BHV

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Retlaw

BHV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 21:11

weet iemand ook of het verplicht is om in het bezit te zijn van je BHV papiertje als je lesgeeft op een manege? verstandig zou het wel zijn, maar verplicht?

ik geef dus les op een manege, en heb geen bhv. nu verplichten ze een bhv opfriscursus en moet zelf betalen. kijk dat een bhv cursus nooit verkeerd is snap ik wel, maar volgens mij is er niks op te frissen als je t al niet hebt....

TurdusMerula

Re: BHV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 23:50

Volgens mij is de regel op een fnrs-manege met veiligheidscertificaat dat er altijd een bhv-er aanwezig is. :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 00:21

ook voor jezelf wel zo veilig, stel er valt iemand af in een van je lessen en je hebt geen papiertje..
mjah.. bij een flinke verwonding of blijvend letsel mag je de rest van je leven voor diegene gaan betalen....

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 00:22

Weet je zeker dat dat zo is, Lowara?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 00:29

jups, heb dit uit laten zoeken toendertijd.
zag m'n baas niet zo zitten, en ik zeker niet :=
verzekeringen zullen ook niet snel uitkeren als je een ongediplomeerd iemand op je bedrijf hebt staat die lesgeeft.
ik ben nu zelf wel compleet verzekerd vanuit mijn werk als instructrice, geeft een veilig gevoel als ik dara sta en er gebeurt een keer toch iets

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 00:32

Ik dacht eigenlijk dat het met Orun geregeld zou moeten zijn, als het een fnrs manege is en er naast jou iemand is die dus bhv-gediplomeerd is...
Telt uiteraard alleen voor fnrs dan he...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 00:53

Er moet in ieder geval iemand aanwezig zijn met bhv. Dit geld officieel voor elk bedrijf. Wie dat is, tsja....... Dat is een kwestie van wat er geregld is in het bedrijf. Normaal word de BHV cursus dan wel betaald door het bedrijf.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 01:22

Elk bedrijf met werknemers is verplicht een BHV te hebben volgens mij. Mijn vriend is de BHV en wij werken met zijn 2e. Ik geloof ook dat er op elk zoveel aantal mensen 1 BHV moet zijn. Dus denk dat het niet eens uitmaakt of het een FNRS manege is.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 07:20

Lowara schreef:
ook voor jezelf wel zo veilig, stel er valt iemand af in een van je lessen en je hebt geen papiertje..
mjah.. bij een flinke verwonding of blijvend letsel mag je de rest van je leven voor diegene gaan betalen....

dat bedoelde ik eigenlijk niet, ik snap het nut voor de bhv echt wel!

wat ik meer bedoel dus, is het verplicht, en als je je orun papiertje op zak hebt, ben je toch ook "verzekerd" tegen schade of iets dergelijks.
en dat ik een opfriscursus krijg, staat bij dat ik mijn bhv certificaat mee moet nemen zodat het verlengd kan worden. en kost voor die avond 40 euro, dan doe ik liever een bhv cursus waarbij ik meteen het certificaat echt haal.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 07:31

Dan is een opfriscursus ook niet echt nuttig. :n Volgens mij dachten ze dat je je diploma al had.
Maar belachelijk dat jij dit zelf moet betalen. Zij stellen het verplicht!!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 07:45

Een goed werkgever betaald zo'n cursus. Zeker wanneer hij bepaald dat het verplicht is. Daarnaast heeft die opfris cursus niet veel zin voor jou aangezien je je certificaat niet hebt. Misschein toch even bij de baas langs en aangeven dat jij geen cursus gaat betalen waar jij niet eens aan deel mag nemen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:40

een opfris cursus in een avond? Wij doen daar altijd een hele dag over.
Een dagdeel EHBO achtig en een dagdeel brandjes blussen.

Maar het heeft geen zin om de herhaling te doen als je geen diploma hebt, voor het diploma moet je nl examen doen en de herhaling bevat geen enkele toets oid.

Ik geloof niet dat het verplicht is om alle instructeurs BHVer te laten zijn, dat mag ook iemand anders zijn, zolang er maar iemand rondloopt met het diploma.

En persoonlijk vind ik het EHBO gedeelte niet veel voorstellen, beetje wonden verbinden, stabiele zijligging en reanimatie (dit jaar ook AED omdat we die in alle panden nu hebben) en verder hard om hulp roepen en 112 bellen. Maar iets is beter dan niets en daarom ben ik het destijds gaan doen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 13:21

krijg dus net uitgelegd dat diegenen zonder certificaat in 1 avond bijgespijkerd wordt voor het certificaat, en die heb je dus na die avond.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:28

vind het wel apart dat ze je in een avond kunnen bijspijkeren in al die dingen en je dan klaarstomen voor een examen. Daar heb ik destijds nl 2 dagen over gedaan met examen.

Ik vraag me af of je dan ook werkelijk een NIBHV pasje krijgt met certificaten.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:51

Per X aantal aanwezigen moet een X aantal bhv-ers aanwezig zijn. Dit is op te zoeken in het handboek voor het veiligheidscertificaat.
Daarnaast kun je de bijscholing alleen volgen als je het diploma hebt behaald. Het is immers BIJscholing en geen scholing. Dan zijn er 2 verschillene bijscholingen bhv: die van een dagdeel die een jaar geldig is en die van een hele dag die 2 jaar geldig is.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 21:51

nou ik heb weer gemaild en krijg het certificaat na de avond

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 21:53

Geachte mevr.,

Omdat er niet voldoende deelnemers zijn voor een volledig nieuwe cursus hebben we afgesproken dat een aantal mensen mee kan doen aan deze herhaling en daarna ook een BHV-EHBO certificaat krijgt. U bent daar een van. Tijdens de cursus wordt de stof behandeld die ook in een nieuwe aan de orde komt

dit was het bericht

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:05

maar dat is niet een volledig BHV certificaat, daar zit ook een certificaat brandbestrijding en ontruimen bij, samen maakt dit het BHV diploma.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 14:07

ja, ik weet het niet
wat moet doen, gezien de kosten

gabriel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:14

Zo nauw nemen ze het niet met de certificaten uitdelen.

Ik heb het een paar jaar terug gehaald.
Er zou iemand op locatie naar ons toe komen voor 1 hele dag.
Ergens is er wat mis gegaan en de instructeurs er niet in de morgen waren, waardoor er alles in een midagje van 1 tot 4 is gedaan.
Iedereen kreeg daarna zijn certificaat.

Met herhaling dit jaar is het bij mij nog veel erger geweest.
We zijn met een een bedrijf dat 8 mensen stuurde.
6 voor de hele cursus, een collega en ik voor herhaling.
Er was geen plek meer genoeg.
Mijn collega en ik (of ja de baas) hebben alleen betaald, nergens aanwezig geweest en we kregen beide gewoon een nieuw pas opgestuurd.
Zo hoort het niet, maar zo gaat het dus wel.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:19

Tjsa, als je voor 40 euro een BHV papiertje kan krijgen zou ik het niet laten. Maar ik blijf het vreemd vinden dat jij moet betalen. BHV is niet voor alle medewerkers verplicht en als de baas wil dat jij dat gaat doen moet hij maar betalen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 15:08

contant betalen op de dag, hoe klinkt dat?

t is voor een manege, en zij zeggen zelf betalen aangezien je het ook elders kunt 'gebruiken'

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:50

Maar ze stellen het wel verplicht?
Als ik iets moet doen waar ik niet om gevraagd heb dan mogen ze dat mooi voor mij betalen. Ongeacht of ik dat nou ook ergens anders voor kan gebruiken of niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:28

er moet inderdaad bij alle verenigingsactiviteiten een EHBO'er of BHV'er aanwezig zijn, dit hoeft niet de instructeur zelf te zijn.
Al kan het voor jezelf wel een prettig idee zijn om er iets vanaf te weten...

BHV is inderdaad een gecombineerde cursus EHBO en ontruimen/brand blussen.
Mijn volledige cursus was 6 middagen, en de herhaling is elke jaar 2 middagen of een hele dag.
Als je een jaar overslaat is je certificaat niet meer geldig en moet je de volledige cursus opnieuw doen...

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 18:57

ik ben de enige die dan aanwezig is op de manege die eventueel een certif. zou kunnen hebben, afgezien van ouders natuurlijk.