Hoe lang laten wennen aan nieuwe stalling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Hoe lang laten wennen aan nieuwe stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 13:51

Hoe lang laat jij je paard wennen aan zijn nieuwe stalling en waarom?
Bouw je op door eerst te longeren of ga je meteen rijden?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:52

de eerste paar dagen heb ik mijn paard alleen aan de hand gehad, beetje me knuffelen en borstelen...
daarna lekker mee rondgewandeld en pas na een aantal dagen eens rustig aan gaan rijden...

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:02

Ik denk dat het een beetje aan het karakter van je paard ligt.

Mijn paard heeft destijds de eerste dag op haar nieuwe stal haar ogen uitgekeken. Ik heb haar mee over het erf genomen om haar alles te laten zien en heb haar losgegooid. Daarna was het verder goed en kon ik duidelijk merken dat ze zich op haar gemak voelde.
De volgende dag kon ik dan ook zo met haar gaan rijden.

Maar je hebt ook paarden die echt een paar dagen moeten wennen en die er wat langer over doen voor ze zich vertrouwd voelen op hun nieuwe plek.
En je hebt natuurlijk van die 'don't worry, be happy' types die alles best vinden en waar je meteen mee aan de slag kunt.

Kijk gewoon naar je paard en besluit dan ter plekke wat voor hem op dat moment het beste is :D

Pris_Odes

Re: Hoe lang laten wennen aan nieuwe stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:15

Ik ging meteen rijden. Maar mijn paarden zijn vaak op wedstrijd geweest dus voor hun was het wel een makkie

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:19

Ik denk dat ik mn paardje rustig zou laten wennen, zeker de eerste week. En dat betekent niet dat je niet kunt rijden. Maar dat je wel de tijd neemt om je paard aan de nieuwe omgeving te laten wennen.
Dus lekker aan de hand langs alle plekjes wandelen, aan de wei en nieuwe maatjes laten wennen enz.

Yannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:29

Mijn paarden zijn vorige week verhuisd ( 28 aug..), 3 september heb ik al weer gewoon gereden (ging wel heeeeeeeeel slecht,) maar vandaag was ze gewoon super braaf! en liep lekker ontspannen!

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:03

Mijn pony heb ik de eerste dag de hele dag op stal laten staan, zodat hij kon wennen en rustig alles kon ontdekken etc. De volgende dag mocht hij in de buitenbak en in de binnenbak en heb ik samen met hem de rest van de stallen ontdekt.
Pas de dag daarna ben ik gaan rijden, hij vond het erg spannend maar gelukkig ging het wel goed.

Ook bij zijn nieuwe eigenaren is het zo gegaan, de eerste dag de hele dag op stal om te wennen aan zijn nieuwe stal en buurmannen, en de dag daarna lekker los en alles verkennen met nieuwe baasje. :)

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:11

Ligt aan t paard, met die van mij ga ik gewoon door met de gewone dingen van de dag. Dus ook gewoon rijden.
Hoe meer wij doen alsof er iets bijzonders aan de hand is, des te gespannender wordt zij.
Dus: mooi rustig en ontspannen een half uurtje rijden, beetje los in de bak spelen.
De gewone, herkenbare dingen voor haar.
Zelf vind ik de eerste keer de wei in spannender, dat is rustig opgebouwd met eerst alleen met een heel rustig paard.
De meeste wei blessures krijg je volgens mij in de periode dat ze met nieuwe paarden de wei in gaan.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:24

Mijn paardje staat nu een maand op een nieuwe stalling.

Wennen duurde wel even hoor. Zo hinnikte ze op haar oude stal nooit, en was ze met rijden erg snel.

Nu hinnikte ze de hele boel bij elkaar. Als ze maar een paard zat ging ze staan bleren :+ En dan nog eens heel hard ook! Met rijden was ze opeens wat sloom. Maar ze was dan ook niet gewend met andere paarden te rijden. We reden altijd alleen!

De dag dat ze kwam heb ik haar gewoon gereden. Dan kon ze mooi wennen aan andere paarden in de bak.
De eerste dag is ze niet het land in gegaan.
De dag erna stond ze alleen in het land, maar wel náást andere paarden. Ze kon dus contact maken. Vanaf daarna werd ze bij paarden gezet!

Ze was wat gespannen omdat veel dingen onbekend waren. Veel paarden, opeens vaststaan in de poetsplek en noem het maar op!
Heb alles rustig aan gedaan, en nu gaat het erg goed! :j
Ze kan nog wel eens veel hinniken, maar dat neem ik maar voor lief :+

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:16

ligt er aan hoe je paardje zich gedraagt als ie ontspannen en vrolijk is kan je gewoon gaan rijden enzo en anders nog even rustig laten wennen.

mijn paardje heb ik de eerste dag zowiezo rust gegeven, alhoewel ik zelden zo hartelijk begroet ben door haar als de dag na de verhuizing,(de eerste keer) volgens mij dacht ze dat ik haar verkocht had ofzo en ze me niet meer zou zien ze was zo vreselijk blij me te zien, dat was echt lief! de stal eigenaar kwam nog aangerend om te kijken wel paard er in nood verkeerde omdat er zo hard gehinnikt werd, hihi, ik zo rustig maar is mijn merrie die blij is me te zien toen stond met zn mond vol tanden, hahaha. maar eerste dag rust toen gelongeerd en toen weer gereden.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:30

PP > OPG

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:33

Ik denk inderdaad ook dat het helemaal aan je paard ligt :j
Ik heb een paardje gehad die zijn hele leven lang wedstrijden heeft gereden, die kon je dan ook meteen rijden op een nieuwe stal, maar ik heb ook een paardje gehad die echt ontzettend nerveus was op nieuwe stallen, die schoot zo onder je vandaan als je de eerste week ging rijden :=

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:37

Toen mijn men/rijdpaard verhuisde van stalling zijn we de dag erna een lange buitenrit voor de koets gaan maken. De woensdag erop ben ik begonnen met rijden, maar alleen omdat ik op woensdag rijd zeg maar.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:48

Ik had me voorgenomen om mijn paard rustig de tijd te geven om aan haar nieuwe stal te wennen. Maar ze kwam de trailer uit, keek om zich heen....en ging meteen gras staan eten. }:0 Even een rondje gelopen met haar, maar ze deed alsof ze er al jaaaren kwam. Toen heb ik haar op stal gezet en ze was meteen dikke maatjes met haar buurman (die ook nieuw was op stal) "s avonds nog even naar haar toe geweest en haar losgegooid. Ze had haar eten al helemaal op en leek echt super op haar gemak. De volgende dag ben ik er 's morgens weer heengegaan en omdat ze er nog steeds zo relaxed bij stond heb ik haar gezadeld en ben buiten met haar op het grasveld wat gaan stappen en draven.
Ik denk dus dat je het gewoon van je paard af moet laten hangen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:51

Ik ga zo snel mogelijk gewoon weer aan de slag. Gewoon de dagelijkse dingen die je normaal ook doet. Ik ben alleen wel wat 'tolleranter' tijdens het rijden. Iets minder streng op schrikken, en ze krijgen iets langer de tijd om even rond te kijken.

Maar ik probeer wel meteen weer de normale routine op te zetten.

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 07:22

justdiesel schreef:
de eerste paar dagen heb ik mijn paard alleen aan de hand gehad, beetje me knuffelen en borstelen...
daarna lekker mee rondgewandeld en pas na een aantal dagen eens rustig aan gaan rijden...

Hier sluit ik me bij aan ;)