf ligen:=
Als je pony buiten staat zou ik het denk ik toch wel doen vanwege de wind, regen en meer kou :j

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:47

Die van mij heeft ook met halsdeken gestaan na het scheren, en inderdaad zijn zijn manen daardoor dunner geworden. Jammer, maar liever dat dan dat hij kou vat (mijn paard zweet behoorlijk na arbeid en staat de hele dag buiten)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:57

Ik denk dat ik ook de knoop doorhak en ook ga scheren dit jaar. ben een beetje bang dat m'n pony last krijgt van kwaaltjes. Hoe vaak herhalen jullie het scheren? Een vriendin van mij zei dat haar paard ineens heel veel energie kreeg nadat hij geschoren was, iemand hier ervaring mee?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:00

Maak geen watje zonder manen van je paard, en laat die halsdekens lekker in de winkel liggen ;)

Gewoon een goede outdoor deken is meer dan genoeg hoor.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:20

CM_ schreef:
Maak geen watje zonder manen van je paard, en laat die halsdekens lekker in de winkel liggen ;)

Gewoon een goede outdoor deken is meer dan genoeg hoor.

Bij die van mij niet. Twee jaar terug had hij ook een ontsteking aan zijn luchtwegen door het te lang nat blijven. En ik heb simpelweg niet altijd tijd om hem 2 uur te laten drogen op stal. Dan scheer ik hem liever en doe ik hem een halsdeken op.
Ik scheer hem 1 x per winter.

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:09

Weten jullie misschien wat beter is, een deken met een vast hals of een losse hals ik zelf zat aan deze deken te denken

http://www.ooteman.nl/product.asp?id=49 ... vy%20Extra

Wat vinden jullie? ( van de deken ) ik ga de mijne dit jaar ook voor het eerst scheren en die van mij staat overdag ook buiten.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:17

De van mij word dit jaar voor het vijfde jaar geschoren en heeft nog nooit met een halsdeken opgestaan! Dit is nl veels te warm :o

Hij staat 24/7 buiten werd eerst helemaal geschoren (behalve hoofd/benen/zadelvorm) Vorig jaar dekenmodel laten scheren en dit jaar weer. Mijne heeft nooit onder meer dan 340 gr gestaan.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:27

Ik ga er dit jaar dan ook aan beginnen, ik ga mijn paard scheren. Als jouw paard de hele dag buiten staat, zou ik wel gaan voor een hele of halve hals. Volgens mij heb ik wel eens ergens gelezen dat een losse hals minder schuurt, omdat hij meer bewegingsvrijheid heeft. Dat verschilt natuurlijk hoe hij bevestigd wordt. Mijn paard staat helaas in de winter niet veel buiten, dus ik ga zowiezo niet voor een hele hals. Ik neem de Rhino Wug Turnout, die heeft een halve hals

Afbeelding

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:14

wouterpaard schreef:
De van mij word dit jaar voor het vijfde jaar geschoren en heeft nog nooit met een halsdeken opgestaan! Dit is nl veels te warm :o

Hij staat 24/7 buiten werd eerst helemaal geschoren (behalve hoofd/benen/zadelvorm) Vorig jaar dekenmodel laten scheren en dit jaar weer. Mijne heeft nooit onder meer dan 340 gr gestaan.

Wat is het dekenmodel?
Groetjes

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:18

Zijn hals kaal en de onderkant van zijn buik en zijkant. ff plaatje zoeken nummer 5. Zo blijven zijn nieren warm en vind het handig qua buitenritten.

Afbeelding

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:25

wouterpaard schreef:
Zijn hals kaal en de onderkant van zijn buik en zijkant. ff plaatje zoeken nummer 5. Zo blijven zijn nieren warm en vind het handig qua buitenritten.

Afbeelding

Oke maar het hoofd dan niet? Deze ga ik denk ik ook doen, twijfel wel of ik het hoofd dan ga doen of niet. Denk alleen de onderkant!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:42

mijn paard wordt elke winter helemaal geschoren, behalve het dekje dan
en ik hem hem een outdoor deken om van 360gr en een onderdeken van 150 gram.

je kan natuurlijk zelf weten wat voor eendeken je je paard omdoet maar je neemt wel zijn hele vacht af. Die hij niet voor niks zo dik heeft aangemaakt!
En alsje geen goeie deken hem groeit de vacht ook weer heel snel aan.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:58

Het paard wat ik vorig jaar geschoren had stond zonder halsdeken, maar kan nou niet zeggen dat hij echt weer veel meer haar op z'n hals kreeg :+
En het paard wat ik dus onder een halsdeken had staan, stond onder een dek met losse hals! Ik doe het nooit meer :n er blijft niks van de manen over :n

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:06

WIj hebben vorig jaar ook een halsdeken opgehad,nooit meer!
De manen vallen in bosjes uit,dus dat doen we noooooit meer!

Inderdaad groeit het haar op de hals sneller terug,maar dat wordt dan gewoon bijgeschoren.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:10

Citaat:
Oke maar het hoofd dan niet?

Nee hoofd niet ten eerste omdat dit niet wil en hij heeft een donkere kleur vind ik mooier bij zijn koppie staan :P En omdat het natuurlijk wel wat warmer is.

Citaat:
je kan natuurlijk zelf weten wat voor eendeken je je paard omdoet maar je neemt wel zijn hele vacht af. Die hij niet voor niks zo dik heeft aangemaakt!
En alsje geen goeie deken hem groeit de vacht ook weer heel snel aan.

Ik scheer mijn paard niet alleen omdat ik het handig vind met rijden. Maar omdat hij het warm heeft in de wei! Daarom gooi ik er ook geen dikke deken op. Vorig jaar had ik een 400gr besteld na 5sec passen stond meneer zich dood te zweten. Denk dat het veel verschilt per paard hoe snel ze vacht aan maken. Die van mij zit nu alweer in teddy vacht (terwijl hij het warm heeft :+ ) hij word begin oktober geschoren en pas in juli komt zijn vacht er weer aan!

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 19:14

Iedereen bedankt voor de reacties,
Ik heb vrijdag een nieuw dekentje gekocht, met hals (zo'n paarse van pagony ouder model, wel 2de hands maar nog nooit gebruikt) ik denk dat ik die er toch maar gewoon op doe mijn pony heeft toch al bijna geen manen dus kan er ook niet veel af, maar mocht het toch gaan schuren of iets dergelijk kan ik altijd mijn oude dekentje zonder hals er weer op doen. ;)

Tamara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:19

Helaas heb ik niet de oplossing voor paarden die buiten staan, maar ik heb vorige winter gewoon een oud 1 persoonsdekbed gebruikt als halsdeken. Geen manen die uitgaan vallen, geen langere haren op de hals! Ik vond dit een fijne oplossing.

cowgirlsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:38

het verschilt denk ik ook per paard of tie het snel koud heeft, die van mij stond afgelopen winter met die strenge vorst onder 2x 200 gram dekens en die stond te trille van de kou, heb toen een halsje aan de deken gezet en toen had meneer het weer lekker warm.
vind persoonlijk ook wel dat als je je paard zijn vacht er af haalt dat je dan toch algauw een 200grams deken ter vervanging er op moet leggen, misschien dat sommige het met minder doen.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:48

Ouke is vorig jaar voor het eerst geschoren en die heb ik toen onder een 300 grams outdoor deken met hals gezet.
Er was wat manen weg maar ja vond ik niet zo'n ramp.
Vind het wel zonde maar ja is niet anders.

Dit jaar krijgt hij een bucas met hals aan als hij geschoren is.
Verschild per paard en of ze veel buiten/binnen staan.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:48

Mijne is vorig jaar ook voor t eerst geschoren.. Ook met deken met hals op gedaan daarna. Ze vondt t wel fijn, alleen inerdaad schuurde wat manen weg..