losgeslagen ruin bijt herhaaldelijk andere ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

losgeslagen ruin bijt herhaaldelijk andere ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 18:55

hey,

mijn pony een fjordenruin van 11 staat in de weide samen met een tuigmerrie van 11 jaar, en een welshruintje (een b pony geloof ik) van 6/7 jaar.
De tuiger is de baas in de wei, en mijn pony kan het met haar erg goed vinden, regelmatig schoftje krauwen en de tuiger beschermt mijn paard tegen mij ( :') ) wat inhoudt dat ze hem afschermt van mij en probeert ervoor te zorgen dat ik er niet bij kan.
Nu is dit niet het probleem, met 1x brullen dat ze haar plaats moet kennen stopt ze hiermee.

De welshruin is het probleem, hij lijkt wel totaal geschift..
Hij valt herhaaldelijk mijn pony aan, gaat over de flos in de wei, gaat een rondje showen en in het voorbijgaan bijt hij de mijne erg hard.
Dit niet sporadisch maar vaker, zéker meerdere keren per week, en als ik erop kijk meerdere keren per úúr (kan ook komen omdat hij door mij de showbink wil uithangen..)
Nu heeft mijn pony een eczeemdeken op die kapot getrokken wordt, echter over een maandje of 1,5 worden er weer sneeen in zijn hals en kont gebeten..

De reactie van mijn pony? niets.. die loopt op zijn dooie gemakje weg of dreigt met schoppen.. Echt reageren heb ik hem nog maar 1x zien doen, toen trapte hij gericht en raak terug
zonder resultaat overigens..

Ik weet dat ze zichzelf maar moeten handelen in de wei, maar ik vraag me ernstig af wáárom dit gedrag bij de welsh tot uiting komt.
Naar wat ik ervan gezien heb is mijn pony namelijk middelste in rang, en de welsh lager..

dan zou je zeggen; hij wil zich opvechten in rang, maar aangezien die dwaas van mij amper wat terugdoet zou hem dat toch al lang gelukt moeten zijn?
dit gedrag houdt nu 1,5 jaar aan.. niet zomaar een periode dus.. :)

wie helpt met een briljant inzicht? :D

chocobroodje

Re: losgeslagen ruin bijt herhaaldelijk andere ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:21

Klinkt alsof de welsh de "hengst" van de groep is, niet jouw fjordenruin. Je kunt er verder weinig aandoen. Gebeurt het ook als er niemand bij is? Je zou eens een middagje een camera moet ophangen. Overigens zal de fjord er niet veel last van hebben als ie niks terugdoet.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 21:21

dan gebeurt het ook :j
ik heb gegelmatig halen in de eczeemdeken die écht door gedrag van een ander paard komen

de merrie is erg subtiel en heb ik in die 2 jaar alleen nog maar zien dreigen, keer oortjes plat of beentje omhoog, zij is daarvan dus in mijn ogen niet de dader..

De welsh heeft géén sociaal contact met de merrie en loopt er ''altijd maar een beetje bij''
wat dan wel weer de hengst is eigenlijk nu ik erover denk, die houdt de buitenkant in de gaten...

schaap van mij heeft afentoe sneeen dat ik denk ''oei.. hechten?'' maar iets terugdoen ho-maar..

rare wezens...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 01:12

Ik ken 1 hengst ( en ik weet dat er daar meer van zijn) daar moet je echt geen ruin in de wei zetten, die slaat ze het draad in. Is de welsh lang hengst geweest?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 01:16

Klinkt toch alsof de welsh de baas is hoor, als jouw ruin hem eens flink zijn plaats zou wijzen zou het snel afgelopen zijn wss.
Maar doordat hij niets terugdoet gedraagd hij zich dus onderdanig. Kun je weinig aan doen, moeten ze zelf maar uitvechten.

Zou de exceemdeken niet stuk kunnen gaan door het krauwen van de merrie?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 01:24

Paarden hebben een rangorde dat klopt. Maar de rangorde is niet van 1,2,3. De rangorde wordt bepaald van individu tot individu en zelfs per bezigheid (eten, drinken enz). In sommige bezigheden zoals bijvoorbeeld eten zijn andere paarden de baas dan bij de bezigheid drinken, de kudde aansturen enz.

Machteld van Dierendonck heeft er een keer een uitgebreid artikel over geschreven in Bit. Er ontstaat uiteraard wel een soort trappensysteem in de rangorde, maar er spelen meer factoren mee.

Als ik het zo lees is jouw pony in dit groepje de laagste in rang, de tuiger het hoogste en zit het welshje er tussenin. Hij durft jouw pony wel te "pakken" maar de tuigermerrie duidelijk niet.

Je kan hier niet zo heel veel aan doen, behalve er nog 1 paardje bij zetten. Want uit onderzoek is wel gebleken dat vooral kleine groepjes paarden voordeel halen uit een even aantal. Dus 4 of 6 of 8. En je paardje zal toch echt zélf een keer van zich af moeten bijten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 01:38

Idd een paard erbij zetten kan helpen. Paarden vormen vaak koppels en met een oneven aantal is er altijd een die erbij 'hangt' en vaak het pispaaltje wordt.

mercurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 02:05

mijn eerste gedachte is een pony/paard erbij,misschien lost dat wat op.de pony zal zelf van zich af moeten bijten,die van mij zou dat ook niet gauw doen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 13:24

anneliesdj schreef:
Klinkt toch alsof de welsh de baas is hoor, als jouw ruin hem eens flink zijn plaats zou wijzen zou het snel afgelopen zijn wss.
Maar doordat hij niets terugdoet gedraagd hij zich dus onderdanig. Kun je weinig aan doen, moeten ze zelf maar uitvechten.

Zou de exceemdeken niet stuk kunnen gaan door het krauwen van de merrie?

nee, de eczeemdeken heeft gerust een haal over de bil oid, zo krauwt de merrie niet :) die doet dat echt.. liefdevol zegmaar..

dus dat wordt een assertiviteitstraining voor mijn pony..
paard erbij zetten is helaas geen optie.. deze 3 zijn alle paarden die er staan op de stalling :)

@_Sigrid_ klinkt heel interessant, daar ga ik me wat verder in verdiepen als ik er tijd voor vind! :)

Jessylover01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:25

Ik denkd at het ze zelf moet laten uitvechten of je pony verplaatsen naar ergens anders.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 08:34

Jessylover01 schreef:
Ik denkd at het ze zelf moet laten uitvechten of je pony verplaatsen naar ergens anders.

ik haal mijn pony niet uit de ''kudde'' hierom.. hij lijkt er zelf niets om te geven dat het gebeurt en is zó dikke maatjes met de tuig merrie:)

gisteravond was ik met de hond op stal (gebeurt niet vaak) en die ging zitten huilen als een wolf..
wat ik toen zag...
de paarden stonden in de bak, alle 3 naast elkaar naar de wei te kijken waar ik was (de tuiger stond in het midden) dus niets aan de hand. Tot de welsh zich geen raad wist met het geluid wat de hond maakte, en dus mijn paard maar ging aanvallen :\
het lijkt een beetje op omgerichte agressie ''ik weet niet wat ik hiermee moet dus mollesteer die fjord maar''...
de mijne ging nu overigens drijven, en toen hij de welsh een halve lange lengte de bak door had gedreven ging mijn pony op zijn gemak liggen rollen..
en toen was het over :?..