Help deken crisis???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Afwezig

Help deken crisis???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 12:43

Hoiii :D :wave:

Wie kan mij uit de brand helpen?
Ik wil deze winter een deken op mijn fries leggen! En aangezien dat bijna moet gebeuren. En ik nog niks van dekens af weet! Wordt het een beetje kort dag! Ik heb altijd de winter nog zonder deken gered.

We hebben het al met een aantal stal mensen over gehad, en je hebt ook verschillende dekens! Maar omdat friezen forser zijn passen ze niet perfect! Dus wie heeft er ervaring! En goede aanraders?

Nu hoorde ik dat je verschillende dekens had. Zo'n all in? Van +12 tot - 10 of zo iets?

We willen Dirk niet gaan scheren. We willen geen kale plekken. En geen te kleine deken. Aangezien friezen vrij breed zijn? En moet je percee met hals??

Sorry ik heb echt helemaal geen verstand van dekens... Ik zit een beetje in een crisis :o Beetje maar hoor :=

Ow ja, waarom krijgen sommige paarden juist van die kale plekken. Want die wil ik juist voorkomen. :) Wil iedereen natuurlijk!

Alvast bedankt!

LaVieDivine

Re: Help deken crisis???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:48

waarom moet hij dit jaar plots onder een deken? met deken ben jij er voor verantwoordelijk dat hij warm genoeg heeft, zonder regelt je paard dat zelf wel. als je dus niet veel van dekens afweet, zou dat wel eens kunnen tegenvallen.

om te beginnen moet je consequent zijn en hem echt altijd onder zn deken zetten als de temperatuur onder de 10° gaat. Dat wil zeggen dat je op mooie dagen het deken dus wel moet komen afhalen overdag.
wanneer het stilaan winter wordt, zul je een dikkere deken moeten opleggen. nx is dommer dan een vrij dunne deken op te leggen en het daarbij te laten. dat is te koud in de winter en je drukt de vacht plat zodat hij zelf zn temperatuur ook niet kan bijstellen...

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 12:53

Dankje, voor de info.

De rede voor een deken. Is omdat ik nu M1 rijd. En hij meestal op wedstrijd binnen 10 min. leeg is. En thuis meestal nog een uur aan het uit stappen zijn! En dat wil ik nu niet meer.

We willen het idd zo natuurlijk mogelijk houden. Maar ik heb ook geen zin om een uur uit te stappen. En zo'n dikke vacht.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:57

Fijne reactie kynshiri, dit is natuurlijk niet waar de ts op zit te wachten, zij vraagt niet voor niets raad om haar paard goed op te dekken komende winter.
Zelf ga ik voor mijn driejarige KWPNer komend weekend een waterdichte dunne deken kopen. Het aantal grammen weet ik nog niet, ik voel de dekens liefst eerst. Bij een nachttemperatuur van onder de 10 graden gaat mijn 250 grams winter-regendeken erop en die gaat er weer vanaf zodra de nachttemperatuur van het voorjaar weer boven de 10 graden komt. De maat van je deken kun je uitrekenen door de je paard op te meten vanaf het midden van zijn borst naar de achterkant van zijn billen (naast de staart, ter hoogte van het meest ronde deel van zijn bil). Op de site van Agradi bijvoorbeeld kun je goed zien wat ik precies bedoel. Die maat is dan de onderlengte van de deken en dat is het belangrijkste, zeker omdat je paard vrij breed is. Het kan dus zijn dat de deken wat langer is en wat over zijn staart heen valt, maar dan is hij qua breedte in elk geval wel goed. Slijtplekken van je dekken kun je bijna niet tegenhouden, je kunt wel kijken naar dekens met loopsplitten, dat scheelt wel iets. Ik heb zelf geen dekens met hals, vind ik niet echt nodig.
Veel succes bij de aanschaf van je dekens!

Oh ja, ik heb ook nog een aparte zweetdeken (fleece) voor na het werk. Die gaat er dan eerst op. Als het paard droog is, dan weer de gewone deken erop.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 13:00

Dankje voor je info!

Zijn er nog mensen met ervaring met zo'n all in deken?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:02

ok, mij goed hoor ;) ik bedoelde maar dat dekens meer werk zijn dan dat het op het eerste zicht lijkt, dus als het niet echt een reden zou hebben, dat ze er beter 2x over nadenkt (je zit er tenslotte de hele winter aan vast eens je begint).

in elk geval start je met een iets dunnere deken en ga je daarna ofwel over naar 1 dikke deken; ofwel komt er nog een tweede deken over die eerste. als je waterdichte dekens moet hebben zou ik gaan voor 2 dekens omdat je dan eerst enkel de waterdichte (met een dunne vulling) kunt opleggen en er later een simpele staldeken kunt onderleggen. dat scheelt toch wat in prijs he...
je hebt ook wel all-in dekens, waar je de extra voering kan uitnemen.

edit:
en een hoge of halfhoge hals is vooral handig bij paarden met een scherpe schoft. mijn ruin had vroeger anders altijd een opengeschaafde schoft. en satijnvoering op de borst helpt al heel veel tegen schuurplekken!
Laatst bijgewerkt door LaVieDivine op 03-09-09 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:03

welke type en soort deken verschild per paard. op het ene paard ligt een BR deken goed, op de ander een van Bucas.
Zou nu beginnen met een licht gevoerde deken rond de 100 gram en enkel s'nachts en op de herfst dagen.
naarmate het kouder word gooi je er een dikkere deken op als het koudere weer aanhoud of doorzet, je hoeft natuurlijk niet elke dag te wisselen vandaag een dunne morgen een dikke overmorgen weer een dunne.

De Anky dekens kan je kleiner en groter maken bij de schouders. misschien dat je van een stalgenoot eens een deken mag passen om te kijken hoe die deken ligt, ligt ie goed dan kan je zo'n deken aanschaffen ligt ie niet goed kan je zo'n deken uitsluiten.

Met hals zou ik niet doen. schuurplekken ontkom je niet aan als je een deken op doet je kan de kans op plekken wel verkleinen om een borstbeschermer om te doen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:04

Annekeee schreef:
Dankje voor je info!

Zijn er nog mensen met ervaring met zo'n all in deken?

All in dekens van Bucas zijn erg fijne dekens, maar zou ze niet opdoen om nu al mee te beginnen.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 13:06

@ kynshiri ; Ik weet dat een deken meer werk kost dan het op het 1e oog lijkt ;) Van daar deze topic. En ik alles uit zoek :D

Dankje voor de tip's en info! Sorry ik blijf het maar zeggen. Maar ik wordt wel steeds wijzer :D

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:15

Mijn ervaring met zo'n all-in-one deken was niet zo goed. Bij mij was het een regendeken, waar je een dunnere en een dikkere voering in kon ritsen. Gevolg was dat de paarden de schoft kapot hadden bij de rits.
Heb nu gewoon goede waterdichte dekens (mijn paarden staat altijd buiten) en indien nodig leg ik er een andere deken onder. Daarbij wel oplettend, dat deze deken niet onder de andere wegkomt, ivm dat het vocht daar dan in kan komen en juist koud wordt.

Voor 1 van mijn paarden heb ik een Rambo deken gekocht, omdat zij alles sloopte. Wel een investering in 1x, maar de deken gaat inmiddels al 3 jaar mee en is nog helemaal goed en mooi! De investering wel waard. Maar aangezien jij voor het eerst met dekens begint, weet je nog niet of het je gaat bevallen en hoe je paard er mee omgaat. Je zou dus best voor een goedkopere deken kunnen kijken om te zien hoe het bevalt!
En mijn ervaring met een deken met hals is ook niet zo best. Beide paarden raakten de manen ervan kwijt. Ik weet dat er ook mensen zijn met andere ervaringen, maar dit is mijn ervaring.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 13:19

Dankje wel! Idd manen kwijt raken wil niemand en zeker niet met een fries met mooi behang!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:24

Mijn friese merrie zit ook altijd heel snel dik in het haar. Wij bouwen dus altijd vrij snel dekens op en proberen altijd 's ochtends een dunnere deken op te doen en voor de nacht een dikkere, zodat ze ook niet gaat zweten onder haar deken. Wij hebben dus ook per 100 gram een deken (0, 100,200,300,400,500), 's nachts 100 gram meer als overdag

LOBKE_ALASKA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:12

Ik heb al enige jaren een fries die veel buiten staat maar ook binnen. Een ademende deken van Global is dan ook perfect voor die omstandigheden. Ook voor als je intensief gereden hebt, en je fries behoorlijk bezweet is. De deken hoeft niet super dik te zijn. Die ervaring heb ik wel met mijn friesje. Zonder deken is het net een teddybeertje zo'n dik haardek krijgt ze nl in de winter. En met deken krijgt ze wel iets meer haar, maar dat is maar minimaal. het is een 80-100grams deken. Omdat friesen idd aan de voorkant nogal fors zijn adviseer ik een wat grotere maat, maar laat m er niet in zwemmen, want dan kan de regen overal naar binnen lopen, met een nat paard als gevolg ( en daardoor weer nare gevolgen zoals een verkoudheid ed). Met hals en/of zonder hals maakt niet zo heel veel uit, als de deken maar goed aansluit bij de nek/halslijn.
Veel suc6

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:11

Hoi,

Kale plekken komt van dekens die schuren. Als je dekens met een gladde binnenkant ( hebben alle Horsewaredekens, maar ook sommige andere dekens) gebruikt, glijden deze langs de schouders en schuren ze niet.

Met of zonder hals en hoeveel grams voering hangt helemaal af van jouw wensen. Wil je voorkomen dat je paard een vacht aanmaakt dan kan je het beste wel op tijd beginnen met een wat dunnere deken, en tijdig overstappen op een dikkere.

Er zijn dekens die geschikt zijn om het hele jaar door te gebruiken. Zo heeft Horseware de Rambo Dup deken. Deze bestaat uit een waterdichte buitendeken met 100 grams voering, een afneembare hals en een afneembare binnendeken van 300 grams (ook los verkrijgbaar in 100, 200, 300 en 400 grams voering). Het idee is dus dat je maar 1 deken hoeft aan te schaffen. Heel handig.

Succes!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:15

ik zou eens gaan kijken naar Dominick dekens die hebben de voorkant waar het altijd schuurt ruimer gemaakt door zo een 1 of ander systeem

ik ga me dus ook zo een deken halen want ik heb dat dilema ook altijd van die schuurplekken

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:17

Horseware schreef:
Hoi,

Kale plekken komt van dekens die schuren. Als je dekens met een gladde binnenkant ( hebben alle Horsewaredekens, maar ook sommige andere dekens) gebruikt, glijden deze langs de schouders en schuren ze niet.

Succes!

waarom schurden mijn dekens dan wel met gladde binnenvoering
en ik had behoorlijk last van een kwaaie knol en kale plekken

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:18

Ik leg op mijn Friezen het liefst Harry's horse dekens.

Waarom?

goede kwaliteit
te betalen
en een fijne pasvorm!

Ik doe ze alleen buiten een deken op, weet niet of dat ook voldoende is voor jou paard?
Onze paarden maken bijna geen dikke wintervacht aan. dus wij doen pas laat dekens op
en binnen alleen als het tegen vries punt aan zit. krijg nog complimenten over hun dunne vachtje :)

je zou bijv als je een niet te dikke deken wilt een 150 gram regendeken kunnen nemen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:19

onley schreef:
Horseware schreef:
Hoi,

Succes!

Dan zal je het verkeerde model of de verkeerde maat of een deken met geen goede pasvorm hebben. Met het juiste model en de juiste maat en een goede pasvorm (en een gladde binnenvoering) zal een deken niet schuren.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:22

Horseware schreef:
onley schreef:

Dan zal je het verkeerde model of de verkeerde maat of een deken met geen goede pasvorm hebben. Met het juiste model en de juiste maat en een goede pasvorm (en een gladde binnenvoering) zal een deken niet schuren.

Ik heb meerdere dekens gehad met gladde binnenvoering die mijn paard kapot schuurde

Ken ook zat paarden die tot bloedens toe gaan met gladde binnenvoering.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:22

ik zweer voor de bredere paarden bij HH en bucas. ;)
bij mij daarna geen schuurplekken meer.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:42

Citaat:
Ik heb meerdere dekens gehad met gladde binnenvoering die mijn paard kapot schuurde

Ik ken geen 1 paard dat last heeft van schuurplekken van een Horseware deken. Niet alleen de gladde binnenkant, maar ook de juiste maat en pasvorm zijn erg belangrijk. Als deze allemaal de juiste zijn kan de deken geen schuurplekken geven bij een paard. Schuurt een deken met de juiste maat, pasvorm en gladde binnenkant een paard tot bloedens toe open, dan zal hij hypergevoelig of allergisch zijn voor dekens. Ik heb zelf ook 1 paard die allergisch reageert op dekens. heeft niets te maken met een foute deken, maar met de reactie van het paard op dekens.

Van Bucas dekens kregen mijn paarden schuurplekken door de fleece binnenvoering (die is niet glad), maar ik geloof dat Bucas tegenwoordig ook dekens met een gladde binnenzijde verkoopt?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:44

mijn bucas is in elk geval niet glad [fleece] maar schuurt echt niet.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:46

mariska32 schreef:
mijn bucas is in elk geval niet glad [fleece] maar schuurt echt niet.

Dat is mooi :-) Het hangt er ook vanaf hoe gevoelig je paard er voor is. Overigens vind ik - ondanks dat ik zelf alleen Horseware dekens verkoop - de meeste Bucas dekens ook erg goed.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 09:34

Horseware schreef:
Citaat:

Ik ken geen 1 paard dat last heeft van schuurplekken van een Horseware deken. Niet alleen de gladde binnenkant, maar ook de juiste maat en pasvorm zijn erg belangrijk. Als deze allemaal de juiste zijn kan de deken geen schuurplekken geven bij een paard. Schuurt een deken met de juiste maat, pasvorm en gladde binnenkant een paard tot bloedens toe open, dan zal hij hypergevoelig of allergisch zijn voor dekens. Ik heb zelf ook 1 paard die allergisch reageert op dekens. heeft niets te maken met een foute deken, maar met de reactie van het paard op dekens.

Van Bucas dekens kregen mijn paarden schuurplekken door de fleece binnenvoering (die is niet glad), maar ik geloof dat Bucas tegenwoordig ook dekens met een gladde binnenzijde verkoopt?

mijn ene paard heeft ook een overgevoelig huidje, hoofdstel omdoen zonder gelding eronder betekent kapotte plek

maar HH vind ik gewoon niet duur en erg goed

had een kingsland deken, de gaten vielen er gewoon in als je er naar keek!

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:58

Ik heb juist met mijn Horseware (rambo) deken geen last van kale plekken, maar bij de bucas (met fleecevoering) wel. Toch van paard tot paard verschillend. Had ook een bucas met hals, daar gingen de manen van weg, had ook een deken met een gladde voering met hals, daar gingen de manen ook van weg... Dus tja... Toch een kwestie van proberen denk ik, het ene paard reageert anders dan het andere paard.