Sloom paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bosmonster

Sloom paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 14:40

Eind augustus is mijn paard verhuisd van een pensionstal naar een wei bij een boer. Overdag staat hij op de wei met flink wat gras en 's avonds gaat hij op stal. Hij krijgt, net als voorheen, 's morgens en 's avonds 500 gr basisbrok (Havens, voorheen Horsefood). Hooi krijgt hij nu minder, omdat hij nu veel gras heeft.
Nu is hij alleen zoooooo sloom geworden. Niet te geloven! Vanmorgen in het bos, kreeg ik hem haast niet vooruit. Op een gegeven moment liet ik hem aan de lange teugel lopen en toen leek het wel als of ie in slow motion liep :+ .
Voorheen op het pension was hij veel voorwaartser.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Hij heeft het trouwens wel goed naar zijn zin op de nieuwe stal. Hij loopt niet als een gek te rennen door de wei of wat dan ook. Lijkt eerder vast te staan met z'n hoofd in het gras :D.
Hij oogt ook niet unhappy. Tijdens onze buitenritten heeft hij vrolijk z'n oortjes naar voren staan.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:04

waar het vandaan komt blijft gissen denk ik , ik zou over gaan op voer waar hij meer energie uit kan halen , en kijken of dat werk . en anders zou ik weer aan de hooi en dan minder biks , maar dan een sportbrok er bij ?
Laatst bijgewerkt door fuego3 op 05-09-09 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Zaina

Re: Sloom paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:05

stond ie op die pensionstal ook in de wei?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 04:26

Het kan heel goed zijn dat hij nog moet wennen aan hele dagen op de wei. Zo te horen wordt hij hier behoorlijk relaxed van. Wij hebben het ook wel gehad als de sportpaarden lang in de wei liepen, waren ze soms ook niet vooruit te branden.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:59

er zit ook steeds minder aan voeding in het gras zo aan het eind van deze zomer he dat is ook nog een puntje ,,

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:49

Ik denk dat het komt door de weide gang. Daar worden de meeste paarden veel rustiger van, lichamelijk en geestelijk. Hij staat de hele dag heerlijk buiten met zijn kop in het gras, en kan zoveel bewegen als hij zelf wil. Ongemerkt maakt een paard al grazend heel wat meters op een dag.
Er is zoveel veranderd in zijn omgeving dat hij geen zin heeft om zich uit te sloven. Zolang hij er goed uitziet en straks goed verhaard is er geen reden tot bezordheid. Als hij straks wat meer gewend is zal hij wel weer wat drukker worden.

Fixie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:39

op de wei kunnen ze ook goed hun energie kwijt he...normaal gesproken staan ze op stal tot dat jij ze eruit haalt....denk dat dat er misschien ook mee te maken heeft

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 11:00

op vorige stal stond ie ook op de wei, maar dat was onderhand meer zandvlakte dan wei te noemen. wie weten ligt het inderdaad aan de wei nu met gras. hij ziet er ook wel heel ralexed uit 8-) . 'k ga zo weer naar hem toe. eens kijken of ie vandaag zin heeft :D

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:15

misschien is hij juist hier wat meer op zijn gemak als op je vorrige stal en is hij daarom veel relaxter, dus rustiger dus misschien wat slomer.
zolang hij happy toon en er goed uit blijft zien zou ik me geen zorgen maken.
wat je wel kan proberen als je er zelf weer wat meer pit in wilt krijgen is hem inderdaad op sportbrok of draversbrok te zetten of wat haver bijvoeren.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:40

Ik zou hem medisch onderzoeken. Bloed onderzoek en of wormenonderzoek.
Van wormen kunnen paarden ook wel eens sloom worden en ze hoeven dan niet persee te vermageren.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:59

bosmonster schreef:
op vorige stal stond ie ook op de wei, maar dat was onderhand meer zandvlakte dan wei te noemen. wie weten ligt het inderdaad aan de wei nu met gras. hij ziet er ook wel heel ralexed uit 8-) . 'k ga zo weer naar hem toe. eens kijken of ie vandaag zin heeft :D

en hoe was hij vandaag ??

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 14:43

ben uiteindelijk niet meer gaan rijden :n . heb namelijk nadat ik dat berichtje had geplaatst, naar de ruitersportzaak gebeld, vanwege het niet goed bevallen van mn nieuwe zadel (voor mij persoonlijk dan). heb net m'n zadel mogen omruilen en dus ff gereden om het uit te proberen. wel met zweepje erbij en toen liep ie goed. zodra het vanavond wat koeler is, ga ik langer rijden. tis nog even afwachten dus hoe dat ie zich gedraagt ;)

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:14

ik ben het eens met de mensen die gereageert hebben
maar ik zou het ook zo snel mogelijk proberen te verhelpen
anders heeft je paard kans op een rijtechnisch probleem

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:06

bosmonster schreef:
ben uiteindelijk niet meer gaan rijden :n . heb namelijk nadat ik dat berichtje had geplaatst, naar de ruitersportzaak gebeld, vanwege het niet goed bevallen van mn nieuwe zadel (voor mij persoonlijk dan). heb net m'n zadel mogen omruilen en dus ff gereden om het uit te proberen. wel met zweepje erbij en toen liep ie goed. zodra het vanavond wat koeler is, ga ik langer rijden. tis nog even afwachten dus hoe dat ie zich gedraagt ;)

en hoe was het s'avonds ??

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 15:30

heb gisteravond heerlijk gereden! *D wel zweepje erbij, die ik maar een enkele keer heb moeten gebruiken om licht aan te tikken. ik denk dat hij gewoon al z'n energie kwijt is door z'n lichaamsbeweging in de wei. komt helemaal goed met m'n knollie :D

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:34

bosmonster schreef:
heb gisteravond heerlijk gereden! *D wel zweepje erbij, die ik maar een enkele keer heb moeten gebruiken om licht aan te tikken. ik denk dat hij gewoon al z'n energie kwijt is door z'n lichaamsbeweging in de wei. komt helemaal goed met m'n knollie :D

a fijn om te horen ,je zou dus tijdelijk een sportbrokje kunnen voeren of mengen ? ;) maar dat het al weer zo snel veranderd is een goed teken.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 12:09

ik geef casa altijd wat muesli bij. nu is dat muesli zonder haver. denk erover om de volgende keer sportmuesli te halen. wie weet helpt dat ook een beetje.

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:16

komt echt door het land, die van mij heeft het ook. en ook in het voorjaar, als er nog veel voeding in het gras zit, dus daar heeft het niets mee te maken. Mijn conclusie is dat het gewoon energie kost, de hele dag op het land - bezig met de andere paarden, lopen, maar ook zon bijvoorbeeld (als ik de hele dag in de zon zit of het warm heb, ben ik s avonds ook moe). een andere brok is waarschijnlijk beter dan meer (die van mij wordt anders echt te dik).