Respect en vertrouwen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_Magic

Respect en vertrouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 18:30

Hallo,

ik heb een vraag en ik hoop dat iemand kan helpen of tips kan geven..
Mijn vraag: hoe kan ik een 'band' van vertrouwen en respect opbouwen met mijn paard?
Het klinkt misschien dom..

Mijn paard, (en dat van mijn zus), Magic, is over het algemeen heel erg lief.
Ze vindt bijna alles goed en ze is een echte knuffel (zeker als je iets lekkers bij je hebt ;))
maar als er iets is wat ze bijvoorbeeld eng vind, of gewoon niet leuk dat kan ik eigenlijk vrij weinig doen..
(of ik er nou bovenop zit, of dat ik ernaast loop)
Ze is namelijk behoorlijk groot (1.76) en dus ook best sterk en ze loopt mij gemakkelijk omver :(
Maar ik ben er eigenlijk van overtuigd dat je niet sterk hoeft te zijn om een paard 'aan te kunnen'
Ik geloof dat dit ook met respect en vertrouwen te maken heeft.
Respect in de zin van: ik respecteer Magic, Magic respecteert mij en zal me niet zomaar omver lopen e.d.
Vertrouwen in de zin van: als Magic iets eng vindt, dat ze het dan toch (na een tijdje) probeert, omdat ze iemand vertrouwt die het niet eng vindt en het dan toch wil proberen

Dus ik hoop dat iemand tips kan geven, zodat ik in kleine stapjes kan proberen om vertrouwen/respect te winnen..
Groetjes Laura
Ps Ik snap dat het belangrijk is om veel tijd met haar door te brengen, maar heeft het zin om gewoon bij haar in de wei te zijn, en haar bijv. aaien? Want dán is ze al heel erg lief..

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:32

met alle respect, een paard is geen knuffeldier! een paard is een paard en moet je, als je respect wilt krijgen, ook als zodanig benaderen. na het "werk" een keer lekker knuffelen kan heus geen kwaad, maar JIJ bepaalt hoe en wat.
ik beheers het zelf niet, maar volgens velen hier op bokt is grondwerk daar een goede methode voor. wellicht iets om je eens in te verdiepen?

Laura_Magic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 19:36

Grondwerk zal zeker een goede methode zijn,
maar wát voor iets kun je dan doen? Dat was eigenlijk vooral mijn vraag..
Dat van dat knuffeldier, dat klopt zeker ;)

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:38

google-en

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:22

Als je goed aan het google-en bent kom je ook vast bij ons uit. Respect is erg belangrijk, maar daarvoor hoe je je paard echt niet "rond te jagen" dat gaat vaak ten koste van het vertrouwen. Denk maar eens na over "eigen ruimte" en wie daar in mogen komen....... (je snapt geen echt achtwoord, maar misschien een "trigger" om na te denken.... :)* )

Evike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:34

raadpleeg je tegoei voor dat je begint aan grondwerk, het werkt heel goed ik spreek uit ervaring maar ik had mij eerst verdiept via het internet en was helemaal verkeerd bezig een vriendin die een cursus had gevolgd is mij komen helpen en nu loopt alles heel vlotjes

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:33

Het klopt dat je niet groot en sterk hoeft te zijn om met een paard om te gaan.
Ik begrijp dat je paard over de gehele lijn rustig is alleen in enge situaties en wanneer ze iets niet leuk vindt.
Nu is het natuurlijk ook wel paard eigen om van enge dingen te schrikken. En hoeft het niet per definitie te betekenen dat ze je niet respecteren.
Het is belangrijk om in zulke situaties goed bij jezelf te blijven. Blijf rustig en wordt niet boos.
Om enge dingen wat gemakkelijker te maken voor je paard kun je bijvoorbeeld een schrikparcours opzetten. Ze zeg mag desensibileren.
Als je dan in een situatie komt wanneer je paard iets eng vindt kun je het obstacel langzaam aan benaderen door iedere keer een stukje er heen en weer terug. Zig zaggend. Let er vooral op dat je zelf rustig blijft. Ook scheelt het als jij tussen het gevaar en je paard staat.

Over dingen niet leuk vinden om te doen. Probeer er achter te komen of je hetgeen leuker kunt maken.

Ook vind ik dat je je paard niet als knuffeldier moet zienen hem als een baby moet behandelen. Je toont respect door hem als volwaardig te zien.
Ik zeg niet dat je hem als een baby behandeld hoor, want dat weet ik helemaal niet.

Laura_Magic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 15:36

Hoi,
Allereerst, nee, ik behandel mijn paard zeker niet als een baby/knuffeldier etc.,
maar ik snap dat je dat wel kunt denken (misschien een beetje onduidelijk neergezet..)
Aan jullie reacties te zien is het beter om goed te weten waar je mee bezig bent (logisch maartoch)
Het lijkt mij dus het slimste om een cursus of iets in die richting te volgen.
Maar ik vroeg me af of iemand een voorbeeld kan geven, van wat ik thuis zou kunnen oefenen om vertrouwen/respect op te bouwen
(dit is misschien moeilijk, omdat ieder paard anders is e.d., maar wie weet heeft iemand een tip :Y))
In ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties!