Vervelend hengstje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Misty_MMS

Vervelend hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:12

Hoi!

Er staat een 2-jarige hengst bij ons op stal die de laatste tijd alleen maar vervelender wordt.
Hij staat nu dag en nacht in de bak en de merries in de wei ernaast.
Als ik wil rijden in de bak moet hij er dus even uit, dat is verder geen probleem.
Maar als ik klaar ben met rijden en hem er weer in zet is hij zo vervelend!

Ik snap het aan de ene kant ook wel, er wordt op het moment niks mee gedaan en de merries staan dan allemaal buiten en hij alleen binnen. Natuurlijk wil hij dan graag naar buiten, maar het gaat me nu te ver.
Hij stormt de box uit en sleurt mij gewoon mee. Vervolgens begint hij te steigeren, rondjes te rennen en met zijn voorbenen te maaien.

Hij heeft gewoon totaal geen respect voor mij of wie hem dan ook buiten zet. Als hij eenmaal wat gras eet wat voor de bak staat is het goed, maar als ik hem dan mee wil nemen begint hij weer te maaien...

Wat moet ik hier nou mee? Als ik hem niet buiten zet blijft 'ie waarschijnlijk de rest van de dag of nacht binnen staan, in z'n eentje.
Dat vind ik niet eerlijk tegenover hem, maar dit gaat ook niet, hij is gewoon gevaarlijk.

Zijn eigenaar is jammer genoeg niet heel consequent geweest en laat hem altijd gras eten, hij krijgt gewoon altijd wat hij wil.
Hij heeft al zoveel corrigerende tikken gehad dat 'ie kopschuw heeft en dat heeft ook geen enkele zin.

Kan ik hier nog iets aan doen? Of is het al te laat?

Ragdollcat

Re: Vervelend hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:16

Dit gaat heel lastig worden.

Het beste is om hem kort te houden, nee is nee, en als er niet mee gefokt gaat worden is castreren ook het beste.

Tja en verder streng zijn en duidelijk zijn, maar ja als je bang bent dan lukt het niet.

Misty_MMS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:20

Kort houden werkt niet, omdat hij steeds wegrent. Hij loopt gewoon door, ook al hang ik eraan. Ik hou hem nu lang zodat ik 'm om kan trekken.

Wat bedoel je met streng en duidelijk? Een schreeuw geven? Een ruk geven?

Ik ben de eigenaar niet dus ik kan ook niet over het castreren beslissen, maar hij was wel van plan om 'm te castreren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:41

tsja hakkie takkie weg zakkie is de beste oplossing maar daar heb je wel de medewerking van de eigenaar voor nodig

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:57

Ja dat is gewoon moeilijk als het je paard niet is.

Ik bedoel met kort houden, dat je streng moet zijn voor hem, en geef hem niet zijn zin, nee is nee.

Ik kan het moeilijk uitleggen in letters, maar in de praktijk gaat het makkelijker, gewoon eerlijk zijn voor hem maar wel streng, ik had zelf een volbloed hengst tot hij 2 jaar was liet ik hem castreren, omdat hij met een ander hengst van 4 jaar ging vechten, maar naar mij toe was hij erg lief en gehoorzaam, gewoon duidelijk zijn met wat er wel mag en wat er niet mag.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:00

Tja als je eerst eens kritisch naar de huisvesting kijkt? Hij is 2 jaar, staat alleen, kan niet grazen.
Vervelend baasje....zielig hengstje!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:03

Je zou het met een ketting kunnen proberen maar eigenlijk is dit een probleem voor de eigenaar. Iedere keer dat hij los komt, bevestigd dat weer dat hij de baas is. Het wordt dus alleen maar erger. Hij kan dus alleen naar buiten als iemand het doet die hem de baas is.
Ragdoll, met twee zijn vaak nog te hanteren. Het zijn nog slungels die gemakkelijk om te trekken zijn.
Als hij toch gecastreerd moet, kunnen ze dat beter snel doen voordat hij dus ongepast gedrag gaat aanleren. Want het begint met uitproberen maar uiteindelijk wordt het een gewoonte.

Misty_MMS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 19:59

Bedankt voor jullie reacties!

Ik hoor net dat 'ie over een maand waarschijnlijk weggaat.
Dan laat ik het nu maar voor wat het is, ik kan er dus ook niks aan veranderen... Ik hoop dat hij het daar beter krijgt, want dit is niks zo.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:29

zo'n hengstje zou in de opfok moeten staan , lekker spelen en ravotten, dan was hij ook niet kopschuw geweest ,

niet aanvallend bedoeld , maar word momenteel weggestopt als er eens iets te doen is , en dat is jammer.

idd hopen dat ie een leuke plek krijgt , met echt paarden contact , sterkte nog een maandje. :P

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:24

Ik rijd een hengst. Als ie een hele dag op stal heeft gestaan durft ie mij ook wel eens mee te slepen als ik hem buiten zet. Kort houden werkt ook niet. Bij hem helpt het om in 1 keer heel hard HEEEE IK STA ER OOK NOG te roepen :P dan kijkt ie zo om van: oeps.. en dan loopt ie braaf mee.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:28

JaneJansen schreef:
Tja als je eerst eens kritisch naar de huisvesting kijkt? Hij is 2 jaar, staat alleen, kan niet grazen.
Vervelend baasje....zielig hengstje!

Amen!! Kan niet anders als het hier mee eens zijn!
Castreren die hengst...dit is geen leven voor een paard van 2 jaar!