Jong paard, voetjes geven blijft ellende!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Justdoit

Jong paard, voetjes geven blijft ellende!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 20:50

Hallo allemaal,

Ik wend me waar eens tot bokt, want ik kom er op dit moment ff niet alleen uit.

Ik ben bezig met mijn 2 jarige arabische merrie aan van alles en nog wat te laten wennen. Sommige dingen gaan goed. Ik ga om de dag een wandelingetje met haar maken langs de drukke weg en dit pakt ze super goed op. Ze is niet bang, blijft braaf naast me lopen echt top gewoon. In de wei volgt ze me overal, gaan achterwaarts als ik dit van haar vraag, laat zich opzij drukken draaft achter me aan wanneer ik een sprintje trek. So far so good dus.....

Er is alleen 1 ding wat totaal niet gaat en dat is het voetjes geven. En dan alleen achter. Voor doet ze het harstikke braaf maar zodra ik in de buurt van de achterhand kom slaat ze uit. Ik heb wel het idee dat het geen gemenigheid is, maar een soort angst ofzo. Nu ben probeer ik het voetjes geven natuurlijk veel met haar te oefenen, heb eerst haar benen geborsteld tot ze dit niet erg meer vond, voorzichtig naar achteren gegaan, dit ging ook goed en op een gegeven moment heb ik geprobeerd haar voetje op te tillen. Nou toen sloeg ze me toch zo gigantisch en gericht uit! Ik heb haar toen een klap gegeven. Had ik het achteraf maar niet gedaan, maar ja aan de andere kant, ik kan dit gedrag natuurlijk ook niet blijven goedkeuren. Nu laat ze me dus helemaal niet meer bij de achterhand. Ze draait gelijk weg of loopt achteruit, ze doet er in ieder geval alles aan om mij bij die achterhand weg te houden. Ik heb nu echt het gevoel dat ik al het werk van de afgelopen weken in een keer heb verziekt.

Het vervelende is ook dat ze dit ook doet bij de smid. Tot nu toe is het nog niet gelukt om haar achterhoeven te bekappen omdat ze helemaal gek wordt. Nu gaan we het van de week proberen met een sedatiemiddel, maar ja dat is natuurlijk ook geen doen. Ze moet het echt gaan leren.

Is er iemand die ook zoiets heeft meegemaakt en tips heeft?

Groetjes

anyw1

Re: Jong paard, voetjes geven blijft ellende!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:55

lastig maar niet zeldzaam denk ik.
ik zou beginnen met een paar weken (2 ofzo) niet proberen haar hoeven op te tillen, maar haar van voor naar achter helemaal aan te kunnen raken, met mijn handen, NIET met een borstel.
pas als ik zonder problemen overal aan kan komen zou ik pas weer beginnen met voetjes vragen.

en zodra ze haar achterbeen optilt, zelf even goed stevig vasthouden. zodra jij aarzelt, is het voor haar ook eng.
die van mij trekt z'n been ook nog wel eens terug, en rap ook. (hij is nu 3), dus ik moet zelf zorgen dat ik dat voetje pak en even vasthoud.
als ze dan even ontspant en haar voet echt 'geeft', dan laat je los.
en zo doe je dat steeds vaker, alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
maar zoals ik al zei, eerst zorgen dat je probleemloos overal kunt aanraken.

succes!

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:59

heb ik zelf ook wel wat problemen mee.
misschien lukt het als je de achterbenen (begin bij de buik)steeds overal aanraakt, wat druk zetten op het been, maar niet probeert voetjes te geven, pas als ze niks doen, het proberen, maar niet in in keer helemaal optillen..
Ik hoop dat je er wat aan hebt

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 21:06

thanx in ieder geval, ik ga het zeker proberen, als de tijd weer dusdanig rijp is dat ik weer bij de achterbenen kom!

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 21:07

Willy_UrsB schreef:
heb ik zelf ook wel wat problemen mee.
misschien lukt het als je de achterbenen (begin bij de buik)steeds overal aanraakt, wat druk zetten op het been, maar niet probeert voetjes te geven, pas als ze niks doen, het proberen, maar niet in in keer helemaal optillen..
Ik hoop dat je er wat aan hebt

Wat voor problemen heb jij precies, ook het uitslaan of kun je er ook helemaal niet bijkomen?

Irene_vZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:09

Met mijn jaarlingmerrie hadden we hetzelfde probleem. Mijn vriend heeft een bezemsteel met daarop een rubberen handschoen gevuld met hooi gemaakt. Zo kon ze er aan wennen dat we aan haar achterbenen komen, zonder zelf in levensgevaar te zijn! Vandaag heb ik voor het eerst haar achterbenen op kunnen tillen! Mevrouw zwiepte enkel alleen even met haar staart!

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:12

Die van mij deed het eerst ook. Gelijk uitslaan als ik zijn voetje wou pakken. Mijn smid raadde mij aan om de achterbenen regelmatig af te spuiten, en nu staat die van mij zelfs probleemloos op ijzers.
Veel (jonge) paarden zijn zich niet volledig bewust van hun lichaam en kunnen dan heftige schrikreacties geven als je ze opeens aanraakt.

Maar het belangrijkste is toch altijd, geduld!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 07:16

Even de zoekfunctie gebruiken? Hier zijn al zo veel (recente) topics over. Staan veel tips is, zoals o.a. het gebruiken van een touw.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 07:40

@Justdoit: Mijn paard vertrouwd me volledig, ik mag overal aankomen, Maar als ik haar hoef wil optillen, gaat ze slaan. Heb al bijna een hoef tegen mijn hoofd gekregen. Heel soms laat ze het toe, maar als ik de hoef langer vast hou gaat ze weer slaan.
@aslo: als ik een touw gebruik zet ik mij leven op het spel denk ik

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 07:45

Willy_UrsB schreef:

Als je dit juist doet, kun je je leven dus niet op het spel zetten ;) Das nou het mooie aan die methode. Paard leert accepteren dat er iets aan het been zit, kan meppen wat ie wil, maar raakt niemand ivm de afstand die je kunt bewaren. Zodra paard been o de grond zet, touw los. Dit bouw je steeds verder uit, totdat je met je hand het over kunt nemen.
Bij correcte toepassing binnen een week (veelal eerder) positief resultaat, oftewel een paard wat voetjes geeft.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 07:48

Irene_vZ schreef:
Met mijn jaarlingmerrie hadden we hetzelfde probleem. Mijn vriend heeft een bezemsteel met daarop een rubberen handschoen gevuld met hooi gemaakt. Zo kon ze er aan wennen dat we aan haar achterbenen komen, zonder zelf in levensgevaar te zijn! Vandaag heb ik voor het eerst haar achterbenen op kunnen tillen! Mevrouw zwiepte enkel alleen even met haar staart!

Dit zou ik inderdaad ook doen en pas de bezem met handschoen wegtrekken als zij ophoudt
met bewegen of trappen en niet eerder. Door eerder weg te trekken stimuleer je namelijk het idee
dat het allemaal eng is en door weg te trekken/halen op het moment dat ze stil staat beloon je het
gedrag wat je wil hebben :)

Succes met je paardje, veel geduld en oefenen en je komt er echt wel.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 07:51

Jee lastig hoor.

Mijn eerste ingeving was, hoe staat je paard als je een voetje vraagt?
Jonge paarden hebben vaak moeite met evenwicht, dus zet je paard met zijn linkerkant tegen de muur en vraag een rechtervoorbeen. Als ie dat doet, goed belonen. :))

Dan doe je hetzelfde rechtsom tegen een muur zetten en linkervoorbeen vragen en uiteraard weer belonen.

Dat doe je eerst een paar keer en dan ga je naar de achterhand.
Ik zou ook eerst een handschoen aan een stok binden en je paard leren vertrouwen te geven.

Je moet echt engelengeduld hebben, ik weet het. :(:)

Een touw aan het been, lees ik hier voor het eerst, maar klinkt ook logisch.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. :Y)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 07:52

Dat touw werkt heel goed! Tis niet gevaarlijk voor jou en niet zielig voor je paard. Zo is mijn jaarling bekapt met deze methode.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 07:55

Zelfde probleem hier,alleen is die van mij 3.5mnd!Ik kan wel borstelen maar zeg geen "voetje' .Voor gaat ook prima...lastig hè.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:07

De methode touw en stok (aanraken) zijn zeer goed te doen en ik heb bij stilstaan 1 biksje aan toegevoegd

Let wel ik hou niet van voeren of omkopen, maar dit is als beloning.

Mijn 4 jarige (ook volbloed arabier) had erge mok en ik mocht de achterbenen niet meer met zalf insmeren en niet meer optillen om voetje te krabben, dus een lange kwast gepakt en hier eerst het been hoog aangeraakt en als hij het been/voet liet staan 1 biksje en een aai en kroel en aardig woord, steeds een stapje lager gezakt en binnen een week kan ik weer gewoon smeren en uitkrabben en de biksjes ga je weer afbouwen, interval belonen.
Zo leren ze ook dat hun goeie gedrag ook iets opleverd en na een tijd leverd het ipv biks een aai of kroel en aardig woord op.

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 12:19

Willy_UrsB schreef:
@Justdoit: Mijn paard vertrouwd me volledig, ik mag overal aankomen, Maar als ik haar hoef wil optillen, gaat ze slaan. Heb al bijna een hoef tegen mijn hoofd gekregen. Heel soms laat ze het toe, maar als ik de hoef langer vast hou gaat ze weer slaan.

De smid heeft het de laatste keer geprobeerd met een touw, ze begon toen wild om zich heen te meppen, smid probeerde het touw vast te houden maar ze werd steeds gekker, op het laatst sprong ze bijna op me met drie benen en toen moest ik haar wel loslaten, ze bleef net zolang doormeppen tot ze het touw van haar been had. Ik weet niet hoe jullie het doen met dat touw, of dat er meerdere methodes zijn... maar bij deze methode heeft de smid het touw met een lus om haar achterbeen (koot) geklemd en trekt dan het been omhoog, dit veroorzaakte dus een behoorlijke schrikreactie ook toen ze los was en ze nog met dat touw om haar been liep. Echt kapot ben ik niet van deze methode, maar begrijp ook dat die smid ook wat moet....
Laatst bijgewerkt door Justdoit op 10-09-09 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:36

Je moet engele geduld hebben die van mij is nu 2 en we worstelen er elke dag nog mee.
het is erg lastig maar blijven oefenen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:12

Justdoit ik lees dat je hoefsmid dus het touw vast heeft gemaakt been ophijsen en dan vooral vasthouden domdomdom
Nu kan je opnieuw beginnen, nooit zomaar vast blijven houden.
Wat ik bedoel met een touw is een waar geen lus oid in zit en je laat hem om het been zakken tot de kootholte en weer los, bij laten staan beloon je met biksje en dit heraal je tot het normaal is voor je paard dan pas ga je een stapje verder en probeer je het been 1 cm op te tillen let wel naar voren en weer neer en belonen enz. en zo steeds een stapje verder
JHet kost tijd maar als je die geeft en het goed doet is het over een tijd niet meer zo'n probleem tot er weer een onhandige smid het been te lang vast heeft.
Succes

ginalee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:26

Ik koop wel eens pony's die totaal niets gewend zijn, dus ook voetjes geven is vaak een probleem. Ik begin met borstelen, zodat ze wennen aan aanraking. Als dat goed gaat neem ik een touw waar ik de benen mee aanraak gaat dat goed dan til ik met het touw het voetje op en daarbij vraag ik ook "voet" dat doe ik maar heel even zet het voetje weer terug en "braaf" En als dat goed gaat kun je het gewoon met je hand gaan proberen. Geef je paardje de tijd te wennen, de een doet er gewoon langer over als de ander. succes!!!

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:35

Ik heb dit ook gehad met mijn nu inmiddels 2 jaar en 3 maanden oude ruin.
Voor ging het super maar achter! idd slaan...
Ik ben eerst begonnen met een borstel,zodra hij dat gewend was en zijn benen liet staan,ging ik het met mijn hand doen.

Toen is de smit erbij gekomen en jawel,ook daarbij slaan. praam erop gezet en eigenlijk is het daarna super gegaan.
Ook nu nog doe ik niet elke poetsbeurt zijn voeten en als hij zijn dag niet heeft en hij is wat lastig doe ik het ook niet!
Het poetsen moet leuk blijven,wat ik dan wel doe is met mijn hand over zijn rug,naar zijn kont en als hij dan een beetje en been optilt,zwaar heeel zwaar belonen!!!!!

Hij heeft nog wel eens dat ik het wel doe en hij ''slaat'',krijgt hij gewoon op z`n sodemieter, hij weet nu inmiddels dat als je op 3 benen staat je niet omvalt.

Dat is het vaak,bang om omtevallen en het evenwicht te verliezen...

Bij mijn andere paard heb ik dit moeten doen met een touw er om heen, dat zodat als ze slaat ik er wel vast hou....

Maaar elke paard is anders zo zie je maar...

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:39

Victory2000 schreef:
Zelfde probleem hier,alleen is die van mij 3.5mnd!Ik kan wel borstelen maar zeg geen "voetje' .Voor gaat ook prima...lastig hè.

het zou fijn zijn als ze het met 3,5mnd al konden! maar ik zou er niet te veel druk achter zetten. Het komt vanzelf met rust en geduld, engelen geduld

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:48

Justdoit schreef:
Het vervelende is ook dat ze dit ook doet bij de smid. Tot nu toe is het nog niet gelukt om haar achterhoeven te bekappen omdat ze helemaal gek wordt. Nu gaan we het van de week proberen met een sedatiemiddel, maar ja dat is natuurlijk ook geen doen. Ze moet het echt gaan leren.

Is er iemand die ook zoiets heeft meegemaakt en tips heeft?

Groetjes

Zelfde probleem hier gehad. Tot haar achterhoeven toch echt gedaan moesten worden omdat het niet langer kon. Haar ook een beetje verdoofd waarna het gelukt is. Was hier zeker geen voorstander van om het zo te doen. Maar achteraf eigenlijk wel, het ging heel rustig, merrie heeft hier geen stress bij beleeft en sindsdien kan ik gewoon netjes haar hoeven optillen en uitkrabben zonder problemen.
Doordat ze dus licht verdoofd was heeft ze een keer ervaren dat het niet zo erg was en staat ze het tegenwoordig gewoon toe!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 08:02

VSW-->OPG