pony mishandeld of gewoon niet in handen geweest

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxStellaxX

pony mishandeld of gewoon niet in handen geweest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 00:34

Ik heb net een ponytje gekocht. Ontsettend leuke lieve merrie. Hellaas is ze vreselijkschuw en bang voor mensen. Ik heb dit met mijn sport paardje ook mee gemaakt. Die is nooit mishandeld geweest, maar die had gewoon geen opvoeding gehad als jonge hengst.

Maar toch is het anders. Mijn nieuwe pony Aisha, is namelijk vreselijk kopschuw aan het hoofd kun je niet komen, doe je het toch en het gaat net iets te snel dan zij aan kan dan steigerd ze (heel normaal als een paard schrikt vind ik) hehe heb al een heerlijke blauwe plek onder mijn boven arm, het schrikt me gelukkig niet echt af. Wanneer ze aan mensen is gewend gaat dat wel over. Ook het aanraken van andere delen op het lijf is moeizaam. Schoft (de vertouwde plek van een pony), rug, kont en hals vallen wel aan te raken en te aaien, zodra ik ook maar richting de buik of benen ga is het mis.

Maar goed Zoals mijn titel al luid: mishandeld of gewoon niet in handen geweest... heeft iemand een idee? Zelf dat ik aan kinderen die misschien bij het land hebben gestaan van komt eens pony, kijk wat lekkers en dan even lekker laten schrikken of slaan. Want uit de hand iets eten wil ze ook niet.

Naja ben benieuwd of iemand het ook heeft mee gemaakt of dat iemand een idee heeft??? (mijn profiel staat wel een foto van haar)

_00_0

Re: pony mishandeld of gewoon niet in handen geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 01:04

ze is prachtig. merk je dat als je schreeuwt of je hand boven je hoofd haalt dat ze dan reageert? geen kenbare littekens oid? Mijn shet heeft als ik hem natmaak allemaal littekens op zn kont van de zweep

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 03:55

ik weet niet hoe oud ze is?

Wat je tot nu toe noemt vind ik niet vreemd voor een paard die het gewoon niet gewend is.
Als er nieuwe paarden bij ons op stal komen die nog niet aan mensen gewend zijn eten ze nooit uit de hand. De jonge paarden die bij mijn ruin staan zijn er meestal tzt wel achter dat iedereen komt eten en dan komen ze toch maar eens kijken, hoelang dat duurt verschilt per paard.

En de reactie wat een paard doet hangt natuurlijk ook van het paard af. Mijn veulen was in begin ook schrikachtig, zodra je in de buurt kwam probeerde hij ook weg te komen, en wanneer een paard denkt niet weg te kunnen komt hij natuurlijk omhoog.

Wanneer je paard geen littekens ed heeft zou ik er tot nu toe gewoon van uitgaan dat het onwennigheid is.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 07:55

mishandeling word snel genoemd, een paard kan ook erg gevoelig zijn en niet veel hebben meegemaakt.
Maar ik zou niet zoveel met het verleden bezig zijn, maar gewoon in het hier en nu staan en kijken wat je kan doen met haar om te zorgen dat ze meer vertrouwen krijgt.
er word genoeg op bokt hierover geschreven, hoe het beste hier mee om te gaan.
geef haar de tijd en ben verder duidelijk in waar je grenzen liggen.
Elk paard wil duidelijkheid (en nee ik bedoel dit niet in de zin van corrigeren!)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:03

Ik denk dat het met haar leeftijd te maken heeft. Zij is nog jong en er is denk ik niet veel mee gedaan. Laat haar maar lekker wennen aan alles en aan jou. Het is trouwens een ontzettende leuke pony.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:10

Ze is 3 jaar zie ik, en drachtig.
Pony is dus wel in handen geweest, maar waarschijnlijk alleen om te insemineren.
Geef het gewoon de tijd, en leg niet teveel aandacht op haar negatieve punten.
Af en toe eens "stiekum" haar hoofd aan raken alsof het de normaalste gang van zaken is ( want dat is het eigenlijk ook) en dan terug naar een plek wat ze wel tollereert.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 21:33

Haha, Sorry moet even lachen om jullie reacties. Vind het zo leuk jullie bevindinen te horen. Ik heb zelf temaken gehad met een paard dat niet in handen was geweest. Ik rijd nu wedstrijden met hem en hij was ook erg licht gevoelig alleen wat hij dan weer niet erg vond was een snoepje nemen (hij ging daarna wel meteen achteruit om er weer vandoor te gaan, maar hij pakte het wel). Aisha, zoals de merrie heet wil dit dus echt niet. Ze is heel nieusgierig en wil wel bij je komen alleen tot hier en niet verder. Maar ik heb haar sinds vrijdag en het gaat nu al wat beter. Ze zit werkelijk wara onder de wonden. Maar dit zijn meer wonden die ze, zich zelf heeft aan gedaan (zo had ze een behoorlijke wond, naja schaaf wond boven haar oog, maar dit heelt al weer mooi) of andere paarden. Mijn eigen haflinger heeft er ook al 3 beetwonden bij gezet.... Heerlijk, echt wat een grote ... pieeep af en toe!

Maar goed, iemand zij trouwens dat ze insemineerd is maar dat is niet zo. Ongelukje in het land. Heb ook geen idee wat er uit komt. Maar dat maakt me ook niet veel uit als het maar gezond is! Ik ben echt blij met haar, het kost wel veel tijd en veel geduld maar het is een leuke uitdaging.

Vandaag heb ik trouwens al weer vooruit gang geboekt. Ze vond het namelijk niet leuk als je haar ineens vast pakt bij het halster (logisch, als je ook nog eens bang bent). Vandaag had ik haar op stal staan, had een bakkie brokjes bij me en liet haar wat eten, uit het bakje wou ze ook niet eten dus dat is nu weg het is nu geen probleem meer (heb haar sinds vrijdag). Maar goed even weer terug naar wat ik wou zeggen. Ik hied het bakje voor mij uit en stak mijn andere hand uit zodat ze er of tegen aan zou komen of dat ik het halster kon pakken. Dit ging op een gegeven moment heel erg goed. Ik kon redelijk rustig het halster vast houden haar een paar happen laten nemen los laten en het biks (ja heel gemeen) weer bij haar weg halen en dit dan een paard keer herhalen. Dat ging echt goed! Het gaat steeds een beetje beter.

NOOIT te veel willen en te veel verwachten anders is het niet leuk. maar ik ben tot nutoe nog telkens op getogen van wat ze allemaal al weer durft. Vandaag ook het losklikken van het halstertouw in het land (was ook een groot gedoe want ja dan kwam ik bij haar hoofd) ging vandaag zo makkelijk dat ik eerder was dan de meiden die bij mij waren met de andere paarden dioe zij los moesten klikken. Het ging eigenlijk als vanzelf!

Als ik meer leuke foto's heb dan zal ik ze wel even plaatsen:
Afbeelding

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:40

o tis wel een mooie! ik dnek dat je er toch nooit achterkomt of er iets gebeurt is... en elk paard reageert anders, dus je kunt het ook niet vergelijken. die van mij is mishandelt(in de wei. ze was al van mij), en t duurt nu lang voor ze iemand echt vertrouwt. luisteren doet ze bij vreemde niet, en meelopen zal ze ook niet doen.

en toen ik haar kocht was ze nog niet in handen geweest, en heel aggressief. dat was vrij snel voorbij vergeleken met na de mishandeling... (met een mes, dus idd littekens...) Toen heeft het echt zeker een jaar geduurt, en dat is nooit helemaal over gegaan. Ze blijft gekke reacties houden op sommige dingen wat ze daarvoor niet had...

dus ik hoop voor je dat t gewoon gewenning is. het klinkt wel zo als ze al zo snel veranderd :D

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:47

Dat ze anders reageert dan je vorige paard dat weinig in handen geweest is wil niet zeggen dat zij mishandelt geweest is.

Verder is het inderdaad niet te achterhalen en ik denk ook niet dat het uitmaakt. Je hebt met dit gedrag te doen en het gaat erom hoe je er mee om kan gaan. Het paardje moet vertrouwen krijgen, of ze nou mishandelt is of gewoon niet in handen is geweest maakt in mijn ogen niet zoveel uit. Je moet gewoon heel veel geduld hebben en alles langzaam opbouwen. Dan komt het vanzelf goed.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 23:48

O maar ik ga er ook niet meteen van uit dat ze mishandelt is hoor. Maar de enorme felle reactie die ze telkens gaf wanneer we ook maar een hand uit staken, gaf me toch zo'n gevoel van hebben ze haar eens laten srikken of een keer een mep verkocht omdat ze wou snuffelen. Ze is namelijk ontsettend nieuwsgierig maar toch wanneer dat neusje in de buurt van een hand komt is het gewoon mis dan draait ze zich meteen om en staat soms een beetje te rillen als we haar willen aaien. Het komt allemaal wel goed dat weet ik zeker. Maar ja ik was gewoon nieuwsgierig naar jullie meningen. Ik kan nu wel redelijk met zekerheid zeggen dat ze niet is mishandelt (in iedergeval niet erger dan een tik over de neus). Maar daarom wel handig om er eens met mensen over te praten die er ook ervaring mee hebben.

@zij, pff dat is echt vreslijk:( alles wel weer goed gekomen?

Trouwens iemand nog een idee wat voor ras/mix het zou kunnen zijn? Ik heb namelijk geen idee.. (ben meer van de koudbloeden :P )

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 00:01

Daar is het forum ook voor om meningen uit te wisselen ;)

Het kan best zijn dat ze een (paar) keer een mep heeft gehad. Het kan inderdaad ook gewoon zijn dat ze nog helemaal niks gewend is en heel gevoelig is. Wat dat betreft zijn koudbloeden denk ik ook wat nuchterder en daardoor iets 'makkelijker'.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 07:24

ik heb hier een paardje die voor zijn 4 maanden, weinig ervaring heeft gehad met mensen en de ervaring die er was, was niet positief, verder is hij erg gevoelig, hij is nu 9 jaar en nog regelmatig merk ik hier iets van.
verder heb ik een merrie die ik gekocht heb toen ze 9 jr was, zij was nog nooit in handen geweest, kende niet eens een halster, ze is nu 11 jaar en zadelmak en liet zich binnen een week heel makkelijk een halster aan doen, terwijl mijn nu 9 jarige ruin, nog steeds moeite hier mee kan hebben.
Ik wil er ook bij vermelden dat iemand een keer zo bijdehand is geweest om even het halster vast te houden toen hij in de wei stond, dit met een hele snelle beweging deed en toen is hij ervan door gegaan en is zij achter hem aan gaan hangen.
dit heeft hem geen goed gedaan, hij was toen ongeveer een half jaar oud.

sommige dingen komen door karakter, andere dingen door ervaring of juist geen ervaring.
ze kan best wat meegemaakt hebben, alleen als je steeds in het verleden blijft wroeten, kom je vaak ook niet verder.
als ik jou verhaal zo lees, heb je geen advies nodig, kan je het zo ook wel aan en heb je best voldoende ervaring.
een leuke merrie trouwens
owja, die opmerking van het insemineren vond ik ook erg grappig, alsof dat de enige manier is om een paard dragend te krijgen haha

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:50

XxStellaxX schreef:
@zij, pff dat is echt vreslijk:( alles wel weer goed gekomen?

tis een schat van een beest, maar je blijft het merken in veel dingen. hoe ze schrikt van een beweging als ik niet in de buurt ben bijvoorbeeld. ze heeft regelmatig haar hoofd openliggen omdat ze steigert in de stal zodra er iets onverwachts beweegt.
ook als ik bijvoorbeeld achter een ander paard rijdt dat zijn staart een keer zwiept... haar reactie is dan zwaar overdreven.
je merkt het ook in de manier hoe ze aan mij hangt juist. het heeft me heel veel moeite gekost om haar vertrouwen opniew te winnen, en nu vertrouwt ze me dus ook voor 300%. ze doet alles voor me, maar als ze iets eng vind slaat dat heel erg naar binnen. tis een nogal in zichzelf geekerd paardje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:55

in mijn ogen maakt het niet uit of het mishandeling of onwennigheid is :)

paard vertoont hyper gedrag :) en daar moet je mee dealen wat de oorzaak ook is :)

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:16

Het toverwoord is geduld. Bij ons op stal staat ook een paard dat in het begin vreselijk kopschuw was (je kon echt geen halster afdoen bij hem) en inmiddels kan ik op het land gewoon een halster bij hem omdoen. Vertrouwen winnen en dat niet beschamen.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 13:32

joyfordogs schreef:
ik heb hier een paardje die voor zijn 4 maanden, weinig ervaring heeft gehad met mensen en de ervaring die er was, was niet positief, verder is hij erg gevoelig, hij is nu 9 jaar en nog regelmatig merk ik hier iets van.
verder heb ik een merrie die ik gekocht heb toen ze 9 jr was, zij was nog nooit in handen geweest, kende niet eens een halster, ze is nu 11 jaar en zadelmak en liet zich binnen een week heel makkelijk een halster aan doen, terwijl mijn nu 9 jarige ruin, nog steeds moeite hier mee kan hebben.
Ik wil er ook bij vermelden dat iemand een keer zo bijdehand is geweest om even het halster vast te houden toen hij in de wei stond, dit met een hele snelle beweging deed en toen is hij ervan door gegaan en is zij achter hem aan gaan hangen.
dit heeft hem geen goed gedaan, hij was toen ongeveer een half jaar oud.

sommige dingen komen door karakter, andere dingen door ervaring of juist geen ervaring.
ze kan best wat meegemaakt hebben, alleen als je steeds in het verleden blijft wroeten, kom je vaak ook niet verder.
als ik jou verhaal zo lees, heb je geen advies nodig, kan je het zo ook wel aan en heb je best voldoende ervaring.
een leuke merrie trouwens
owja, die opmerking van het insemineren vond ik ook erg grappig, alsof dat de enige manier is om een paard dragend te krijgen haha

Hihi tja dat dacht ik dus ook! hihi. Nee het komt inderdaad zeker wel goed met haar nu. En voor iedereen die schreef over dat ik in de toekomst moet kijken. Eeeh nou dat doe ik ook zeker. Ik ga niet anders met haar om omdat ze of mishandeld of gewoon niet in handen is geweest. Dat maakt in de omgang inderdaad niet uit. Maar iedereen heeft wel eens dat die zich iets af vraagt van waarom zou het zo zijn en het leuke aan dit forum is dat je over dat soort dingen kunt praten en discuseren! Ik vind tot nu toe dat het echt gewoon met de dag beter gaat. Ze staat ook bij 2 pony's in die ons bijna plat knuffelen als ze de weide binnen lopen en daar leert ze ook van! Niks is zo goed als vrienden die haar kunnen vertellen dat alles oké is, toch?? Trouwens Joyfordog had even snel je foto's in je profiel gespot! COOOL boomloos zadel. Ben nu nog erg druk in de dressuur maar ben altijd op Natural horsmanship met mijn paarden bezig. Als ik straks mijn E rijbewijs ook heb dan ga ik ook lessen daar voor volgen. Vind het heel belangrijk een band te hebben met je paard. Als ik dat nu niet had met mijn pony die ik uit breng in de sport had ik dat niet eens mogelijk kunnen maken. Hij laat niet veel mensen toe om hem echt te rijden (doet nooit gekke dingen hoor in bijna alles een allenmans vriendje, maar die kleine dingetjes) vooral toen hij beleerd moest worden. Hij is nu 7 *D

TRUEamazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:19

het is het belangrijkste dat je gedult hebt ik vermoed dat ie mishandeld geweest is
je moet een band opbouwen dat is de basis dan zijn vroeger mishandelde paarden
echt geweldig als ze je voor 100 % vertrouwen gaan ze voor je door het vuur!

keelkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:51

Ik denk dat ze gewoon even moet wennen ..
dat is bij elk dier verschillend.
het ene dier is na een dag al helemaal gewent en de andere pas na een paar maanden.
het belangrijkste is nu het vertrouwen. probeer gewoon haar vetrouwen te winnen om zachtjes tegen ahar te praten en haar aan te raken. wanneer ze schrikt als ze in de richting van haar buik komt, dan ga je gewoon weer met je hand naar boven waar ze het wel kan hebben. geduld is een schonen zaak ;)

Veel succes ! :j

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 21:29

Pff mensen. Sorry ga het nu toch even zeggen ik hooor iedereen (bijna iedereen) tegen mij zeggen wat ik moet doen. Dat is het probleem niet heb het toppic ook niet aan gemaakt voor tips. Ik heb zelf met probleem paarden gewerkt, dus ik weet wat het is en weet ook wat ik er aan moet doen en ik zij zelf al dat geduld de oplossing is voor dit "probleem". Ik moet zeggen ik maak er niet zo'n groot probleem van ze is totaal niet aggresief, ze is super braaf alleen bang. Nou dat komt wecht wel goed ze gaat met de dag vooruit.

Nu dus even weer een dag update:

Ik kom net bij de paarden vandaan. Vandaag ging het al een stuk beter met uit het land krijgen. We moeten haar eerst wel even in een kleiner stukje zetten om bij haar te komen om het halster om te doen. maar ik heb gister met haar gewerkt in de stal. Bakje biks en dan mijn hand voor uit zodat ze er tegen aan moest komen om te kunnen eten. Daarna heb ik voorzichtig haar halster vast gepakt haar wat leten eten en vervolgens haar weer los laten en daarna het bakje (heel gemeen) weer weg te halen en dit heb ik herhaaldelijk gedaan. En vandaag kon ik de vruchten er al van plukken. Toen we haar doormiddel van een andere pony in het kleine stukje hadden gelokt (plus wat voer) kon ik haar zo met het bakje voer bij het halster pakken en vervolgens vast klikken aan het halster. Plus dat we vandaag zonder begerlijding van een andere pony naar stal konden lopen (we hebben de pony's niet bij de stal staan maar 500 meter verder op aan de zelfde weg) Bij de stal hebben we dan dus stallebn en een rijbak. Dat ging echt super dat mee lopen en dan ook zonder andere pony ging super (alleen ja waterplassen die vallen aan hoor!!!!! haha) Maar ja ze loopt er omheen en kijkt niet om! Uiteindelijk op stal hebben we haar gepoetst en ook hiermee was ze een stuk rustiger bleef redelijk rustog staan alleen 1 kant was wat enger (maar dat heb je aqltijd, als ze 1 kant gewend zijn dan is de andere kant nog altijd anders en dus eng) maar goed ook dit ging gewoon goed voor haar doen. Plus dat ze een broodje uit mijn hand wou eten en een beetje biks uit mijn platte hand die ik in het biks bakje hield. Ze gaat u echt met grote stappen voor uit elke dag durft ze iets meer.

Nog even over gewenning dat klopt natuurlijk ze moeten even wennen aan iedereen en aan de omgeving. Maar ze was ook bij de vorige eigenaar niet te hand haven (of naja daar steigerde ze nog als je het halster vast had.

Zo dit was dan weer de update voor vandaag. Ik wil nog even zeggen dat ik het commentaar wel op prijs stel maar het nu gewoon al 100 keer gehoord heb. Ik hoop dat jullie me daarom niet verkeerd begrijpen dat ik nu even zij dat ik dat wel weet en dat andere eventuele tips meer van waarde zijn. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:22

Je start dit topic zelf met de vraag of dit onwennigheid is of dat het paardje vroeger is mishandeld. Nu heb ik de indruk dat de stempel "mishandeling" wel heel vaak en heel vroeg door mensen op een paard wordt gedrukt dat wat rillerig is. Het feit dat ze zo snel bijdraait sluit in mijn ogen al uit dat ze vroeger mishandeld is. Misschien is er wat ruwer mee omgegaan dan menigeen lief is, misschien dat ze daar een beetje van over de zeik is, maar dat is in mijn ogen nog geen mishandeling.

Ik hou het er naar op dat het onwennigheid is, en dat ze gewoon nog niet zo vaak en al helemaal niet door vreemden in handen geweest is.

Mooi diertje!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:51

Cassidy schreef:
Je start dit topic zelf met de vraag of dit onwennigheid is of dat het paardje vroeger is mishandeld. Nu heb ik de indruk dat de stempel "mishandeling" wel heel vaak en heel vroeg door mensen op een paard wordt gedrukt dat wat rillerig is. Het feit dat ze zo snel bijdraait sluit in mijn ogen al uit dat ze vroeger mishandeld is. Misschien is er wat ruwer mee omgegaan dan menigeen lief is, misschien dat ze daar een beetje van over de zeik is, maar dat is in mijn ogen nog geen mishandeling.

Ik hou het er naar op dat het onwennigheid is, en dat ze gewoon nog niet zo vaak en al helemaal niet door vreemden in handen geweest is.

Mooi diertje!

Hier kan ik me goed in vinden, hij is eigenlijk te vergelijken als en wilde pony die alles eng en vreemd vind, ik zou hem geen eten geven uit de hand of uit een bakje, liefst in de voerbak, waardoor hij later, als hij gewend is gaat bedelen om eten, wat hij dan niet krijgt, en misschien een tik krijgt omdat hij vervelend staat te schooien, dan snapt hij niet wat hij verkeert doet.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 20:59

Ik ben het met de vorige berichten eens. Aangezien ze zo vooruit gaat denk ik niet dat ze mishandeld is, eventueel inderdaad met misschien een iets ruwere hand behandeld. Als ze echt mishandeld was dan Had ze nu nog schrikkig in een hoekje gestaan en dat is niet wat ze doet.

@montyjansen Onze paarden staan eigenlijk nooit op stal alleen bij een strenge winter (maar dan nog liever gewoon in de weide met een schuilstal) een voer bak kennen ze niet (deze hebben we ook niet vast in de stallen). Zelf ben ik ook geen voorstander van voer maar de eerste loodjes zijn nu gewoon makkelijker zeker als we haar uit het land willen halen.

Lichaamstaal blijft de belangrijkste methode in mijn ogen! Wanneer we weer wat verder zijn is voer ook niet meer de methode (maar ja elk paard is anders). Ik vind schooien niet erg als het maar buiten mijn ruimte blijft ;)

Nog weer even een update:
Vandaag kon ik haar zo uit het land halen, niks in een klein stukje zetten. Door mijn methode met het voerbakje is dit me ook gewoon in het land gelukt. Vandaag ging het poetsen ook beter. Heb met de borstel gedeeltelijk onder haar buik kunnen poetsen en gedeeltelijk haar benen. Hals rug en kont ging al goed. Ook heb ik de zijkant van haar hoofd een beetje kunnen poetsen (of naja meer even met de borstel aanraken). Tevens stond ze gewoon helemaal los in de stal! Het vast en los klikken van het halstertouw gaat nu eigenlijk ook als vanzelf.

Ik ben helemaal tevreden!Ze gaat met sprongen vooruit! Morgen weer een drukke dag dan moet ik les geven. Ik neem haar net als vorige zaterdag gewoon mee naar stal zodat ze goed aan alle geluiden van de kinderen kan wennen!

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:19

Het heeft allemaal met vertrouwen te maken.
Ik zou een cursus freestyle gaan volgen, bijvoorbeeld een weekend. Heb ik ook met mijn paard gedaan toen ik hem net had en het heeft het contact tussen ons enorm verbeterd. Je bent dan een weekend lang intensief met elkaar bezig en je leert elkaar echt kennen. Freestyle is een hele fijne manier om je paard goed te leren kennen en een band op te bouwen.
Succes!

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:41

herken ik beetje bij mijn veulen ook (maar die was mishandelt) we hebben alles stilaan trg moeten aan leren enzo vanaf de basis,die was zelf bang van zn stalband (hij werd er mee geslaan als die niet kwam of dat die niet mooi bleef stilstaan,..) we hadden hem van zn 10maand (kenden hem al van zn 5maand) en nu is die 1jaar en 6maand en is het er een groot deels al uit alleen zn stalband is nog altijd een ramp bij andere mensen om aan te doen.
nu kunnen kindjes van 5jaar hem poetsen waar hij echt vangeniet,maar wnr je je stem beetje verheft of een brute beweging doet(iets laat vallen of lopen zwaaien) kruipt hij nog ineen.
maar is toch al wat verbetert.
mja ik zet er wel zoveel mogelijk mn ander veulen(1jaar 2maand die ik al heb van der 4maand) bij dat die ziet dat het niet erg is als ik bv de voetjes ophef hem poets enzo en dan deed ik dit bij hem en dat hielp hem wel vond ik.nu staat die alleen aan de muur vast dat hij soms eens kan neuzen met mn ander veulen en gaat het al super

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:14

Ik ben blij te horen dat je mooie vorderingen maakt, je lijkt me lekker rustig type die dit wel gaat redden. +:)+