contract opstellen; wat vooral niet vergeten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

contract opstellen; wat vooral niet vergeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:58

Ik heb inmiddels 3 jaar mijn eigen pony.
Nu ga ik studeren & op mezelf wonen, wat er voor zorgt dat mijn dagindeling er heel anders uit gaat zien.
Om ervoor te zorgen dat ik de nodige tijd aan mijn studie kan besteden & mijn pony niets tekort komt gaat hij terug naar een van zijn vorige eigenaresse. Hij blijft dus wel van mij, maar zij verzorgt & rijd hem en ik ga er zo vaak mogelijk naar toe.

Nu willen we een contract opstellen waarin duidelijke afspraken staan over de kosten. We hebben het gehad over de stallingskosten en DA kosten. Wat mogen we absoluut niet vergeten?
& hoe stel je zo'n contract functioneel op?

marrie1996

Re: contract opstellen; wat vooral niet vergeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:12

-Je kan denken aan wie wat betaald als zei een ongeluk krijgt met het paard.

- Wat als het paard bijv. levenslang kreupel blijft?

- Verzekering?

- Hoefsmid?

- Wie betaald wat als er bijv. een zadel kapot gaat? (de duurdere dingen zegmaar)

Uhm..
Verder om het goed te laten verlopen een schriftje neerleggen waarin zij schrijft wat ze heeft gedaan, wanneer, hoe ed.
En zowiezo handtekeningen, en wat ou als ze ineens de pony nou niet meer kan verzorgen door omstandigheden?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:10

En afspraken maken over wanneer jij wel en niet kunt komen rijden enzo. Ik begrijp dat je gaat rijden wanneer jij tijd hebt, dus misschien op onregelmatige dagen. Spreek goed af of je van tevoren belt of dat je gewoon mag komen, en hoe ver van te voren je dit aan geeft. Niet dat jij daar komt om te rijden en zij net al op rit is gegaan.
Verder datum op contract zetten, en laten opschrijven dat hij van jou blijft.
Wat kosten betreft; stalling idd, da, hoefsmid, gebruik van spullen.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:14

ik heb net mijn verzekering gebeld over hoe en wat kwa bijrijdster/verzorger. Zij zegen dat je geen contract moet maken omdat je dan je paard verhuurd en dan moet je een hele duren verzekering nemen zoals bijvoorbeeld een manege heeft. En dat is niet te betalen.
Je moet een wa verzekering hebben en je bijrijdster/verzorger ook gebeurt er dan wat dan ligt het eraan wie zijn schuld het is. Begint bijvoorbeeld je paard te steigeren en valt zij eraf dan moet jouw verzekering het betalen. Gebeurt er wat dat haar schuld is moet zij het betalen. Zoals tijdens een buitenrit dat zij aan geeft dat ze naar rechts wil en toch links afgaat en dan wordt aangereden.
Als er wat gebeurd moet je ook niet tegen je verzekering zeggen dat er betaald wordt om op je paard te rijden want dan zit je dus dat je hem verhuurd en dan ben je dus niet verzekerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:04

Er wordt niet betaald om op hem te rijden & daarmee verhuur ik hem dus ook niet ;)
Daarbij is de eigenaar van het dier altijd verantwoordelijk volgens mijn verzekering?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:26

eigenaar van het dier is eigenlijk altijd verantwoordelijk voor de gedragingen van het dier. Dit moet je dus ook contractueel uitsluiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:44

Waarom uitsluiten? Die pony blijft van mij & ik blijf er gewoon op rijden. Ik wil dus ook alle verantwoordelijkheid behouden?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:48

maar wil je ook betalen (nou ja je verzekering laten betalen) als de vorige eigenaresse eraf dondert?

Even een voorbeeldje (hij is niet zo gezellig om de impact duidelijk te maken): je paard schrikt en schiet er bokkend vandoor, je bijrijder draagt een cap (zij heeft dus geen enkele eigen schuld) maar komt zeer ongelukkig op de omheining terecht en breekt haar rug en komt in een rolstoel terecht. Als je niks regelt ben jij aansprakelijk voor het gedrag van je paard wat betekent dat je de ziekenhuiskosten, de revalidatiekosten en de kosten van het inkomen dat ze verliest als ze geen vergelijkbaar werk meer kan doen; al met al kan het dus een duur grapje zijn om geen regeling ten aanzien van het risico op ongevallen en/of bij het berijden van je paard door een ander dan jezelf, namelijk de bijrijder, op te nemen. Al die kosten ben je wel wa voor verzekerd maar reken maar dat je verzekering gaat proberen daar onderuit te komen en als dat niet lukt je premie te verhogen of je uit de verzekering te zetten. Dus ik zou er goed over nadenken of je alle verantwoordelijkheid wenst te behouden. Ik hoop dat je zo mijn vorige post beter begrijpt

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 00:02

Dat klopt wat je zegt, maar voor zover ik weet ontduik je die verantwoordelijkheid niet door het opstellen van een contractje. Een contract is om persoonlijke regels op te stellen, niet om onder de wet uit te komen. Als eigenaar ben je aansprakelijk voor je paard, wat je ook in een contract mag neerzetten.
Zelfde verhaal als wanneer een manege een bordje ophangt met; rijden zonder cap op eigen risico. Geklets, als iemand letsel op loopt kan de manege betalen, of er nou wel of niet met cap is gereden maakt niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 02:42

Ik wil net zeggen, daar kom je met een contractje niet onder uit.. :=

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:54

Je hebt als je zo een beding opstelt een exhoneratiebeding en daar kan je je op beroepen en dan toetst de rechter of dat beding redelijk en billijk is. Ook kan je bij contract de mogelijkheid om je te beroepen op onrechtmatige daad (waar jullie aansprakelijkheid op gebaseerd is) uitsluiten en enkel contractuele aansprakelijkheden opnemen. Wel moet je dit dan heel goed duidelijk maken aan je bijrijder en in heel begrijpelijk taalgebruik zetten anders is de kans van onredelijkheid te groot

Manege is trouwens ander verhaal die is niet aansprakelijk voor pensionpaarden dat is alleen de eigenaar niet de stalhouder. Het bordje is trouwens een exhoneratiebeding in de algemene voorwaarden

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:43

je kan wel onder dat soort dingen uitkomen maar dan moet je het contract bij de notaris op laten stellen. dan is het een officieel wetsgeldig document. een doe-het-zelf contractje, nee dat is officieel niet geldig. dat is inderdaad om wat regels duidelijk te maken maar als puntje bij paaltje komt sta je met zo'n contract nergens en zijn alle kosten gewoon voor jou.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:21

nee hoor contract is niet hetzelfde als akte. Een notaris maakt een akte omdat die voor bepaalde zaken vereist is. Een contract is een mondeling of schriftelijk overeengekomen iets tussen partijen en mag je ook zelf opstellen (schriftelijk en ondertekent is wel beter)