wie draait er op voor de kosten?? (kreupel paard)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

white_flower

wie draait er op voor de kosten?? (kreupel paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 17:49

mijn paard heeft een weidemaatje getrapt wat is gezien door de eigenaresse van stal.
(ze staan in totaal met zn 14en op het land)
nu is de DA al 2x langs geweest omdat hij na 1 maand nog steeds niet lekker loopt,
nu wil de DA foto's gaan maken (hardstikke goed natuurlijk) máár nu wil ze dat ik voor alle kosten op
ga draaien..
na die foto's komt hij nog een keer langs wat ik begreep (dan 4x bezoek en foto's +- 300,- )

ik ben verantwoordelijk voor mijn paard, en ben wa verzekerend (maar vind dat zo'n gedoe en heb altijd het gevoel dat ik er niet rijker van word..),
ik heb wel een paardenverzekering maar waar dit niet onder valt, en haar paard is helemaal niet verzekerd

máár is dit terecht dat ik nu moet opdraaien voor haar DA kosten, of had ze gewoon haar paard dan maar niet in de groep moeten zetten?
wat vinden jullie?

Dana01

Re: wie draait er op voor de kosten?? (kreupel paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:50

wat als de eigenaresse niets had gezien? hadden ze dan een sporenonderzoek gedaan?????

dikke kul, je paard in de kudde zetten is in mijn ogen voor eigen risico.....
hij had ook gewoon uit de bocht kunnen vliegen, dan was er niet 1 schuldige geweest.

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:52

ik vind het ook eigen risico. Want wie zegt dat het paard door die trap kreupel geraakt is? Misschien is hij daarna wel uitgegeleden of liep hij die dag al niet goed. Als je je paard in een groep zet, is dit risico nu eenmaal aanwezig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:52

Vind ik ook, dit is gewoon voor eigen risico.
Ik neem aan dat ze de stalhouder hier ook niet voor aansprakelijk kan stellen omdat die ook 'voor eigen risico' in het contract heeft staan, hetzelfde geld voor medeklanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:55

Als je je paard in de wei zet dan weet je dat zoiets kan gebeuren, jammer dan. :=

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:55

Ik vind ook dat dat het risico is van je paard in de groep zetten. Daar kunnen nu eenmaal klappen vallen. Hoe het verder wettelijk gezien zit weet ik echter niet.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:57

Wettelijk gezien weet ik het ook niet.
Maar ik vind dit zelf gewoon eigen risico.
Als je paard in de kudde staat dan loop je dit risico.

white_flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 18:01

Pollewoppy schreef:
Ik vind ook dat dat het risico is van je paard in de groep zetten. Daar kunnen nu eenmaal klappen vallen. Hoe het verder wettelijk gezien zit weet ik echter niet.

nee weet ik ook niet.. (maar ik zie haar er voor aan om dat tot de bodem uit te zoeken, ze is nogal kinderachtig..)

en een contract op stal hebben we niet, best wel stom, maar heb nog nooit bij ook maar 1 pensionstal een contract hoeven tekenen..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:02

Ik vind dat ook eigen risico.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:03

Dan zoekt ze dat toch uit, ze kan toch niet hardmaken dat haar paard kreupel is geworden door die trap van jouw paard, er liepen tenslotte nog 12 paarden in de wei, daar kan ze evengoed een trap van gehad hebben(of een van de 30 mogelijkheden).

Het is natuurlijk sneu voor haar maar het is wel eigen risico, dan moet je niet je paard in de groep zetten.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:05

Kunnen ze bewijzen dat het jou paard was, lijkt me niet. Jammer dan, als het in een les was gebeurt was het iets anders, maar in de wei tsja dat is het risico!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:06

Kom zeg, wat een onzin. Je zet je paard toch in een groep, dan weet je dat er altijd wat kan gebeuren. Dus dan moet je daar ook zelf de gevolgen van dragen. Tenzij...... jij je paard hebt ingefluisterd dat hij dat andere paard maar even een flinke opdonder moest geven. ;) Nee hoor, paard in een groep is voor eigen risico. Ik geloof niet dat ze het ergens hard kan maken dat jij verantwoordelijk bent.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:07

Ik zou even je WA verzekering bellen, daar valt je paard onder. Situatie uitleggen (dat iemand denkt gezien te hebben dat het jouw paard was, maar er nog 12 paarden de schuldige kunnen zijn, als het paard zichzelf al niet verwond heeft), en vragen wat de mogelijkheden zijn. Als de verzekering het vergoedt, super, dan is het probleem opgelost en betaal jij niet al 20 jaar voor niets premie ( :+ ), zo niet is het dus eigen risico van de eigenaar van het gewonde paard, je kiest er zelf voor je paard met nog 13 anderen in een land te parkeren :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:09

wie zegt er dat het paard daardoor kreupel kreupel is geworden. het kan ook zijn dat 5 minuten daarvoor of later een ander paard heeft getrapt .

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:15

Quera: Inderdaad...Of daarna weg is gehold, zich verstapt heeft, en toen ging kreupelen...

Vind het eigen risico, maar bel gewoon je WA eens wat ze ervan zeggen. Als ze uitkeren gewoon doen, en anders is het denk ik jammer voor de eigenaar van het paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:17

valt onder je wa verzekering............... waar maak je je druk om :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:24

idd gewoon je WA verzekering het af laten handelen, als het andersom geweest was en het was jouw paard geweest dan was je ook blij geweest met die oplossing!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:51

Nou ik weet zo zeker nog niet of het onder de Aansprakelijkheidsverzekering valt (WA,zo heet het niet, want WA is alleen voor auto's haha, veelvoorkomend misverstand).

Het is namelijk van de eigenaresse van het kreupele paard een stukje risico aanvaarding als je je paard in een groep zet. Je weet dat zoiets kan gebeuren.

Maar als ik jou was zou ik het gewoon indienen op de aansprakelijkheidsverzekering en als die de schade afwijzen (wat er dik in zit) dan heb je het tenminste zwart op wit dat je gewoon niet aansprakelijk bent voor dit voorval!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:55

IK dacht altijd dat WA verzekering alle schade dekte die jij of je dieren aanbracht aan derden?

Anyway, ik denk dat je het beste even je rechtsbijstand kunt bellen om te vragen in hoeverre JIJ aansprakelijk gesteld kan worden.
In de groep zetten is altijd een risico, en dat had de eigenaresse van dat paard redelijkerwijs moeten weten.

Een getuige die zegt dat het jouw paard was (Hoe weet ze zo zeker dat het die van jou was??) zal dan ook schriftelijk een verklaring af moeten leggen. Misschien krabbelt ze dan wel terug ;)

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:58

Bij de wa verzekering is 1 huisdier meeverzekerd. een paard valt onder huisdieren. ik heb zelf op mijn polispapier er bij kunnen laten zeten dat wedstrijden hier ook onder vallen. Bel je verzekering is mijn advies. succes verder

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:00

WA heet tegenwoordig toch AVP? Bij ons zijn trouwens standaard alle huisdieren meeverzekerd, zolang het niet bedrijfsmatig is. Hangt dus gewoon van je verzekeringsvoorwaarden af :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:35

Dit valt onder je WA verzekering, dus niet zo'n probleem van maken. Afgelopen voorjaar had ik een soortgelijk gevalletje; kosten ruim 600 euro voor de eigenaar van een paard. Mijn WA heeft dat zonder moeilijke vragen gewoon uitgekeerd. Dus gewoon ff verzekering bellen en met elkaar regelen. Als jou dit was overkomen, was je ook niet blij geweest als je zelf voor de kosten op zou moeten draaien. En natuurlijk wordt jij er niet rijker van, maar ik vraag me af of dat dan ook zou moeten (of begrijp ik je verkeerd?0

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:20

Je hoeft dit helemaal niet te betalen!
Wie ervoor kiest om zijn paard in een kudde te zetten, kiest ook voor de risico's die horen bij het kuddegedrag van paarden. En dus ook voor de risico's van verwondingen. Daarbij betaalt iedereen zijn eigen schade.
Het zou een ander verhaal zijn als je paard geschopt had terwijl jij hem in handen of onder het zadel had.
Ik zou vriendelijk en beleefd blijven tegen die mensen, en medeleven tonen met hun pech, maar je bent ze niks verschuldigd.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:09

@Rapperijder, je bent altijd verantwoordelijk voor de schade die door jou, je kinderen of huisdieren aan andere personen of goederen worden toegebracht. Daarvoor is bijna iedereen in NL verzekerd. Eerlijk gezegd begrijp ik niet waar veel mensen in dit topic een probleem van maken. Hoe zou je reageren wanneer jij wordt opgezadeld met torenhoge da-rekeningen? En wat is trouwens het verschil als je hem vast hebt en hij schopt of dat hij gewoon in de wei loopt?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:15

Het zal allemaal wel dat het verzekerd is,maar ik heb dus echt nog nooit meegemaakt dat dit gevraagd wordt?het gaat zo wel een beetje op amerika lijken met die claimcultuur.
straks is er geen verzekering meer te betalen en moeten alle paardenaan het handje in de wei of lekker veilig in de box blijven ,want stel je voor :Y)
Ik vind ook dat dit in je eigen keus\ eigen risico zit en als dat volgens de stal niet zo is ,had je daar op gewezen moeten zijn voor je paard daar in de wei ging.