Aanschaf van een paard, stap voor stap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lien_87

Aanschaf van een paard, stap voor stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 14:04

Omdat ik naar alle waarschijnlijkheid een eigen paard ga kopen vroeg ik mij af hoe dit nou precies in zijn werk gaat. En dan bedoel ik echt stap voor stap...

Ten eerste ken ik het paard al wel dus van proefrijden is geen sprake, wel wil ik het paard laten keuren.
Maar wat zijn de stappen die je moet doen vanaf het moment dat je akkoord gaat met de prijs?

Met de zoekfunctie kon ik geen antwoord vinden op mijn vragen dus ik hoop via deze weg wat meer informatie te krijgen.

SandravdB

Re: Aanschaf van een paard, stap voor stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:07

Afspraken maken over prijs, stalling zoeken, eventueel verzekeren, smid zoeken en dierenarts, kijken of je er mee wilt lessen

Joliinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:10

kijken of je er genoeg tijd en geld voor hebt, stalling hebt, hoefsmid en DA, bijbehoren, en idd evt. verzekeren!
heel veel succes ;)

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 14:11

En hoe gaat dat dan met keuren? Wie maakt de afspraak, wie brengt het paard?
Betaal je contant, of maak je het over?
Komt de verkoper het paard brengen met alle spullen of moet je het zelf halen?
Moet er juridisch nog iets worden ondernomen of gaat het op goed vertrouwen?

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:13

Je hebt het al over keuren, dat is heel verstandig.

Een keuring kost geld, wie gaat dat betalen? Daar moet je het ook over hebben, de koper betaald de kosten van de keuring van het paard wanneer het paard wordt goedgekeurd. Wie de kosten van de keuring gaat betalen wanneer het paard wordt afgekeurd, daar kunnen afspraken over gemaakt worden, de verkoper, 50% verkoper/ koper, of de koper.

Vaak spreek je dit eerst af, of tijdens de onderhandelingen over hoeveel het paard zelf nu moet gaan kosten. Ook is het verstandig om eerst eens te zijn over de prijs van het paard voordat je het laat keuren, met de afspraak: wordt het paard goedgekeurd dan is het paard verkocht voor de afgesproken prijs. Wordt het paard afgekeurd dan gaat de koop niet door.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:13

Ik ging dus eerst kijken bij het paard en proefrijden, toen gelijk besloten dat ik hem wilde hebben.
Aanbetaling gedaan, overlegt dat paard tot einde die maand daar zou blijven dus nog 3 weken ong. Toen de DA gebeld voor de klinische keuring. Die kon de volgende dag al gebeuren.
DA ging naar het paard toe. Paard GGK. Verzekering gebeld en hem direct verzekerd. Mijn vriendin stond al op de stalling waar ik ook wilde staan, dus gevraagd of ze plek vrij hadden, stal geregeld. Spulletjes aangeschaft. Nog een paar keer gereden op het paard in de tussentijd en hem afbetaald. En Toen hebben we hem opgehaald :D

Edit: Vooraf besproken dat de klinische keuring op haar kosten zou zijn indien afgekeurd en op mijn kosten als hij werd ggk.
Rontgenologische keuring kon zij niet opbrengen om dat te bekostigen indien afgekeurd.
Ik heb dat ook niet gedaan, en van zijn achterbeen met litteken waren al pas fotos gemaakt.
Die laten zien bij de klinische keuring.

Ik kreeg zijn hoofdstel, regen en winterdeken en transportbeschermesr erbij, en heb het paard opgehaald bij de verkoper.
Laatst bijgewerkt door estherpitout op 08-09-09 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:14

Ophalen of brengen wordt afgesproken, klinische keuring kan aan huis, overmaken of contant kan ook afgesproken worden, voorkeur overmaken heb je bewijs, spullen is in overleg of je die erbij koopt. Afspraak voor keuring maakt normaal de koper bij een dierenarts die die zelf uitgezocht heeft.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:17

De afspraak van het keuren maak je vaak zelf met de dierenkliniek, dan komt het keuringsrapport op jouw naam te staan.

Het afleveren van het paard daar kun je ook afspraken over maken, dat is niet echt vastgesteld. Alhoewel het vaker voorkomt dat de verkoper het paard brengt dan andersom. Ook gebeurt het wel dat de overdracht op de dierenkliniek is na de keuring.

Bijna alles in de paardenwereld gaat handje contantje, heb is gebruikelijk dat het paard contant afgerekend wordt, maar ook hierover kun je iets anders afspreken.

Een koopovereenkomst is niet zo gebruikelijk in de paardenwereld maar wel steeds meer in opkomst doordat veel particulieren een paard kopen, maar ook daarover moet je zelf afspraken maken met de verkoper.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:20

Zelf had ik van te voren al de stallling (thuis). Het is altijd wel fijn dat je weet waar je (toekomstige) paard komt te staan en ook een geschikte stalling zoeken kost tijd. Orienteer je daar goed op in jou omgeving. Bij het de eerste kijk neem altijd iemand mee die er echt verstand van heeft en maak foto's en/of film het rijden en evt. de omgang en beweging zonder ruiter enz. Is dit het paard wat jou aandacht trekt is het belangrijk dat je een afspraak maakt met de eigenaar om een tweede keer te kijken, Dan kun je ook eventueel verder bespreken over de keuring als je deze echt wilt! en onderhandelen, het is wel handig om te weten wat je gaat doen ook met de kosten van de keuring en eventueel over de koopprijs en met of zonder toebehoren. Voor de keuring kun je het beste zelf een dierenarts uitkiezen (heb je die nog niet oriënteer daar dan ook op). Ga zelf mee naar de keuring en luister en kijk goed wat ze bespreken (is ook nog leerzaam ;) ).
Vaak is het bij een particulier wel voor de huidige eigenaar prettig om het paard te brengen dan weet hij of zij ook waar zijn paard terecht komt, Dit geeft vaak een fijn gevoel. Mocht dit niet zo zijn en haal je hem zelf op regel je tijdig vervoer.
Juridisch gebeurd er particulier vaak weinig. Je zou eventueel kunnen kijken voor een koopcontract.

veel succes!

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 14:24

Oke iedereen alvast bedankt, het is allemaal al een stuk duidelijker.
Dat over die keuringskosten had ik nog niet over nagedacht, maar ik begrijp dat dit overal anders is. Ik kan de verkoper dus niet verplichten om de kosten op zich te nemen als ze afgekeurd wordt?

Verder heb ik wel verstand van dierenklinieken, maar dan alleen bij kleine huisdieren ;) (ik ben paraveterinair). Zijn er nog veel grote verschillen in Zuid-holland tussen de klinieken? En dan met name de kosten?

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:53

Gewoon ff rondbellen en vragen wat het kost.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 23:25

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:46

Ik heb pas een pony gekocht en ook laten keuren. Wij hebben een afspraak gemaakt met de dierenarts, kosten voor de keuring waren voor mij dus ook wanneer hij afgekeurd zou worden. Of je contant betaald of overmaakt moet je gewoon met de verkoper afspreken, ik heb mijn pony contant betaald.
Zij hebben hem ook gebracht tegen meerprijs, en we zijn een prijs overeen gekomen voor de pony + het zadel erbij.
De verkoopster heeft ook een bewijsje gemaakt met wat voor pony er verkocht was en voor hoeveel. Had voor mij niet gehoeven maar dat wilde mijn moeder op papier hebben :)
[edit] ik lees vaak van mensen die 100,- betalen voor een klinische keuring, ik was 156,- kwijt.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 10:41

Oke nou ik ben ondertussenal een klein stapje verder..
Volgens de verkoper is het paard pas nog gekeurd, een rapport hebben ze hier niet van maar die zou ik kunnen opvragen bij de kliniek. Is dit gebruikelijk?
Verder zijn we het over de rpijs wel eens maar nu komt het volgende: Ik wil het paard nog even bij de verkopende partij laten staan omdat ik nog geen geschikte stalling heb gevonden. De verkoper vindt dit prima maar dan moet ik wel betaald hebben en ze gaan gewoon door met trainen.
Zelf dacht ik meer aan een voorschot en pas alles betalen op het moment dat ik het paard op kom halen. En wat als er nou wat gebeurt in deze periode, draai ik dan voor de kosten op?

Joliinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:51

als er wat gebeurt in de periode dat het paard nog daar staat, ligt het eraan onder welke naam hij staat, en wat er is gebeurt, schuld van de mensen of deed het paard zelf wat?! en ik zou nooit van te voren het hele bedrag geven! eerst een deel en bij het ophalen de rest!

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 10:56

oke dus als ik nog niet volledig betaald heb en het paard staat nog op hun naam dan kom ik niet in de problemen?

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 10:57

En kan ik zomaar zelf bellen naar de kliniek voor de medische gegevens?

Joliinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:59

bellen kan altijd! ik zou het gewoon even uitleggen :o
en kijken maar wat ze je geven!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:00

ik ben gaan kijken bij 2 paarden 1 is afgekeurd heb ik zelf betaald klinisch als foto's .
paard 2 is meteen naar mijn bezoek de zelfde dag gekeurd door de arts van de stal,dat doe je meestal niet maar dit gaat om een stal met een zeer hoge naam dus was veilig.
foto's netjes mee gekregen op dvd en rapport ook.
gelijk door gemaild naar verzekering.
paard was met de dag van ophaling verzerkerd op de trailer.
kosten van klinisch keuren ligt rond de 100 euro en foto's ik had er 21 was 350 euro
veel succes

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:01

ps heb ook een aanbetaling gedaan de rest betaald bij ophalen.
maar dit zijn afspraken die je kan maken met de verkoper

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:09

lien_87 schreef:
Volgens de verkoper is het paard pas nog gekeurd, een rapport hebben ze hier niet van maar die zou ik kunnen opvragen bij de kliniek. Is dit gebruikelijk?
Verder zijn we het over de rpijs wel eens maar nu komt het volgende: Ik wil het paard nog even bij de verkopende partij laten staan omdat ik nog geen geschikte stalling heb gevonden. De verkoper vindt dit prima maar dan moet ik wel betaald hebben en ze gaan gewoon door met trainen.
Zelf dacht ik meer aan een voorschot en pas alles betalen op het moment dat ik het paard op kom halen. En wat als er nou wat gebeurt in deze periode, draai ik dan voor de kosten op?

Ik vind dit erg vreemd, als het paard nou een jaar terug is gekeurd en je bent het rapp. kwijt oke..maar pas gekeurd en geen rapport? Ik zou het paard elders (een onafhankelijke DA) opnieuw laten keuren..en wel betaald en hun gaan door met trainen? Ik vind er een vreemd luchtje aan zitten..

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:12

Jeanine84 schreef:
lien_87 schreef:

Ik vind dit erg vreemd, als het paard nou een jaar terug is gekeurd en je bent het rapp. kwijt oke..maar pas gekeurd en geen rapport? Ik zou het paard elders (een onafhankelijke DA) opnieuw laten keuren..en wel betaald en hun gaan door met trainen? Ik vind er een vreemd luchtje aan zitten..

helemaal mee eens dit is erg vreemd.
ik zal nooit betalen als hun er zelf nog oprijden( ikzelf heb dit wel gedaan maar is niet zomaar een ruiter)
en ja als er iets gebeurd en jij hebt alles betaald ben je de sjaak.
maar ookal heb je niets betaald ben je wel de verkoop kwijt.
ik zal dit niet zomaar doen

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 11:52

nou ik heb net de kliniek gebeld, zij mogen geen gegevens van derde verstrekken dus daar heb ik niks aan. Dit moet via de huidige eigenaar gebeuren.
Die kliniek vertelde mij wel dat het niet heel raar is dat ze geen bewijs hebben, dit krijg je alleen als je daar specifiek om vraagt...

Over het blijven rijden van de eigenaar, het paard staat bij een andere stal waar het op dit moment getraind wordt. De eigenaar zelf rijd er dus niet op maar een gediplomeerd iemand....

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:57

lien_87 schreef:
nou ik heb net de kliniek gebeld, zij mogen geen gegevens van derde verstrekken dus daar heb ik niks aan. Dit moet via de huidige eigenaar gebeuren.
Die kliniek vertelde mij wel dat het niet heel raar is dat ze geen bewijs hebben, dit krijg je alleen als je daar specifiek om vraagt...

Over het blijven rijden van de eigenaar, het paard staat bij een andere stal waar het op dit moment getraind wordt. De eigenaar zelf rijd er dus niet op maar een gediplomeerd iemand....

dan nog is het raar je krijgt zeker bij foto's altijd de disc mee en rapport van de keuring,anders word het opgestuurd.
hier heeft hij tenslotte voor betaald.
de meest logische verklaring is dat er wel degelijk een keuring heeft plaatsgevonden alleen eigenaar heeft er niet voor betaald maar een eventuele koper.
maar door een afkeuring is de koop niet doorgegaan en het rapport is in handen bij de andere partij.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:59

Idd Moniek! Ook het eerste wat ik dacht! Laat dit paard aub opnieuw keuren!! (ook rontgenologisch!) Ik heb mijn paard gekocht, ook zij was al helemaal gekeurd..heb er netjes een CD met foto's en een klinisch rapport bijgekregen! Ga hier geen geld op besparen!