Stoppen met NH en aanpakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Stoppen met NH en aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 18:06

Ik heb mijn 3 jarige nu een jaar. Onze relatie heeft zeg maar ups en downs. De ene dag komt ze in de wei op mij afrennen maar er zijn dus ook dagen geweest dat ze dat niet doet:
[OPG] Krijg mijn paard al 2 dagen niet uit de wei! SPOEDJE

Nu hielp het toepassen van oefeningen van Parelli echt en had het idee dat onze relatie goed zat. Het enige wat blijft dat ze achter de oren eng blijft vinden. Als ik haar halster af wil doen flipt ze wel eens door naar achter te rennen. Gister dus ook. Andere dagen is er niets aan de hand dus weet nu niet of ik nu in de maling word genomen of niet?
Gerustgesteld en verder met haar gaan 'werken' ze leek weer rustig dus bitje in gedaan. Maar daarna was ze weer zo beledigd toen deze uit was bleek nadat ze daarna weer voor mij weg ging rennen.

Op een geven moment moesten we helaas naar huis. Werd donker en vroeg op dus toch maar in een hoek gezet met een longeertouw. Baalde er erg van want dat is echt paard vangen ipv NH |(
Halster om gedaan toen ze in de hoek stil stond eindelijk en buiten de bak wou ze mij voorbij stieren. Zat er natuurlijk in door al die spanning. Dus even achteruit gezet. Helaas stond ze toen op haar staart en een hele pluk er uit |(

Kan wel janken. Zo lijkt het dat ik goed op weg ben en nu ben ik weer terug bij af of erger wellicht. Vorige keer toen ik haar niet te pakken kreeg duurde het dus 2 dagen voordat ik haar vertrouwen weer had.

Moet dit paard nu gewoon 'doorgepakt' worden dat ze mij gewoon in de maling neemt of moet ik dat grondwerk blijven doen? Hoe weet je nu of je gewoon in de maling word genomen? Heeft het nut om haar ergens in training te zetten? Bedoel daar mee als het een andere het wel leuk met haar heeft wil niet zeggen dat het mij daarna lukt toch?

mizzpoez

Re: Hard aanpakken of echt bang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:21

Een paard liegt niet, neemt niemand in de maling en ook niet in de zeik, houdt je niet voor de gek en ook niet voor het lapje: een paard denkt zoals een paard dus HIER en NU en kiest altijd de meest voor het paard liggende, in jouw geval dus wegrennen i.p.v. blijven staan. Dus nu de hamvraag: waarom rent ze weg?

Zet je er teveel druk op?
Vervloek je haar in gedachten maar met een big smile aan de buitenkant?
Is er iets naars gebeurd?
Wil je te snel en te veel?

Denk altijd: it takes the time it takes!

Dus als je verder wilt op de NH manier, wat ik begrijp uit je post, dan is de optie 'doorpakken' geen optie. Wat houdt 'doorpakken' bij jou eigenlijk in? Er op los rammen, rondjagen tot ze neervalt? Ik mag hopen van niet want dan is dat beetje band wat je hebt opgebouwd meteen foetsie.

Nagini

Re: Stoppen met NH en aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:27

Daar ben ik het niet mee eens Mizzpoez.

Mijn nieuwe vzpaard, vind op de heen weg vanallerlei witte vlekken op de weg eng, schaduwen, steentjes, boskabouters.. maar op de terug weg is er op precies diezelfde plek heeeelemaal neits engs meer aan. (Loopt zelfs zonder probleem over 'n putdeksel heen terwijl je daar door op de heenweg mee in het land belandde).

@TS, lijkt me een lastig geval. Ik snap je verhaal niet zo heel erg goed maar ik denk niet dat je hoeft te stoppen met NH, waarom? Gaat toch ook vaak wél goed. Maar misschien dat je voor de keren dat ze niet luistert dan wat directer moet (proberen) te zijn, of idd eens iemand laten komen. Misschien ziet hij/zij dingen die jij niet ziet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:30

Als je goed de parelli dvd's bekijkt dan zul je zien dat zij hun paarden ook 'doorpakken'.

NH staat absoluut niet synoniem voor soft zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:30

Ook op de NH manier kun je - wat jij noemt - doorpakken. Ik vind het op grond van je beschrijving erg moeilijk om te beoordelen of je paard loopt te stieren of dat het echte angst is.
Als je paard zich niet laat pakken, heb je al een keer geprobeerd of jij je door je paard kunt laten pakken?

Lees bijv. dit even door (hoop dat je Engels goed is)
http://www.parelli.com/content.faces?gr ... oblemId=32

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 18:31

Nou met doorpakken bedoel ik op de normale manier inrijden of laten inrijden op een professionele stal. Dan zitten de knoppen er binnen een maand een beetje op maar is ze wel 'gebroken' in de termen van Parelli.

Nu probeer ik alles lief en probeer een natuurlijke leider te worden zoals het programma voorschrijft (ben met level 1 bezig) maar probeerd ze niet gewoon in de rangorde boven mij te staan? Word deze situatie niet gevaarlijk? Ook staat ze in pension dus heb ook met anderen te maken.

Moet eerlijk zeggen dat ik haar van binnen wel eens vervloek ja :o . Maar als ik dat op voel komen dat ik frusti word dan stop ik al sluit ik dan de training niet met een positief gevoel af helaas. Ben zelf een redelijk ongeduldig type al hoef ik er niet perse met 3 al op te rijden wil ik toch van de winter haar wel op een leuke manier beweging willen geven.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 18:33

Caira schreef:
Als je goed de parelli dvd's bekijkt dan zul je zien dat zij hun paarden ook 'doorpakken'.

NH staat absoluut niet synoniem voor soft zijn.

Heb bij haar al een aantal keren gehad als ik haar achteruit jo jo ze meteen flipt. Heb ook al een paar keren die noodzwieper moeten toepassen toen ze steigerde. Dan stond ze wel meteen stil maar wel meteen over de zeik.

Vroeger bij mij andere paarden gaf ik gewoon een ferme ruk of knal.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:34

Welk type is jouw paard?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:35

Als je alles lief probeert en ook dan niet door durft te pakken heeft ze je in je zak zitten.
En je kunt gerust op NH manier laten inrijden, door bijv Eddy Modde.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 18:36

Cassidy schreef:
Ook op de NH manier kun je - wat jij noemt - doorpakken. Ik vind het op grond van je beschrijving erg moeilijk om te beoordelen of je paard loopt te stieren of dat het echte angst is.
Als je paard zich niet laat pakken, heb je al een keer geprobeerd of jij je door je paard kunt laten pakken? Lees bijv. dit even door (hoop dat je Engels goed is)
http://www.parelli.com/content.faces?gr ... oblemId=32

Ik loop de wei in en laat haar na mij toekomen of als ze mij bij het hek al ziet laat ik haar helemaal naar mij toekomen. Gister ben ik toen ze wegrende ook gaan zitten op de grond, met mijn rug naar haar toegestaan etc. Ze kwam dan kijken maar zodra ik bij haar hoofd kwam was ze weer weg.... Heel frusti.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:37

gewoon eens iemand bijhalen met verstand van zaken........... heb je het zo voor elkaar

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 18:39

Caira schreef:
Welk type is jouw paard?

Volgens de gene waarvan ik les krijg gedraagd ze zich de ene keer als een bal en de andere keer als een blok. De ene keer krijg ik haar zo om bij de porky pine game en dan andere keer gaat ze tegen de druk in.....

Type paard weet ik eigenlijk nog niet :o Stalgenoten vinden haar dominant. Maar ik twijfel daar aan omdat ze gauw bang over komt. Dikke hoge nek, bange ogen etc. Maar toch heel slim en sneaky qua gedrag een echte merrie,

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 18:39

KiWiKo schreef:
gewoon eens iemand bijhalen met verstand van zaken........... heb je het zo voor elkaar

Maar hoe weet je nu wie er verstand van zaken heeft? Ben daar altijd heel onzeker in.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:41

gewoon door eens om je heen te kijken en vragen :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:42

sinds wanneer zit NH in 1 lijn met lief?
Een paard wat in de kudde het lef heeft om naar de leider te steigeren krijgt ook een beet/knal, dus zie niet waarom dat hier anders zou moeten zijn.
Naar je toe steigeren = dominant, niet acceptabel gedrag IMO

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:46

moeilijk moeilijk moelijk...heb ff je profiel doorgesnuffeld.
je praat nu over je 3 jarige fries neem ik aan die geopereerd is aan ocd??

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 18:47

Cassidy schreef:
Als je alles lief probeert en ook dan niet door durft te pakken heeft ze je in je zak zitten.
En je kunt gerust op NH manier laten inrijden, door bijv Eddy Modde.

Dank je voor de tip heb even gekeken op zijn site. Smak geld voor inrijden maar het zou mij wel een goed gevoel geven. Is wel iets om over na te denken maar kan nu alleen nog niet meteen. Zou met 4 pas worden dan. Ze is pas net een paar dagen 3 en heeft ocd operatie gehad vorig jaar. Zit ook even krap bij kas door een carriereswitch :o Moet dus even keuzen maken voor de tussentijd. Kan ze van de winter niet helemaal stil laten staan. Vorige winter was ze ook druk en drammerig toen ze op de paddock stond overdag. Kan ik mijn stalhoudster en stalgenoten niet echt aan doen.

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:48

Hoi,
Toen ik laatst met Vachel aan het freestylen was, gaf je zelf al aan dat je niet goed je lichaamshouding in de gaten kan houden. Hierdoor geef je bij Parelli dus ook verkeerde signalen af en daardoor wordt ze angstig in mijn ogen. Ik denk dat je toch regelmatiger les moet nemen omdat je lichaamshouding toch de basis is voor elke NH methode. Op deze manier kom je uiteindelijk niet veel verder. Toen je van de week in de bak bezig was, zag ik ook constant weerstand. Zolang je dit niet goed krijgt heeft het ook geen zin om haar te laten inrijden omdat je zelf het probleem niet hebt opgelost. Ellen kan je hier wel bij helpen, lijkt me een geschikt type.
Succes er weer mee!
Groetjes Hiske

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 18:48

criollolover schreef:
moeilijk moeilijk moelijk...heb ff je profiel doorgesnuffeld.
je praat nu over je 3 jarige fries neem ik aan die geopereerd is aan ocd??

Ja die ja. Wil ze daarom ook niet overvragen en hoef er niet meteen op. Wil wel dat ze al gewoon de basis een beetje kent zodat ik ze van de winter wel wat kan laten lopen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:50

ik vind zowiezo dat je niet op een 3 jarige moet gaan zitten. Er is zoveel te ontdekken en te doen. Maak zelfs van het vangen en uit de weide halen een oefening. Daar kun je zo een half uur mee bezig zijn.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 18:51

Hiske4 schreef:
Hoi,
Toen ik laatst met Vachel aan het freestylen was, gaf je zelf al aan dat je niet goed je lichaamshouding in de gaten kan houden. Hierdoor geef je bij Parelli dus ook verkeerde signalen af en daardoor wordt ze angstig in mijn ogen. Ik denk dat je toch regelmatiger les moet nemen omdat je lichaamshouding toch de basis is voor elke NH methode. Op deze manier kom je uiteindelijk niet veel verder. Toen je van de week in de bak bezig was, zag ik ook constant weerstand. Zolang je dit niet goed krijgt heeft het ook geen zin om haar te laten inrijden omdat je zelf het probleem niet hebt opgelost. Ellen kan je hier wel bij helpen, lijkt me een geschikt type.
Succes er weer mee!
Groetjes Hiske

Mijn oud stalgenootje zegt het ook van mijn lichaamshouding. Het is zeg maar de verkeerde energie die ik uitstraal. Helaas is dit erg moeilijk voor mij om aan te werken. Ben gewoon onrustig van binnen daarom had ik mijn volbloed oa ook verkocht. Dacht dat een fries hier minder op zou reageren maar mis. Heb ik weer een hete tante gevonden precies. Met mijn paarden hiervoer had ik dat niet. Dat waren of oudjes of wat koudbloediger. Deze vergeeft mijn fouten wat minder heb ik het idee.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:51

waar woon je?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:52

ts, is er een foto gemaakt ter controle na de operatie??
ik ken een geval waarvan dat dus niet zo was toen bleek dat de ocd er nog gedeeltelijk zat en dat het desbetreffende paard daar dus nog pijn aan had...een paard toont niet zomaar een bepaald gedrag, beestje heeft er altijd een reden voor

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 18:52

Caira schreef:
ik vind zowiezo dat je niet op een 3 jarige moet gaan zitten. Er is zoveel te ontdekken en te doen. Maak zelfs van het vangen en uit de weide halen een oefening. Daar kun je zo een half uur mee bezig zijn.

Klopt en deze zeker. Is nog best een vroege leerling is 28 aug 3 geworden. Chirurg zei vorig jaar ook rustig inrijden.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 18:52

Caira schreef:
waar woon je?

Schoonhoven zuid holland. Paard staat in Benschop Utrecht.