kledingvoorschriften voorlezer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij als voorlezer je wedstrijdtenue aan?

Ja, altijd
1 (1%)
Ja, maar alleen als ik zelf ook moet rijden
12 (17%)
Nee, nooit
37 (53%)
Nee, ik wist niet dat dit verplicht is
19 (27%)

Totaal aantal stemmen: 69

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

kledingvoorschriften voorlezer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 13:00

In een ander topic kwam ik weer 's de kledingvoorschriften tegen en ik dacht dat ik nu onderhand wel wist hoe het zat: rijbroek nog steeds wit,beige of champagne, rijj-jas is vrije keus etc etc...

Maar wat totaal nieuw voor mij is, is dat de voorlezer óók geacht wordt in dit voorgeschreven tenue langs de baan te staan :oo Tenminste, dat maak ik hieruit op: http://www.knhs.nl/objects/00012677.pdf

Regelmatig ga ik mee als groom/voorlezer en ik ben gelukkig nog nooit bij de jury geroepen omdat ik "gewoon" in paardrijkleding (of soms niet eens!) sta voor te lezen. Vraag aan mede-grooms: trekken jullie speciaal je outfitje aan als je zelf niet hoeft te rijden maar alleen voorleest? Vraag aan juryleden: Hebben jullie hier ooit wat over opgemerkt? Ben benieuwd!

daffodil

Re: kledingvoorschriften voorlezer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:01

Daar kijkt dus echt niemand naar hoor....tenminste wat ik zo weet uit mijn omgeving niet!

Het zal mij eerlijk gezegd een rotzorg zijn wat een voorlezer aan heeft!

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:13

ehmm.. dit is nieuw voor mij.
ik ben regelmatig mee geweest als groom/ voorlezer en wist dit dus echt niet.
ik trok juist een felgekleurde trui aan, zodat de ruiter mij kon terugvinden op het inrijterrein. ik heb er nog nooit commentaar op gehad trouwens.
word nog leuk als dit echt wordt gecontroleerd, kan mn vriend net zover krijgen dat hij mij in de toekomst gaat voorlezen, maar denkt niet dat ik hem in wedstrijdteneu ga krijgen.. :Y)
de tijd zal het leren

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:17

waar zie jij dat staan in de regelementen dan?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:19

Er staat dat officials en voorlezers correct gekleed moeten gaan.
Houd in principe dus alleen in: niet in een afgetrapt kloffie of te korte broek/rok iets in die trant..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:19

Er staat alleen dat de voorlezer ook correcte kleding aan moet, net al de official en ruiter. Maar dat betekent niet dat ze allemaal in rijtenue moeten lopen ;)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:20

Als je het zo interpreteerd zou de ringmeester en de jury ook in wedstrijdtenue moeten. Volgens mij staat er officials en voorlezer in correcte kleding (gewoon redelijk nette kleding) en deelnemer in het beschreven wedstrijdtenue. Ik heb in ieder geval nog nooit een voorlezer of ringmeester met een cap op gezien ;-)

orienta

je mag dus niet in je bikini voorlezen

Sentido

Ik heb alleen een keer mee gemaakt op een men wedstrijd dressuur dat ik stond te kijken naar mijn tante en mijn vader stond langs de kant voor te lezen. Dat komt niet vaak voor bij het mennen, meestal zit de voorlezer op de kar en dan moet hij in teneu. Maar nu stond mijn vader dus langs de baan in zijn spijkerbroek. Toen kwam een jury die op dat moment pauze had, dus niet de jury, naast mij staan en die gaf aan dat het eigenlijk niet zo hoorde.

Maar verder heb ik het nog nooit gehoord. :)

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:21

Dit heb ik nog nooit gehoord!!
Ik lees gewoon in mijn spijkerbroek...
Heb er ook nooit over nagedacht dat ze van een lezer ook een bepaald tenue verwachten :=

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:23

Misschien is de regel er alleen zodat als het nodig is, er ingegrepen kan worden. Dus bijvoorbeeld mensen die in bikini op slippers daar staan, sja dat kan gewoon gevaarlijk zijn.
Ik heb zelf ook nog nooit in tenue gestaan (heb het niet eens, rij in dagelijks leven in western outfit), en was het ook niet van plan :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 13:28

Tja, jullie hebben gelijk, tenue wordt later pas genoemd....Kwestie van te snel lezen, altijd al last van gehad.....;)

Maar dan kunnen we het nog hebben over het nogal subjectieve "correct"........Wat is correct.....? Mijn stalspijkerbroek (zeker niet de mooiste of de heelste) en een t-shirtje is mijn veelgedragen "tenue": is dit "correct"?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:31

Yessy schreef:
Misschien is de regel er alleen zodat als het nodig is, er ingegrepen kan worden. Dus bijvoorbeeld mensen die in bikini op slippers daar staan, sja dat kan gewoon gevaarlijk zijn.
Ik heb zelf ook nog nooit in tenue gestaan (heb het niet eens, rij in dagelijks leven in western outfit), en was het ook niet van plan :D

gevaar dat een mannelijke jury ze ogen uit kijkt en niet meer opd de proef let? ;)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:33

orienta schreef:

Niet? Zou zo leuk zijn ;(

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:34

Waves schreef:
orienta schreef:

Niet? Zou zo leuk zijn ;(

denk niet dat de mannen dat erg vinden als vrouwen dat doen ;)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:44

Bij het mennen is het verplicht, langs de dressuurringen voor onder het zadel zie ik het niet.
Als ik zelf heb gereden heb ik wel mijn witte broek aan, maar niet meer mijn laarzen, jasje en cap.

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:53

Ik heb wel eens meegemaakt dat iemand een opmerking kreeg over zijn kleding na het lezen van de proef. De persoon had een korte broek aan en een redelijk kort shirtje. De jury vertelde toen dat dat niet de bedoeling was..
Maar gewone kleding is goed hoor, heb er verder nog nooit wat over gehoord.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:26

Bij 4 tallen ed is het wel verplicht.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:28

Volgens mij niet hoor. Ik zie vaak genoeg bij de viertallen een commandant met gewone kleren aan.
Ik had overigens zelf toen ik mijn viertal commandeerde wel mijn rijkleren aan, dat vond ik zelf netter omdat je toch een eenheid wil vormen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:33

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:40

vind het wel een aparte regel :=
zelf lees ik regelmatig voor en geef eerlijk toe, de korte broeken en spagetti bandjes shirtjes zijn dan vaak aan
ga toch niet in tenue staan voorlezen.. give it a break :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:44

ja ik heb het ook een x meegemaakt het was toen erg warm en een voorlezer liep er zeer zomers bij en die kreeg een opmerking ,en de ruiter min 2 op protocol !

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 07:30

met correcte kleding word bedoeld, normale kleding die niet te kort, te bloot is of kapot is

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 07:50

In het mennen dressuur is het verplicht dat de voorlezer in tenue of nette kleding langs de kant staat voor te lezen. Zelfs handschoenen zijn verplicht. Alleen lees ik altijd voor vanaf de koets. Ik heb dus ja gestemd, want wij mennen dressuur.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 08:26

Bij voorlezen van de gewone dressuurproeven dient de voorlezer gewoon netjes gekleed te zijn.
Niet in een te kort shirtje, wulps jurkje, gescheurde spijkerbroek etc etc.

Ik heb een keer iemand een opmerking zien maken tegen een voorlezer in blote bast.
Zijn shirt was gesneuveld in een moddergevecht op de wedstrijd zelf (jaja toen was wedstrijdrijden nog echt leuk :D )

Dus nee de voorlezer hoeft niet in wedstrijdtenue.
Ik dacht dat het bij 4tal etc wel verplicht was.
Vind dat overigens wel netter als de commandant ook in tenue gaat.