Knop of Blok-sporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Knop of Blok?!

Poll eindigt op

Knopsporen!
8 (32%)
Bloksporen!
1 (4%)
weetniet!
1 (4%)
geen sporen!
15 (60%)

Totaal aantal stemmen: 25

SanneLufMell

Knop of Blok-sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 12:47

hallo! welke sporen moet ik nemen? Knop of Blok-sporen? ik heb geen flouw idee wat beter is!
alvast bedankt!
xxxSanne *D *D *D

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:48

heb je al eerder met sporen gereden?
is je pony bekend met spoortjes?
waarvoor heb je ze nodig?

prii_boy

Re: Knop of Blok-sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:51

Ik vraag me idd ook af waarom je sporen met hebben, aan de hand daarvan kunnen we beter beoordelen ;)

SanneLufMell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 20:47

mijn paardje loopt niet erg actief, ook niet echt na t zweepje! een vriendin van me heeft me sporen aangeraden...

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:25

Als je paardje niet actief loop (omdat hij wrs niet goed aan het been is) en je gaat een spoortje gebruiken los je het probleem niet op,
je krijgt later dat hij niet meer op een klein spoortje reageert, dus neem je een grotere.. vervolgens werkt die ook nie tmeer, dus neem je maar weer een groter en scherper spoortje etc. etc.
Sporen zijn alleen op je hulpen te verfijnen, niet om je paad sneller te laten lopen

Het is ook niet handig dat een vriendin dat aanraadt, ik zou lessen nemen en een instuctrice erbij halen ;)
Begin met een lichte druk te geven, reageert hij niet? iets hardere druk, al voel je maar IETS van versnelling, belonen.
Daarna weer terugnemen en opnieuw proberen.
Daarna weer lichte druk (geen schpopjes!) geven, reageert hij niet? hardere druk, geen reactie? Stem erbij. weer niet? hardere druk en zweepje laten voelen. Als dit weer niets uitmaakt, tikje erbij.
vergeet niet, dat als hij het goed doet, uitbundig te belonen :D

Wat je ook niet moet doen, is als hij niet loopt gelijk tik met de zweep geven voordat je de juiste beenhulpen heb gegeven.
Want dan werkt het zweepje (wat bij jou nu ookal het geval is) uiteindelijk ook niet meer

Ik hoop dat je hier wat aan heb, succes! :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:43

Sporen zijn er om je hulpen te verfijnen, en niet te versterken. Ik zou meer reactie eisen voor het been met behulp van een tik met de zweep, en niet door met sporen te gaan rijden.
Zet het advies van je vriendin even in de kast en overleg het met je instructie.
En mocht je wel beslissen om een spoor te gebruiken, neem dan een knopje, want een blok/hamerspoor is erg heavy.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:49

ik zou het ook niet doen, ik weet verder ook niet hoe stil jij je benen houd en hoe jij je pony aan spoort met je hak of met je kuiten. probeer veel tempo wisselingen te rijden.
de pony die ik rij is ook niet heel actief dat heb ik gewoon geacepteerd, zij zal nooit echt een reace monster worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:50

mijn paard was ook niet op het been, daar kan een spoortje, mits je het op de juiste manier gebruikt wel bij helpen. Op een spoortje reageerde ze namelijk wel. Dan is het wel zaak om zo snel mogelijk die hulpen meteen weer af te bouwen, en een zelfde reactie te behouden. Door dus heel veel overgangen te rijden en je hulpen steeds kleiner te maken. Dan heb je al snel geen sporen meer nodig.

Bloksporen zijn een stuk scherper, dus ik zou eerst eens gewoon knopjes proberen...

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:16

Ik zou geen sporen nemen, je kunt ook met je paard gaan trainen om hem beter aan het been te krijgen.
Mocht je sporen nemen, zorg dan dat je goede begeleiding hebt.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:53

Veel overgangen gaan rijden, zo maak je hem actiever. Niet "oplossen" met een spoortje, maak je het probleem alleen maar erger.