jury commentaar??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wakiekie

jury commentaar??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 18:29

Ik wil hier nu toch even mijn verhaal doen

Voor een aantal weken terug ( eind mei) had ik concour, met mijn paard wat ik toen net op concour uit bracht (vanaf 1 mei & en net 4 jaar).
Het paard vond alles spannend en ik moest dressuren, ze vond die bordjes maar raar, en was gewoon ''jolig'' en liep gewoon echt niet zoals
het hoorde, bleef hangen in de hand etc. slingerde. Nyaa goed het is een jong paard wat net op concour mee gaat, na de proef loop ik even
na de jury om te bedanken, en toen kreeg ik dus een commentaar waar je U tegen zegt: De aanleuning klopte van geen kant en ik moest niet
met dit paard op concour komen om haar tijd te verdoen. Ik zeg netjes dat het paard nog veel ervaring op moet doen en soms wat kijkerig kan zijn,
Zegt de jury van dat ik hier kom voor een winstpunt; Waarop ik zeg dat ik er kom voor de ervaring van het paard en nog niks verwacht, Krijg ik terug
dat ik die ervaring maar ergens anders op moest doen en niet bij haar.. Ma goed 2e proef er achter aan ging 10x beter!! Ma wij zijn dus na de
bonds vertegenwoordiger gegaan met dit commentaar, Maar hij kon hier niks mee als het niet op coupon stond, Dat deed het dus ook niet..
Tijdje niks van weer gehoord tot vandaag, Ik was meisje aan het kijken wat ik les geef bij de pony's, en loop met haar mee na de jury (jawel de zelfde als waar
ik toen een discussie mee had) geeft ze eerst dat meisje commentaar, en toen zei ze tegen mij dat ik even bij der moest komen. Ik vraag netjes waarom..
Toen begon het weer, werd me klein beetje af gezeken daar, dat ik niet telkens haar moest zwart praten bij meneer ***, en nog wat dingetjes ( terwijl we 1x melding gemaakt hebben), en ik had geen
woord in te brengen want ik moest mijn *** houden van haar.. Het meisje wat gereden had was er gewoon over stuur van hoe zij tegen mij deed..

Ik vond niet dat zij toen der tijd het recht had om tegen mij te zeggen dat ik niet met dat paard op concour moest komen,
ook al kom ik met een paard wat achteruit loopt bij wijze van, zij zit er om te oordelen en niet om te beslissen wanneer ik mijn paarden ga starten
het enige was dat het paard de ervaring miste en hij bleef nog binnen de bordjes en deed zijn oefeningen zonder rare fratsen en had nog 167 punt :))
en dan krijg je dat voor een commentaar?..

Maar goed, wat zouden jullie in zo'n situatie doen? als zo'n jury over zo'n tijd er over begint te **
wat als ik haar binnenkort weer als jury heb? een 2e jury / bondvertegenwoordig er bij halen als ik de proef moet rijden?
want zie nog zo aan dat ze mij een volgende keer pakt op de punten, laatste tijd rijd ik altijd in de 190 punt dus ineens 160 zou raar zijn bij wijze van :Y)
nu heb ik van de week les van de gene waarbij ik de melding heb gemaakt ( bondsvertegenwoordiger) en zeg natuurlijk wel
wat voor gevallen is..
zij heeft al geen fijne naam hier in de buurt, en loopt ook rustig kleine kinderen zulk commentaar te geven.. lekker motiverend zeg ik dan!

Bedankt voor het lezen!
Ben echt even over de zeik.. :=
Laatst bijgewerkt door wakiekie op 06-09-09 19:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:55

Verschrikkelijk, ik zou gewoon een klacht indienen bij de KNHS over dit jurylid. Ik ben zelf ook jurylid, maar dit gaat natuurlijk helemaal nergens over. Logisch dat jonge ervaring op moeten doen. Laat nou iedereen ook iedereen in zijn of haar waarde, afzeiken kan iedereen, maar daar schiet je niets mee op.
Dus nogmaals....... klacht indienen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:57

Sorry, ik wil heel graag mijn mening geven maar kan geen wijs uit je verhaal. Kan je misschien hoofdletters en punten enzo zetten op de goede plaatsen? :)

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 18:58

Suzanne F. schreef:
Sorry, ik wil heel graag mijn mening geven maar kan geen wijs uit je verhaal. Kan je misschien hoofdletters en punten enzo zetten op de goede plaatsen? :)

sorry had even snel getypt maar ik zal even bezig gaan met . & ,

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 19:04

Alanta schreef:
Verschrikkelijk, ik zou gewoon een klacht indienen bij de KNHS over dit jurylid. Ik ben zelf ook jurylid, maar dit gaat natuurlijk helemaal nergens over. Logisch dat jonge ervaring op moeten doen. Laat nou iedereen ook iedereen in zijn of haar waarde, afzeiken kan iedereen, maar daar schiet je niets mee op.
Dus nogmaals....... klacht indienen!

ok, ja ik vind dat je er plezier in moet houden, Ik ben geen dress. ruiter en had toen echt de ''lol'' er af van het dressuren, ik vind dit juist heel erg belangrijk
voor mij en het paard, maar als je dit commentaar gaat krijgen stop ik er liever mee..
maar klacht indienen gaat moeilijk, want het moest op de coupon staan zei de bondsvertegenwoordiger?
en van vandaag staat natuurlijk nergens alleen wel veel getuigen :Y)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:05

Ik zou hier zeker melding van maken bij de KNHS. Als er meerdere klachten over haar bij de KNHS binnenkomen denk ik zeker dat ze hier wel iets van hoort.
Ik ben zelf ook jury en af en toe zie ik ook paarden (of ruiters)die nog niet op een wedstrijd thuishoren, maar ik probeer dan altijd opbouwend commentaar te geven. En het is dan nog altijd je eigen keus of je wel of niet met dat paard op concours gaat, tenzij het gevaar wordt voor andere deelnemers en publiek. Mijn tijd verdoe je er in ieder geval niet mee hoor!
Succes verder!

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 19:11

Setteli schreef:
Ik zou hier zeker melding van maken bij de KNHS. Als er meerdere klachten over haar bij de KNHS binnenkomen denk ik zeker dat ze hier wel iets van hoort.
Ik ben zelf ook jury en af en toe zie ik ook paarden (of ruiters)die nog niet op een wedstrijd thuishoren, maar ik probeer dan altijd opbouwend commentaar te geven. En het is dan nog altijd je eigen keus of je wel of niet met dat paard op concours gaat, tenzij het gevaar wordt voor andere deelnemers en publiek. Mijn tijd verdoe je er in ieder geval niet mee hoor!
Succes verder!

Er zijn jammer genoeg weinig mensen die hier een echte melding van maken, omdat ze bang zijn dat ze er last van houden als zij de betreffende persoon weer zouden krijgen als jury! Zo type is het..
inderdaad, opbouwend commentaar heb je wat aan! dit kan ik altijd waarderen.. Maar dit dus niet :o

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:13

Mens, die jury had gewoon gelijk! Als zij je zegt dat je paard niet klaar is voor een concours heb je dat gewoon te slikken, het is van de gekke dat je dit überhaupt aankaart bij je instructeur die dan ook nog bondsvertegenwoordiger blijkt te zijn.... en nu blijkt dat deze man de desbetreffende jury over jouw verhaal heeft ingelicht en nu wil je weer gaan klikken?

Beter eerst nog maar een nachtje over slapen wie hier nu te kakken is gezet... de jury of jij!

Setteli

Re: jury commentaar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:16

@ amondi

Misschien had die jury wel gelijk, maar een cursus sociale vaardigheden zou niet verkeerd zijn voor haar!

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 19:18

amondi schreef:
Mens, die jury had gewoon gelijk! Als zij je zegt dat je paard niet klaar is voor een concours heb je dat gewoon te slikken, het is van de gekke dat je dit überhaupt aankaart bij je instructeur die dan ook nog bondsvertegenwoordiger blijkt te zijn.... en nu blijkt dat deze man de desbetreffende jury over jouw verhaal heeft ingelicht en nu wil je weer gaan klikken?

Beter eerst nog maar een nachtje over slapen wie hier nu te kakken is gezet... de jury of jij!

nou ik heb dit gewoon op de wedstrijd dag zelf gedaan, en dat hij ( in die tijd GEEN instructeur van mij) toevallig op die dag bondsvertegenwoordiger was kan ik ook niks aan doen!
maar moet ik dit commentaar maar voor goed nemen? waar gaat het dan heen met de jury's?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:22

amondi schreef:

Zozo, lijkt bijna of jij de jury in kwestie bent ;)

Ik ben het helemaal eens, je mag starten wat en wie je wilt, je bent daar voor jezelf en zij krijgt dr geld wel. Liever dat ze haar baan goed doet, en je opbouwend commentaar geeft. Haar reactie betuigd van weinig professionaliteit!

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:37

amondi schreef:

Zo... jij bent ook lekker vriendelijk zeg, dat kun je ook wel op een andere en vriendelijkere manier zeggen! Ben het ook niet met je eens. Een jury hoeft niet voor iemand te bepalen wanneer ze een paard uitbrengt. Als je als jury vindt dat iemand je tijd verdoet zou ik me eens goed afvragen wat je daar achter die jurytafel te zoeken hebt.

Ik zou zeker een klacht indienen bij de KNHS, dan maar geen punten als je haar de volgende keer als jury hebt!

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 19:40

denice schreef:
amondi schreef:

Zozo, lijkt bijna of jij de jury in kwestie bent ;)

Ik ben het helemaal eens, je mag starten wat en wie je wilt, je bent daar voor jezelf en zij krijgt dr geld wel. Liever dat ze haar baan goed doet, en je opbouwend commentaar geeft. Haar reactie betuigd van weinig professionaliteit!

ze voelde zich misschien aan gesproken! *D

idd en ik weet heel goed wanneer mijn paarden de wedstrijden aan kunnen, maar met jonge paarden zal het de eerste keren niet gaan zoals het hoort :Y)

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:42

Dit uitgebreid optypen en doorgeven aan het KNHS. Bel ze eerst even zodat je het meteen kunt doorsturen naar de juiste afdeling.
Ik heb ook een klacht ingediend van een jury. KNHS houd de klachten bij en zonodig wordt er extra bijscholing geeist of wordt de jury ter verantwoording geroepen.
KNHS zei me, hoe meer klachten er binnen komen, hoe sneller we iets kunnen doen.
Veel succes!

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:44

Een jury mag alleen een proef beoordelen maar verder niet op de stoel van instructeur gaan zitten. Dit soort opmerkingen e.d. is dus zeer ongepast. Iedere jury heeft wel eens combinaties in de ring waarvan hij/zij denkt dat ze misschien beter nog even thuis kunnen dooroefenen maar mag dit niet uiten. Het komt gewoon tot uiting in de punten en het commentaar per oefening. Verdere gedachten over een combinatie hoor je voor je te houden.
Ik vind dat je dit gerust in een brief aan de KNHS mag melden.

Kaygee

Re: jury commentaar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:51

Jeetje wat een jury... Dan wil je haar bedanken maar krijg je een grote bek toe. Dat kan natuurlijk niet.

Ik snap best dat een paard ervaring op moet doen, maar leek het je niet handiger om ervaring op te doen op een onderlinge wedstrijd? Daar is de sfeer ook wat anders.

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 20:00

Kaygee schreef:
Jeetje wat een jury... Dan wil je haar bedanken maar krijg je een grote bek toe. Dat kan natuurlijk niet.

Ik snap best dat een paard ervaring op moet doen, maar leek het je niet handiger om ervaring op te doen op een onderlinge wedstrijd? Daar is de sfeer ook wat anders.

ik nam der vaak genoeg mee na les voor ik op CC ging,en rijd haar thuis altijd in een groot land, en vaak genoeg ander land.. Ik doe nooit geen onderlinge, Hebben we hier ook niet echt.. sfeer maakt me niet echt wat uit, ben wel wat gewend,
heb zo'n beetje alleen maar jonge paarden die ik opleid, maar dit had ik nog nooit mee gemaakt.. na bijna 15 jaar CC ervaring

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:51

Ze zal misschien best wel gelijk gehad hebben maar het gaat om de manier waarop je iets zegt. Ze had gewoon professioneel en correct commentaar horen te geven. Communicatieve vaardigheden horen ook bij een goed jurylid. Je mag nooit iemand afzeiken maar altijd opbouwend commentaar te geven. En het zeker nooit over jezelf hebben maar altijd over de verrichting.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:58

Zulk commentaar lijkt natuurlijk nergens op. Ze had minimaal nog kunnen vragen hoeveel ervaring dat paard heeft en wat je er zelf van vond. En als je wel binnen de bordjes bent gebleven, dan is er toch niets mis? Ik krijg hordes combinaties in de baan die niet winstpuntwaardig rijden, moeten die dan maar allemaal thuisblijven?? En als ze het nou echt zo fout vond, hoe komt ze dan nog op 167? Dan had ze ook lef moeten tonen en gewoon onder de 150 moeten geven. Misschien moet dit jurylid in het vervolg thuisblijven en niet meer het plezier van de deelnemers vergallen. We doen dit toch met zijn allen omdat we het leuk vinden.
En ja, klacht indienen bij de KNHS.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:02

Roodvos schreef:
Ze had minimaal nog kunnen vragen hoeveel ervaring dat paard heeft en wat je er zelf van vond.

Nee dat doet er helemaal niet toe. Een jurylid beoordeelt objectief een verrichting, het getoonde. Hoeveel ervaring een paard heeft en hoe oud of jong doet er niet toe.
Maar zulk commentaar als deze jury gaf is absoluut onacceptabel. Je kan een klacht indienen wegens belediging, verder niet.

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 21:09

Roodvos schreef:
Zulk commentaar lijkt natuurlijk nergens op. Ze had minimaal nog kunnen vragen hoeveel ervaring dat paard heeft en wat je er zelf van vond. En als je wel binnen de bordjes bent gebleven, dan is er toch niets mis? Ik krijg hordes combinaties in de baan die niet winstpuntwaardig rijden, moeten die dan maar allemaal thuisblijven?? En als ze het nou echt zo fout vond, hoe komt ze dan nog op 167? Dan had ze ook lef moeten tonen en gewoon onder de 150 moeten geven. Misschien moet dit jurylid in het vervolg thuisblijven en niet meer het plezier van de deelnemers vergallen. We doen dit toch met zijn allen omdat we het leuk vinden.
En ja, klacht indienen bij de KNHS.

ja idd vond het commentaar maar raar vergeleken met de punten ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:10

Ik had het jurylid ter plekke gevraagd om e.e.a. even te herhalen in aanwezigheid van de bondvertegenwoordiger.

Te gek voor woorden zeg...

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 21:11

Suzanne F. schreef:
Roodvos schreef:
Ze had minimaal nog kunnen vragen hoeveel ervaring dat paard heeft en wat je er zelf van vond.

Nee dat doet er helemaal niet toe. Een jurylid beoordeelt objectief een verrichting, het getoonde. Hoeveel ervaring een paard heeft en hoe oud of jong doet er niet toe.
Maar zulk commentaar als deze jury gaf is absoluut onacceptabel. Je kan een klacht indienen wegens belediging, verder niet.

idd, ze hoeven van mij ook geen rekening mee te houden en het hoort niet, dat ik een jong paard heb, ik ging zelf nog niet van een winstpunt uit, en 2 wedstrijden verder reed ik al wel winstpunten, maar er gaat nu dus wel een brief richting KNHS.. ;)

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 21:15

beantsje schreef:
Ik had het jurylid ter plekke gevraagd om e.e.a. even te herhalen in aanwezigheid van de bondvertegenwoordiger.

Te gek voor woorden zeg...

dit had gekund, ma je gaat niet uit van dit commentaar dus je bent echt overrompeld.. zat echt te shaken :o
en heb me op dat moment om gedraaid en ben weer weg gelopen.. want heb nooit zo veel zin in dit soort discussies op CC..

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:21

Ik kan mij voorstellen dat je op zo'n moment een beetje overdonderd bent.

Juryleden moeten ruiters en amazones juist stimuleren om positief met de sport bezig te zijn. Als een jurylid geen begrip heeft voor jonge paarden, is diegene gewoon niet geschikt als jury en heeft diegene ook totaal geen inzicht. Als jurylid moet je je ook kunnen verplaatsen in verschillende situaties. En commentaar op een goede en nette manier weten te brengen en sportief kunnen zijn.

Er zijn bovendien al genoeg 'wedstrijdruiters' die met een boze en arrogante blik rondrijden.

Dat is mijn mening. :)