Mijn paard heeft de neiging te bijten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JCMM

Mijn paard heeft de neiging te bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 15:39

Hai mijn paard (fries, 1,5 jaar, hengst) Heeft wel eens de neiging te bijten.
is dit af te leren, en zo ja, hoe ?!?!
Het is nog een enter, en ik wil niet dat ik als het volwassen is een bijtend paard heb.

vriendelijke groeten,
Jan Verhoeven

aslo

Re: Mijn paard heeft de neiging te bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:46

Tja typisch hengstengedrag. Zo snel mogelijk de kop in drukken, als hij bijt een stevige oplawaai verkopen. Beter 1x te dan 10x een foei of tikje.

JCMM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 15:49

Ik heb dat al gedaan.
maar hij hapt nog wel naar mijn dochter.. zo af en toe.

Ik wil wagten met het castreren.
Het is namelijk wel een fries, en ze zeggen, dat ze mooier en groter worden als het hengst is tot z'n 3 jarige.
Dat probeer ik dus ook..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:20

gewoon laten castreren, hij wordt evengoed prachtig. Het gedrag zal alleen maar toenemen en met een jonge dochter wil je dat risico niet lopen.

JCMM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 16:22

Mijn dochter is 11 jaar.
Ik denk erover

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:23

Dan helemaal, het hoeft maar 1x goed raak te zijn en dan sla je jezelf echt voor je hoofd hoor.

_Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:57

Ik zou eingelijk gewoon wagten en als het egt niet gaat dan pas een egt besluit te gaan nemen want msschien als je dochter en niet te veel bijkomt lijkt me dit helemaal geen Heeel groot probleem!!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:02

Ga je eens verdiepen in het paard! Dan zal je zien dat bijten op deze leeftijd, zeker bij een hengst, normaal gedrag is!
Hij wil uiteindelijk de leider worden van de groep en daar is hij nu dus mee bezig. Jij zal dat wel aankunnen, maar voor je 11 jarige dochter is het...sorrie...levensgevaarlijk!!
Castreren en niet afwachten tot het nog erger word, met misschien alle gevolgen van dien!
Of nooit en te nimmer je dochter alleen laten met de hengst, ook niet voor heel even!
Persoonlijk zou ik toch gaan voor de veiligheid van mijn kind!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 21:55

is het niet zo dat hoe eerder je castreerd des te hoger ze worden , en als je ze langer hengst laat dat ze dan meer de breedte in gaan ? heb ik me laten vertellen door een da !!

dan zou er dus meer een rijpaardje uit groeien als je hem zou castreren ??

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:13

Ben je bekend met grondwerk?
Dmv grondwerk en vooral een erg consequente houding naar het paard toe te hebben, kan je dit gedrag zeer zeker afleren.
(Hier op bokt zijn wel een aantal topics over grondwerk te vinden en ook mensen -in jouw omgeving- die je hier evtl. bij kunnen helpen!)
Ik weet ook niet hoeveel ervaring je zelf met paarden in het algemeen en met hengsten in het byzonder hebt?!
Ik zelf zou mijn hengst laten castreren op het moment dat hij hengstmanieren begint te vertonen (maar dat is mijn mening hè ;) !), zeker als je een jonger kind hebt wat ook regelmatig mee naar het paard gaat. De veiligheid van mijn kind gaat voor het eventueel "mooier" uitgroeien van het paard.
Wbt het wel/niet castreren van de hengst: bedenk wel, dat als ´ie nu gecastreerd zou worden, dat niet betekend dat hij dan automatisch meteen geen streken meer heeft ;) .

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 07:34

Goede tip sterre, maar denk er wel om dat grondwerken met een hengst een zeer stabiele omgang vereist. Je bent als het ware aan het spelen met de verhoudingen, een hengst zal zich minder snel onderdanig aan jou maken dan een ander paard. Grondwerken met een hengst kan bij verkeerd gebruik levensgevaarlijk zijn.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:23

Caira schreef:
Goede tip sterre, maar denk er wel om dat grondwerken met een hengst een zeer stabiele omgang vereist. Je bent als het ware aan het spelen met de verhoudingen, een hengst zal zich minder snel onderdanig aan jou maken dan een ander paard. Grondwerken met een hengst kan bij verkeerd gebruik levensgevaarlijk zijn.

ben ik met je eens !! maar ook een hengst is niet van de 1 op de andere dag een draak ,
je moet gewoon opletten dat hij je niet langszaam de baas word , en dat zijn streken te ver gaan. dat kun je altijd nog ruinen,

al vraag ik me wel heel erg vaak af van mensen waarom ze hun hengst, hengst laten ? de kansen dat het een dekhengst word zijn zeer klein. en kun je de hengst nog steeds aan als hij daadwerkelijk echt gaat dekken ? zoniet ben je dan in staat om er weer afstand van te doen omdat het zo'n goede dekhengst is ?

ik zelf ben niet goed in het weg doen van mijn beesten en zou zelf voor ruinen kiezen , dit heb ik ook gedaan met de kleine bonte in mijn profiel , die was ook moeilijk aan het worden omdat hij de laatste winter in een grote stal stond met 15 friese merries.
ik had met een hele harde hand dat wel onder de duim kunnen houden maar had hier geen zin in , maar nou had ik ook geen dekplannen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:21

Caira schreef:
Goede tip sterre, maar denk er wel om dat grondwerken met een hengst een zeer stabiele omgang vereist...
... Grondwerken met een hengst kan bij verkeerd gebruik levensgevaarlijk zijn.

Ben het volledig met je eens hoor, vandaar ook mijn vragen of TS bekend is met grondwerk en hoeveel ervaring hij met paarden en in dit geval met hengsten heeft + de opmerking dat hij anders hulp bij ervaren mensen moet halen :+ .

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:35

Fuego, ik ga niet hier discussieren waarom ik mijn hengst, hengst houd. Maar ik ben zeker genoeg van mijzelf om met hem om te kunnen gaan. En ik heb altijd gezegd zodra hij mij 1x bijt of ik me 1 moment niet zeker genoeg voel dan is er een afspraak bij de dierenarts gemaakt. En als jij je paard niet kunt vertrouwen bij je kind moet je daar een grens trekken.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:19

Caira schreef:
Fuego, ik ga niet hier discussieren waarom ik mijn hengst, hengst houd. Maar ik ben zeker genoeg van mijzelf om met hem om te kunnen gaan. En ik heb altijd gezegd zodra hij mij 1x bijt of ik me 1 moment niet zeker genoeg voel dan is er een afspraak bij de dierenarts gemaakt. En als jij je paard niet kunt vertrouwen bij je kind moet je daar een grens trekken.

dat was als je goed leest ook niet naar jou maar in het algemeen bedoeld , zo zie de eerste allinea
jij bent niet de enige met dezelfde vraag , zo loopt er ook een topic over een 16 jarig meisje met een hengst , en zo zijn er meer mensen ,,

dat zeg ik een paard veranderd niet in 5 minuten in een draak , ik denk juist heel goed dat je zelf de lijn kunt trekken.

krunsjkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:20

Ik heb altijd geleerd dat wanneer een paard je bijt. Je simpelweg moet terugbijten (in het oor). Als hij een paard bijt, bijt dat paard ook terug.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:34

krunsjkim schreef:
Ik heb altijd geleerd dat wanneer een paard je bijt. Je simpelweg moet terugbijten (in het oor). Als hij een paard bijt, bijt dat paard ook terug.

Je kan het natuurlijk altijd proberen, ben alleen bang dat je probleem daardoor niet opgelost is ;) .

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 07:30

krunsjkim schreef:

whahhaa tegen de tijd dat jij zijn oor hebt heeft die hengst al een mooie afdruk bij jou op je borst geplant. Ik laat een paard die in mijn ruimte komt altijd tegen mijn elleboog oplopen. Dus geen dreun met je elleboog geven maar gewoon zorgen dat jouw elleboog net op de plaats is waar je paard jouw ruimte in wilt komen.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:43

Dit hoor je idd bij veel jonge hensten.. Ze gaan je lekker uittesten wie de baas is..

fenna2324

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:21

Ik heb het boek mijn trainingsmethoden in woorden en beeld van monty roberts gelezen. Daar stond in dat als je paard de neiging heeft om te bijten of bijt, dat je hem dan tegen zijn scheenbeen moet schoppen/stoten. Dan wordt hij afgeleid en denk hij: 'Huh? wat doe jij nou?!' En dan is het de bedoeling dat hij het zo afleerd. Ik heb geen idee of het werkt ik heb het nooit geprobeert, maar monty roberts is wel een hele bekende paardenman dus ja je kan het altijd proberen..
Ik hoop dat je er wat aan hebt!