Vanaf wanneer zweetdeken op na het rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Vanaf wanneer zweetdeken op na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 17:56

Ik heb iedere maandag les met mijn pony en ze zweet dan heel erg. Ik stap altijd goed uit, maar toch is ze nog niet helemaal droog als ze de trailer op moet. Wanneer zou ik moeten beginnen met een zweetdeken? Ik vind het met dit weer heel moeilijk in te schatten.

Renske_W

Re: Vanaf wanneer zweetdeken op na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:07

Mijn paarden staan op de trailer zoiezo altijd met een deken op.
En tegenwoordig al met de fleecedeken.
Hiervoor hadden ze een fleece/vliegendek op.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:14

ik zou zeggen vanaf het moment dat je met dekens gaat beginnen.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:17

ik zou ze eigenlijk zowiezo op de trailer met zweetdeken zetten...... en thuis ook hoor, als de zon niet schijnt, en het is onder de 15 graden, heb ik ze eigenlijk altijd effetjes een half uurtje met de zweetdeken in de stal. tot ze droog zijn en dan kunnen ze ff in de bak uitrollen, of als ze helemaal droog zijn ( maar dat is niet na een half uurtje meestal hoor, gaan ze daarna gewoon de wei weer in bij mij.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 21:45

Ik gebruik geen dekens Barbar. Vandaag heb ik nog zonder deken gedaan, maar ik merk wel dat het toch frisser begint te worden, dus de volgende keer toch een dekentje mee :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:47

dan zou ik de ong 15 graden grens aanhouden.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:50

Als mijn paard na het rijden zweet en de trailer op moet dan gaat hij zowiezo onder zijn zweetdeken. In de zomer soms niet maar rond de 15 graden zeker wel. Dit omdat hij toch op de trailer toch wel meer wind en tocht heeft.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:50

Op de trailer zou ik het zeker doen, er is tocht en het is een serieuze afkoeling. Ik zou zeggen vanaf het moment dat je zelf een trui wilt aantrekken na een inspanning.
Als een paard altijd buiten leeft (met loopstal) dan kunnen ze er iets beter tegen en drogen ze ook vlugger op. Er is dan een dikkere beschermlaag en de huid blijft dan droger.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:08

In de trailer zou ik het idd ook doen. Vooral als ze zweet.
Mijn pony staat nu al onder een deken, en als ze na het rijden nog bezweet is, dan gaat er eerst een zweetdeken op!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:46

Ik doe nog geen zweetdeken op, aangezien ze nog in het land staat. Ik stap gewoon goed droog en zet haar dan weer terug.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:59

is je trailer open of dicht? is het overdag of savonds. dat zijn allemala factoren waar ik rekening mee zou houden, saonvds is het al veel koeler dan overdag. als de trailer open is dan toch het als ie dicht is niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 12:45

Het is 's avonds, met deken op is het luik open, tenzij het echt hard waait. Zonder deken ligt het aan de temperatuur. Gister was hij dicht.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:53

als het savonds is en je rijdt met het luik open dan zou ik hem zeker een zweetdeken omdoen, want dan is het al koeler en dan waait er ook nog een frisse wind over zn rug heen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:02

Tja, ligt echt aan het weer, ik heb al een paar keer na het rijden de zweetdeken opgedaan aangezien we al een aantal frisse dagen/avonden gehad hebben en ze dan behoorlijk bezweet zijn. Maar zoals gister bijvoorbeeld, dan is het natuurlijk veelste warm om zo'n deken op te doen, dan spuit ik ze nog lekker af. Als het echt koud is, eigenlijk voel je dat zelf ook wel, dan even op doen, anders niet.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:05

Als je geen dekens gebruikt, waarom dan wel een zweetdeken? Een vacht heeft precies dezelfde werking als de deken en is daarmee dus totaal overbodig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 11:10

Omdat ze dus wel een half uur op de trailer moet staan (stilstaan) en dan nog niet droog is. Dat vind ik anders dan na het rijden gewoon de bak in. Ik gebruik alleen een zweetdeken na de les, omdat ze dan echt zeiknat is :)

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:25

Ik zou het op het gevoel doen.

Als ze stilstaat in de trailer waar vol de zon op staat, dan loopt de temperatuur behoorlijk op en zou ik geen deken op doen.
Staat trailer in schaduw met wind erin, dan wel...

Dus even bekijken ter plekke?

Na het rijden heb ik nog geen zweetdeken opgedaan. Ik spoel vaak ook nog steeds af met lauwwarm water eigenlijk...

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:27

is er geen mogelijkheid om ze even in het droge zand te laten rollen, zijn ze zo droog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 08:55

Het probleem is dus dat mijn pony niet makkelijk rolt. De vorige keer was het warm en heb ik haar afgesponst, na 20 minuten lopen ging ze wel rollen. Maar als ik haar niet afspons dan doet ze dat dus niet. Zon staat er nu niet op de trailer, ik heb 's avonds les.

En afspoelen kan daar wel, maar ik ben bang dat ze mss dan toch op de trailer probeert te rollen als ze dat niet in de bak heeft gedaan.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:38

ja dat is lastig, maar vind bezweet op de trailer, met of zonder zweetdeken geen succes. zou toch kijken of je een beetje kunt droogwrijven met wat stro en daarna beetje napoetsen ofzo voordat ze de trailer op gaat.

bibalootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:49

Ik doe altijd (op de zomer na) een uitrijd deken op met het uitstappen zodat de spieren niet te snel afkoelen. en dan op stal een andere (droge) zweet deken, voordat zijn stal deken opging zodat hij goed droog was. Zo deed ik dit ook als hij de trailer opging.
Daarna ff het zweet wegpoetsen en klaar

Ook mijn paard rolden zeer zelden dus deed ik het zo en dat werkte goed