trillend paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamoreliefje

trillend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 11:33

Zijn er nog bokkers die hun paarden van de morgen al trillend hebben aangetroffen op de wei?
Ik wel en het is nog maar september. Is dit eigenlijk wel normaal, mijn paard had volledig koud oren echt alles voelde koud aan, mijn andere 2 paarden hadden hier geen last van. Kan het zijn door de regen van nacht en de toch forste temperatuurs daling op paar dagen tijd?
Dit paard heeft het nog eens gehad maar toen was het echt koud, en al oktober november.
Heb ze nu maar deken op gedaan en op stal gezet. |(

Brainless

Re: trillend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:35

Paarden trillen om hun haren overeind te zetten en om zich warm te maken.
Ook is dit een teken voor het lichaam om een wintervacht aan te gaan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:35

Nee nog niet gehad, en ik gooi ook nog niet meteen een deken op hoor als ze een keertje trillen. Dat doen ze om warmte op te wekken, en daar redden ze zich prima mee. Ze trillen niet van de kou zoals een mens dat doet.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 11:38

oke ja ik had het telkens opgelost met deken, maar ze was echt niet een beetjen aan het trillen , maar echt overdreven.
Maar dat wist ik niet van dat warmte opwekken.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:41

nou die van mij stond gister ook te shaken .. regendeken die ze omwas had de regen ook niet meer echt gehouden :o dus ze had het echt gewoon koud ... lekker warm wezen stappen .. en heeft vannacht op stal gestaan gewoon zonder deken want daar is het warm genoeg :)

maar heel de dag en nacht in die zeik regen krijg je het echt wel koud van hoor ... zeker na die temperaturen van afgelopen weken is dit toch een behoorlijke omslag :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:42

Die van mij staan ook dag en nacht buiten, maar die zijn echt niet tot op de huid nat na een paar plensbuien. Poetsen jullie ze misschien te uitgebreid?

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:42

Nee nog niet gehad. Sowieso wil ik nog lang niet met dekens beginnen. Een aantal paarden zie ik al met een 200/300 grams deken op lopen.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:50

nou mijn pony heeft haast geen weerstand en is chronisch ziek dus dan is het wel logisch mn paard heeft er geen last van ;) .. mn pony piept ook gelijk aan alle kanten vanuit der longen dus die heeft echt warmte en dekentje nodig dan ..

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:53

Sonja schreef:
Nee nog niet gehad, en ik gooi ook nog niet meteen een deken op hoor als ze een keertje trillen. Dat doen ze om warmte op te wekken, en daar redden ze zich prima mee. Ze trillen niet van de kou zoals een mens dat doet.

Mensen rillen ook om warmte op te wekken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:56

Ja klopt Kamsel, maar bij ons is het dan vaak al 'te laat' en word je niet meer comfi warm. Een mens is echt al onderkoeld als 'ie rilt. Een paard niet.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:05

paarden rillen niet heel snel hoor, en als ze wel rillen hebben ze het echt koud. rillen is een manier om energie vrij te laten komen en hierdoor op te warmen. dit is niet altijd voldoende om het weer warm te krijgen.
rillen is dus een manier om warm te worden, als het paard het al koud heeft!
sommige paarden kunnen slecht tegen kou en nattigheid. nattigheid is hierbij het grootste probleem. kou kunnen ze beter hebben dan neerslag.
1 van onze pony's staat echt met het minste of geringste te rillen. als hij geen deken op krijgt, valt hij ook enorm af. daar valt dan haast niet meer tegenop te voeren in de winter.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:08

Die van mij heeft ook wel eens gigantisch lopen rillen!
Volgens mij kwam dat omdat ze niet genoeg ruwvoer had gekregen.
Ookal staan ze op de wei, als het echt nat en koud is en er ligt niet genoeg ruwvoer gaat ze toch trillen...

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 12:16

ben al lang blij dat ik niet de enigste ben dat dit probleem heeft.
Ga straks eens zien hoe het nu is het met haar!!!!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:19

Mijn pony trilt ook erg snel! Ze heeft het snel koud, en word iedere winter weer dun van de kou. Dit jaar staat ze voor het eerst onder de dekens, en ze staat er nu al een paar dagen onder!
Ik temp haar altijd even, want ondertemp kan schadelijk zijn voor de organen! (Zei de DA) De temp moet tussen de 37,5-38,5 zitten!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:22

Sonja schreef:
Ja klopt Kamsel, maar bij ons is het dan vaak al 'te laat' en word je niet meer comfi warm. Een mens is echt al onderkoeld als 'ie rilt. Een paard niet.

In eerste instantie gaan de haren overeind staan (net als bij ons bv armhaartjes)
Als dat niet genoeg is ga je rillen. Dat doe je niet als je het warm hebt. (kan wel bv door stress)
Onderkoelt is nog weer een graadje erger.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:44

Mijn pony stond eerder in het jaar al te rillen.
Pony is 31 en staat momenteel nog op de wei 24/7.
Doordat ze een dikke vacht aan het maken is blijft ze erg lang nat.
Met wind en regen rilt ze dus en dat kost haar zoveel energie dat ze ervan af valt.
Vanacht heeft ze binnen gestaan en nu loopt ze met een regendekentje op.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:29

Ik verplaats dit topic van MD naar SV omdat het niet echt een medische vraag is.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:34

Mijn eerste pony, die had dat ook altijd, was een new forrester.
Zodra het regende begon ze mega te trillen, stond dan echt te shaken op dr achterhand. Ik vónd dat altijd zo sneu dat ik haar dan idd met regen op stal zette..

Hebben mijn paardjes nu geen last van..gelukkg!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:45

Ulf gaat ook heel erg rillen als het doorlopend blijft regenen en hij geen kans meer krijgt om droog te worden.
Hij heeft zijn kruis dan een stuk lager en hij heeft zijn staart stijf tussen zijn benen, als je dan aan hem komt is het net of doet hem dat pijn.
Soms is het zo erg dat hij niet normaal kan lopen van het bibberen, ik haal hem dan met de trailer op, zet hem opstal en doe hem een deken op, wat voer in zijn bak en wat hooi en mijnheer knapt heel snel op.

Sinds gister staat hij weer s'nachts opstal, gister was het even wat onwennig maar toen ik hem vanmiddag ophaalde rende hij naar binnen :)
Als het regent gaat hij helemaal tegen de achterkant aanstaan, want stel je voor dat je een drup op je neus krijgt :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:52

tamoreliefje schreef:
Zijn er nog bokkers die hun paarden van de morgen al trillend hebben aangetroffen op de wei?
Ik wel en het is nog maar september. Is dit eigenlijk wel normaal, mijn paard had volledig koud oren echt alles voelde koud aan, mijn andere 2 paarden hadden hier geen last van. Kan het zijn door de regen van nacht en de toch forste temperatuurs daling op paar dagen tijd?
Dit paard heeft het nog eens gehad maar toen was het echt koud, en al oktober november.
Heb ze nu maar deken op gedaan en op stal gezet. |(

Als je paard trilt en koude oren heeft zijn dit tekenen dat je paard het koud heeft. Paarden krijgen het niet snel koud van lage temperaturen, maar wel van langere tijd in de regen staan (ook al is het nog niet zo koud). Een dun regendekentje kan al veel verschil maken, omdat je paard dan droog blijft. Wil je geen regendeken aanschaffen, dan zou je je paard op dagen dat het veel regent wellicht wat vroeger op stal kunnen zetten, zodat hij niet uren achter elkaar in de regen staat.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 14:21

Ja heb ze die dag op stal gezet eten gevoer deken op , en na uurtje was het over. Nu heb ik vandaag deken weer afgedaan omdat het toch deftig blijft het weer, en we zien wel als ze er terug snel last van krijgt.

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:51

Mijn paardje trof ik vorig jaar in een zomerse regenbui ook aan keihard trillend. Ze had zelfs stuiptrekkingen tussendoor! Toen ook maar even op stal gezet. Heb toen overal informatie erover opgezocht, ook of dat wel normaal was, want het was nog 15 graden en gewoon overdag. Maar trillen schijnt normaal te zijn om zichzelf op te warmen. Maar dit kost wel energie en als het dus om langere tijd gaat kan je paard daar van af gaan vallen bijv. Ik doe nu dus gewoon een regendeken op als ze regen opgeven.

Maar heeft je paardje nog wel eten staan op de wei? Want zolang er eten verteerd wordt houden ze zichzelf meestal wel warm. Toen mijn paard zo aan het trillen was, gaf ik haar hooi op stal en het was meteen over! En het is een uitloopstal dus het was echt niet warmer binnen, wel droger natuurlijk, maar nat was ze al...

Tallytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:16

het is wat met dat nederlandse weer he..( en belgie ;) )

ik ga hier ook langzaam beginnen met een regendeken....
ben bang dat ze anders ziek gaan worden

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:32

Heb mijn paard ook zo wel een aantal x in de weide aangetroffen. Rillend, koude flanken en koude oren. Kunnen mensen allemaal wel leuk gaan babbelen dat het is juist om warm te worden, maar dan is het volgens mij bij paarden ook al te laat. Hier gaat ze iig met een plak hooi naar binnen om weer naar buiten te gaan als ze weer wat is opgewarmt.