Pony heeft singelnijd, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sharontjee1

Pony heeft singelnijd, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 12:17

Hallo,

Mijn pony vind het zeer vervelend wanneer ik haar aansingel. Ik moet uitkijken dat er niemand voor staat anders bijt ze iemand. Normaal is ze de knuffeligste pony dus ze vind dit dan ook zeer vervelend. Ik zelf singel haar altijd heel rustig aan, maar ze loopt ook in de lessen en ik weet dat ze haar daar veel sneller en 'ruiger' aansingelen. Ik heb al een bontje om die singel gedaan, is een gelsingel met elastiek.. Voor mijn eigen zadel heb ik al een anatomische leren singel gekocht om de druk wat te verdelen.

De zadelmaker had al geconstateerd dat ze een gevoelige plek heeft tussen haar benen waar de singel zit. Maar er zit geen wondje of litteken of dergelijke. Misschien dat iemand nog tips heeft?
Laatst bijgewerkt door sharontjee1 op 04-09-09 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Wachtff

Re: Pony heeft singelnijd, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:19

Labeltje aan de singel hangen, dat ze uiterst voorzichtig moeten doen met aansingelen in de les! Verder zou ik het ook niet weten ;)

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:20

Zolang iedereen het op een andere manier blijft doen ga je geen verschil zien.

Zoiets moet je rustig af gaan leren,Met veel geduld en mensen die haar heel rustig aan singelen.

singelnijd komt omdat er mensen zijn die haar daar een vervelend aandeken aanhebben gegeven.

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 12:21

Dat is inderdaad een goed idee, briefje ophangen ofzo

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:22

Ik kriebel elke keer op het plekje onder de singel voordat ik de singel een gaatje strakker doe. Ik heb het ooit eens ergens gelezen, ik denk niet dat het echt veel zal helpen, maar het geeft mij een goed gevoel.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:37

gewoon laten weten aan degene die erop moeten rijden dat ze voorzichtig en rustig moeten aansingelen

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 19:24

Dat kan ik soms maar vertellen. Ik ben er niet elke keer bij wanneer mijn pony in de les moet.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:26

osteopaat laten kijken

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 19:34

En wat kan een osteopaat er aan doen?,

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:39

Ik loop heel vaak op onze stal en help de kinderen dan ook met opzadelen en eventueel aansingelen (ze moeten het wel zelf doen,maar als het niet lukt help ik wel). We hebben ook een pony met zadel/singeldwang. En daar vertel ik er dus bij dat ze rustig moeten doen met het zadel erop en dan niet direkt strak aansingelen. gewoon het eerste gaatje zodat het zadel vast zit en dan later in de bak strakker aansingelen. Dat is voor die pony dan geen probleem meer. Ooit hadden we een arabiertje in de lessen lopen die extreme zadeldwang had. Die werd door ons opgezadeld en niet door de kinderen. Ging echt niet goed. Ik legde zadel erop, voorzichtig eerste gaatje, (soms brokje geven), stukje lopen, weer een gaatje aansingelen, weer een stukje lopen en zo ging dat door tot je 4 of 5 gaatjes aangesingeld had. Zadelen deden we dan ook in de binnenbak (of buiten op het erf). In de gang was het te nauw en dan ging ze ook stressen. Als het aansingelen niet goed gebeurde liet ze zich zo omvallen. Het is wel een heel stuk verminderd door de rustige en juiste aanpak, maar over is het niet gegaan. Ze is uiteindelijk ook uit de lessen gehaald.
Maar wat ik me dus afvroeg, is er bij jullie niemand op stal die helpt met zadelen (of toezicht houdt) en de kinderen vertelt dat ze jouw pony voorzichtig moeten opzadelen. Bij ons ligt er een namenlijst met daar achter paard/pony waar je op bent ingedeeld. Bijzonderheden worden er dan achter geschreven; bijv pony kan niet vaststaan, niet zelf opzadelen, zadel van die of die gebruiken. In jouw geval zou er dan achter kunnen staan; rustig aansingelen heeft zadeldwang. Misschien heeft jouw pony ergens last van dat ze zo reageert. Zadel na laten kijken denk ik. En anders haar rug. Succes ermee.

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 19:59

Ik hen net een nieuw zadel die perfect past. Wij hebben ook zo'n lijst op de manege maar de kinderen op mijn pony zijn al groot genoeg om zelf op te zadelen dus is er geen toezicht van een instructrice.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:03

Een osteopaat heeft bij mijn paard ontdekt dat ie vol met pijn zat en heeft dat verholpen, nu heb ik een heel ander paard.

Wat ie bij een pony met singelnijd kan doen weet ik niet, maar bij mij heeft een osteopaat echt geholpen.

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 21:43

Ok, maar mijn paard oogt verder niet dat die veel pijn heeft., Loopt heerlijk onder het zadel. Het is puur even het aansingelen.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:04

Mijn pony had ook singelnijd. Heb volgehouden om heel rustig gaatje voor gaatje aan te singelen. Heeft heel lang geduurd maar nu vind ie het geen probleem meer als de singel dicht moet

HellenPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:59

Hallo allemaal,

een paard kan op verschillende plekken van zijn lichaam zijn stress of spanning "vast zetten". Net als wij mensen bv. schouder en nek klachten kunnen krijgen door spanning.
Het kan zijn dat dit paardje op bepaalde punten waar het zadel ligt, veel spanning heeft "vast gezet". dit is pijnlijk bij het aansingelen . Het kan er zelfs voor zorgen dat je zadel scheef gaat liggen of naar een bepaalde kant trekt.
Doe je hier niets aan dan zullen de klachten uiteindelijk steeds erger worden.
Deze klachten kan ik verhelpen door Shiatsu voor paarden toe te passen. Dit is een ontspannende techniek.
Lees maar eens op mijn website wat ik kan bereiken met Shiatsu (acupressuur)!

Groeten van Hellen Baas
Shiatsu Therapeut voor paarden
www.paardenshiatsu.nl

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:03

Inderdaad rustig aansingelen en gaatje voor gaatje. Maar als er meerdere mensen die verschillend aansingelen zul je weinig verschil zien. Briefje kan dan wellicht de oplossing zijn.
Mijn merrie heeft dit ook en begint al als je aankomt met zadel. Ik doe eerst sjabrak, dan zadel dan singel heel los. Even peesbeschermers omdoen, weer een gaatje, spoortje omdoen, weer een gaatje, even naar de wc , weer een gaatje enzo verder.

En zoveel mogelijk negeren, alleen ingrijpen als ze naar jou gaan bijten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:05

Als er te stevig wordt aangesingeld, kunnen er spierkneuzingen bij de plek ontstaan waar aangesingelt wordt. Dus behalve de informatie dat ruiters voorzichtig en geleidelijk aan moeten singelen, is het misschien ook handig om een singel te kiezen die wat breder is op dat punt. Bij de westersport bestaan ze al, (ga maar even googlen op Roper cinch) en het lijkt me sterk dat dit bij de benodigdheden voor de engelse sport niet te krijgen is?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-09-09 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:07

Veel paarden hebben problemen op die plek
Meestal door vallen uitglijden etc.
is gelukkig wel oplosbaar
kijk eens op deze site www.happy-athlete.nl

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:08

Cassidy schreef:
Als er te stevig wordt aangesingeld, kunnen er spierkneuzingen bij de plek ontstaan waar aangesingelt wordt. Dus behalve de informatie dat ruiters voorzichtig en geleidelijk aan moeten singelen, is het misschien ook handig om een singel te kiezen die wat breder is op dat punt. Bij de westersport bestaan ze al, en het lijkt me sterk dat dit bij de benodigdheden voor de engelse sport niet te krijgen is?

Wat bedoel je precies met te stevig aansingelen?? Te strak aansingelen of te snel aansingelen? Ben zelf namelijk nog steeds opzoek naar een singel oid wat prettiger is voor mijn paard omdat die dus echt het aansingelen haat. En vind dit wel interessant om meer over te weten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:11

Ik bedoel dan ook echt te strak aansingelen. Zoek maar even via google op "Roper Cinch". Het gedeelte dat precies achter de voorbenen langsloopt is breder en zorgt daardoor ook voor een bredere drukverdeling. Kan me voorstellen dat zoiets bij de dressuursport ook bestaat?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:16

Oke! Echt te strak aansingelen doe ik niet, paard moet ook nog kunnen ademen denk ik dan...
Maar zo'n singel is dus ook comfortabeler voor een paard begrijp ik? Geen idee of dat in het engelse sport er ook is, vast wel. Moet toch binnenkort nieuwe singel(paard begint eindelijk wat af te vallen en singel word dus te lang), dus wil eigenlijk iets wat ook enigszinds prettiger voor dr is.

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:28

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:12

Misschien kun je beter de singel met elastiek er af halen. Juist doordat het met elastiek zo makkelijk aansingelt ben je snel geneigt de singel te strak doen. Misschien kun je het ook even aankaarten bij de manegehouder, dat er even extra op gelet word. En een briefje voor de lessers op de singel of boxdeur.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:47

uitzoeken waar het vandaan komt en als het geen pijn is kun je misschien iets vinden in de trant van dat je het "ik-punt" dicht snoert.

Hoorde dat er in het boek van linda tellington jones ook het een en ander stond op met ttouch en tteam het probleem te verbeteren.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:24

paard doet niet voor niets nijdig, denk toch dat het pijn is.( hoe moet je anders laten merken dat je pijn hebt?)